Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony NEX-5 - test aparatu

16 września 2010

4. Rozdzielczość

Wraz z premierą systemu NEX i wchodzących w jego skład aparatów, światło dzienne ujrzała stosowana w nich nowa matryca typu CMOS o rozmiarze APS-C (23.4×15.6 mm). Jest to trzecia generacja matryc typu Exmor, stosowanego w lustrzankach systemu Alpha. Dokładnie taka sama matryca została również zastosowana w premierze ostatnich dni, aparacie nowego typu (z nieruchomym, półprzepuszczalnym lustrem) – Sony Alpha SLT-A33. Nie należy mylić technologii Exmor z inną technologią Sony, Exmor R, stosowaną, na razie, w małych matrycach aparatów kompaktowych.

Całkowita liczba pikseli matrycy NEX-5 wynosi 14.2 miliona, co pozwala na rejestrowanie zdjęć o maksymalnej rozdzielczości 4592×3056 pikseli. W przeciwieństwie do np. Olympusa E-PL1, nie udostępniono żadnego ekwiwalentu wstępnego podnoszenia lustra, czyli w tym przypadku – mechanicznej migawki.


Rozdzielczość układu jako całości


----- R E K L A M A -----

Wykres prezentuje rozdzielczość MTF50 zmierzoną na zdjęciach JPEG pochodzących wprost z aparatu przy użyciu obiektywu Sony E 16 mm f/2.8 wraz z porównaniem do testowanych wcześniej aparatów. Wszystkie zdjęcia testowe wykonane zostały przy najmniejszym stopniu wyostrzania, wynoszącym według skali Sony −3.

Sony NEX-5 - Rozdzielczość

Wynik NEX-5 nie prezentuje się zbyt okazale. Najbardziej rzuca się w oczy drastyczny spadek rozdzielczości dla szeroko otwartej przesłony naleśnika Sony – mamy zatem pierwszy wniosek odnośnie jego jakości jeszcze przed testem samego obiektywu. Nawet odrzucając przysłony bardziej otwarte niż f/5.6, rozdzielczość z NEX-5 jest gorsza niż ta oferowana przez Olympusa E-P1 z jego systemowym naleśnikiem, mimo że to NEX posiada matrycę o większej liczbie pikseli. Wzorem do naśladowania jest tutaj tandem Olympusa E-PL1 z jego osłabionym filtrem AA i świetnym Panasonikiem Lumix G 20 mm f/1.7.

Mamy dobrą okazję do eksperymentów i zastanowienia się, skąd takie a nie inne wyniki rozdzielczości. Co więcej, powyższe wykresy dobrze oddają sytuację zdjęć przykładowych umieszczonych zaraz po premierze aparatu – one również były JPEG-ami prosto z puszki wykonanymi przy wyostrzaniu −3. Choć można wziąć poprawkę na to, że używany wtedy naleśnik Sony E 16 mm f/2.8 był w wersji przedprodukcyjnej, zaprezentowane powyżej osiągi wersji produkcyjnej również nie zachwycają. Pojawiały się również głosy i sugestie, że poziom wyostrzania −3 oznacza de facto jego rozmywanie, co miałoby się przekładać na tak niskie rozdzielczości zdjęć. Prawdą jest, że Sony w swoich aparatach podchodzi do tego parametru uczciwie i najniższe poziomy wyostrzania ingerują w obraz dość słabo. Czy w NEX-5 zrezygnowano z tej konsekwencji i ujemne poziomy wyostrzania faktycznie rozmywają obraz?

Aby odpowiedzieć na to pytanie wykonaliśmy serię zdjęć JPEG+RAW dla tablicy testowej, dla każdego z poziomów wyostrzania. Poniżej prezentujemy wykresy przejścia krawędzi czerń-biel dla każdego z poziomów – zarówno z pliku JPEG jak i RAW.

RAW JPEG
−3 Sony NEX-5 - Rozdzielczość Sony NEX-5 - Rozdzielczość
−2 Sony NEX-5 - Rozdzielczość Sony NEX-5 - Rozdzielczość
−1 Sony NEX-5 - Rozdzielczość Sony NEX-5 - Rozdzielczość
0 Sony NEX-5 - Rozdzielczość Sony NEX-5 - Rozdzielczość
+1 Sony NEX-5 - Rozdzielczość Sony NEX-5 - Rozdzielczość
+2 Sony NEX-5 - Rozdzielczość Sony NEX-5 - Rozdzielczość
+3 Sony NEX-5 - Rozdzielczość Sony NEX-5 - Rozdzielczość

Wyraźnie widać, że poziom wyostrzania nie wpływa na pliki RAW – to rzecz pozytywna i niejako oczywista dla tych osób, które wymagają jak najmniejszej ingerencji w RAW-y. Inna sytuacja występuje dla plików JPEG. Nawet na najniższym poziomie −3 widać lekki garb oraz wybrzuszenie SFR. Co więcej, wartość MTF50 zdjęcia JPEG z wyostrzaniem −3 jest wyraźnie wyższa niż dla zapisywanego równolegle z nim RAW-a. A przecież, gdyby JPEG nie był wyostrzony jego MTF-y powinny być niższe od odpowiedniego RAW-a ze względu na stratną kompresję oraz często obecne, nawet po jego wyłączeniu, odszumianie. Wysokie MTF-y plików JPEG są więc wynikiem niefizycznym, w połączeniu z wyglądem przebiegów analizowanych funkcji, jednoznacznie wskazującym na istnienie procesów wyostrzających JPEG-i nawet dla ostrości ustawionej na −3.

Trzeba jednak zaznaczyć wyraźnie, że Sony nie przesadza z wyostrzaniem i w tej sytuacji należy to traktować jako poważną zaletę. Wyostrzyć plik dodatkowo zawsze można, cofnąć tego procesu się już nie da.

Wraz z coraz większymi poziomami parametru Sharpness wpływ wyostrzania jest coraz bardziej widoczny. Nie może tu być zatem mowy o jakiejś formie rozmywania obrazu. Przyznać natomiast trzeba jednak jeszcze raz, że na poziomie −3 wyostrzanie nie jest silne i uzyskiwane obrazy będą zbliżone do niewyostrzonych plików RAW. Ukażą zatem one bezlitośnie wszelkie słabości optyki, co w połączeniu z osiągami Sony E 16 mm f/2.8 generować może obrazy nie najlepszej jakości.


Rozdzielczość matrycy

Test rozdzielczości matrycy przeprowadziliśmy za pomocą obiektywu Sony E 16 mm f/2.8 – obecnie jedynego obiektywu stałoogniskowego w systemie NEX. Pomiary zweryfikowaliśmy również za pomocą obiektywu kitowego Sony E 18–55 mm f/3.5–5.6 OSS i w rozpatrywanym zakresie przysłon zachowywał się on bardzo podobnie. Pomiaru wartości rozdzielczości MTF50 dokonaliśmy w oparciu o pliki RAW przekonwertowane do formatu TIFF programem dcraw. Dla porównania prezentujemy również wyniki dla Olympusa E-P1 i E-PL1 oraz Samsunga NX10 uzyskane z ich systemowymi naleśnikami.

Sony NEX-5 - Rozdzielczość

Gdy porównujemy do siebie niewyostrzone, surowe pliki RAW, znika przewaga Olympusa E-P1 względem NEX-5. To dodatkowa przesłanka za tym, że to właśnie uczciwie małe wyostrzanie Sony i stosunkowo wysokie Olympusa odpowiada za słabe wyniki Sony w poprzednim podpunkcie. Co ciekawe, w istocie role się odwracają – gęściej upakowana matryca Mikro 4/3 w E-P1 uzyskuje gorsze osiągi niż matryca APS-C w NEX-5. Wciąż ustępuje ona jednak matrycy ze słabym filtrem AA zastosowanej w modelu Olympus E-PL1. Warto również spojrzeć na porównanie względem Samsunga NX10. Osiągnął on wyniki zauważalnie gorsze niż NEX-5, choć oba aparaty mają niemal identyczną gęstość upakowania pikseli. Czyżby zatem Sony wpasowało się w popularny ostatnio trend osłabiania filtra dolnoprzepustowego? Wydaje się to prawdopodobne.

Osiągi matrycy Exmor zastosowanej w NEX-5 są również zauważalnie lepsze od matrycy Exmor zastosowanej m.in. w lustrzance Sony A550. Może to być zasługa lepszych osiągów nowej matrycy i/lub słabszego filtra AA. Na lepsze wyniki może jednak również wpływać brak lustra, bowiem lustrzanki Sony pozbawione były funkcji MLU (wstępnego podnoszenia lustra) co w pewnym stopniu zakłócało pomiary rozdzielczości.

Warto również wspomnieć o znacznych, sięgających 20% różnicach pomiędzy rozdzielczością poziomą a pionową, którą odnotowaliśmy dla obu dostępnych obiektywów. Za mało jednak jest obecnie możliwości weryfikacji, czy jest to spory astygmatyzm obu obiektywów, czy też wynika to z właściwości samego aparatu. Możliwe jest np. że filtr dolnoprzepustowy jest silniejszy w jednym z kierunków.

----- R E K L A M A -----

WYMIEŃ STARE NA NOWE Z NIKON!

Nikon Z8

16498 zł 15238 zł

Nikon Z6 III

9997 zł 9157 zł

Nikon Z5 II

7944 zł 7524 zł

Nikon Z8

16498 zł 15238 zł
Kupujemy używany sprzęt za gotówkę. Raty 20x0%!