Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon D7000 - test aparatu

28 marca 2011
Krzysztof Mularczyk Komentarze: 439

8. Zakres tonalny

Zakres tonalny mierzymy programem Imatest na zdjęciach tablicy Stouffer 4410, które przekonwertowane zostają przy pomocy programu dcraw do 48-bitowych TIFF-ów. Na wykresie pokazujemy całkowity zakres tonalny oraz dynamikę tonalną (zakres tonalny uzależniony od szumu) wyrażoną przez wartości odpowiadające wysokiej (RMS=0.1) i dobrej jakości obrazu (RMS=0.25).

Nikon D7000 - Zakres tonalny


Całkowity zakres tonalny, który w swojej definicji nie ma zależności od szumu, nie wyróżnia się w D7000 od innych lustrzanek i utrzymuje się na poziomie około 8 EV. W naszych testach największą rolę przywiązujemy natomiast do dynamiki tonalnej przy stosunku szumu do sygnału równym 0.1 (wysoka jakość), a ta w nowym Nikonie jest na całkiem dobrym poziomie, bo osiąga wartość 7 EV. Jest to tyle samo co w Nikonie D90 i D300s, a więc pomimo większej ilości pikseli w D7000, konstruktorom udało się utrzymać dynamikę tonalną na niezmienionym poziomie. To bardzo dobra informacja. Wynik Nikona D7000 jest trochę lepszy od Sony A580, zdecydowanie lepszy od Canona 60D i ciut gorszy od nieobecnego już na rynku Canona 50D, który posiadał matrycę o praktycznie takiej samej gęstości pikseli. W tym ostatnim przypadku różnice są jednak na tyle nieduże, iż można je wytłumaczyć błędami pomiarowymi.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Z czystej ciekawości, całkowity zakres tonalny policzyliśmy także po wywołaniu surowych plików oprogramowaniem Lightroom. Zdjęcia RAW zostały zapisane do 48-bitowych TIFF-ów przy ustawieniach standardowych programu (black=5, brightness=+50, contrast=+25, sharpening=25). Wyniki jakie otrzymaliśmy po obliczeniach Imatestem okazały się być o około 0.7 EV niższe od tego, co pokazuje wykres powyżej.

Dokładniej przyjrzeliśmy się także całkowitemu zakresowi tonalnemu na zdjęciach JPEG. Przypomnijmy, że całkowity zakres tonalny to ilość rozróżnialnych pól szarości w zakresie od całkowitej bieli (wartość 255) do całkowitej czerni (wartość 0). Na naszej testowej tablicy różnica między sąsiednimi polami wynosi 0.3 EV. Można więc na palcach policzyć, korzystając z programu graficznego, ile obszarów posiada wartości z przedziału 0-255. Tym sposobem na zdjęciach z ISO 100 można się ostatecznie doliczyć zakresu tonalnego o wartości około 9.3 EV. Natomiast dokładny pomiar Imatestem na tym samym zdjęciu daje wartość 9.4 EV, czyli jest to niemal całkowicie zgodne z wynikiem uzyskanym "na oko". Poniżej prezentujemy wycinki z naszej tablicy szarości, aby wizualnie ocenić dynamikę i całkowity zakres tonalny.

ISO Granica bieli
100 Nikon D7000 - Zakres tonalny
200 Nikon D7000 - Zakres tonalny
400 Nikon D7000 - Zakres tonalny
800 Nikon D7000 - Zakres tonalny
1600 Nikon D7000 - Zakres tonalny
3200 Nikon D7000 - Zakres tonalny
6400 Nikon D7000 - Zakres tonalny
12800 Nikon D7000 - Zakres tonalny
25600 Nikon D7000 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Nikon D7000 - Zakres tonalny
200 Nikon D7000 - Zakres tonalny
400 Nikon D7000 - Zakres tonalny
800 Nikon D7000 - Zakres tonalny
1600 Nikon D7000 - Zakres tonalny
3200 Nikon D7000 - Zakres tonalny
6400 Nikon D7000 - Zakres tonalny
12800 Nikon D7000 - Zakres tonalny
25600 Nikon D7000 - Zakres tonalny


Zdjęcia scenki zostały wykonane z czasem 30 s i 2 s przy czułościach odpowiednio ISO 100 i ISO 1600. Zdjęcia zostały wywołane programem dcraw do 48-bitowych TIFF-ów, a następnie skorygowane o +4 EV i −4 EV w programie Adobe Lightroom i ostatecznie zapisane do postaci 24-bitowej.

Nikon D7000 - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
D7000
Nikon D7000 - Zakres tonalny Nikon D7000 - Zakres tonalny
K-5
Nikon D7000 - Zakres tonalny Nikon D7000 - Zakres tonalny
1600 ISO
D7000
Nikon D7000 - Zakres tonalny Nikon D7000 - Zakres tonalny
K-5
Nikon D7000 - Zakres tonalny Nikon D7000 - Zakres tonalny


Po skorygowaniu o +4 EV standardowo na zdjęciu pojawia się znaczna ilość szumu. Takie porównanie Nikona D7000 do najnowszego Pentaksa K-5, pokazuje lepszą jakość zdjęć u tego drugiego. Różnice w poziomie szumu widać już na ISO 100, a na ISO 1600 Pentax K-5 nokautuje Nikona D7000. Na zdjęciach po korekcji o −4 EV nie widać już takich różnic w jakości obrazu, a ilość odzyskanych szczegółów jest podobna dla obu aparatów.

100 ISO
0 EV
–4 EV
D7000
Nikon D7000 - Zakres tonalny Nikon D7000 - Zakres tonalny
K-5
Nikon D7000 - Zakres tonalny Nikon D7000 - Zakres tonalny
1600 ISO
D7000
Nikon D7000 - Zakres tonalny Nikon D7000 - Zakres tonalny
K-5
Nikon D7000 - Zakres tonalny Nikon D7000 - Zakres tonalny