Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Olympus OM-D E-M10 Mark IV

Olympus OM-D E-M10 Mark IV
4 sierpnia
2020 08:39

Firma Olympus zaprezentowała niewielkiego bezlusterkowca wyposażonego w 20-megapikselową matrycę Mikro Cztery Trzecie - model OM-D E-M10 Mark IV.

INFORMACJA PRASOWA

Olympus OM-D E-M10 Mark IV

Kompaktowy i lekki aparat dla kreatywnych i mobilnych fotografów

Marka Olympus wprowadza na rynek nowy aparat - OM-D E-M10 Mark IV, który jest najmniejszym członkiem rodziny OM-D. Niska waga to z pewnością jeden z największych atutów tego modelu. OM-D E-M10 Mark IV w połączeniu z obiektywem M.Zuiko Digital ED 14-42mm F3.5-5.6 EZ waży ok. 476 g (standard CIPA, z baterią i kartą pamięci oraz osłoną wizjera), czyli niemal tyle, co półlitrowa butelka wody. Dzięki wbudowanej 5-osiowej stabilizacji obrazu, która kompensuje nawet do 5 EV** i nowej matrycy 20 MP Live MOS, aparat pozwala na uzyskanie wysokiej jakości zdjęć i filmów, nawet jeśli pracujemy w nocy czy używamy teleobiektywów. OM-D E-M10 Mark IV został również wyposażony w funkcje, które ułatwiają zarejestrowanie idealnych momentów. Aparat wykonuje zdjęcia sekwencyjne z prędkością aż 15 klatek na sekundę. W nowym produkcie ulepszony został także tryb C-AF, który precyzyjnie podąża z ostrością za obiektami będącymi w ruchu. Na uwagę zasługuje również odchylany w dół dotykowy ekran, który z pewnością sprawdzi się przy robieniu selfie.

Olympus OM-D E-M10 Mark IV

Jeszcze do niedawna konsumenci obawiali się, jak zmiana właściciela jednego z najpopularniejszych producentów aparatów oraz obiektów wpłynie na jego funkcjonowanie. Dzisiaj jest już wiadome, że Olympus Imaging, pomimo transferu do nowej firmy, funkcjonuje bez utrudnień dla klientów, a wszystkie oferowane przez markę usługi są realizowany w normalnym trybie. Warto również dodać, że entuzjaści fotografii i nie tylko, w dalszym ciągu mogą korzystać z porad i wskazówek udzielanych w ramach cyklu spotkań “#learnwitholympus” przez doświadczonych fotografów współpracujących z marką. Pozytywną informacją dla sympatyków Olympusa jest również fakt, że zaplanowane na ten rok premiery nie zostały wstrzymane. Dlatego zgodnie ze strategią, w sierpniu rodzina Olympusa poszerzyła się o super teleobiektyw M.Zuiko Digital ED 100-400mm F5.0-6.3 IS i aparat OM-D E-M10 Mark IV.

Sprzedaż ruszy w połowie sierpnia. Aparat OM-D E-M10 Mark IV będzie dostępny w cenie od 3199 zł za body. Gwarancję można bezpłatnie przedłużyć o 6 miesięcy (dodatkowa gwarancja w kraju zakupu). W tym celu wystarczy zarejestrować sprzęt w serwisie MyOlympus.

Olympus OM-D E-M10 Mark IV

Specyfikacja aparatu jest dostępna w naszej bazie:


Komentarze czytelników (34)
  1. MaciekKwarciak
    MaciekKwarciak 4 sierpnia 2020, 08:47

    A rozmycie tła ma?

  2. bmbl
    bmbl 4 sierpnia 2020, 09:23

    Śmiechy, chichy, ale te małpki E-M10 to wciąż najlepiej sprzedający się ich produkt w Azji. Trafia w klienta, dla którego foto z komórki to za mało, a taszczenie większego sprzętu to zbyt wiele. Takich klientów jest tam najwięcej.

  3. Arek
    Arek 4 sierpnia 2020, 09:29

    Bo to świetny sprzęt jest już od pierwszej wersji. Zestaw EM10 + 9-18 mm był jednym z moich ulubionych zestawów wyjazdowych. Pewnie dalej bym go używał, gdyby go nie ukradli.

  4. lord13
    lord13 4 sierpnia 2020, 09:37

    @Arek
    "Bo to świetny sprzęt jest już od pierwszej wersji."

    Tylko w od wersji III zaczęli głupie ograniczenia wprowadzać. Podczas, gdy konkurencja daje coraz więcej w niższych seriach, to tu jakby na odwrót.
    Z tego co widzę, to piszą o magnezowym korpusie, więc krok w dobrą stronę, ciekawe czy pozostałe ograniczenia, które były w wersji III względem II zostały "cofnięte"? No i dalej brak fazowego AF.

    "Zestaw EM10 + 9-18 mm był jednym z moich ulubionych zestawów wyjazdowych."

    Jest mały i niestety na tym kończą się jego zalety. Konkurencja potrafi znacznie lepiej, albo znacznie taniej dać ekwiwalent 18 mm.

  5. lord13
    lord13 4 sierpnia 2020, 09:37

    @Arek
    A, no i poprawcie datę premiery w bazie danych.

  6. Amadi
    Amadi 4 sierpnia 2020, 09:44

    poprawione, dzięki za czujność :)

  7. Arek
    Arek 4 sierpnia 2020, 09:52

    lord13 - cena EM10 jest ok, ale zgadzam się, że 9-18 mógłby być tańszy.

  8. lord13
    lord13 4 sierpnia 2020, 10:04

    @Arek
    "cena EM10 jest ok,"

    Czy jest ok to rynek zweryfikuje. MkIII ostatnio stoi po 1699 zł, a są promocje że można go kupić poniżej 1000 zł (ambasadorzy rozdawali kody z rabatem 42%). Czy MkIV jest wart dopłaty 1500 zł, to szczerze wątpię, ale jak mówiłem to rynek zweryfikuje. Powodzenie rynkowe może też zależeć od ruchów konkurencji i co pokaże Canon, bo jeżeli sprawdzą się plotki o M50 i M5 MkII z IBIS, to pada tak naprawdę ostatni bastion, gdzie Olek (czy też m4/3) miało przewagę nad bezlustrami aps-c.

    "ale zgadzam się, że 9-18 mógłby być tańszy."

    On powinien być dużo tańszy, konkurencja lustrzankowa kosztuje 1000-1200 zł, odpowiednik z bagnetem EF-M to 1500 zł. Te 3 tys. zł za 9-18 to absurdalna cena.

  9. 3xN
    3xN 4 sierpnia 2020, 10:17

    @lord13
    Nic dodać, nic ująć.
    Gdyby miał fazowy AF, to mógłby (po obniżce ceny) jeszcze powalczyć.
    Poza tym następca 9-18, czyli 8-25/4, tani nie będzie - o ile w ogóle się pojawi.
    Tak więc liczę na Canona EF-M z IBIS.

  10. tripper
    tripper 4 sierpnia 2020, 10:27

    "ulepszony został także tryb C-AF, który precyzyjnie podąża z ostrością za obiektami będącymi w ruchu"

    Ciekawe, jak to w praktyce będzie wyglądało.

  11. lord13
    lord13 4 sierpnia 2020, 10:32

    @tripper
    "Ciekawe, jak to w praktyce będzie wyglądało."

    Raczej słabo, czego pośrednim dowodem jest już specyfikacja, a mianowicie 6 kl/s w AF-C vs. 15 kl/s z AF lock. To pokazuje jakim ograniczeniem jest kontrastowy AF.

  12. darekw1967
    darekw1967 4 sierpnia 2020, 11:31

    @lord13
    Zgadzam sie ze cena jest nieco absurdalna.
    Po prostu konkurencja sprzeda wiecej swoich puszek.

    Olympus popelnil duzy blad wstrzymujac tak dlugo wstawianie matryc 20 Mpix do swoich tanszych puszek.
    Mogli do EPL-i i OM EM10 juz dawno wstawic te matryce i puszki sprzedawac w cenach ktore oferuje konkurencja ;)

  13. lord13
    lord13 4 sierpnia 2020, 11:55

    @darekw1967
    "Zgadzam sie ze cena jest nieco absurdalna.
    Po prostu konkurencja sprzeda wiecej swoich puszek."

    O absurdalnej cenie to pisałem akurat w kontekście 9-18 a nie E-M10. Cena puszki może nie jest najniższa, ale nowo wypuszczona konkurencja będzie pewnie podobnie wyceniona.

    "Olympus popelnil duzy blad wstrzymujac tak dlugo wstawianie matryc 20 Mpix do swoich tanszych puszek."

    To już nie chodzi o te piksele. Bardziej irytujący jest upór w niedawaniu innych rzeczy, jak fazowy AF (sprawdza się dużo lepiej w wideo, w AF-C i pozwalałby posiadaczom tańszych puszek na skorzystanie z rynku wtórnego szkieł 4/3, gdzie za fajne pieniądze można dostać ciekawe szkła), czy też głupie obcinanie funkcjonalności względem poprzedników, jak miało to miejsce w przypadku MkIII.

  14. boa ksztusiciel
    boa ksztusiciel 4 sierpnia 2020, 12:24

    Bezsenoswny gniot, niemający prawa bytu w dzisiejszych czasach i coraz bardziej zaawansowanych bezlusterkowcow z FF. Poczekam az chociaż zwolnią tego idiote który wymyślił sobie, że będą robić plastikowe wydmuszki udające aparat. Jak zrobią jakieś małe body z magnezu i uszelkami, to wrócę aby obserwować dalej Olympusa obecnie rozstaje się z tą firmą na rzecz Sony i być może ciekawego korpusu A5

  15. tripper
    tripper 4 sierpnia 2020, 12:25

    @lord13
    "6 kl/s w AF-C vs. 15 kl/s z AF lock. To pokazuje jakim ograniczeniem jest kontrastowy AF."

    No tu trochę popłynąłeś. Co ma piernik do wiatraka?

    Poza tym to jest najniższy model w linii, nikt przy zdrowych zmysłach nie spodziewa się, że będzie miał specyfikację jak modele dwukrotnie droższe.

    Z praktycznego punktu widzenia ważniejsze jest:
    1. ile procent zdjęć w serii będzie poprawnie wyostrzonych
    2. jak długie jest opóźnienie wizjera
    3. jak długie jest wyciemnienie wizjera w trybie seryjnym (Olympus w trybie C-AF zawsze oferuje live view, w przeciwieństwie do innych producentów którzy również oferują C-AF w trybie bez live view)

  16. lord13
    lord13 4 sierpnia 2020, 12:41

    @tripper
    "No tu trochę popłynąłeś. Co ma piernik do wiatraka?"

    To, że AF nie daje rady wydajniej, mimo że matrycę można szybciej czytać.

    "Poza tym to jest najniższy model w linii"

    To podobnie jak np. taki Sony a6000 z 2014 roku, prawda? A tam jest 11 kl/s z pełnym śledzeniem AF.

    "Z praktycznego punktu widzenia ważniejsze jest:"

    Z praktycznego punktu widzenia ważna jest kultura pracy układu, a tutaj kontrastowy nie ma szans przy śledzeniu, bo chociażby z zasady działania musi przejechać punkt ostrości, co powoduje pompowanie. Fazowy pozwala na płynniejszą i efektywniejsza pracę. Będzie to widoczne tak w wideo jak i w C-AF.

  17. lord13
    lord13 4 sierpnia 2020, 12:45

    @tripper
    Do powyższego dodam jeszcze, że brak PD AF nie pozwala na implementację niektórych wspomagaczy manualnego ostrzenia (a focus peaking nie zawsze jest najskuteczniejszym) oraz praktycznie eliminuje możliwość skorzystania ze szkieł 4/3.

  18. mason
    mason 4 sierpnia 2020, 13:33

    Po prywatnych testach EM-10 Mark III z kitem pancake + tele 40-150 zaczynam powoli skłaniać się w kierunku przekonania fanatyków FF, że ten cały system to zbędny półśrodek.

    Posiada bowiem te same wady co APSC i FF czyli konieczność przekładania obiektywów, noszenia torby lub plecaka itp. Nie ma zaś żadnych istotnych zalet gdy chodzi o samo obrazowanie w porównaniu do zaawansowanych kompaktów G5x/G7x, LX100 czy RX100. Trochę większa matryca (LX ma zresztą też 4/3) nie rekompensuje ciemności zooma i nie ma startu do f 1.8 + 1 cal. Szumy będą więc większe a mała głębia trudniejsza do uzyskania. Kompakt jest naprawdę kieszonkowy a jakość obrazu, ergonomia, realny optyczny zoom dają mu wciąż wyraźną przewagę nad flagowymi smartfonami (żeby tylko jeszcze był tak dobry tryb HDR i nocny).

    Ktoś może podnieść argument, że dzięki odpinanym obiektywom uzyskujemy większą wszechstronność. Ok ale wszechstronność kompaktu czy smartfona uzyskujemy dopiero po zakupie 3-4 obiektywów i związanymi z tym konsekwencjami wagowo-kosztowymi.

  19. darekw1967
    darekw1967 4 sierpnia 2020, 13:34

    @lord13
    "
    To podobnie jak np. taki Sony a6000 z 2014 roku, prawda? A tam jest 11 kl/s z pełnym śledzeniem AF.
    "
    Sony wyprodukowalo ponad-czasowe tanie urzadzenie o osiagach duzo drozszych modeli ;)
    Ten aparat do tej pory jest nadal świetny ;)
    Nie tylko, ze robi wysokiej jakosci zdjecia z duża szybkościa (dzieki bardzo dobrej matrycy 24 Mpix) to jeszcze rewelacyjnie filmuje w HD przy bardzo dobrych algorytmach sledzenia ruchomego celu ;)

  20. Zdzicho_D
    Zdzicho_D 4 sierpnia 2020, 14:30

    Miałem aparat z odchylanym w dół ekranem. I wiem jedno - nie sprawdza się gdy chcemy aparat zamocować na statywie. Też gdy aparat stawiamy po prostu na jakiejś płaskiej powierzchni.

  21. lord13
    lord13 4 sierpnia 2020, 14:34

    @Zdzicho_D
    Dokładnie. Moim zdaniem najbardziej uniwersalnym rozwiązaniem jest przegub boczny (zwłaszcza w przypadku puszek z wizjerem), a jak ekran ma być w osi obiektywu, to odchylanie do góry.

  22. wstepbronislaw
    wstepbronislaw 4 sierpnia 2020, 15:04

    @lord13: W piątce przeszli na plastik jak z zabawek więc w dziesiątce na magnezowy korpus bym nie liczył

    Co do "precyzyjnie podąża z ostrością za obiektami będącymi w ruchu" z cytowanej broszury propagandowej to taka oto historia:
    EM-5 kupiłem gdy model nie miał jeszcze roku i nadal w sieci panował spory "hype". Niektórzy liczyli że Olympus na pewno da firmware z focus peaking i tak dalej i tak dalej. Zachwytom nad jakością nie było końca.

    Z nową zabawką wybrałem się na turniej rycerski. Bardzo liczyłem na śledzenie obiektów - no i proszę! Rycerz w rogu kadru, koń drepcze w miejscu bezczynnością zniecierpliwiony a mój nowy śliczny Olympus celownik na zakutym rycerskim łbie trzyma i na moment nie odpuści! Prawie się popłakałem ze wzruszenia. A już naprawdę wzruszenie ścisnęło mnie za gardło gdy chorąży flagą machnął, rycerz na swym rumaku karym po przekątnej klatki ruszył a celownik nadal tkwił na łbie zakutym jak zaklęty.
    ...i tak przez dwie godziny...
    Z zachwytu wyleczyłem się tego samego dnia wieczorem: po zgraniu zdjęć okazało się ze ponad 90% jest nieostre. Widać śledzić obiekt to jedno a ustawiać ostrość to drugie. Od tego czasu do wszystkich jutjubowych zachwytów nad mknącymi przez klatkę kwadracikami ostrości podchodzę nieufnie.

    Aparat mam do dzisiaj i bardzo go lubię - na kajak jak znalazł ;-)
    ...no i do fotografowania natury - ale raczej - patrz powyższe - martwej

    Piątkę MK III też chciałem kupić - no bo w końcu dali autofokus fazowy w małym body - aż do momentu wzięcia w łapy....

    Olympus stanowczo się pogubił. Oczywiście gdybam, ale moim zdaniem jakby skoncentrowali się na EM-10 i EM-5 - nie kisząc najlepszej technologii i dobrej jakości korpusów dla jedynek (których w ogóle być nie powinno) to pewnie byliby dziś w innym miejscu.

    Miałeś Olympusie złoty róg :-(

  23. lord13
    lord13 4 sierpnia 2020, 15:28

    @wstepbronislaw
    "W piątce przeszli na plastik jak z zabawek więc w dziesiątce na magnezowy korpus bym nie liczył"

    Racja, zasugerowałem się danymi z bazy Optycznych, a tymczasem poszycie jest kompozytowe.

    "Oczywiście gdybam, ale moim zdaniem jakby skoncentrowali się na EM-10 i EM-5 - nie kisząc najlepszej technologii i dobrej jakości korpusów dla jedynek (których w ogóle być nie powinno) to pewnie byliby dziś w innym miejscu."

    Trudno się nie zgodzić, aczkolwiek jak już możemy sobie popisać co by było gdyby, to ja bym to obecnie widział tak: na 4 linie korpusów w serii OM-D moim zdaniem absolutnie nie ma dziś miejsca na rynku. Ja bym postawił na 2. Pierwsza to najlepsze rozwiązania z E-M10 do wersji MkII, uwspółcześnione o część rozwiązań z nowego E-M5 jak matryca z fazowym AF i ekran na bocznym przegubie plus port na akcesoria i ewentualnie wejście mikrofonowe, wszystko wycenione jak E-M10. Druga linia to coś pomiędzy E-M5 i E-M1, czyli korpus o rozbudowanej ergonomii z wszystkim co mają najlepsze i wycenione jak obecne E-M5. Plus E-PLx jak ktoś chce puszkę na modłę kompaktu.
    Do tego rewizja polityki cenowej w przypadku części szkieł, albo zaproponowanie nowych konstrukcji. Tylko niech się wyróżniają nieszablonowością w normalnych cenach, a nie próbują udawać pełnoklatkowe odpowiedniki będąc wycenionymi niewiele mniej albo podobnie.

  24. tripper
    tripper 4 sierpnia 2020, 16:40

    @mason
    "Po prywatnych testach EM-10 Mark III z kitem pancake + tele 40-150...

    Posiada bowiem te same wady co APSC i FF czyli konieczność przekładania obiektywów,"

    Jak nie chcesz przekładać obiektywów, to kup obiektyw kryjący ogniskowe które chcesz. Przecież jest Olek 14-150, Panas 14-140 czy Tamron 14-150. Do wyboru do koloru. Jak chcesz więcej to jest 12-200 a jak chcesz lepiej to jest 12-100.

  25. boorg
    boorg 4 sierpnia 2020, 18:13

    Nie mogę nadziwić się jak Olympus przez lata udziwniał całkiem fajnie wymyślone m4/3.
    W tym aparacie, ów zachwalany obracany monitor "do selfi" to koszmarna pomyłka. Najgorszy możliwy sposób. Miałem coś takiego w Nikonie D5000. Robisz tyko z ręki. Nigdzie aparatu z tak opuszczonym ekranem nie postawisz - a tym bardziej nie zamocujesz aparatu na statywie. :/ Tak naprawdę mogli "olać" ten opuszczany ekran. Wszak Olka można sparować z podglądem/sterowaniem w smartfonie/tablecie.
    Do "selfików" idealny jest mały Panasonic GF-7. Ekran odchylany, też 180 stopni, ale - do góry. Niby jedna mała różnica - a w komforcie użytkowania - przepaść ogromna. I to na korzyść małego GF-7.

    Mam OM-D M-10 w pierwszej wersji. I wychodzi na to, że wersja ta nadal nie ma godnego następcy. :/ A każde następne Mk w serii M-10 - to pozorne ulepszenia. Bo w ich efekcie użytkownik więcej stracił - niż zyskał.

  26. boorg
    boorg 4 sierpnia 2020, 19:12

    @tripper
    Mam obiektyw Olka 14-150mm w wersji II. Nie lubię go. Kupiłem go w zestawie, więc wyszedł "za grosze". I nie boli mnie to, że stoi na półce. Ale gdybym miał go kupić za sklepową cenę (prawie 3k w dniach bez promocji) - płakałbym okrutnie mocno. :P Dlaczego? Ano dlatego, że tubus wysuwa się baaaaaardzo mocno. Przy 150mm to już obiektyw długości równej 40-150 PRO. Więc może te 14-150mm jest łatwe do przenoszenia (bo złożony jest w sumie niewielkim obiektywem) ale do zdjęć wolę 40-150mm PRO.

    Tak naprawdę najczęściej mam ze sobą 2 aparaty. W tym roku byłem na Podlasiu. Oba posiadane aparaty były m4/3. Na jednym miałem jasne 12-40mm - na drugim: omawiane ciemne 14-150mm. Jak przyszło co do czego: drugi aparat praktycznie był w torbie. Jasne 12-40mm ogarnęło 85% tematów.

  27. boa ksztusiciel
    boa ksztusiciel 4 sierpnia 2020, 21:47

    dzisiaj byla fajna promocja na em1 mark II + 12-45mm f4 za 4,5 tys.Niestety kilka sztuk, akcja trwala doslownie chwilę xD No ale, kto zdążył ten zdążył. Zagraniczny portal, ale z dostawą do PL, więc trzeba było podjąć szybką męską decyzję, lecz gdy próbowałem dodać do koszyka było już za późno

  28. wstepbronislaw
    wstepbronislaw 4 sierpnia 2020, 22:12

    @boorg: 14-150 - świetny obiektyw! Tak jak napisałeś maleństwo. Ostry w porównaniu do moich wcześniejszych superzoomów (tamronowych/lustrzankowych), No i ułamek ich objętości. Zoomowanie rzeczywiście wydłuża tubus znacznie, ale czy dopóki całość nie przekracza pół metra czym się przejmować. Doskonały na kajak ;-)

  29. mason
    mason 5 sierpnia 2020, 09:08

    @tripper
    I mam ciemność na obu końcach gdy w kompakcie mam 1.8 - 2.8. Większa jasność matrycy nie zrównoważy tego. I już większe problemy ze zdjęciami w ciemnościach czy portretach z bokeh.

  30. 3xN
    3xN 5 sierpnia 2020, 10:33

    @mason
    A ja lubię używać Fisheye, UWA i manualnie zmieniać ogniskową – a tego nie oferuję żaden kompakt.

  31. lord13
    lord13 5 sierpnia 2020, 10:45

    @3xN
    Fisheye i UWA spokojnie można osiągnąć odpowiednimi konwerterami, ale manualnej zmiany (a nie poprzez elektropierścień) to obecnie chyba faktycznie żaden kompakt nie oferuje.

  32. 3xN
    3xN 5 sierpnia 2020, 11:41

    @lord13
    "Fisheye i UWA spokojnie można osiągnąć odpowiednimi konwerterami,"

    Zgadza się. Pytanie tylko jaka ich jakość i cena.
    Jakieś przykłady i sample np. dla serii RX 100?

  33. tripper
    tripper 5 sierpnia 2020, 12:17

    @mason
    "I mam ciemność na obu końcach"

    Taką samą jak w przypadku dwóch obiektywów które wybrałeś, więc w czym problem?

    "gdy w kompakcie mam 1.8 - 2.8."

    Który kompakt ma f/2.8 przy ekwiwalencie 300mm?

    "Większa jasność matrycy nie zrównoważy tego. I już większe problemy ze zdjęciami w ciemnościach czy portretach z bokeh."

    No akurat w kwestii fotografowania w ciemnicy czy bokeha to aparat z wymienną optyką ma nieporównywalnie większe możliwości. Nawet taki jak ten E-M10.

  34. tripper
    tripper 5 sierpnia 2020, 12:23

    @boorg
    "Tak naprawdę najczęściej mam ze sobą 2 aparaty."

    Jak się wybieram na poważniejszy foto wypad to też biorę dwa korpusy.

    "Na jednym miałem jasne 12-40mm - na drugim: omawiane ciemne 14-150mm. Jak przyszło co do czego: drugi aparat praktycznie był w torbie."

    No ja się wcale nie dziwię. Ja zawsze w takiej sytuacji przypinam zupełnie inne szkła. Np. 12-100 na jednym, 8mm fiszka na drugim. Albo 12-100 + 100-300. Albo 9-18 + 45-175. Czasami inne kombinacje, w zależności od potrzeby czy widzimisię.

    W opisanym przez Ciebie scenariuszu, wygląda na to, że taki Olek 12-100 obskoczyłby Ci 99% sytuacji. Mógłbyś se całkiem odpuścić dwa body.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.