Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon PowerShot G1 X - test aparatu

Canon PowerShot G1 X
19 marca 2012
Szymon Starczewski Komentarze: 92

1. Wstęp

Canon PowerShot G1 X - Wstęp

Bezlusterkowce wypełniły lukę na rynku aparatów fotograficznych pomiędzy lustrzankami a kompaktami. Ich założeniem było połączenie zalet wynikających z możliwości wymiany optyki i jakości obrazu oferowanych przez lustrzanki oraz niewielkich rozmiarów aparatów kompaktowych. Takie rozwiązanie trafiło w gusta wielu miłośników fotografii, bowiem popularność bezlusterkowców ciągle wzrasta, a od momentu kiedy w tym segmencie rynku zadebiutowały Panasonic i Olympus, kolejne firmy zdecydowały się dołączyć, proponując własne rozwiązania. W zasadzie Canon pozostał jedyną z większych firm fotograficznych, która jak do tej pory nie zaprezentowała swojego bezlusterkowca. Kiedy na początku roku światło dzienne ujrzał zaawansowany kompakt PowerShot G1 X, w internecie zaczęto spekulować, czy nie jest on przypadkiem odpowiedzią Canona na rynek bezlusterkowców. Zastosowanie w nim matrycy, której wielkość wypada pomiędzy matrycą systemu Mikro Cztery Trzecie a matrycą formatu APS-C, można uznać za dość rewolucyjne rozwiązanie jak na aparat kompaktowy (choć warto tutaj przypomnieć, że kompakty z dużymi matrycami i obiektywami zmiennoogniskowymi pojawiały się już dużo wcześniej – dobrym przykładem jest tutaj choćby Sony R1). Tak duża matryca powinna zapewnić jakość obrazu na poziomie wyższym niż w typowych kompaktach i porównywalnym właśnie z bezlusterkowcami czy też z prostymi lustrzankami.

Plotki o tym, że Canon nie powiedział ostatniego słowa w kwestii bezlusterkowców, wciąż pojawiają się jednak w sieci. Niewykluczone zatem, że takowy system Canona w przyszłości się pojawi, a G1 X należy raczej traktować jako pomysł na zrewolucjonizowanie PowerShotów z serii G, w której to linii zaawansowanych kompaktów w zasadzie niewiele się działo od jakiegoś czasu. Szkoda jednak czasu na dywagacje, które i tak niewiele wnoszą i jakkolwiek nie traktowalibyśmy Canona G1 X, nie zmieni to faktu, że jest on na tyle interesującym aparatem, aby dokładniej poznać jego zalety i wady.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Niedługo po premierze, produkcyjny egzemplarz Canona G1 X trafił na krótko w nasze ręce. Mieliśmy wówczas okazję przyjrzeć mu się nieco bliżej, wykonać pierwsze zdjęcia przykładowe i opisać nasze pierwsze wrażenia z jego użytkowania. Nie było wówczas czasu na przeprowadzenie pełnego testu, jednak nasze wstępne opinie były całkiem pozytywne, a pierwsze zdjęcia przykładowe wskazywały na to, że zastosowana matryca może zaoferować całkiem sporo jeżeli chodzi o jakość obrazu. Nadarzyła się jednak okazja aby poddać wreszcie Canona G1 X naszej typowej procedurze testowej. Co więcej w stosunku do modelu G12 może nam zaoferować? Czy faktycznie jego matryca może zapewnić nam jakość obrazu na poziomie porównywalnym z bezlusterkowcami? Na ile dobry optycznie jest zastosowany w nim obiektyw? To tylko niektóre z pytań, na które postaramy się znaleźć odpowiedzi w kolejnych rozdziałach naszego testu, do lektury których serdecznie zapraszamy.

Aparat do testów wypożyczyła firma Canon Polska, za co serdecznie dziękujemy.

Opis naszych procedur testowych można znaleźć w artykule „Jak testujemy cyfrowe aparaty kompaktowe”. Jeśli w trakcie czytania pojawią się wątpliwości, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.

Porównanie specyfikacji Canona G1 X, modelu G12 oraz zaawansowanych kompaktów innych producentów dostępne jest tutaj.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Canon
Model PowerShot G1 X
Data premiery 2012-01-09
Liczba pikseli 14 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 4352 x 3264
• 3072 x 2304
• 1600 x 1200
• 640 x 480
• 4352 x 2248 (16:9)
• Inne tryby z proporcjami 16:9, 3:2, 4:5 i 1:1
Matryca 18.7 x 14.0 mm, CMOS, 4:3
Procesor obrazu DIGIC 5 z technologią iSAPS
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (Exif 2.3, DCF, DPOF 1.1),
RAW 14 bit (.CR2), RAW+JPEG
Rodzaje JPEG: Fine / Normal
• Filmy: MOV [H.264 + Linear PCM (stereo)], iFrame
Zakres ISO AUTO, 100, 125, 160, 200, 250, 320, 400, 500, 640, 800, 1000, 1250, 1600, 2000, 2500, 3200, 4000, 5000, 6400, 8000, 10000, 12800 ISO
Migawka Auto: 1 s - 1/4000 s
60 s - 1/4000 s (pełen zakres - zależnie od trybu fotografowania)
Konstrukcja obiektywu Canon,
11 elementów w 10 grupach w tym
2 elementy dwustronnie asferyczny UA
1 element dwustronnie asferyczny
Ogniskowa obiektywu 15.1 - 60.4 mm (ekwiwalent małoobrazkowy 28-112 mm)
Światłosiła f/2.8 - 5.8
Zoom optyczny 4x
Zoom cyfrowy 4x
Stabilizacja obrazu Tak
Zapis wideo • 1920 x 1080 pix (Full HD), z szybkością 24 kl./s
• 1280 x 720 pix (HD), z szybkością 30 kl./s
• 640 x 480 pix (VGA), z szybkością 30 kl./s
• Efekt miniatury z jakością HD lub VGA z szybkością 6, 3 lub 1.5 kl./s
• Filmy iFrame z jakością HD.
Czas nagrywania: do 4GB lub 29 min. 59 s (Full HD i HD) lub 1 godz. (VGA)
Ogniskowanie AF TTL z funkcją śledzenia, MF
• Tryby AF: AiAF (wykrywanie twarzy/9-punktowy), 1-punktowy AF (dostępna każda pozycja, stały centralny lub wybór i śledzenie twarzy)
• Tryby napędu AF:pojedynczy, ciągły, Servo AF/AE, śledzenie AF
• Zmiana wielkości ramki AF: normalna, mała
• Wspomaganie AF: wbudowana lampka
Pomiar światła Tryby pomiaru:
• Wielosegmentowy (związany z ramką AF wykrywania twarzy),
• Centralnie ważony uśredniony,
• Punktowy (w centrum / w ramce wykrywania twarzy / w ramce FlexiZone)
Ostrość od • AF w trybie makro (szeroki kąt): od 20 cm
Balans bieli Auto (z balansem bieli dla twarzy), Słoneczny dzień, Pochmurny dzień, Żarówki, Światło jarzeniowe (2 rodzaje), Lampa błyskowa, Pod wodą,
• 2 ustawienia własne według wzorca
• korekcja balansu bieli w trybie Smart Auto
Kompensacja ekspozycji • Kompensacja: +/-3 EV w krokach co 1/3 EV
i-Contrast dla automatycznej, dynamicznej korekcji zakresu
• Bracketing: 1/3 - 2 EV w krokach co 1/3 EV
• Filtr ND (3 stopnie)
Programy Smart Auto (32 wykrywane sceny), Programowa AE, Priorytet migawki AE, Priorytet przysłony AE, Ręczny, Niestandardowy (2 tryby), SCN (Movie Digest, Portret, Krajobrazy, Dzieci i zwierzęta, Inteligentna migawka (Uśmiech, Wyzwalanie mrugnięciem, Samowyzwalacz dla twarzy), Szybka seria zdjęć w wysokiej jakości, Nocne ujęcie z ręki, Plaża, Zdjęcia podwodne, Liście, Śnieg, Fajerwerki, Panorama), Filtr kreatywny (Wysoki zakres dynamiczny, Nostalgia, Efekt rybiego oka, Efekt miniatury, Efekt aparatu zabawki, Monochromatyczny, Super żywe kolory, Efekt plakatu, Tylko jeden kolor, Zamiana koloru), Film
• Efekty fotograficzne: Moje kolory (moje kolory wyłączone, żywe, neutralne, sepia, czarno-biały, film pozytywowy, jaśniejszy odcień skóry, ciemniejszy odcień skóry, żywy niebieski, żywy zielony, żywy czerwony, kolor niestandardowy)
Zdjęcia seryjne • W trybie szybkie zdjęcia seryjne:
z szybkością do 4.5 kl./s, do 6 zdjęć
• Normalne zdjęcia seryjne:
z szybkością 1.9 kl./s
z AF lub Lv: ok. 0.7 kl./s.
Lampa błyskowa Tryby: Auto, Ręczne wł./wył., Redukcja czerwonych oczu, Synchronizacja z długimi czasami, Synchronizacja na 2-gą kurtynę,
• Korekcja błysku: +/-2 EV w krokach co 1/3 EV,
• Ręczne nastawy błysku (3 poziomy z lampą wbudowaną, do 19 z zewnętrznymi lampami Speedlite 270EX i 430EX II, do 22 z zewnętrzną lampą Speedlite 580EX II)
• Najkrótsze czasy: 1/2000 s (dla lampy wbudowanej) 1/250 s (dla lampy zewnętrznej), 1/4000 s (dla lampy zewnętrznej wspierającej tryb HSS)
• Zasięg błysku: od 50 cm do 7 m (szeroki kąt), od 1.0 m do 3.1 m (tele)
• Zewnętrzne lampy błyskowe: Automatyka E-TTL dla lamp Speedlite EX, Macro Twin Lite MT-14EX, Macro Ring Lite MR-24EX.
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2 lub 10 s, Nastawy użytkownika,
Karta pamięci • Secure Digital (SD/SDHC/SDXC)
LCD uchylany i obrotowy, 3.0 calowy, kolorowy, PureColor LCD II VA (TFT), ok. 920.000 punktów, pole obrazu 100%, jasność regulowana w 5 poziomach
Wizjer Tak, optyczny z korekcją dioptrii
Komunikacja i złącza USB 2.0 Hi-Speed (Mini-B, MTP, PTP) / wyjście audio-wideo (PAL/NTSC), wyjście mini-HDMI
• Opcjonalnie wężyk spustowy RS-60E3
• Obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge)
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy NB-10L (7.4V, pojemność 920 mAh, wydajność ok 250 zdjęć),
Opcjonalnie zasilacz sieciowy ACK-DC80
Akcesoria Akumulator NB-10L, ładowarka CB-2LCE, kabel USB, kabel audio-wideo, pasek, instrukcja, płyta z oprogramowaniem:
• ZoomBrowser EX / ImageBrowser - przeglądanie, drukowanie
• PhotoStitch - łączenie zdjęć w panoramy,
• CameraWindow
• Movie Uploader dla YouTube
• Digital Photo Professional - do obróbki obrazów RAW
Opcjonalnie obudowa do zdjęć podwodnych WP-DC44 przeznaczona do zdjęć na głębokości do 40 m.
Waga 534 g (z akumulatorem i kartą pamięci)
Wymiary 116.7 x 80.5 x 64.7 mm
Dodatkowe informacje Polskie menu.
Wydajność stabilizacji wg producenta do 4 EV


Poprzedni rozdział