Pentax K-01 - test aparatu
1. Wstęp

Pojawienie się Pentaksa K-01 wzbudziło spore zainteresowanie wielu miłośników fotografii i było źródłem intensywnych dyskusji. Świadczy o tym chociażby liczba niemal 600 komentarzy, które pojawiły się pod naszą informacją prasową opublikowaną w dniu jego premiery. Trzeba przyznać, że Pentax K-01 jest dość specyficznym aparatem. Pierwsze, co rzuca się w oczy i co wzbudziło sporo emocji, to jego charakterystyczny wygląd. Przypomnijmy, że zaprojektował go Marc Newson, jeden z najbardziej uznanych projektantów, którego artystyczne projekty wystawiane są w wielu znaczących kolekcjach muzealnych na całym świecie. To spowodowało, że K-01 mocno wyróżnia się na tle bezlusterkowców innych firm, ale z drugiej strony nie wzbudza ogólnego zachwytu, tak jak na przykład aparaty Fujifilm X100 czy Olympus O-MD E-M5. O gustach jednak się nie dyskutuje, a wygląd dla wielu osób jest tak naprawdę sprawą drugorzędną.
Pentax K-01 wyróżnia się jeszcze jednym charakterystycznym elementem, a mianowicie bagnetem. Firmy, które do tej pory zaprezentowały swoje bezlusterkowe konstrukcje aparatów, opracowały dla nich również nowe standardy mocowań obiektywów. Konstruktorzy K-01 postanowili oprzeć swój projekt na istniejącym już mocowaniu Pentax K. Dzięki temu, od razu w dniu premiery K-01 stał się bezlusterkowcem z największą liczbą w pełni kompatybilnych obiektywów.

Pentax K-01 został wyposażony w bardzo podobną matrycę do tej, jaka znalazła się w modelu lustrzanki K-5. Zapewne większość z naszych Czytelników pamięta, że K-piątka bardzo miło nas zaskoczyła wyjątkowo niskim poziomem szumów i wysoką dynamiką tonalną. Czy Pentax K-01 powtórzy sukces swojego lusterkowego kuzyna? Wydaje się, że szanse na to są całkiem spore. Aby się o tym przekonać, a przy okazji dowiedzieć się więcej o możliwościach i rozwiązaniach zastosowanych w K-01, zapraszamy do zapoznania się z kolejnymi rozdziałami testu. Aparat do testów wypożyczyła firma Apollo Electronics – oficjalny dystrybutor Pentaksa w Polsce.
Naszą procedurę testową można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
Porównanie danych technicznych aparatu Pentax K-01 z przykładowymi bezlusterkowcami konkurencji dostępne jest tutaj.
| Producent | Pentax | 
|---|---|
| Model | K-01 | 
| Data premiery | 2012-02-02 | 
| Liczba pikseli | 16 Mpix | 
| Dostępne rozdzielczości | • 4928x3264 (JPEG, RAW) • 4352x3264 (4:3) • 4928x2776 (16:9) • 3264x3264 (1:1) • 4224x2816 • 3456x2304 • 2688x1792 • Tryby 1:1, 16:9 i 4:3 dostępne także dla mniejszych rozdzielczości | 
| Matryca | 23.7 x 15.7 mm (APS-C) CMOS, 3:2, całkowita liczba pikseli: 16.49 Mpix, ultradźwiękowy mechanizm samooczyszczania matrycy | 
| Procesor obrazu | PRIME M | 
| Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF 2.0), RAW (12 bit, nieskompresowany - pliki .DNG) , JPEG+RAW, Rodzaje JPEG: Best/Better/Good • Filmy: MPEG-4 AVC/H.264 | 
| Zakres ISO | Auto, 100 - 12800 ISO ze skokiem co 1, 1/2, lub 1/3 EV, Tryb rozszerzony: do 25600 ISO. | 
| Migawka | 1/4000 do 30 s, Bulb | 
| Konstrukcja obiektywu | Bagnet Pentax KAF 2, Obsługiwane obiektywy z bagnetem Pentax KAF 3, KAF2 (poza power zoom), KAF, KA powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.5 | 
| Ogniskowa obiektywu | n/a | 
| Światłosiła | n/a | 
| Zoom optyczny | 0x | 
| Zoom cyfrowy | 0x | 
| Stabilizacja obrazu | Tak | 
| Zapis wideo | • 1920 x 1080 pix (Full HD 1080p 16:9) z szybkością 30, 25 i 24 kl./s, • 1280 x 720 pix (HD 720p, 16:9) z szybkością 60, 50, 30, 25 i 24 kl./s, • 640 x 480 pix (VGA) z szybkością 30, 25 i 24 kl./s. Wbudowany mikrofon stereo, Opcjonalnie zewnętrzny mikrofon stereo, Możliwość regulacji poziomu głośności podczas zapisu filmów Możliwość zapisu filmów o długości do 25 min. | 
| Ogniskowanie | AF, MF • System AF SAFOX IX połączony z 81 polowym systemem automatycznej detekcji kontrastu • Tryby AF: Detekcja twarzy, Z funkcją śledzenia, Wybór obszaru AF o zmiennej wielkości, zawierającego: 100 (10x10), 36, 16 lub 4 pola, Punktowy centralny • Zakres detekcji: od 1 do 18 EV (ISO 100 i obiektywu f/1.4) • Wspomaganie AF: wbudowana dioda LED • Powiększenie w AF: 2x, 4x, 6x, • Tryb peaking | 
| Pomiar światła | Pomiar TTL, Tryby pomiaru: • matrycowy, • centralnie ważony, • punktowy Zakres pomiaru: od -1 do 21 EV (dla 50mm, F1.4, ISO100) | 
| Ostrość od | zależne od obiektywu | 
| Balans bieli | Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe (4 tryby), Lampa błyskowa, CTE • Ustawienia własne wg wzorca, • Ustawiane poprzez wyświetlacz, • Korekcja balansu bieli (w 2 osiach A-B / G-M w zakresie +/-7 kroków) | 
| Kompensacja ekspozycji | • Kompensacja: +/- 3.0 EV w krokach co 1/2 lub 1/3 EV • Bracketing: 3 klatki • Tryby HDR (High Dynamic Range): Auto, HDR 1, 2, 3, Auto korekta • Funkcja korekcji prześwietleń i cieni • Możliwość wielokrotnej ekspozycji (od 2 do 9 zdjęć) • Zdjęcia z interwałem Interwał: 1 s. do 24 godzin, liczba zdjęć: do 999. | 
| Programy | Auto (Green), Program (P), Priorytet przysłony (Av), Priorytet migawki (Tv), Manualny (M), Bulb (B), HDR, Rejestracja filmów, Bez lampy • Programy tematyczne (SCN): Portret, Krajobraz, Makro, Obiekt ruchomy, Nocny portret, Zachód słońca, Niebieskie niebo, Las, Nocne zdjęcia, Nocne zdjęcia HDR (JPG), Nocne ujęcie, Jedzenie, Zwierze, Dzieci, Plaża i śnieg, Pod słońce, Światło świec, Oświetlenie sceniczne, Muzeum • Cyfrowe filtry (Wybrany kolor, Aparat zabawka, Retro, Wysoki kontrast, zamiana koloru, Kolor) | 
| Zdjęcia seryjne | • W trybie Hi z szybkością ok. 6 kl./s, tylko dla zdjęć JPEG Hi • W trybie Lo z szybkością ok. 3 kl./s, dla zdjęć JPEG Lo • W trybie Lo z szybkością ok. 1 kl./s, dla zdjęć RAW | 
| Lampa błyskowa | Typu pop-up, P-TTL, liczba przewodnia 12 (ISO 100). • Synchronizacja do 1/180s • Korekcja siły błysku od -2 do +1 EV w krokach co 1/2 EV • Zakres pokrycia błyskiem: jak dla obiektywu o ogniskowej 28 mm (dla ekwiwalentu klatki 35 mm) • Tryby pracy: Auto, Redukcja efektu czerwonych oczu, Synchronizacja z długimi czasami migawki, Synchronizacja z drugą kurtyną migawki, Tryb szybkiej synchronizacji z dedykowanymi lampami zewnętrznymi. | 
| Złącze hot-shoe | Tak | 
| Wyjście statywowe | Tak | 
| Samowyzwalacz | 2s lub 12s | 
| Karta pamięci | Secure Digital (SD, SDHC, SDXC) | 
| LCD | stały, 3.0 calowy, kolorowy TFT LCD, 921 000 punktów (640x480 pix.), szerokie kąty widzenia, powłoki AR regulowana jasność i kolorystyka LCD Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo | 
| Wizjer | brak | 
| Komunikacja i złącza | Uniwersalne złącze USB 2.0 Hi-Speed (MSC/PTP) / wyjście wideo (PAL/NTSC), wyjście HDMI typu C, wejście mikrofonu stereo • opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą pilota Remote Control F lub wodoodpornego Remote Control O-RC1 • Opcjonalnie odbiornik GPS O-GPS1 | 
| Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy D-LI90 (7.2 V, pojemność 1860 mAh, wydajność ok. 540 zdjęć bez lampy) • opcjonalnie zasilacz sieciowy K-AC1202 | 
| Akcesoria | Akumulator litowo-jonowy D-LI90, ładowarka D-BC90, pasek, kabel USB, instrukcja, zaślepka złącza hot-shoe, zaślepka bagnetu, sterowniki, oprogramowanie SILKYPIX Developer Studio 3.0 dla PENTAX | 
| Waga | 480 g (bez akumulatora) 560g (z akumulatorem i kartą SD) | 
| Wymiary | 121 × 79× 59 mm | 
| Dodatkowe informacje | Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB. Funkcja korekcji dystorsji i aberracji chromatycznej | 
| Oceny użytkowników | 



 
                        





_1663272818.jpg) 
                        _1826294941.jpg) 
                         
                         
                                




 
                         
                         
                         
                        
 
                         
                            Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
 Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.