Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon D800 - test aparatu

13 sierpnia 2012
Szymon Starczewski Komentarze: 257

5. Balans bieli

Nikon D800 posiada następujące tryby balansu bieli (WB):
  • Auto (3500–8000 K):
    • Normalny,
    • Zachowanie ciepłej barwy światła,
  • Dzień słoneczny (5200 K),
  • Cień (8000 K),
  • Dzień zachmurzony (6000 K),
  • Światło żarowe (3000 K),
  • Światło jarzeniowe (2700, 3000, 3700, 4200, 5000, 6500 lub 7200 K),
    • Lampy sodowe (2700 K),
    • Ciepłe białe jarzeniowe (3000 K),
    • Białe jarzeniowe (3700 K),
    • Zimne białe jarzeniowe (4200 K),
    • Białe dzienne jarzeniowe (5000 K),
    • Dzienne jarzeniowe (6500 K),
    • Lampy rtęciowe (7200 K),
  • Światło lampy błyskowej (5400 K),
  • Skala temperaturowa (2500–10000 K),
  • Ustawienie ręczne według wzorca bieli (4 ustawienia).

Zmiana balansu bieli jest bardzo wygodna, dzięki dedykowanemu przyciskowi i ikonom na monochromatycznym panelu LCD. Nawet ustawianie balansu bieli według wzorca jest bardzo proste i nie wymaga wchodzenia do głównego menu aparatu.

Precyzyjnej regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu poprzez filtr kolorów. Każdy kolor może być korygowany za pomocą tradycyjnej tablicy kolorów niezależnie w czterech kierunkach: G (green), M (magenta), B (blue) oraz A (amber). W każdym z kierunków mamy 6-stopniową skalę. Regulację w kierunkach A oraz B można również przeprowadzić wyłącznie za pomocą przycisku WB oraz pokrętła sterowania, a odpowiednie ustawienia wyświetlane są na monochromatycznym panelu LCD (funkcja ta jest niedostępna przy balansie temperaturowym wg skali i ręcznym wg wzorca).

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie obliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.


----- R E K L A M A -----

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 3.74 89.25
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 3.75 88.53
Pochmurny dzień Auto 4.4 91.08
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 4.5 89.53
3000K Auto 20.3 111.1
3000K Żarówki 5.66 88.36
3000K 3000K 5.72 88.56
5500K Auto 4.89 105.5
5500K 5500K 8.9 110.1
Lampa błyskowa Auto 4.77 83.62
Lampa błyskowa Lampa błyskowa 5.04 85.3

Automatyczny balans bieli w D800 radzi sobie dobrze z odwzorowaniem kolorów. W większości przypadków błędy są na niskim poziomie i bywają nawet nieco niższe niż błędy dla ustawień dedykowanych. Tradycyjnie spory błąd koloru otrzymujemy dla automatycznego balansu bieli w świetle żarowym. Co ciekawe, jest on niezależny od tego, który tryb automatycznego balansu bieli wybierzemy. Podobnie jak w modelu D4 problem ten występuje jedynie przy fotografowaniu tablicy kolorów. Poniżej prezentujemy dwa zdjęcia wykonane w tym samym czasie i przy tym samym źródle światła żarowego, którego używamy do oświetlania tablicy testowej.

Automatyczny balans bieli: Normalny
Nikon D800 - Balans bieli
Automatyczny balans bieli: Zachowanie ciepłej barwy światła
Nikon D800 - Balans bieli

Widać na tym przykładzie, że automatyczny balans bieli w trybie normalnym daje obraz o bardziej neutralnym zabarwieniu, podczas gdy drugi, jak wskazuje nazwa, faktycznie zachowuje ciepłe zabarwienie. Nadal jednak nie znamy odpowiedzi na pytanie, dlaczego przy fotografowaniu tablicy testowej nie widać tej różnicy.

Z tabelki powyżej wynika, że aparat ma tendencję do niedosycania kolorów. Jedynie w pojedynczych przypadkach parametr ten przekroczył 100%. Oczywiście parametr nasycenia kolorów można kontrolować i ustawić na odpowiednim dla nas poziomie. Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Nikon D800 - Balans bieli Nikon D800 - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Nikon D800 - Balans bieli Nikon D800 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Nikon D800 - Balans bieli Nikon D800 - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Nikon D800 - Balans bieli Nikon D800 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
Nikon D800 - Balans bieli Nikon D800 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Nikon D800 - Balans bieli Nikon D800 - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Nikon D800 - Balans bieli Nikon D800 - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: auto
Nikon D800 - Balans bieli Nikon D800 - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: Temp. 5500K
Nikon D800 - Balans bieli Nikon D800 - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: Auto
Nikon D800 - Balans bieli Nikon D800 - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: lampa błyskowa
Nikon D800 - Balans bieli Nikon D800 - Balans bieli