Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm X-Pro1 - test aparatu

Fujifilm X-Pro1
10 września 2012
Szymon Starczewski Komentarze: 108

1. Wstęp

Fujifilm X-Pro1 - Wstęp

Kiedy w czerwcu zeszłego roku testowaliśmy aparat kompaktowy Fujifilm X100, w podsumowaniu znalazł się następujący fragment: Ten aparat aż się prosi o to, aby być bezlusterkowcem, a nie aparatem kompaktowym. Możliwość wymiany optyki zdecydowanie podniosłaby jego funkcjonalność i uczyniła bardziej uniwersalnym. Tak naprawdę, na początek wystarczyłyby trzy obiektywy stałoogniskowe – od szerokiego kąta począwszy, poprzez odpowiednik standardowej pięćdziesiątki, a na umiarkowanym portretowym szkle skończywszy. Można powiedzieć, że w pewnym sensie wykrakaliśmy X-Pro1, bowiem razem z obiektywami, z którymi został na początek zaprezentowany, jest właśnie takim aparatem, jakiego oczekiwaliśmy.

Fujifilm X-Pro1 - Wstęp



- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Co prawda Fujifilm X-Pro1 nie jest kopią X100 z wymienną optyką, jednak zaczerpnięto z niego część rozwiązań oraz zachowano w nim charakterystyczną dla aparatów serii X stylistykę. W porównaniu do X100 bezlusterkowiec Fujifilm jest nieco większy, aczkolwiek swoim wyglądem wciąż przypomina analogowe aparaty z dawnych lat. Po X100 odziedziczył między innymi pokrętła migawki i kompensacji ekspozycji, spust z możliwością dokręcenia mechanicznego wężyka spustowego, czy wreszcie charakterystyczną „wajchę” na przedniej ściance. Nie zabrakło też w X-Pro1 funkcjonalnego hybrydowego wizjera, choć ze względu na wymienną optykę jego konstrukcja uległa pewnym modyfikacjom.

Fujifilm X-Pro1 - Wstęp

Fujifilm X-Pro1 - Wstęp

Mówiąc o rozwiązaniach zastosowanych w Fujifilm X-Pro1 nie sposób nie wspomnieć o jego wyjątkowej matrycy. Trzeba bowiem przyznać, że mamy w tym przypadku do czynienia z innowacyjnym sensorem. Konstruktorzy wykazali się pomysłowością i zastosowali w X-Pro1 matrycę X-Trans CMOS, w której światłoczułe komórki RGB są ułożone w bardziej nieregularny sposób, w bloki o wymiarach 6×6, dzięki czemu nie ma konieczności stosowania filtru AA, gdyż obrazy generowane przez matrycę są wolne od efektu mory.

Fujifilm X-Pro1 - Wstęp
Porównanie standardowej matrycy z regularną mozaiką RGB (górny rysunek) z matrycą Fufjifilm X-Trans, gdzie piksele zostały ułożone w sposób bardziej nieregularny (dolny rysunek).

Zupełny brak filtru AA pozwala mieć nadzieję, że 16-megapikselowa matryca w X-Pro1 będzie dawała obrazy o wyższej rozdzielczości niż typowe matryce o tej samej liczbie pikseli ze standardowym filtrem dolnoprzepustowym. Czy faktycznie możemy liczyć na wyraźny zysk pod tym względem? Czy nowa matryca zaskoczy nas również pod względem poziomu szumu oraz zakresu tonalnego? Są to z pewnością jedne z ważniejszych pytań, na które postaramy się odpowiedzieć w naszym teście. Zapraszamy zatem do lektury kolejnych rozdziałów.

Fujifilm X-Pro1 - Wstęp

Fujifilm X-Pro1 - Wstęp

Aparat do testów wypożyczyła firma Fujifilm, za co serdecznie dziękujemy.

Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.

Porównanie specyfikacji Fujifilm X-Pro1 z bezlusterkowcami konkurencji można obejrzeć tutaj.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Fujifilm
Model X-Pro1
Data premiery 2012-01-09
Liczba pikseli 16 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 4896 x 3264
• 4896 x 2760 (16:9)
• 3264 x 3264 (1:1)
• 3456 x 2304
• 3456 x 1944 (16:9)
• 2304 x 2304 (1:1)
• 2496 x 1664 
• 2496 x 1408 (16:9)
• 1664 x 1664 (1:1)
• Tryby panoramy
Matryca 23.6 x 15.6 mm (APS-C) X-Trans CMOS, 3:2
mechanizm samooczyszczania matrycy za pomocą ultradźwięków
Procesor obrazu EXR Pro
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF), RAW, RAW+JPEG
• Filmy: MPEG4 (MOV, H.264)
• Dźwięk: stereo
Zakres ISO Auto (400, 800, 1600, 3200 ISO), 200 - 6400 ISO
100, 12800, 25600 ISO (tryby rozszerzone)
• Bracketing ISO: 3 klatki, +/- 1/3, 2/3 lub 1 EV
Migawka 30 s – 1/4000 s, Bulb (do 60 min.)
w trybie P 1/4 s – 1/4000 s
Konstrukcja obiektywu Z bagnetem Fujifilm X
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.5
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 0x
Stabilizacja obrazu Nie
Zapis wideo • 1920 x 1080 (Full HD) z szybkością 24 kl./s
• 1280 x 720 (HD) z szybkością 24 kl./s
Maksymalna długość: 29 minut.
Ogniskowanie AF TTL oparty o detekcję kontrastu, MF
• Tryby pól AF: Strefa (49 stref EVF/LCD 7x7, 25 stref OVF 5x5), Multi
• Zmienny rozmiar ramki AF (5 rodzajów)
• Tryb napędu AF: Pojedynczy , Ciągły, Ręczny MF
• Dioda wspomagająca AF
Pomiar światła Pomiar TTL 256 segmentowy
Tryby pomiaru:
• Wielosegmentowy,
• Uśredniony,
• Punktowy (ok 2% kadru)
Ostrość od zależne od obiektywu
Balans bieli Auto, Światło dzienne, Cień, Światło żarówki, Światło jarzeniowe (3 rodzaje), Pod wodą
• ustawienia temperatury barwowej w skali Kelvina,
• ustawienia własne wg wzorca.
Kompensacja ekspozycji • Kompensacja z zakresie +/- 2 EV z krokiem co 1/3 EV
• Bracketing: 3 klatki, +/- 1/3, 2/3 lub 1 EV
• Bracketing dynamiki tonalnej: 100, 200, 400%
• Wielokrotna ekspozycja.
Programy Automatyka programowa (P), Ekspozycja Manualna (M), Priorytet przysłony (A), Priorytet migawki (S)
Zdjęcia seryjne Z szybkością 6 lub 3 kl./s
Lampa błyskowa Brak wbudowanej lampy błyskowej.
• Funkcje dostępne dla lamp zewnętrznych: Auto, Auto+Redukcja efektu czerwonych oczu, Błysk wymuszony, Synchronizacja z długim czasem ekspozycji, Błysk przytłumiony, Synchronizacja na tylną kurtynę
• Synchronizacja do 1/180s
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 10 lub 2s,
Karta pamięci Karty pamięci Secure Digital SD/SDHC/SDXC (UHS-I)
LCD stały, 3.0 calowy, kolorowy RGBW (White) LCD, 1.230.000 punktów,
pokrycie ok. 100% kadru
Wizjer Hybrydowy, optyczno-elektroniczny, pentapryzmatyczny, punk oczny 14 mm,
• W trybie EVF (elektronicznym): 0.47 cala, rozdzielczość 1.440.000 punktów, pole widzenia 100% kadru
• W trybie OVF (optycznym): powiększenie x0.37 / x0.6, pokrycie 90% kadru z możliwością wyświetlania informacji z wbudowanego ekranu LCD
Komunikacja i złącza Złącze USB 2.0 Hi-speed, wyjście Mini HDMI
• Obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge)
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy NP-W126 (7.2V, pojemność 1260 mAh, wydajność ok 300 zdjęć)
Akcesoria Akumulator litowo-jonowy NP-W126, ładowarka BC-W126, pasek, kabel USB, zaślepka korpusu, CD-ROM, instrukcja
Waga 400 g (bez akumulatora i karty pamięci)
450 g (z akumulatorem i kartą pamięci)
Wymiary 139.5 x 81.8 x 42.5 mm
Dodatkowe informacje Funkcja elektronicznej poziomicy.
Cyfrowe filtry symulujące efekt klisz fotograficznych Provia, Astia, Velvia oraz tryb zdjęć czarno-białych z filtrami kolorów.
Motion Panorama (do 7680 x 2160 pix w pionie lub 7680 x 1440 pix w poziomie).
Przestrzenie kolorów: sRGB, Adobe RGB.


Poprzedni rozdział