Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
13 sierpnia
2023 11:58

Zapraszamy do lektury naszego zestawienia najciekawszych plotek z mijającego tygodnia.

Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł, które publikowane są w portalach:

Canon

Canon EOS R5 Mark II

Plotki głoszą, że nadchodzący EOS R5 Mark II może dostać sensor o rozdzielczości 60 megapikseli. Na dodatek, znajdzie się w nim możliwość znana z aparatów Leica (np. M11), pozwalająca zapisywać RAW-y o niższej rozdzielczości.

Nikon

Nikon Zf

Nie ustają plotki dotyczące nowego bezlusterkowca Nikona w stylu retro. Oto fragment jego najnowszej, a zarazem rzekomej, specyfikacji:
  • stabilizowany sensor 24.4 MPix BSI-CMOS,
  • zakres ISO 100-64000,
  • funkcja pixel-shift,
  • najkrótszy czas migawki mechanicznej i elektronicznej: 1/8000 s,
  • zapis seryjny 30 kl/s,
  • filmowanie 4K 60p,
  • podwójny slot kart pamięci: SD + mikro SD,
  • wymiary: 144x101 mm, waga: 700 g (z baterią EN-EL15).

Panasonic

Lumix G9 II

Mówi się, że 1 września, podczas targów IFA w Berlinie, Panasonic zaprezentuje następcę bezlusterkowca G9. W zasadzie wiadomo o nim jedynie to, że będzie to pierwszy aparat Mikro 4/3 tego producenta, wyposażony w autofocus z detekcją fazy.

Sony

A7C II

W sieci pojawiła się także domniemana specyfikacja nadchodzącego bezlusterkowca Sony A7C II oraz jego zdjęcia. Ta pierwsza wygląda następująco:
  • sensor 33 Mpix, taki sam jak w A7 IV,
  • zakres ISO 100-51200,
  • stabilizacja o skuteczności 5 EV,
  • 759 punktów AF,
  • zapis seryjny 10 kl/s,
  • filmowanie 4K 60p 10-bit, S-Cinetone,
  • 3-calowy ekran LCD,
  • wizjer 2.36 miliona punktów.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Venus Optics

Laowa CF 8-16mm f/3.5-5 C-Dreamer

Już wkrótce zobaczymy nowy, szerokokątny obiektyw manualny od Venus Optics - Laowa CF 8-16mm f/3.5-5 C-Dreamer, dla aparatów z matrycami APS-C. Jego prototyp można było zobaczyć na targach Photo & Imaging w Szanghaju. Specyfikacja szkła prezentuje się następująco:
  • budowa optyczna: 16 soczewek w 12 grupach,
  • 5 listków przysłony,
  • minimalna odległość ogniskowania: 20 cm,
  • metalowa obudowa,
  • wymiary: 88.3 × 88.54 mm, waga: 463 g.,
  • mocowania: Canon RF, Canon EF-M, Fujifilm X, Nikon Z, Sony E.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Laowa FFII 15 mm f/5

Drugi obiektyw, którego prototypowy egzemplarz pokazał ten producent, jest stałka typu „cookie” o ogniskowej 15 mm. Oferuje ona 110 stopniowe pole widzenia i będzie dostępna z mocowaniami Canon RF, Canon EF-M, L-mount, Nikon Z, Sony E.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Yongnuo

YN 50 mm f/1.8 R DF DSM AF

Nowa pięćdziesiątka od Yongnuo to kolejne szkło pokazane na targach Photo & Imaging w Szanghaju. Tym razem mamy do czynienia z instrumentem pełnoklatkowym, przeznaczonym do aparatów Canon RF.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia


Komentarze czytelników (65)
  1. Negatyw
    Negatyw 13 sierpnia 2023, 12:06

    Ten YN 50 mm f/1.8 długi jak 100 mm do lustrzanki.

  2. mickey93
    mickey93 13 sierpnia 2023, 13:38

    to chyba tylko złudzenie, zobacz na rozmiar ręki

  3. Youkin1953
    Youkin1953 13 sierpnia 2023, 13:52

    Sony A7cII kolejna "nowość" znowu z gó...ym wizjerem
    Jedynie cena będzie nowa (pewnie z 12 tys.)

    Nikon Zf może być ciekawy i ładny

  4. PDamian
    PDamian 13 sierpnia 2023, 14:16

    ręka link

    To Yongnuo ma ~85mm długości.
    link

    ale do Canona będzie raczej takie link -bez wyświetlacza.

  5. Hubert Multana
    Hubert Multana 13 sierpnia 2023, 16:14

    Podziwiam firmy, ze chce sie im projektowac takie wynalazki jak 50 1.8 to RF, ktory pewnie nadaje sie tylko do wbijania gwozdzi. Serio ktos kupuje takie rzeczy? :D

  6. PDamian
    PDamian 13 sierpnia 2023, 16:37


    Do wbijania gwoździ jest Canon RF 50/1.8 STM.

    Yongnuo 50/1.8 DF DSM ma: 11 elementów / 8 grup, 4 elementy ze szkła o niskiej dyspersji, 1 element ze szkła o wysokim współczynniku załamania, 1 element asferyczny,
    a Canon link -bida.

  7. Maciox
    Maciox 13 sierpnia 2023, 16:55

    @PDamian
    "Do wbijania gwoździ jest Canon RF 50/1.8 STM"
    Nawet do tego nie bardzo bo 160g plastiku gwoździa do papy nie wbije 😁

  8. JdG
    JdG 13 sierpnia 2023, 17:43

    Nowy Sony prezentuje się dobrze, ciekawe, czy zastąpi on linię 7S?

    No i Venus Laowa - ci robią dobrą robotę, czyli dobrą optykę dla APS-C, do czego wielcy jakoś nie palą się;

    i tyle dobrego .

  9. Jacek_Z
    Jacek_Z 13 sierpnia 2023, 17:51

    No to jednak ktoś robi szkło z AF na Canona R?

  10. Gabrych
    Gabrych 13 sierpnia 2023, 17:56

    Przytulę chętnie tą Laowe 15mm f/5, jeśli tylko ogarnia w miarę brzegi nawet po domknięciu.

  11. baron13
    baron13 13 sierpnia 2023, 18:09

    W temacie sensowności produktów, to zależy jak leży. Bezsensowne BYWAJĄ. Sęk w tym, że bezsens wynika z użytkownika. Albo wie,co z tym zrobić, albo nie i wówczas opowiada, że do wbijania gwoździ.

    Ot jeszcze raz jeden z najgorzej na Optycznych ocenionych obiektywów Mitakon 50 mm f/0,95.
    link
    Takie,żeby nie powtarzać rowerzysty. :-) Nie wiem,i nie interesujemnieto za bardzo, czy focia jest dobra.Załatwiłem jakąś sprawę. Bezsensowny obiektyw 85 mm f/1,2. Znajomy który nie miał w rękach obiektywów manualnych złapał się za głowę. Trzeba pooglądać ów obiektyw, trzeba wiedzieć "za ile".Wtedy będzie można pogadać.

  12. gamma
    gamma 13 sierpnia 2023, 18:33

    A OM System nic?

  13. PDamian
    PDamian 13 sierpnia 2023, 18:36

    @gamma
    Przeceny resztek Olympus link

  14. JdG
    JdG 13 sierpnia 2023, 19:12

    > Przeceny resztek Olympus

    skończyła się licencja na logo "Olympus", to teraz będzie nowe - OM System; mnie nie przeszkadza, ważne, żeby szkła były co najmniej równie dobre.

  15. JdG
    JdG 13 sierpnia 2023, 19:16

    > jeszcze raz jeden z najgorzej na Optycznych ocenionych obiektywów Mitakon 50 mm f/0,95. link

    Ameryki nie odkrywasz - z dawien dawna wiadomo, że zdolny fotograf potrafi wykorzystać w odpowiedniej sytuacji dowolny przyrząd optyczny, nawet zaślepkę z dziurką;

  16. PDamian
    PDamian 13 sierpnia 2023, 19:22

    Ale co ci nie przeszkadza,
    że M.Zuiko Digital 8-25/4 jest tańszy tam o 22% od OM
    i sprzedają go za równowartość 2750 zł,
    a u nas za 4240 ❓

  17. PDamian
    PDamian 13 sierpnia 2023, 19:24


    W Polsce licencja na logo Olympus się nie skończyła?

    link

  18. DrAcidDrinker
    DrAcidDrinker 13 sierpnia 2023, 20:12

    @JdG
    "Nowy Sony prezentuje się dobrze, ciekawe, czy zastąpi on linię 7S? "

    Zastanawiam się jak Ci to przyszło do głowy? Jak budżetowo-kompaktowa, hybryda z serii "c" miałaby zastąpić "S" ?
    Wszystko wskazuje na to że A7S mk3 to ostatni przedstawiciel tego gatunku ;/

  19. carlo
    carlo 13 sierpnia 2023, 20:42

    Co dokładnie na to wskszuje?

  20. JdG
    JdG 13 sierpnia 2023, 21:00

    > Ale co ci nie przeszkadza,
    że M.Zuiko Digital 8-25/4 jest tańszy tam o 22% od OM
    i sprzedają go za równowartość 2750 zł,
    a u nas za 4240 ❓

    no, to właśnie zupełnie mi nie przeszkadza, bo: 1. nie wybieram się do Japonii w najbliższym czasie; 2. już nabyłem, więc obecne ceny średnio mnie interesują;

    > W Polsce licencja na logo Olympus się nie skończyła?

    przypuszczam, że ten akurat problem ("w Polsce"), poza Tobą mało kogo zajmuje.

  21. Amadi
    Amadi 13 sierpnia 2023, 21:02

    No właśnie, co niby na to wskazuje? Do serii S nie trafiła jeszcze technologia matryc z warstwą pamięci, która w połączeniu z odrobiną dodatkowej mocy obliczeniowej pozwoliłaby na przykład nagrywać w 4K w 200/240 kl/s. Przy okazji można by pozbyć się migawki mechanicznej i mieć lepszą synchronizację błysku z migawką elektroniczną niż w A1. Do tego jakiś tryb highres z ręki jak w telefonach i nagle się okaże, że 12 megapikseli może do wielu zastosowań wystarczyć. Sony byłoby głupie nie próbując tego sprzedać.

    A7S III miał premierę raptem 3 lata temu, jeszcze chwila jest żeby następcę dopracować i pokazać

  22. JdG
    JdG 13 sierpnia 2023, 21:19

    > Do tego jakiś tryb highres z ręki jak w telefonach i nagle się okaże, że 12 megapikseli może do wielu zastosowań wystarczyć.

    "highres z ręki" to raczej jak w Olympusach/OM, bo one z tego są znane i tam chyba po raz pierwszy to zaoferowano, i to w dodatku działa;

    a 12 MPx powinno faktycznie "do wielu zastosowań wystarczyć", prawdę powiedziawszy, do większości zastosowań powinno wystarczyć (o ile optyka jest dość dobra); już dawno do tego doszedłem.

  23. Szabla
    Szabla 13 sierpnia 2023, 22:38

    High res z ręki to chwyt marketingowy.

  24. Maciox
    Maciox 13 sierpnia 2023, 23:03

    @Amadi
    "Do serii S nie trafiła jeszcze technologia matryc z warstwą pamięci, która w połączeniu z odrobiną dodatkowej mocy obliczeniowej pozwoliłaby na przykład nagrywać w 4K w 200/240 kl/s."
    No i to trochę dziwi, ale muszą stopniowo rozwijać linię, bo co by mieli oferować w kolejnych wydaniach?
    "12 megapikseli może do wielu zastosowań wystarczyć"
    Też tak myślę z naciskiem "do wielu". Ja fotografuję i filmuję dużo drobnego ptactwa i 600mm z 20Mpx FF to trochę dla mnie było mało, ale gdy pobawiłem się R3 ... zadowolił bym się tymi 24Mpx bo to fajna matryca. Gdyby wydali R4 z tą matrycą ale obudową R5 zacząłbym zbierać kasę. Dlaczego w R3 nie ma funkcji preshot, a R7 z powolną matrycą ma?

  25. JarekB
    JarekB 13 sierpnia 2023, 23:13

    Dlaczegóż to high res z ręki jest chwytem marketingowym?

  26. JdG
    JdG 14 sierpnia 2023, 00:12

    > High res z ręki to chwyt marketingowy.

    sprawdzałem i to faktycznie działa - obraz jest dużo większy, ale także bardziej szczegółowy; sporo, oczywiście, zależy od obiektywu - musi mieć dużą rozdzielczość.

  27. deel77
    deel77 14 sierpnia 2023, 09:00

    @Szabla
    właśnie, rzecz w tym chwycie - dla jednych chwyt ręką dla drugich marketingowy :)

  28. JarekB
    JarekB 14 sierpnia 2023, 11:24

    @JdG
    W związku z czym obiektyw do HighRes musi mieć duża rozdzielczość? Obiekty w małą nie odwzoruje różnicy między trybem zwykłym a HighRes?

    BTW - to, że tryb HighRes z ręki działa, to tzw. oczywista oczywistość, to już Optyczni w swoich testach wykazali. Oczekiwałbym raczej, aby @Szabla wyjaśnił o co chodzi z tym trybem marketingowym...

  29. JdG
    JdG 14 sierpnia 2023, 15:47

    > W związku z czym obiektyw do HighRes musi mieć duża rozdzielczość?

    tak na "chłopski rozum", skoro chcesz zrobić zdjęcie o wysokiej rozdzielczości, to musisz mieć przede wszystkim obiektyw o takiej mniej więcej rozdzielczości jaką spodziewasz się uzyskać - inaczej nic z tego nie będzie, bo jak obiektyw nie rozróżnia szczegółów, to siłą rzeczy ich nie zobrazuje;

    matryca wysokiej rozdzielczości - jak pokazuje HighRes - nie jest już wymagana, markuje ją mechanizm IBIS przesuwając matrycę o 0,5 Px; jednak obiektyw musi być odpowiednio wybitny, bo on akurat powinien tkwić w jednym miejscu (dlatego standardowo proponuje się użycie statywu);

    zaś praktyka dowodzi, że z rozdzielczością optyki jest bardzo różnie, stąd pewnie rozczarowania co do samej techniki HighRes, bo jak obiektyw nieszczególny, to i efekty w zakresie rozdzielczości będą podobne;

    oczywiście, tak, czy owak, technika polegająca na wykonaniu kilku - kilkunastu zdjęć, i nałożeniu ich na siebe, i tak ma swoje poważne plusy - daje większą dynamikę tonalną (to smartfony utylizują) i lepsze odwzorowanie kolorów (na matrycach Bayera - np. Pentax w ten sposób ją początkowo wykorzystywał), ale do powiększenia rozdzielczości zdjęcia to jednak trzeba przede wszystkim dobrej optyki;

    zatem, jak masz matrycę 60 Mpx, to musisz mieć bardzo wybitny obiektyw, żeby użycie tej techniki dało jakiś dostrzegalny efekt; poza powiększeniem pliku zdjęcia, oczywiście, bo ta technika, i każda wysoko rozdzielcza matryca, gwarantuje ci to zawsze, bez względu na faktyczną szczegółowość zdjęcia (poruszone, zamazane, w RAW i tak będą takie same w rozmiarze jak dobre fotki);

    to oczywiście refleksje dyletanta, ale i praktyka przy okazji.

  30. JarekB
    JarekB 14 sierpnia 2023, 16:11

    @JdG
    Na mój chłopski rozum to tak nie działa. Obiektyw może być marny (choćby mZuiko 12-50), ale jednak tryb HighRes powinien z niego coś więcej wycisnąć niż tryb 'zwykły'. Może nie będzie to wysoka rozdzielczość, a jedynie wyższa rozdzielczość ;-)

  31. JdG
    JdG 14 sierpnia 2023, 18:10

    > Obiektyw może być marny (choćby mZuiko 12-50), ale jednak tryb HighRes powinien z niego coś więcej wycisnąć niż tryb 'zwykły'.

    oczywiście nie mam intencji podważania słuszności Twojego "chłopskiego rozumu", jednak w kwestii mZuiko 12-50 warto może się odwołać do innych rodzajów mądrości; to jest taki sobie obiektyw, pomyślany przez konstruktorów raczej jako instrument do filmowania;

    niestety, brzegi ma dość słabe i kiepsko działa w mało kontrastowym oświetleniu, z pewnością zastosowanie go w HighRes da odpowiednio wielki plik i może będziej on wyglądał lepiej niż zwykły, jakoś jednak wątpię, żeby coś to przyniosło w kwestii reprodukcji szczegółów; ale oczywiście można próbować.

  32. JarekB
    JarekB 14 sierpnia 2023, 18:55

    mZuiko 12-50 był pomyślany jako instrument do filmowania podobnie jak cały szereg innych obiektywów z AF MSC... Ów obiektyw był tak bardzo filmowy, że aż dodawano go w kicie do bardzo filmowego OM-D E-M5 :-).

    Sobie pożartowaliśmy, a teraz czekamy aż kolega Szabla wyjaśni ten chwyt marketingowy, a ktoś-kto-się-zna opisze, czy tryb HighRes 'doda' też szczegółowości średniej jakości obiektywowi.

  33. JdG
    JdG 14 sierpnia 2023, 21:17

    > Ów obiektyw był tak bardzo filmowy, że aż dodawano go w kicie do bardzo filmowego OM-D E-M5

    E-M5 to aparat z 2012 r., wtedy był chyba najlepszym w m4/3 od Olympusa, także w wideo, więc taki obiektyw, w tym czasie, był super;
    a np. model PEN E-PL8, 4 lata młodszy i jakby lepszy do wideo (ekranik typu selfie), ma jednak obraz mocno przycięty;

  34. DrAcidDrinker
    DrAcidDrinker 14 sierpnia 2023, 22:33

    @Amadi

    Jak dla mnie wskazuje na to polityka firmy. Z jakiegoś powodu A7SIII nie dostaje ficzerów które otrzymuje bliźniacze FX3, a więc nie chodzi mi o kwestie techniczne, a o pozycjonowanie linii produktów na rynku. Jest linia cine, vlog i hybrydowa, S-ki ciężko gdzieś wcisnać, dlatego wydaje mi się że ta linia może zniknać.

    Kto dziś kupi A7S IV tuż po premierze wiedzac, że za chwile pojawi się FX3 II który otrzymuje nieporównywalnie lepsze wsparcie producenta? Chyba tylko miłośnicy EVF…

  35. snufkin
    snufkin 15 sierpnia 2023, 00:02

    Sam Szabla to też chodzący chwyt marketingowy: jeżeli czegoś nie ma w aparatach Sony, lub coś nie działa tak dobrze jak u konkurencji, to wtedy wg niego jest to zupełnie niepotrzebne :)

    A co do trybu High Res ze słabszymi obiektywami: będzie poprawa choćby wynikająca z mniejszych szumów, lepszej dynamiki, odwzorowania kolorów itp.

  36. baron13
    baron13 15 sierpnia 2023, 10:44

    Po tylu latach wojenek systemowych, czas było by nabrać trochę rozumu. Akurat "więcej megapiksli" ale sprawy mają się tak, że system trzeba poznać, sprawdzić jak działa w różnych warunkach,nauczyć się obsłużyć. Zwykle jest tak, że takie wynalazki mają plusy dodatnie i ujemne i te ujemne są argumentem, że to w ogóle nie działa. Osobiście wątpię, że jakiekolwiek sztuczki informatyczne, łącznie z przesuwaniem matrycy coś realnie poprawią przy słabej optyce. Ale nie musimy się upierać przy używaniu słabej optyki.
    Konkluzja moja jest taka, że miało by sens podzielenie się doświadczeniami ze stosowania patentu. Spodziewam się, że Szabla może wiedzieć coś więcej, ale jego zwyczajem, pisze na zasadzie, że każdy kumaty powinien się domyśleć. No i nic nie wiemy.

  37. Szabla
    Szabla 15 sierpnia 2023, 11:09

    High res z ręki to wieloklatkowe odszumianie, znane od kilkunastu lat z aparatów - również Sony - i stosowane powszechnie w smartfonach w trybie nocnym. Poprawia dynamikę i odwzorowanie kolorów, ale pompowanie rozdzielczości to czarowanie liczbami.

  38. JdG
    JdG 15 sierpnia 2023, 13:38

    > Spodziewam się, że Szabla może wiedzieć coś więcej, ale jego zwyczajem, pisze na zasadzie, że każdy kumaty powinien się domyśleć. No i nic nie wiemy.

    Tylko, czy Sony ma taką funkcjonalność w swoich urządzeniach? o ile HighRes jest całkiem rozpowszechniony (nb.tu chyba Hasselblad i to w początkach epoki cyfrowej był pionierem), to jednak jest to technika do użytku ze statywu;

    a HighRes "z ręki" to w zasadzie do niedawna tylko Olympus/OMDS i to w dodatku niektóre modele, OIDP: E-M1X, E-M1 III, OM1 i OM5 (mocny procesor jest do tego niezbędny); nie wiem więc czy Szabla tu pomoże;

    ale z drugiej strony - przecież Optyczni rzecz badali - wszystkie wymienione wyżej miały testy, no i w Sieci jest na ten temat sporo materiałów, w tym od codziennych użytkowników;

    też tego używałem i z pewnością działa; ma swoje ograniczenia - sprawdzałem tylko w E-M1 III - złożenie zdjęcia długo, z 10 s minimum i w tym czasie aparat tylko tym się zajmuje, w nowszych ponoć wydatnie krócej to trwa; w każdym razie jest to raczej do okazjonalnego użytku.

  39. snufkin
    snufkin 15 sierpnia 2023, 19:20

    Oczywistym jest, że skoro nie ma tego w Sony to musi to być chwyt marketingowy, czarowanie liczbami i inne plagi egipskie xD

    A tak bardziej serio, poza komórkami, również DJI w dronach z powodzeniem od lat korzysta z podobnego rozwiązania — tyle, że tam dochodzi gimbal, ale siłyndziałające na matrycę w dronach są nieporównywalnie większe: wiatr, drgania itp.

  40. Szabla
    Szabla 15 sierpnia 2023, 19:26

    Jeżeli zdjęcie jest robione ze statywu, to można mieć dane jednego miejsca kadru bez interpolacji bayerowskiej, korzystając z przemieszczania matrycy o jeden piksel, naświetlając przez filtry R i B i dwukrotnie G - tak się dzieje m.in. w aparatach Sony A7R III-V oraz A1. Przy zdjęciach z ręki jest to niemożliwe i pozostaje analiza szumu w poszczególnych klatkach składowych, co robią smartfony w trybach nocnych, naświetlając od kilku do kilkunastu klatek.

  41. baron13
    baron13 15 sierpnia 2023, 19:41

    Akurat tę wieloklatkową redukcję szumu stosuję jeszcze od czasów filmów. Dziś jest oczywiście znacznie łatwiej.
    link
    Poszedł by cały film.
    link
    Można poszaleć. Tu zaszumienie wynikające z mocnej korekcji koloru (balans bieli, to raczej nie)
    link
    sjkladowe po korekcji.
    link
    Zdjęcie bez korekcji
    link
    Jeszcze jedna próba:
    link
    Bardzo delikatna korekcja:
    link
    zdjęcie składowe:
    link
    T wszystko w Linuksie poleceniami
    align_image_stack -m -a wyj_PREFIX *.jpg
    convert wyj_PREFIX* -evaluate-sequence mean kocur0.jpg
    Chodzą dwa programy: Hugin i convert z pakietu Image Magick. No i to jest o wartości takich innowacji w aparatach. To wszystko można zrobić na kompie. Jak mi się zdaje,wymuszenie na np aparacie złożenia 36 czy więcej zdjęć może być niemożliwe. Na kompie kwestia ewentualnie pamięci i pokombinowania programistycznego.
    Jak dostanę taki wynalazek w aparacie to co to dla mnie znaczy?

  42. snufkin
    snufkin 15 sierpnia 2023, 20:20

    @Szabla:
    „Przy zdjęciach z ręki jest to niemożliwe…”
    Oczywiście, że niemożliwe ­— dla inżynierów Sony xD

  43. JdG
    JdG 15 sierpnia 2023, 20:33

    > Jak dostanę taki wynalazek w aparacie to co to dla mnie znaczy?

    nic szczególnego, po prostu obrazek o większej 2,5 do 4 razy rozdzielczości; oczywiście jak obiektyw potrafi więcej szczegółów zobaczyć.

  44. baron13
    baron13 15 sierpnia 2023, 21:03

    @ JdG: ja to mam w pakiecie i nigdy nie używam bo produkuje jpg. To samo, albo znacznie więcej zrobię na kompie zapisując serię rawów. Do tego mam cały pakiet możliwości obróbki zdjęć przy konwersji z raw. Np do uśredniania mogę dołożyć odszumianie z odpowiednim dla mnie stopniem poszczególnych klatek.
    link
    Tak właśnie tu zrobiłem. Ja mam także w pakiecie aparatu jakieś filtry artystyczne , do tego miejsce na serwerze Cwanona. Tego nawet użyłem. Choć bez sensu.
    @snufkin: ja bym się za stanowił. Focenie zgodnie z regułą 1/f oznacza, że podczas robienia zdjęcia poruszenie może dojść najwyżej do 2 minut kątowych przy oglądaniu zdjęcia pod kątem 45 stopni. To oznacza podział kadru na ~1350 stref przesunięcia. A dla zaledwie 6 megapikseli masz 2000x3000 pikseli. Nie, nie stwierdzisz bez dobrego systemu pomiarowego, czy system stabilizacji utrzymuje pozycję. Wedle moich zdjęć,to eos R7 stabilizuje w okolicy 1 piksela do 1 EV,

  45. Szabla
    Szabla 16 sierpnia 2023, 08:31

    @snufkin
    No tak, czarownicy nie mają technicznych ograniczeń. xD

  46. JarekB
    JarekB 16 sierpnia 2023, 12:44

    @Szabla
    Gdy już ładnie opisałeś jak to realizuje Sony oraz telefony w trybie nocnym, to opisz jak tryb HighRes jest realizowany przez Olympus/OM, bo zakładam, że ich tryb 'z ręki' zaprojektowali również inżynierowie :-)

  47. JdG
    JdG 16 sierpnia 2023, 13:39

    > @ JdG: ja to mam w pakiecie i nigdy nie używam bo produkuje jpg.

    nie wiem o jakim pakiecie piszesz, ale HighRes w ciagu tych kilku sekund, kiedy robi zdjęcie oprócz jotpega tworzy też plik raw, w aparatach Olympus/OM nawet 2: ORI, duży jak zwykły RAW, i ORF, który jest rawem tego wielkiego pliku i jest ze 2 razy większy od normalnego - masz tu więc rawów nawet pewne bogactwo;

    > To samo, albo znacznie więcej zrobię na kompie zapisując serię rawów. Do tego mam cały pakiet możliwości obróbki zdjęć przy konwersji z raw.

    to wątpliwe, poza tym to o czym piszesz to tzw. postprodukcja, a HighRes to ten bardziej interesujący i ważny etap, czyli produkcja właściwa;

    IMHO. nie ma powodu, żeby plik JPG nie mógł być wystarczająco dobry, żeby nadawać się do użytku; chyba w tym kierunku zdąża technika fotograficzna.

  48. baron13
    baron13 16 sierpnia 2023, 22:54

    @JdG: Plus dodatni z dyskusji, że się zmusiłem do przeczytania instrukcji. Tak,mam pewność, że fabryczne ficzery do niczego się nie nadają:-) Akurat w Eos R7 jest funkcja wielokrotnej ekspozycji i to jest coś,co produkuje plik jpg z wielu zdjęć.Mamy kilka trybów działania, ale na kompie można znacznie więcej. Jest tam też tryb szybkich zdjęć seryjnych,nie wiem jak by tego użyć,by nie dodać sobie roboty w przypadku wieloklatkowej redukcji szumu. Więc jak bym potrzebował, to robię po prostu serię zdjęć,chyba najlepiej z migawką elektroniczną. Mam wielką elastyczność obróbki, bo np mogę wybrać zdjęcia z serii,obrobić je na różne sposoby,nawet każde inaczej.
    Czy posprodukcja? Otóż jeśli założymy, że ów tryb działa jak go reklamują,to ja tego nie mam. Bo seria czterech zdjęć z przesunięciem matrycy tak, że w każdym pikselu mamy informację o trzech kolorach załatwia demozaikowanie. Tylko,jak napisał Szabla,ze statywu. Rzecz w tym, że np Hugin ale i pewnie wszystkie programy do obróbki zdjęć z wieloklatkową redukcją szumu poradzą
    sobie z nałożeniem zdjęć ze zniekształceniami geometrycznymi,jakie powstają, gdy pochylamy, przekręcamy obiektyw. Niestety, tu potrzebna jest taka kompensacja optyczna,która trafi "piksel w piksel" z obrazem padającym na matrycę. Do tego,musi sobie poradzić ze zniekształceniami obiektywu. Moim zdaniem to faktycznie jest chwyt reklamowy. Oczywiście poprawia jakość zdjęć poprzez wieloklatkową redukcję szumów. Ale tylko tyle.

  49. JdG
    JdG 17 sierpnia 2023, 01:39

    > Moim zdaniem to faktycznie jest chwyt reklamowy.

    czyli wg fizyki niemożliwe? no popatrz Pan, a Optyczni coś tam jednak wykryli w tym HighRes i pomierzyli, choć mieli problemy z plikami RAW;

    a może to niemożliwe tylko w Cwanonie I Sony?

  50. baron13
    baron13 17 sierpnia 2023, 08:36

    @JdG: warto uważnie przeczytać co Optyczni napisali. " Coś tam" wyjątkowo dobrze pasuje. Moim zdaniem widać wyraźnie, że o ile tryb "jakoś" działa w zdjęciach ze statywu, to w przypadku zdjęć z ręki z dużym prawdopodobieństwem mamy po prostu efekt wyostrzania. Dodam jeszcze, że nie interesuje mnie to bardziej niż ciekawostka. W tym nieszczęsnym Cwanonie,bez złośliwości, system z wieloma "wadami starczymi",dostaje ~ 30 megapiksli i w porywach robię z tego pliki 2000x3000 najwyżej. Ja często bawię się badrzo egzotyczną optyką typu luster 500 mm,starymi obiektywami typu 50 mm f/1,8 Canon
    link
    Jak widać,problem w tym, że trzeba ustawić ostrość :-)

  51. sosin
    sosin 17 sierpnia 2023, 09:34

    @JdG, "to wątpliwe, poza tym to o czym piszesz to tzw. postprodukcja, a HighRes to ten bardziej interesujący i ważny etap, czyli produkcja właściwa; "

    Co to za potworek językowy?
    Jedno i drugie może być raw'em, jedno i drugie może/powinno przejść etap postprodukcyjny. Od kiedy przetworzenia softem aparatu to produkcja bardziej właściwa?
    Tu była mowa o tym w jakich aparatch jest to bardziej lub mniej możliwe do osiągnięcia "z ręki".

  52. JdG
    JdG 17 sierpnia 2023, 15:21

    > Od kiedy przetworzenia softem aparatu to produkcja bardziej właściwa?

    od momentu, kiedy matryca cyfrowa zastąpiła film; wtedy w komputerze aparatu tworzony jest zarejestrowany obraz, zapisywany w formacie raw albo jakimś innym (do dziś wystarcza JPG) lub w kilku formatach;

    skoro w aparatach foto do generowania obrazu używana jest coraz bardziej zaawansowana optyka, coraz mocniejsze procesory i soft, ostatnio dodatkowo wzmacniany AI, to nie ma powodu, żeby zdjęcia "z puszki" nie miały takiej postaci, żeby nadawać się od razu do użytku - to chyba dość oczywiste?

    zresztą w wielu zastosowaniach fotografii jest to wręcz wymóg konieczny - jak używa się dużej ilości zdjęć, to i tak ich ewentualna obróbka musi być zautomatyzowana;

    a jak kto ma czas i lubi - jak Baron - sobie dłubać w plikach, to jego sprawa, taka możliwość zawsze istnieje; choć efekty tej pracy bywają dyskusyjne (ale koty Barona są super);

    nb. agencje prasowe chyba wręcz wymagają surowych jotpegów (albo czegoś podobnego), co zresztą nie dziwi, bo aparaty foto i ich optyka są jakoś już firmowo skalibrowane a z komputerowym sprzętem fotografów-dłubaczy bywa różnie; użytek takiego "surowego" materiału jest tańszy i bezpieczniejszy dla agencji.

  53. baron13
    baron13 17 sierpnia 2023, 23:54

    Być może dziwaczę:
    link
    Ale na mój gust te fabryczne presety są obok tego, czego chcę. To nie jest tak, że cienie mają (zawsze) być czytelne, światła nie wpadać w przepał i tak dalej. Bardzo często WB Canona zwłaszcza w sztucznym świetle o kant du... rozwalić. Zaś to, co chcę,często dostaję po kilku, nawet kilkunastu podejściach do foci. Dlatego dla mnie ów jpg z puszki nie ma znaczenia.

  54. filemon_se
    filemon_se 18 sierpnia 2023, 19:56

    Presety "ustawiane" są zgodnie z danymi z badań marketingowych.

    Odzwierciedlają one gust jak największej połowy nabywców aparatu.

    Statystycznie więcej konsumentów lubi i ceni bayer full w wydaniu wiodących procentów, niż monochrom Leica'i czy Pentaksa.

    Statystycznie więcej osób ceni HDR (w sensie spłaszczenia - na 8 bitach widać szczegóły w światłach i cieniach) i landrynkowe kolorki.

  55. baron13
    baron13 19 sierpnia 2023, 09:40

    Dodałbym opowieść o ratowaniu wypadków. Jeśli focia ma jakąś wartość dokumentacyjną, coś się totalnie sper...
    link
    link
    to raw daje te przynajmniej 16 razy większe możliwości. Zupełnie inna historia znajomość czym są tryby mieszania warstw w programach graficznych i to, jak się mogą przydać.

  56. JdG
    JdG 19 sierpnia 2023, 14:48

    > to raw daje te przynajmniej 16 razy większe możliwości.

    ale przecież nie w raw problem, o którym mowa;

    jak kto chce koniecznie to może sobie ustawić, żeby aparat robił fotkę w raw i jakimś innym formacie jednocześnie, przeważnie nic to nie zmienia w szybkości pracy, poza szybszym zapełnieniem pamięci; zresztą, jak ustawi się tylko raw, to aparat i tak robi jednocześnie jotpega (wglądówka).

  57. baron13
    baron13 20 sierpnia 2023, 08:02

    Działanie aparatu w jpg pewnie decyduje o zastosowaniu w jakiś mediach społecznościowych. Na tym się nie znam. Twierdzę tyle, że jak mam raw "to mogę wszystko". A nawet więcej,bo komputerowe oprogramowanie może więcej czy nawet operator kompa. Np seria zdjęć do uśrednienia, część można wywalić.

  58. Negatyw
    Negatyw 20 sierpnia 2023, 11:07

    @filemon_se:
    "Odzwierciedlają one gust jak największej połowy nabywców aparatu."

    Połowa to połowa, zawsze 50%.

  59. Maciox
    Maciox 20 sierpnia 2023, 12:56

    @Negatyw
    Nie mogę się z tobą zgodzić. Połowy są bardzo różne, zapytaj jakiegokolwiek rybaka.

  60. Negatyw
    Negatyw 20 sierpnia 2023, 21:45

    Rybak mówi, że połowa to 50%.

  61. sosin
    sosin 21 sierpnia 2023, 13:28

    @JdG, "nb. agencje prasowe chyba wręcz wymagają surowych jotpegów (albo czegoś podobnego), co zresztą nie dziwi, bo aparaty foto i ich optyka są jakoś już firmowo skalibrowane a z komputerowym sprzętem fotografów-dłubaczy bywa różnie; użytek takiego "surowego" materiału jest tańszy i bezpieczniejszy dla agencji. "

    Ja mówię o tym, że na poczekaniu wymyślasz terminy z czapy. Jak np. "produkcja właściwa", "surowe jotpegi" lub to ostatnie, że optyka z aparatem jest firmowo skalibrowana".
    W życiu nie przepracowałeś nawet minuty dla żadnej agencji prasowej, nie ma czegoś takiego jak surowy plik jpg z aparatu.
    To czego wymagają agencje, zalezy od bardzo wielu czynników. To jak działa silnik jpg w aparacie zawsze zalezy od firmware'u modelu a ten jak pracuje pokazują nawet tutejsze testy, co nie raz okazało się względne nawet w obrębie jednej marki.

    Jedyne co się nie zmieniło, to twoje klepanie bezsensu.

  62. JdG
    JdG 22 sierpnia 2023, 13:37

    @sosin (Ja mówię o tym, że na poczekaniu wymyślasz terminy z czapy. Jak np. "produkcja właściwa", "surowe jotpegi" lub ...):

    to nie są terminy (czyli, pojęcia sformalizowane, jak przypuszczam, o to Ci chodziło), tylko zwykły opis, więc przyczepianie się do tego to niezdrowy objaw;

    > W życiu nie przepracowałeś nawet minuty dla żadnej agencji prasowej, nie ma czegoś takiego jak surowy plik jpg z aparatu.

    co prawda faktycznie "nie przepracowałem nawet minuty dla żadnej agencji" (nb. nigdy mi nawet do głowy nie przyszło, że chciałbym), ale "surowy" (zważ, że tego słowa użyłem w cudzysłowie) "plik jpg z aparatu" jest jak najbardziej realnym zjawiskiem; pewnie dlatego niektóre agencje się przy nim upierają;

    > To jak działa silnik jpg w aparacie zawsze zalezy od firmware'u modelu a ten jak pracuje pokazują nawet tutejsze testy, co nie raz okazało się względne nawet w obrębie jednej marki.

    sugerujesz chyba coś dziwnego w powyższym, oczywiście zapis w JPG ma mnóstwo opcji i nie jest prostym procesem, nie zmienia to jednak faktu, że to - mimo tych komplikacji - proces na tyle sformalizowany, że każda aplikacja odczytująca plik JPG radzi sobie z tym bez trudu, bez względu kiedy i kto taki plik zapisał; pewnie stąd popularność JPG;

    > Jedyne co się nie zmieniło, to twoje klepanie bezsensu.

    dzięki za ten "komplement", faktycznie takie uwagi tutaj, to "Jedyne co się nie zmieniło".

  63. Negatyw
    Negatyw 22 sierpnia 2023, 20:03

    @sosin:
    "klepanie bezsensu."

    Już się wszyscy do tego przyzwyczaili. To jest taka przypadłość: neptyk - ktoś kto stracił kontakt z rzeczywistością.

    @JdG:
    "to nie są terminy (czyli, pojęcia sformalizowane, jak przypuszczam, o to Ci chodziło), tylko zwykły opis, więc przyczepianie się do tego to niezdrowy objaw"

    Jeżeli raw znaczy surowy: link
    to opis: "surowe jotpegi" mógł tylko wymyślić neptyk.

  64. JdG
    JdG 22 sierpnia 2023, 21:50

    to opis: "surowe jotpegi" mógł tylko wymyślić neptyk

    OK, doceniam Twój negatywny wkład, to bardzo harmonizuje z tym forum; nie wiem co to "neptyk", nie chcę sprawdzać, pewnie jakaś obelga, ale jeśli idzie o Ciebie, to niech będzie; "wymyśliłem", skoro tak lubisz; nb., ten "wynalazek" to w zasadzie żaden wysiłek.

  65. Negatyw
    Negatyw 23 sierpnia 2023, 09:31

    @JdG:
    "nie wiem co to "neptyk", nie chcę sprawdzać"

    Przecież napisałem: "neptyk - ktoś kto stracił kontakt z rzeczywistością".

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.