Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Fujifilm GFX Eterna - nowe informacje

Fujifilm GFX Eterna - nowe informacje
5 czerwca
2025 10:11

W związku z rozpoczynającymi się jutro targami CineGear Expo firma Fujifilm ujawniła trochę nowych informacji na temat rozwijanej przez nią kamery średnioformatowej GFX Eterna.

Tak jak się obawialiśmy, 100-megapikselowy sensor wybrany do omawianej kamery jest zbyt wolny, by umożliwić odczyt w pełnej rozdzielczości z wymaganymi do filmowania prędkościami. Zamiast tego z wykorzystaniem całej szerokości matrycy możliwe jest filmowanie w 4K w proporcjach 4:3, 16:9 lub 17:9 (odpowiednio 3840 × 2880, 3840 × 2160 oraz 4096 × 2160), a także w 5.8K w proporcjach 2.39:1 (5824 × 2436). We wszystkich przypadkach zapewne z wykorzystaniem jakiejś formy grupowania pikseli. Filmowanie w 8K możliwe jest jedynie z wykorzystaniem środkowego wycinka matrycy, który efektywnie jest mniejszy od sensora pełnoklatkowego.

Pełną listę oferowanych przez nową kamerę trybów nagrywania zamieszczamy poniżej. Na pomarańczowo zaznaczono tryby unikalne dla modelu GFX Eterna i nieobecne w aparatach Fujifilm.

Fujifilm GFX Eterna - nowe informacje

Oprócz tego ujawniono, że kamera zaoferuje kodeki Apple ProRes 422 HQ, Apple ProRes 422, Apple ProRes 422 LT, HEVC/H.265 (4:2:2 10-bit) oraz H.264 dla plików proxy. Możliwe będzie także wypuszczenie 12-bitowych plików RAW przez złącze HDMI. Tak natomiast prezentuje się planowana dla Eterny lista symulacji negatywów:

  • Eterna
  • Eterna Bleach Bypass
  • Provia
  • Velvia
  • Astia
  • Reala Ace
  • Classic Chrome
  • Classic Neg.
  • Acros
Oprócz nich kamera będzie też oczywiście mogła nagrywać w logarytmicznych profilach obrazu F-Log i F-Log2.

Fujifilm GFX Eterna - nowe informacje

Daty wejścia kamery GFX Eterna do sprzedaży ani jej ceny póki co nie ogłoszono.


Komentarze czytelników (6)
  1. deel77
    deel77 5 czerwca 2025, 10:46

    Ciekawe, ale też ryzykowne posunięcie Fujifilm. Wiele zależy od tego jak zostanie wyceniona ta kamera i jakie ostatecznie będzie miała parametry (ma na myśli szumy, dynamikę czy rolling shutter). Trudno bowiem konkurować na dosyć konserwatywnym rynku (często o doborze sprzętu decydują tu osobiste preferencje twórców). Mam wrażenie, że do pewnego pułapu producenci konkurują ze sobą na specyfikacje, a póżniej jest Arri, która na papierze nie imponuje ale większość topowych produkcji jest tworzonych z pomocą tych kamer.

  2. DrAcidDrinker
    DrAcidDrinker 5 czerwca 2025, 14:32

    @deel77
    Myślę że możesz być spokojny, do 300.000$ które trzeba zapłacić za Arri 265 raczej się nie zbliży…

  3. krisss
    krisss 5 czerwca 2025, 14:45

    Arri zazwyczaj wypożycza się, nikt nie kupuje.

  4. deel77
    deel77 5 czerwca 2025, 15:11

    @DrAcidDrinker
    @krisss

    Jeżeli ta kamera będzie droga (relatywnie droga) to będzie dostępna do wypożyczenia, ale kto ją wypożyczy jeżeli nie będzie miał doświadczenia w pracy z nią? Arri jest drogie, ale w produkcjach komercyjnych dosyć popularne. Red jest zdecydowanie tańszy i też ma opcje z dużymi przetwornikami. Dalej mamy Sony, Canona i relatywnie tanie BMD. To jak swoją kamerę chce pozycjonować Fuji jest bardzo interesujące (bo to że potrafi być bardzo PRO pokazuje rynek obiektywów do kamer telewizyjnych).

  5. Amadi
    Amadi 5 czerwca 2025, 16:40

    Zazwyczaj to wygląda tak, że nowa kamera trafia do rentali, a potem w ramach eksperymentu ją ludzie pożyczają np. na jakieś relatywnie nieskomplikowane 1-dniowe plany. Wiele rentali umożliwia też operatorom podjechanie wcześniej na testy.

  6. TRI-X
    TRI-X 6 czerwca 2025, 14:12

    Fuji ma renomę wśród swojej klienteli, która używa jego filmowych zoomów ale wolałbym kompaktową wersję Eterny z sensorem APS-C i globalną migawką.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.