Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe

Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe
5 grudnia
2025 17:12

Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć przykładowych wykonanych pełnoklatkowym kompaktem Leica Q3 Monochrom, wyposażonym w 60-megapikselową matrycę pozbawioną filtra barw podstawowych oraz obiektyw 28 mm f/1.7.

Jak zwykle, w aparacie wyostrzanie i odszumianie ustawiliśmy na najniższą dostępną wartość.

Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA Q3 MONO, SUMMILUX 1:1.7/28 ASPH.
Parametry: 28.0 mm f/2, exp. 1/200 s, ISO 200
Plik: JPG, 9520×6336 pix, 17.1 MB
Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA Q3 MONO, SUMMILUX 1:1.7/28 ASPH.
Parametry: 28.0 mm f/2.8, exp. 1/125 s, ISO 200
Plik: JPG, 9520×6336 pix, 18.8 MB
Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA Q3 MONO, SUMMILUX 1:1.7/28 ASPH.
Parametry: 28.0 mm f/4, exp. 1/50 s, ISO 400
Plik: JPG, 9520×6336 pix, 25.8 MB
Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA Q3 MONO, SUMMILUX 1:1.7/28 ASPH.
Parametry: 28.0 mm f/2.8, exp. 1/160 s, ISO 200
Plik: JPG, 9520×6336 pix, 18.6 MB
Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA Q3 MONO, SUMMILUX 1:1.7/28 ASPH.
Parametry: 28.0 mm f/5.6, exp. 1/50 s, ISO 500
Plik: JPG, 9520×6336 pix, 19.5 MB
Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA Q3 MONO, SUMMILUX 1:1.7/28 ASPH.
Parametry: 28.0 mm f/4, exp. 1/80 s, ISO 200
Plik: JPG, 9520×6336 pix, 16.3 MB
Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA Q3 MONO, SUMMILUX 1:1.7/28 ASPH.
Parametry: 28.0 mm f/4, exp. 1/40 s, ISO 12500
Plik: JPG, 9520×6336 pix, 31.5 MB
Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA Q3 MONO, SUMMILUX 1:1.7/28 ASPH.
Parametry: 28.0 mm f/4, exp. 1/50 s, ISO 8000
Plik: JPG, 9520×6336 pix, 30.9 MB
Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA Q3 MONO, SUMMILUX 1:1.7/28 ASPH.
Parametry: 28.0 mm f/2.8, exp. 1/50 s, ISO 5000
Plik: JPG, 9520×6336 pix, 29 MB
Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA Q3 MONO, SUMMILUX 1:1.7/28 ASPH.
Parametry: 28.0 mm f/2.8, exp. 1/40 s, ISO 12500
Plik: JPG, 9520×6336 pix, 31.2 MB
Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA Q3 MONO, SUMMILUX 1:1.7/28 ASPH.
Parametry: 28.0 mm f/4, exp. 1/50 s, ISO 6400
Plik: JPG, 9520×6336 pix, 31.2 MB
Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA Q3 MONO, SUMMILUX 1:1.7/28 ASPH.
Parametry: 28.0 mm f/4, exp. 1/50 s, ISO 4000
Plik: JPG, 9520×6336 pix, 29.9 MB
Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA Q3 MONO, SUMMILUX 1:1.7/28 ASPH.
Parametry: 28.0 mm f/5.6, exp. 1/50 s, ISO 1000
Plik: JPG, 9520×6336 pix, 28.3 MB
Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA Q3 MONO, SUMMILUX 1:1.7/28 ASPH.
Parametry: 28.0 mm f/2.8, exp. 1/100 s, ISO 200
Plik: JPG, 9520×6336 pix, 19.3 MB
Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA Q3 MONO, SUMMILUX 1:1.7/28 ASPH.
Parametry: 28.0 mm f/4, exp. 1/60 s, ISO 200
Plik: JPG, 9520×6336 pix, 24.3 MB
Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA Q3 MONO, SUMMILUX 1:1.7/28 ASPH.
Parametry: 28.0 mm f/1.7, exp. 1/400 s, ISO 200
Plik: JPG, 9520×6336 pix, 20.7 MB
Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA Q3 MONO, SUMMILUX 1:1.7/28 ASPH.
Parametry: 28.0 mm f/2.8, exp. 1/160 s, ISO 200
Plik: JPG, 9520×6336 pix, 21.2 MB
Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA Q3 MONO, SUMMILUX 1:1.7/28 ASPH.
Parametry: 28.0 mm f/5, exp. 1/50 s, ISO 400
Plik: JPG, 9520×6336 pix, 27.8 MB
Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA Q3 MONO, SUMMILUX 1:1.7/28 ASPH.
Parametry: 28.0 mm f/5, exp. 1/50 s, ISO 500
Plik: JPG, 9520×6336 pix, 27.9 MB
Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA Q3 MONO, SUMMILUX 1:1.7/28 ASPH.
Parametry: 28.0 mm f/1.7, exp. 1/200 s, ISO 200
Plik: JPG, 9520×6336 pix, 22.5 MB
Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA Q3 MONO, SUMMILUX 1:1.7/28 ASPH.
Parametry: 28.0 mm f/1.7, exp. 1/50 s, ISO 4000
Plik: JPG, 9520×6336 pix, 26 MB
Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA Q3 MONO, SUMMILUX 1:1.7/28 ASPH.
Parametry: 28.0 mm f/2.8, exp. 1/40 s, ISO 12500
Plik: JPG, 9520×6336 pix, 31.9 MB
Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA Q3 MONO, SUMMILUX 1:1.7/28 ASPH.
Parametry: 28.0 mm f/3.2, exp. 1/60 s, ISO 200
Plik: JPG, 9520×6336 pix, 19.2 MB
Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA Q3 MONO, SUMMILUX 1:1.7/28 ASPH.
Parametry: 28.0 mm f/3.2, exp. 1/50 s, ISO 1250, tryb makro
Plik: JPG, 9520×6336 pix, 25 MB
Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA Q3 MONO, SUMMILUX 1:1.7/28 ASPH.
Parametry: 28.0 mm f/4, exp. 1/50 s, ISO 1000
Plik: JPG, 9520×6336 pix, 29.2 MB
Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA Q3 MONO, SUMMILUX 1:1.7/28 ASPH.
Parametry: 28.0 mm f/2.8, exp. 1/50 s, ISO 500
Plik: JPG, 9520×6336 pix, 25.7 MB
Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA Q3 MONO, SUMMILUX 1:1.7/28 ASPH.
Parametry: 28.0 mm f/5.6, exp. 1/50 s, ISO 3200
Plik: JPG, 9520×6336 pix, 30.6 MB
Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA Q3 MONO, SUMMILUX 1:1.7/28 ASPH.
Parametry: 28.0 mm f/4, exp. 1/60 s, ISO 1250
Plik: JPG, 9520×6336 pix, 30.8 MB
Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA Q3 MONO, SUMMILUX 1:1.7/28 ASPH.
Parametry: 28.0 mm f/4, exp. 1/60 s, ISO 3200
Plik: JPG, 9520×6336 pix, 31.6 MB
Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA Q3 MONO, SUMMILUX 1:1.7/28 ASPH.
Parametry: 28.0 mm f/4, exp. 1/60 s, ISO 1600
Plik: JPG, 9520×6336 pix, 30.1 MB
Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA Q3 MONO, SUMMILUX 1:1.7/28 ASPH.
Parametry: 28.0 mm f/4, exp. 1/60 s, ISO 1250
Plik: JPG, 9520×6336 pix, 30.3 MB
Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA Q3 MONO, SUMMILUX 1:1.7/28 ASPH.
Parametry: 28.0 mm f/5.6, exp. 1/60 s, ISO 320
Plik: JPG, 9520×6336 pix, 21.7 MB
Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA Q3 MONO, SUMMILUX 1:1.7/28 ASPH.
Parametry: 28.0 mm f/5.6, exp. 1/60 s, ISO 2000
Plik: JPG, 9520×6336 pix, 27.4 MB
Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA Q3 MONO, SUMMILUX 1:1.7/28 ASPH.
Parametry: 28.0 mm f/4, exp. 1/60 s, ISO 1250, tryb makro
Plik: JPG, 9520×6336 pix, 25.4 MB
Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA Q3 MONO, SUMMILUX 1:1.7/28 ASPH.
Parametry: 28.0 mm f/4, exp. 1/60 s, ISO 640
Plik: JPG, 9520×6336 pix, 27.6 MB
Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA Q3 MONO, SUMMILUX 1:1.7/28 ASPH.
Parametry: 28.0 mm f/2.8, exp. 1/60 s, ISO 500
Plik: JPG, 9520×6336 pix, 23.3 MB
Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA Q3 MONO, SUMMILUX 1:1.7/28 ASPH.
Parametry: 28.0 mm f/1.7, exp. 1/60 s, ISO 400
Plik: JPG, 9520×6336 pix, 23.2 MB
Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA Q3 MONO, SUMMILUX 1:1.7/28 ASPH.
Parametry: 28.0 mm f/1.7, exp. 1/160 s, ISO 100
Plik: JPG, 9520×6336 pix, 19.4 MB
Leica Q3 Monochrom - zdjęcia przykładowe
Aparat: LEICA Q3 MONO, SUMMILUX 1:1.7/28 ASPH.
Parametry: 28.0 mm f/4, exp. 1/30 s, ISO 100
Plik: JPG, 9520×6336 pix, 20.1 MB


Komentarze czytelników (48)
  1. sektoid
    sektoid 5 grudnia 2025, 17:54

    ISO 12500 na zdjęciu 22 (L1000136_f2.80_iso12500.JPG) wygląda jak wołane R09 :) Lubiłem to.

  2. Marek B
    Marek B 5 grudnia 2025, 20:03

    No. i to jest klasa. Zdjęcia na pełnym otworze przysłony na całej powierzchni ostre
    Te wykonane na najwyższych czułościach to majstersztyk. Brawo Leica :)

  3. Bahrd
    Bahrd 5 grudnia 2025, 20:25

    A na ostatnim widać, że stabilizacja daje radę.

    PS
    Ciekaw jestem szybkości działania kontrastowego AF.
    Wizjer też jest B&W?

  4. lord13
    lord13 5 grudnia 2025, 20:42

    @Bahrd
    Sam panel OLED pewnie jest kolorowy, ale podgląd obrazu naturalnie jest b&w.

  5. Wiktor Majewski
    Wiktor Majewski 5 grudnia 2025, 21:12

    Miód, malina, dla koneserów sprzęt idealny.

  6. druid
    druid 5 grudnia 2025, 22:02

    Komóreczką zrobione byłby nie do odróżnienia :D

  7. filemon112
    filemon112 5 grudnia 2025, 22:35

    Na gałęziach drzew rozmycie jest niesymetryczne. Z jednej strony jaśniejsze niż z drugiej. Aberracja chromatyczna?

  8. filemon112
    filemon112 5 grudnia 2025, 22:38

    Na słupach też coś nie teges....

  9. czysty_harry
    czysty_harry 6 grudnia 2025, 05:59

    Fajnie, pięknie. Ale kolorów ni ma. Myślę se - a jakby ci kto dał na Gwiadkę, focił byś tym? I tak se pomyślałem, że od czasu do czasu, ale nie stale. A więc pewnie lezała by w szufladzie, czekając na odpowiedni moment, który nigdy by nie nadszedł.

  10. Arek
    Arek 6 grudnia 2025, 08:54

    Moim zdaniem posiadanie w ofercie aparatu cz-b, to świetny pomysł. Szczególnie jeśli da się tam matrycę o dużej rozdzielczości. Wtedy wykorzystujemy w pełni jej potencjał, bo nie mamy żadnych procesów interpolacji związanych z istnieniem siatki filtrów kolorów. Co więcej, brak tych filtrów powoduje, że do każdego piksela dociera dużo światła, więc nawet na wysokich ISO szum nie jest istotnym problemem.

    Każdy producent bezlusterkowy powinien oferować taki korpus klasy 40+ MPix.

  11. Krisdos
    Krisdos 6 grudnia 2025, 09:10

    Te zdjęcia są jak pogoda za oknem...

  12. molon_labe
    molon_labe 6 grudnia 2025, 10:46

    Większość moich przychodów jest za zdjęcie b&w, powiem tak…fotografia b&w nie może być technicznie przeciętna.
    Musi być albo kryształowo czysta albo nostalgicznie ziarnista.
    Wiec albo najdoskonalsze obiektywy do bardzo dobrych cyfrowych matryc albo film.
    Druga kwestia to prezentacja…papier , technika wydruku
    Przeciętność którą kolor wybaczy, fotografię b&w zabije.

  13. Bahrd
    Bahrd 6 grudnia 2025, 10:51

    Lord, powiedzmy, że nie popisałem się zanadto polotem... ;)


    Arek: "Każdy producent bezlusterkowy powinien oferować taki korpus klasy 40+ MPix."

    Myślę, że wyniki testu jednoznacznie wskażą†, że - w porównaniu z wersją z filtrem - jedyną zauważalną różnicą będzie ów mniejszy szum. Biorąc pod uwagę, że - jak zauważył wyżej Harry - zakres zastosowań tego rodzaju aparatów jest i tak ograniczony, to uważam, że każdy producent to może nie, ale Fuji w serii X100 mogłoby.

    ——
    † A znani z jednomyślności w tematach (około)fotograficznych forumowicze temu przyklasną. Unisono.

  14. Bahrd
    Bahrd 6 grudnia 2025, 10:57

    No to napisz, Molonie, czy nieprzeciętności łatwiej Ci szukać żonglując filtrami na obiektywie, czy manipulując suwakami?

  15. Marek B
    Marek B 6 grudnia 2025, 11:41

    Ja się staram tak fotografować, korzystając z ustawień aparatu, żeby finalnych plików w ogóle nie obrabiać, lub minimalnie w nie ingerować. Współczesny sprzęt daje ogromne możliwości. Trzeba tylko z nich skorzystać. Obrazy tutaj pokazane są naprawdę dobrej jakości. Pozbawiając koloru zdjęcia w takim że wykonanym, po prostu jest półśrodkiem. Dlatego nie porzuciłem fotografii tradycyjnej - analogowej, w porównaniu do której zdjęcia z przekonwertowanych plików kolorowych mają się nijak. Faktycznie fotografia czarno biało to trochę inna bajka jeśli od początku do końca taką jest. Dlatego dobrze się dzieje, że pojawiają się aparaty z matrycami wyłącznie B&W.

  16. molon_labe
    molon_labe 6 grudnia 2025, 11:59

    Bahrd
    Moje wyobrażenie o aparacie do fotografii b&w wyklucza niewymienny obiektyw,
    Po prostu kadrowanie to technika pomocnicza , a nie produkcyjna.
    Z braku takich aparatów, …jest kilka dość wyspecjalizowanych programów do konwersji kolorowej fotografii do postaci b&w i jest to przymusowa alternatywa.
    Suwakowanie w zakresie postprodukcji odpowiadającej działaniom w klasycznej ciemni, jest usankcjonowane przez wybitnych fotoedytorów.
    A w zasadzie to oni „stworzyli” DZIEŁA, a fotograf był tylko w odpowiednim czasie na odpowiednim miejscu.

  17. Marek B
    Marek B 6 grudnia 2025, 12:13

    Niemądre sugestie :)

  18. Marek B
    Marek B 6 grudnia 2025, 12:15

    Zdjęcia robi się aparatem a nie Photoshopem

  19. Bahrd
    Bahrd 6 grudnia 2025, 12:45

    Słyszałem, że pisze się wiersze do szuflady, ale żeby robić zdjęcia do aparatu, to dla mnie jest sztuka dla sztuki na najwyższym poziomie...

    Nazwałbym to... hmmm.... endoimpresjonizmem!? :D

  20. Adams77
    Adams77 6 grudnia 2025, 13:56

    Dla mnie taki aparat nie ma sensu. Jaki problem zrobić normalnym aparatem i wywołać jako czarno-białe zdjęcie. Można nawet stworzyć gotowe profile zawierające filtry barwne do fotografii czarno-białej. Jak idę fotografować, to obiekt zdjęcia oraz pomysł, decydują czy zdjęcie ma być kolorowe, czy czarno-białe. Co będzie w sytuacji gdy mając ten aparat zobaczę zachwycający kolorystycznie motyw? Stracę go. Ten aparat to wyrób marketingowy dla SNOBÓW.

    Jak już mam kaprys robić czarno-białe zdjęcia, to mam szafkę z apartami analogowymi, a w lodówce mrożą się czarno-białe filmy. Jednak taką potrzebą mam bardzo rzadko. Ostatnio dwa lata temu robiłem zdjęcia analogowe na filmie do podczerwieni.

  21. Bahrd
    Bahrd 6 grudnia 2025, 13:58

    Molon: "Suwakowanie w zakresie postprodukcji odpowiadającej działaniom w klasycznej ciemni, jest usankcjonowane przez wybitnych fotoedytorów."

    Argumenty "przez autorytet" mnie nie przekonują. Poza tym, co to za argument, że korzystanie z osiągnięć techniki, które były dostępne "za moich czasów" jest okay, a korzystanie ze współczesnych już "nie licuje"?

    Na przykład jeśli można by nakładać w trakcie konwersji inny filtr na twarz, inny na nieboskłon, a jeszcze inny na np. zieleń, to dlaczego nie? Czym to się - co do zasady - różni od np. zastosowania (kombinacji) filtrów połówkowych/gradientowych?

    PS
    Chyba, że umawiamy się, czarno na białym, że nie mamy ambicji stworzenia czegoś innego, nowego - a jedynie chcemy najlepiej jak potrafimy skopiować styl uznany niegdyś (przez zwykle arbitralnie autorytety) za wybitny ("bo tak!").

  22. Nissin
    Nissin 6 grudnia 2025, 14:18

    Firma DXO opublikowała kolejną wersję pakietu wtyczek do obróbki zdjęć Nik Collection. Wersja 8 wprowadza szereg zmian i nowości usprawniających pracę. Dodano nowe filtry i lokalne ustawienia we wtyczce Nik Silver Efex, a także umożliwiono podgląd kolorowego obrazu źródłowego podczas obróbki monochromatycznej. Dożywotnia licencja kosztuje 160 euro, a aktualizacja ze starszej wersji pakietu – 90 euro. - optyczne.pl

  23. Nissin
    Nissin 6 grudnia 2025, 14:24

    Nik Silver Efex 8 - link

  24. molon_labe
    molon_labe 6 grudnia 2025, 14:29

    Technologia fotografii czarno-białej zmienia się raczej …dyskretnie.
    Ostatnim dużym wydarzeniem była klisza do filmu Oppenheimer…a próby stworzenia cyfrowej wersji były raczej żałosne.
    Technologia cyfrowa jeszcze nie dogoniła emulsji w kilku parametrach IQ więc nie można mówić o jej przewodniej roli w tworzeniu fotografii b&w.

  25. molon_labe
    molon_labe 6 grudnia 2025, 14:29

    Technologia fotografii czarno-białej zmienia się raczej …dyskretnie.
    Ostatnim dużym wydarzeniem była klisza do filmu Oppenheimer…a próby stworzenia cyfrowej wersji były raczej żałosne.
    Technologia cyfrowa jeszcze nie dogoniła emulsji w kilku parametrach IQ więc nie można mówić o jej przewodniej roli w tworzeniu fotografii b&w.

  26. Nissin
    Nissin 6 grudnia 2025, 14:53

    &molon_labe - Fotografia analogowa jest martwa...tylko iej zwolennicy zyja i boja sie fotografi cyfrowej, bo nie moga jej zrozumiec i obrabiac komputerowo! Teraz ciemnia cyfrowa jest komputer...

  27. molon_labe
    molon_labe 6 grudnia 2025, 14:57

    Nissin

    To co napisałeś jest tak durne, że z litości nie skomentuję.

  28. JarekB
    JarekB 6 grudnia 2025, 14:57

    Fotografia analogowa jest martwa, winyle są martwe, tylko cringe wiecznie żywy 🤷 .

  29. JarekB
    JarekB 6 grudnia 2025, 14:59

    @Adams77
    To nie jest aparat dla Ciebie, a sprzęt b&w only ma zdecydowanie sens.

  30. Nissin
    Nissin 6 grudnia 2025, 15:02

    @molon_labe - Nie komentuje tego co napisales... bo jestes "analogowy" mentalnie i intelektualnie!

  31. Nissin
    Nissin 6 grudnia 2025, 15:13

    @JarekB - Zgadzam sie z Toba, Leica nie jest dla mnie! Nie jestem nowobogackim oszolomem sprzetowcem... ja fotografuje zawodowo od 50 lat, kiedys analogowo a teraz cyfrowo!

  32. molon_labe
    molon_labe 6 grudnia 2025, 15:13

    Nissin
    ..zawsze zakładam że nikt nie obrażałby mnie dla swojego lepszego samopoczucia.
    Dlatego, Dziękuję za komplement, szacunek za szybką refleksję.

  33. Bahrd
    Bahrd 6 grudnia 2025, 15:18

    Molon: "Technologia cyfrowa jeszcze nie dogoniła emulsji w kilku parametrach IQ więc nie można mówić o jej przewodniej roli w tworzeniu fotografii b&w."

    Poproszę o konkrety. Bo brzmi to jak fotograficzna wersja opowiadania o tym jak płyta CD nigdy nie dogoni winyli...

    PS
    Przeleciał nade mną spory klucz gęsi (chyba - w każdym razie gęgały) - jak raz na tle zachmurzonego nieba, więc można by je zrobić na szaro i nikt by nie zauważył...
    Ale, ale... Leciały prosto na północ. O tej porze roku? Czego tam szukają??

  34. Bahrd
    Bahrd 6 grudnia 2025, 15:35

    Hola, hola - to że aparat z matrycą B&W może nie mieć zbyt wielu ciekawych zastosowań to nie znaczy, że fotografia B&W też.
    W każdym razie mi chodzi tylko o to, czy ograniczanie się do B&W już na etapie rejestracji ma jakieś uzasadnienie.

  35. molon_labe
    molon_labe 6 grudnia 2025, 15:40

    Bahrd
    :)
    Klisza reaguje na światło w sposób stopniowy – jej prześwietlenia i niedoświetlenia nie są drastyczne, łagodnie spada do końca skali, a obraz zachowuje szczegóły nawet w trudnych dla sensora warunkach. Negatywy czarno-białe potrafią oddać 12–14 stopni ekspozycji.

    Matryca cyfrowa ma zakres tonalny arbitralnie ograniczony. Gdy sygnał osiągnie maksimum, następuje gwałtowne „ucięcie” – prześwietlone obszary tracą wszystkie szczegóły. Współczesne częściowo ułożone pełnoklatkowe sensory osiągaj max 10 EV. I z tego producenci są nawet dumni :)

  36. Marek B
    Marek B 6 grudnia 2025, 15:46

    Do wielu to nie trafia ...

  37. Nissin
    Nissin 6 grudnia 2025, 15:55

    Od lat ogladam zdjecia innych fotografow, zeby wzbogacic moja kreatywnosc...czesto podaja informacje czym zdjecie bylo zrobione ale nigdy nie widzialem zeby ktos fotografowal Leika, czy to nie dziwne? A moze Leiki sa tylko gadzetami nowobogackich i nie sa do fotografowania? Co ja tam wiem...

  38. TRI-X
    TRI-X 6 grudnia 2025, 15:56

    Ożeż matko! Zdjęcia na 12500 ISO powalają. Brakuje tylko podskoczenie czułości o działkę czy dwie wyżej. A tak ciekawe byłoby porównanie mono z kolorem przerobionym na czarnobiałe na wysokich czułościach. Jedyna zaleta konwersji z koloru na czarnobiały to możliwość sterowania kanałami RGB co w przypadku monochromu wymaga użycia filtrów.

  39. 3xN
    3xN 6 grudnia 2025, 15:56

    Piękne ziarno, dynamika i przejścia tonalne - kto potrzebowałby kolorów...

  40. molon_labe
    molon_labe 6 grudnia 2025, 16:12

    Gdyby Leica wstawiła monochromatyczny sensor do monochromatycznej ….SL3 z L-mocowaniem i stałoogniskowymi obiektywami Sigmy…tu potencjał ogranicza przyspawany obiektyw.

  41. molon_labe
    molon_labe 6 grudnia 2025, 16:39

    TRI-X
    Są laboratoryjne porównania Q2 vs Q2 monochrom.
    ⚠ Spoiler alert ⚠
    Zgodnie z oczekiwaniami….B&W rules!

  42. Bahrd
    Bahrd 6 grudnia 2025, 16:41

    Molonie - pisaliśmy już o tym kiedyś: klisza reaguje na światło w sposób cyfrowy (foton uderza w jon bromu, ten uwalnia z wrażenia elektron, który zamienia jon srebra na czyste srebro - i takie atomy srebra krystalizują obraz ;). I - z tego co pamiętam - to potrzeba około 6 atomów srebra na kupie, żeby przy wywoływaniu "chwyciło".

    Materiał światłoczuły nie daje się nałożyć regularnie - stąd jest losowy/nieuporządkowany (i stąd - podobnie jak w losowo poukładanych u nas czopkach i pręcikach - zdaje się sprawiać wrażenie "analogowości").

    Także ten tego ten... nie szukajmy czarno-białej magii tam gdzie jej nie ma...
    Poza tym odnotowuję ("for the record/ad rei memoriam"), że magię kliszy podpiera się "cyferkami"!


    PS
    IMX455 ma szum odczytu poniżej dwóch elektronów i pojemność studni ponad 50ke⁻. Mi z tego wychodzi jakieś 13-14 EV. Jakie parametry ma ta Leica już niedługo zobaczymy... ;)

  43. czysty_harry
    czysty_harry 6 grudnia 2025, 16:48

    W praktyce współczesne pełnoklatkowe matryce mają większy realny zakres dynamiczny niż większość filmów: około 14–15 EV w RAW. Negatywy osiągają podawane 12–14 EV tylko w warunkach laboratoryjnych — w normalnym użyciu realnie dają 9–11 EV. Różnica, którą często odczuwa się na korzyść filmu, wynika głównie z charakteru prześwietleń: film ma łagodne przejścia tonalne w jasnych partiach, podczas gdy cyfra klipuje ostro, co wygląda bardziej „drastycznie”. Technologicznie jednak cyfra już dawno film wyprzedziła; przewagą filmu pozostaje raczej estetyka i sposób odwzorowania jasnych tonów, a nie fizyczne możliwości materiału.

  44. molon_labe
    molon_labe 6 grudnia 2025, 17:11

    Bahrd
    Krasicki opisuje rozmowę dwóch ptaków:
    Jeden siedzi w klatce – ma zapewnione bezpieczeństwo i pożywienie, ale jest pozbawiony wolności.
    Drugi żyje na wolności – cieszy się swobodą, choć musi zmagać się z trudami życia i brakiem gwarancji przetrwania.
    Ptaki rozmawiają o tym, co jest lepsze: wygoda i bezpieczeństwo w niewoli czy wolność, nawet jeśli trudna i niepewna.
    Morał
    Krasicki pokazuje, że wolność jest wartością nadrzędną, nawet jeśli wiąże się z ryzykiem i niedostatkiem. Bajka mogłaby być też alegorią sytuacji w branży fotograficznej. Wolność może i siermiężna ….ale już była.

  45. filemon112
    filemon112 6 grudnia 2025, 18:20

    Analog jest dla bogatych. Cyfra jest dla wszystkich. Tyle w temacie.

  46. qbic
    qbic 6 grudnia 2025, 18:38

    W obrazach z Leica Monochrom jest coś jednocześnie ostrego i… nijakiego. Nie chodzi o kadry, ale o sam charakter pliku. Pomimo imponującej ostrości, całość sprawia wrażenie pozbawionej głębi tonalnej — jakby brakowało wewnętrznego „modelowania” światła.

    Obraz z matrycy CFA konwertowany do czerni-bieli, gdzie można kontrolować udział poszczególnych barw i świadomie mapować je na jasność daje więcej możliwości.

    IMO to po prostu nie działa ale może jakiś neo-purysta zapała entuzjazmem.

  47. Resident X
    Resident X 6 grudnia 2025, 18:58

    Nie wierzę, czyli jeszcze są idioci co się nabierają na takie "aparaty" i to za chorą kasę.
    Brakuje jeszcze coś z marketingu FujiFilm czyli ich symulacji kolorów (Provia, Velvia i inne ogłupiacze) no ale tam są chociaż kolory.

  48. s4int
    s4int 6 grudnia 2025, 19:04

    brak kolorów: +3000zł
    brak LCD: + 4000zł
    co następne?

    im mniej, tym bardziej eksluzif, a więc można coraz drożej wołać za sprzęt. No i bardziej szlachetnie, z prawdziwym klasycznym duchem fotografii jak to drzewiej bywało.

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.