Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital 12 mm f/2.0 ED - test obiektywu

1 sierpnia 2011

6. Dystorsja


----- R E K L A M A -----

Warto zaznaczyć, że obiektywy systemu Mikro 4/3 rzadko są projektowane tak, aby korygować dystorsję. Projektanci wyszli bowiem z założenia, że może zrobić to za nich oprogramowanie aparatu. Olympus M.Zuiko Digital 12 mm f/2.0 ED jest tutaj doskonałym przykładem. W przypadku używania plików JPEG, możemy zauważyć lekką dystorsję beczkową, której poziom zmierzyliśmy na −1.17%. Nie jest to wartość uciążliwa. Zupełnie inaczej jest w przypadku plików RAW wywołanych niezależnym oprogramowaniem takim jak dcraw. Tutaj dystorsja sięga ogromnego poziomu −5.97%, co wyraźnie pokazuje, że i w tym obiektywie kwestię korygowania dystorsji sobie zupełnie odpuszczono.

Warto jeszcze tutaj poruszyć sprawę pola widzenia. Zmierzyliśmy je na plikach JPEG metodą wykonywania panoramy i metodą zdjęcia nieba, poprzez pomiary kątowe odległości gwiazd na sferze niebieskiej. Obie metody dały zgodny ze sobą wynik 73.7 stopnia na dłuższym boku (z błędem nie przekraczającym 0.2 stopnia), a więc dokładnie tyle ile oczekujemy od obiektywu o ogniskowej 12 mm na matrycy 4/3. Należy przy tym pamiętać, że pole widzenia uzyskiwane na RAW-ach jest, w związku z tym, o kilka stopni większe.

Olympus E-PL1, JPEG
Olympus M.Zuiko Digital 12 mm f/2.0 ED - Dystorsja
Olympus E-PL1, RAW
Olympus M.Zuiko Digital 12 mm f/2.0 ED - Dystorsja