Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Panasonic Lumix DMC-GM1 - test aparatu

3 lutego 2014
Szymon Starczewski Komentarze: 91

2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Panasonic Lumix DMC-GM1 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Rozmiar Panasonika GM1 to cecha, która wyróżnia go na tle nie tylko samych Lumiksów G, ale także większości bezlusterkowców innych marek. Niewątpliwie jest on jednym z najmniejszych aparatów systemowych z wymienną optyką. Wielkością przypomina bardzo Pentaksa Q, bowiem różnice w rozmiarach między tymi aparatami są naprawdę niewielkie. GM1 jest co prawda 0.5 mm szerszy niż Pentax Q, ale za to 0.6 mm chudszy i nawet 2.6 mm niższy. Również wagowo aparaty te są bardzo podobne, gdyż testowany Lumix jest o niecałe 8 gramów lżejszy od bezlusterkowca Pentaksa. Różnica w wielkości i wadze w stosunku do Panasonika GX7, który pojawił się na rynku dwa miesiące wcześniej, jest naprawdę wyraźna. GM1 jest od niego ponad 2 centymetry węższy oraz o kilkanaście milimetrów niższy i chudszy. Natomiast waga nowego modelu to mniej niż połowa wagi GX7.


----- R E K L A M A -----

Panasonic Lumix DMC-GM1 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Panasonic Lumix DMC-GM1 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Panasonic Lumix DMC-GM1 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Do jakości wykonania testowanego aparatu trudno mieć właściwie zastrzeżenia. Szkielet korpusu jest magnezowy i składa się jedynie z części przedniej i tylnej. Taka konstrukcja zapewnia należytą sztywność i solidność aparatu. Do elementów wykończeniowych, w tym materiału przypominającego skórę, który pokrywa znaczną część aparatu, również nie mamy zastrzeżeń.

Jeżeli chodzi o wygląd, to Panasonic GM1 charakteryzuje się klasycznym wzornictwem. Naszym zdaniem, prostota kształtu, brak zbędnych ozdobników i wygląd w stylu retro sprawiają, że aparat prezentuje się bardzo przyjemnie dla oka. Nowy Lumix będzie dostępny w czterech wersjach kolorystycznych. W jednej z nich aparat jest w całości czarny, łącznie z przyciskami i pokrętłami. W trzech pozostałych wersjach, główna część korpusu jest w kolorze białym, czarnym, lub pomarańczowym, natomiast górny element obudowy razem ze znajdującymi się tam pokrętłami i przyciskami jest w kolorze srebrnym.


Zasilanie i gniazda

Panasonic GM1 jest zasilany akumulatorem litowo-jonowym DMW-BLH7E o napięciu 7.2 V i pojemności 680 mAh. Według instrukcji aparatu jego wydajność wynosi do około 230 zdjęć (z podłączonym obiektywem H-FS12032). Podczas testu jednak, pełen akumulator wystarczał na wykonanie nawet do 450 zdjęć. Opcjonalnie aparat można zasilać zasilaczem sieciowym, jednak podobnie jak w przypadku modelu GX7 nie udało nam się ustalić jakie ma on dokładne oznaczenie. Nie mogliśmy znaleźć tej informacji ani w instrukcji aparatu, ani na stronie producenta.

Komora akumulatora oraz slot kart SD (oraz SDHC i SDXC, także zgodnych z UHS-I) znajdują się na spodzie aparatu pod jedną plastikową klapką, wyposażoną w blokadę.

Z prawej strony aparatu, pod małą plastikową klapką umieszczone zostały dwa gniazda:

  • wyjście mikro-HDMI typu D,
  • wielofunkcyjne złącze USB,

Panasonic Lumix DMC-GM1 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność Panasonic Lumix DMC-GM1 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Przyciski

Ze względu na niewielkie rozmiary Panasonika GM1, na jego obudowie nie ma zbyt wiele miejsca na dużą liczbę elementów sterujących. Naszym zdaniem jednak, jego konstruktorom udało się osiągnąć całkiem rozsądny kompromis pod tym względem. Przyjrzyjmy się bliżej, jakie przyciski i pokrętła oferuje testowany aparat, a zaczniemy jak zwykle od górnej ścianki aparatu.

Panasonic Lumix DMC-GM1 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Poza tradycyjnym spustem migawki i okalającym go włącznikiem aparatu, przy prawym brzegu znajduje się typowe pokrętło trybów. Pozycje, które na nim widnieją, przedstawiają się następująco:

  • iA – tryb inteligentne Auto,
  • P – tryb półautomatyczny,
  • A – tryb priorytetu przysłony,
  • S – tryb priorytetu migawki,
  • M – tryb ręczny,
  • M Film – tryb ręczny filmowania,
  • C1, C2 (1, 2, 3) – tryby użytkownika,
  • SCN – tryb scen: Czysty portret, Jedwabista cera, Miękkie podświetlenie, Nastrój zrelaksowania, Słodka twarzyczka dziecka, Wyrazista sceneria, Czyste błękitne niebo, Romantyczna zorza zachodu, Żywa poświata zachodu, Lśniąca woda, Pogodna noc, Chłodne nocne niebo, Ciepły krajobraz nocny, Nocny krajobraz artystyczny, Roziskrzone oświetlenie, Zdjęcie nocne z ręki, Czysty portret nocny, Miękki obraz kwiatu, Apetyczne danie, Smakowity deser, Zatrzymaj zwierzę w ruchu, Czyste zdjęcie sportowe, Monochromatyczny,
  • tryb kreatywnego sterowania – zdjęcia z dodatkowymi efektami modyfikującymi wygląd obrazu (szczegóły w rozdziale 6).
Na górnej ściance znalazł się jeszcze programowalny przycisk funkcyjny Fn1 oraz okalający go przełącznik trybu ustawiania ostrości.

Panasonic Lumix DMC-GM1 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Na tylnej ściance aparatu, nad ekranem LCD udało się zmieścić konstruktorom jedynie wąski przełącznik otwierający lampę błyskową. Pozostałe elementy sterujące odnajdziemy po prawej stronie. Patrząc od góry mamy przycisk uruchamiający nagrywanie filmów oraz przycisk trybu odtwarzania. Poniżej znajduje się wielofunkcyjny wybierak z pierścieniem sterującym. Do przycisków kierunkowych przypisane są następujące funkcje:

  • górny – kompensacja ekspozycji,
  • prawy – balans bieli,
  • dolny – tryb wyzwalania migawki,
  • lewy – wybór obszaru ustawiania ostrości.
Pośrodku mamy natomiast guzik otwierający główne menu aparatu oraz zatwierdzający dokonywane ustawienia. Na samym dole znajdują się jeszcze dwa przyciski. Lewy, oznaczony symbolem kosza, umożliwia usuwanie zdjęć w trybie odtwarzania, a podczas fotografowania otwiera podręczne menu oraz stanowi przycisk nawigacyjny „cofnij”. Prawy natomiast – DISP. – pozwala zmieniać informacje wyświetlane na ekranie.

Panasonic Lumix DMC-GM1 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Na przedniej ściance aparatu znajduje się jedynie przycisk zwalniający blokadę bagnetu.

Zanim przejdziemy do omawiania menu aparatu, warto powiedzieć jeszcze parę słów o programowalnych przyciskach. Jak już wspomnieliśmy, na obudowie mamy tylko jeden taki przycisk – Fn1. Kolejnych pięć ma formę „wirtualną” i dostępne są z poziomu wyświetlacza za pomocą interfejsu dotykowego. W wypadku wszystkich przycisków Fn mamy do dyspozycji szeroki wachlarz opcji, których lista obejmuje następujące pozycje (elementy oznaczone gwiazdką dostępne są tylko dla Fn1):

  • Wi-Fi,
  • AF/AE LOCK*,
  • AF-włączony*,
  • Jednoprz. AE,
  • Dotykowy AE,
  • Podgląd,
  • Wskaźnik poziomu,
  • Regulacja zoom,
  • Style zdjęć,
  • Format obrazu,
  • Rozmiar obrazu,
  • Jakość,
  • Czułość ISO,
  • Tryb pomiaru,
  • i.dynamika,
  • i.rozdzielczość,
  • HDR,
  • Typ migawki,
  • Tryb lampy błyskowej,
  • Kompensacja błysku,
  • Dodatkowy telekonwerter,
  • Cyfrowy zoom,
  • Stabilizator,
  • Ustawienie filmu,
  • Tryb obrazu,
  • Tryb cichy,
  • AFS/AFF,
  • Wyróżnienie punktu ostrości (peaking),
  • Histogram,
  • Linie pomocnicze,
  • Obszar nagrywania,
  • Krok zoomu,
  • Szybkość zoomu,
  • Przywróć domyślne.


Menu

Menu w GM1 pod względem organizacji i wyglądu jest takie, jak w modelu GX7. Zostało ono zatem podzielone na 5 głównych kategorii: menu fotografowania, filmowania, ustawień własnych, konfiguracji oraz menu odtwarzania. Wciskając przycisk menu przechodzimy bezpośrednio do ostatnio używanego elementu menu. Warto również dodać, że w zależności od liczby elementów w danej kategorii, dzieli się ona na odpowiednią liczbę podstron. W trybie SCN, kreatywnego sterowania oraz C2 pojawia się dodatkowa kategoria z ustawieniami charakterystycznymi dla danego trybu. Poniżej przedstawiamy wszystkie pozycje zawarte w pięciu głównych kategoriach.

Menu Nagrywanie (7 stron):

  • Styl zdjęcia – wybór jednego z 6 zdefiniowanych stylów obrazu oraz możliwość zapisania 1 zestawu ustawień własnych,
  • Format obrazu (4:3, 3:2, 16:9, 1:1),
  • Rozmiar obrazu: L (16M), M (8M) lub S (4M),
  • Jakość zdjęcia (JPEG FINE, JPEG STANDARD, RAW+JPEG FINE, RAW+JPEG STANDARD, RAW),
  • Czułość ISO,
  • Tryb pomiaru światła: punktowy, centralnie ważony i matrycowy,
  • Szybkość trybu seryjnego (SH, H, M, L),
  • Auto bracketing:
    • zdjęcia pojedyncze lub seria,
    • krok EV,
    • sekwencja ekspozycji,
  • Samowyzwalacz: 2 s, 10 s, lub wykonanie 3 zdjęć po 10 sekundach,
  • Inteligentna dynamika (AUTO, HIGH, STANDARD, LOW, OFF),
  • Inteligentna rozdzielczość (HIGH, STANDARD, LOW, EXTENDED, OFF),
  • Inteligentne zdjęcia nocne z ręki,
  • Inteligentny HDR,
  • HDR (ON, OFF, SET),
  • Wielokrotna ekspozycja,
  • Zdjęcia poklatkowe,
  • Animacja poklatkowa,
  • Typ migawki (Auto, mechaniczna lub elektroniczna),
  • Ustawienia lampy błyskowej,
  • Redukcja efektu czerwonych oczu,
  • Ustawienie górnej granicy automatycznego poziomu czułości ISO,
  • Skok ISO (1EV lub 1/3 EV),
  • Rozszerzone ISO,
  • Redukcja szumu przy długich czasach (ON/OFF),
  • Kompensacja zacienienia (korekcja winietowania),
  • Dodatkowy telekonwerter,
  • Zoom cyfrowy: (4x, 2x, OFF),
  • Przestrzeń kolorów (sRGB, AdobeRGB),
  • Stabilizator obrazu (Tryb 1 – stabilizacja, Tryb 2 – stabilizacja w kierunku pionowym, OFF),
  • Przestrzeń kolorów (sRGB, AdobeRGB),
  • Rozpoznawanie twarzy z pamięcią pozwalającą na zapamiętanie 6 twarzy,
  • Ustawianie profilu – możliwość wpisania imion i dat urodzenia dwóch osób i jednego zwierzęcia.

Panasonic Lumix DMC-GM1 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Panasonic Lumix DMC-GM1 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Menu film (4 strony):

  • Styl zdjęcia – wybór jednego z 6 zdefiniowanych stylów obrazu oraz możliwość zapisania 1 zestawu ustawień własnych,
  • Format nagrywania (AVCHD lub MP4),
  • Jakość obrazu,
  • Tryb ekspozycji (P, A, S, M),
  • Czułość ISO,
  • Tryb ustawiania ostrości (AFS, AFF, AFC, MF),
  • Tryb obrazu (format zdjęć zapisywanych po naciśnięciu migawki podczas filmowania),
  • Ciągły AF,
  • Tryb pomiaru światła,
  • Inteligentna dynamika,
  • Inteligentna rozdzielczość,
  • Podświetlenie nagrywania (miganie obszarów prześwietlonych),
  • Dodatkowy telekonwerter,
  • Zoom cyfrowy,
  • Redukcja migotania (OFF, 1/120, 1/100, 1/60, 1/50),
  • Cicha obsługa,
  • Wskaźnik poziomu mikrofonu,
  • Regulacja poziomu mikrofonu,
  • Wyciszanie odgłosu wiatru (auto, high, standard, low, OFF).

Panasonic Lumix DMC-GM1 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Menu ustawień własnych (7 stron):

  • Zapamiętywanie własnych ustawień aparatu: C1, C2 (1, 2, 3),
  • Tryb cichy,
  • Utrzymywanie blokady AF/AE po zwolnieniu przycisku (ON/OFF),
  • Poł. przyc.-zwol. (ON/OFF) – uruchamianie migawki po wciśnięciu spustu do połowy,
  • AFS/AFF – tryb pracy autofokusu,
  • Szybki AF (ON/OFF) – przy opcji ON ostrość będzie ustawiana cały czas,
  • Czas wyświetlania powiększonego obrazu w trybie precyzyjnego ustawiania AF (LONG, MID, SHORT),
  • Wyświetlanie powiększonego obrazu w trybie precyzyjnego ustawiania AF (cały ekran, ramka pośrodku),
  • Lampka wspomagająca AF (ON/OFF),
  • Priorytet ostrości (ostrość, wyzwalanie),
  • AF+MF (ON/OFF) – możliwość ręcznej korekty ostrości po ustawieniu jej przez autofokus,
  • Wspomaganie MF (ON/OFF) – automatyczne powiększenie centralnej części obrazu w momencie przekręcenia pierścienia ostrości,
  • Sposób działania wspomagania MF (cały ekran, ramka pośrodku),
  • Wskaźnik MF (ON/OFF) – wyświetlanie wskaźnika nieskończoność-makro przy ręcznym ustawianiu ostrości,
  • Wyróżnienie punktu ostrości (focus peaking),
  • Wyświetlanie histogramu (ON/OFF),
  • Wybór linii siatki (OFF lub jeden z trzech rodzajów siatki),
  • Wskaźnik prześwietleń (ON/OFF),
  • Stały podgląd (ON/OFF) – w trybie ręcznej ekspozycji widoczny efekt wybranych parametrów,
  • Wyświetlanie skali ekspozycji (ON/OFF),
  • Tarcza – wyświetlanie przewodnika użytkownika podczas obracania koła trybów aparatu,
  • Obszar nagrywania – zmienia widok podczas nagrywania filmu i robienia zdjęć (zdjęcie/film),
  • Wybór sposobu wyświetlania pozostałej pamięci: liczba zdjęć lub długość filmu,
  • Czas autopodglądu (OFF, 1, 2, 3, 4, 5 sekund lub ciągły),
  • Przypisanie roli przyciskom funkcyjnym Fn,
  • Wybór trybu działania Q.MENU (zaprogramowane, własne),
  • Przycisk nagrywania filmów (ON/OFF),
  • Ob. duży zoom (ang. Power Zoom Lens) – Ustawienia dotyczące obiektywów z funkcją Power Zoom,
  • Obiektyw bez pierścienia ostrości:
    • Stopień powiększenia MF,
    • Pierścień sterujący (powiększenie, ustawianie ostrości),
  • Ustawienia ekranu dotykowego,
  • Wybór szybkości ciągłego przewijania zdjęć za pomocą dotyku,
  • Przew. menu (przy opcji ON, w niektórych trybach pracy aparatu po ich wybraniu wyświetla dedykowane menu),
  • Zdjęcia bez obiektywu (ON/OFF).

Panasonic Lumix DMC-GM1 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Panasonic Lumix DMC-GM1 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Menu konfiguracji (6 stron):

  • Data i czas,
  • Strefa czasowa – zdefiniowanie strefy czasowej domowej i miejsca podróży,
  • Data podróży – ustawienia dotyczące daty wyjazdu i powrotu z podróży,
  • Wi-Fi,
  • Ustawienie sygnałów dźwiękowych i dźwięku migawki,
  • Ustawienie poziomu głośności,
  • Regulacja wyświetlacza – ustawienia jasności, kontrastu i koloru obrazu,
  • Tryb jasności wyświetlacza LCD: Auto, Mode1 (zwiększona jasność), Mode2 (standardowa), Mode3 (zmniejszona),
  • Oszczędzanie energii – opcje związane z automatycznym wyłączaniem się wyświetlacza i aparatu,
  • Tryb USB (wydruk bezpośredni lub komputer),
  • Ustawienia wyjścia wideo:
    • Wyjście wideo (NTSC lub PAL),
    • Format TV (16:9 lub 4:3),
    • Tryb HDMI (Auto, 1080p, 1080i, 720p, 576p [PAL]/480p [NTSC]),
  • Funkcja „VIERA Link”,
  • Konfiguracja sposobu odtwarzania zdjęć 3D,
  • Przywracanie ostatniej pozycji w menu,
  • Kolor tła menu,
  • Wyświetlanie informacji o opcjach w menu,
  • Język,
  • Wersja oprogramowania,
  • Zerowanie kompensacji ekspozycji (przy zmianie trybu pracy aparatu),
  • Automatyczne wyłączenia samowyzwalacza (przy wyłączaniu aparatu),
  • Zerowanie numeracji zdjęć,
  • Resetowanie ustawień aparatu,
  • Resetowanie ustawień Wi-Fi,
  • Odświeżanie mapy bad pikseli,
  • Czyszczenie matrycy,
  • Formatowanie karty pamięci.

Panasonic Lumix DMC-GM1 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Panasonic Lumix DMC-GM1 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Menu odtwarzania (4 strony):

  • Pokaz slajdów:
    • Wszystko,
    • Tylko zdjęcia,
    • Tylko filmy,
    • 3D,
    • Wybór kategorii,
    • Ulubione,
  • Tryb odtwarzania:
    • Normalny,
    • Tylko zdjęcia,
    • Tylko filmy,
    • Odtwarzanie 3D,
    • Kategoria,
    • Ulubione,
  • Rejestracja lokalizacji,
  • Retusz usuwający,
  • Edycja tytułu (pojedyncze, wiele),
  • Dodawanie tekstu (pojedyncze, wiele),
  • Dzielenie filmów wideo na dwie części,
  • Rejestracja poklatkowa,
  • Wideo poklatkowe,
  • Zmiana rozmiaru zdjęć,
  • Kadrowanie,
  • Obracanie zdjęć,
  • Automatyczne obracanie zdjęć w orientacji pionowej na wyświetlaczu,
  • Ulubione – oznaczanie ulubionych zdjęć,
  • Ustawienia wydruku,
  • Zabezpieczanie zdjęć,
  • Edycja danych związanych z rozpoznawaniem twarzy,
  • Potwierdzenie usunięcia.

Panasonic Lumix DMC-GM1 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Poza głównym menu w testowanym aparacie mamy także dostęp do tzw. szybkiego menu, uruchamianego przyciskiem Q.MENU. Może ono pracować w dwóch trybach zawartości: predefiniowanej lub ustalanej przez użytkownika. W tej pierwszej opcji daje ono dostęp do następujących elementów:

  • Styl zdjęć,
  • Tryb lampy błyskowej,
  • Ustawienia filmu,
  • Ustawienia zdjęć (proporcje i rozmiar obrazu),
  • Jakość,
  • Tryb AF (AFS/AFF),
  • Tryb obszaru AF,
  • Szybkość serii,
  • Tryb pomiaru światła,
  • Wartość przysłony,
  • Czas otwarcia migawki,
  • Kompensacja ekspozycji,
  • Czułość ISO,
  • Balans bieli.

Panasonic Lumix DMC-GM1 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

W drugiej opcji natomiast, do szybkiego menu możemy przypisać do 15 ustawień, a wybierać można z następujących elementów:

  • Styl zdjęć,
  • Ustawienia zdjęć (format i rozmiar obrazu),
  • Jakość,
  • Czułość ISO,
  • Tryb pomiaru światła,
  • Inteligentna dynamika,
  • Inteligentna rozdzielczość,
  • HDR,
  • Typ migawki,
  • Tryb lampy błyskowej,
  • Kompensacja mocy błysku,
  • Dodatkowa telekonwersja,
  • Cyfrowy zoom,
  • Stabilizator,
  • Ustawienia filmu,
  • Tryb obrazu,
  • Tryb cichy,
  • Tryb AF (AFS/AFF),
  • Wyróżnianie punktu ostrości (focus peaking),
  • Histogram,
  • Linie siatki kadrowania,
  • Obszar nagrywania,
  • Krok zoomu,
  • Szybkość zoomu.

Panasonic Lumix DMC-GM1 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Wyświetlacz

Panasonic Lumix DMC-GM1 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Panasonika GM1 wyposażono w stały 3-calowy wyświetlacz TFT LCD, o liczbie punktów wynoszącej 1 036 000. W zakresie podstawowych parametrów obrazu ekran w testowanym aparacie jest niemal identyczny z tym zastosowanym w GX7. W menu konfiguracji odnajdziemy opcje pozwalające regulować jasność, kontrast oraz kolorystykę wyświetlanego na ekranie obrazu. Kolejna pozycja służy do ustawiania intensywności podświetlenia wyświetlacza. Poza ustawieniem automatycznym, w którym aparat sam dostosowuje intensywność do warunków zewnętrznych, mamy jeszcze trzy ustawienia: jaśniejszy, standardowy i ciemniejszy.

Podobnie jak w GX7 ekran w GM1 wyposażono w funkcję dotykowej obsługi. Oznacza to, że aparatem mamy możliwość operowania niemal bez użycia przycisków. W menu głównym oraz Q.MENU możemy nawigować oraz zmieniać parametry. W trybie przeglądania zdjęć możemy nie tylko przewijać je palcem, ale również powiększać i pomniejszać. Tych ostatnich czynności dokonujemy przesuwając po ekranie dwa palce, zbliżając je do siebie (pomniejszanie) lub oddalając (powiększanie). Ekran umożliwia także ustawianie ostrości i automatyczne wyzwalanie migawki po dotknięciu go w wybranym miejscu. Warto przypomnieć, że dotykowy interfejs oferuje 5 dodatkowych programowalnych przycisków Fn. Podobnie jak we wcześniejszych Lumiksach z dotykowym interfejsem, również w wypadku GM1 nie mamy praktycznie żadnych zastrzeżeń do tej funkcjonalności.

Korzystając z przycisku DISP. w trybie fotografowania można przełączać kolejne warianty wyświetlanych na ekranie LCD informacji. Do wyboru są następujące widoki:

  • kadr + informacje o najważniejszych ustawieniach,
  • wyłącznie kadr,
  • kadr + informacje o najważniejszych ustawieniach + elektroniczna poziomica,
  • kadr + elektroniczna poziomica.
W wariantach bez informacji podstawowe parametry ekspozycji stają się widoczne po wciśnięciu do połowy spustu migawki. W menu aparatu możemy włączyć dodatkowo jeden z trzech zestawów linii pomocniczych, histogram (można go umiejscowić niemal w dowolnym miejscu ekranu) oraz skalę graficznie prezentującą wartości parametrów ekspozycji podczas ich zmieniania.

Panasonic Lumix DMC-GM1 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

W trybie odtwarzania mamy do wyboru pięć wariantów wyświetlania zdjęć, pomiędzy którymi również przechodzimy przez naciskanie klawisza DISP.:

  • samo zdjęcie,
  • zdjęcie + podstawowe informacje (w dolnej i górnej części ekranu),
  • miniaturka zdjęcia + skrócony EXIF,
  • miniaturka zdjęcia + informacje o parametrach ekspozycji + histogramy RGBY,
  • zdjęcie ze wskaźnikami przepaleń (o ile w menu konfiguracji włączona jest odpowiednia opcja).

Panasonic Lumix DMC-GM1 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność

Zdjęcia można również powiększać oraz przeglądać w postaci miniaturek (12 lub 30 zdjęć) lub z poziomu kalendarza.

Panasonic Lumix DMC-GM1 - Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność


Tryb Wideo

Panasonic GM1 oferuje tryb wideo, który jest nieco uproszczoną wersją tego z modelu GX7. Poza dedykowanym trybem filmu kreatywnego, użytkownik może rozpocząć nagrywanie w każdym innym trybie, dzięki osobnemu przyciskowi znajdującemu się na górnej ściance obudowy. Ustawienia dotyczące filmowania znajdują się w osobnej zakładce głównego menu. W testowanym bezlusterkowcu odnajdziemy następujące tryby wideo:

  • Format AVCHD (format 16:9):
    • [FHD] 1920×1080 / 50i (17 Mbps),
    • [FHD] 1920×1080 / 25p (24 Mbps),
    • [FHD] 1920×1080 / 24p (24 Mbps),
    • [HD] 1280×720 / 50p (17 Mbps),
  • Format MP4:
    • [FHD] 1920×1080 / 25p (20 Mbps, format 16:9),
    • [HD] 1280×720 / 25p (10 Mbps, format 16:9),
    • [VGA] 640×480 / 25p (4 Mbps , format 4:3).
Maksymalny czas ciągłego nagrywania filmu jest ograniczony do 29 min 59 s. Ponadto, ze względu na ograniczenie wielkości pliku do 4 GB, w formacie MP4 w trybie FHD 25p czas ten skraca się do 27 min 11 s.

W dedykowanym trybie filmowania mamy do dyspozycji tryby P, A, S oraz M, charakteryzujące się analogiczną funkcjonalnością, jak podczas fotografowania. Przykładowo, tryb M umożliwia ręczną zmianę przysłony i szybkości migawki oraz czułości (w zakresie od ISO 125 do 3200) w trakcie rejestracji.

Panasonic GM1 nagrywa dźwięk stereo (Dolby Digital stereo w AVCHD oraz AAC stereo w MP4), a wbudowany mikrofon został umieszczony na górze aparatu. W menu znajduje się również możliwość redukcji szumu wiatru. Tryb pomiaru światła przy filmowaniu można wybrać taki sam jak dla fotografowania: punktowy, centralnie ważony lub matrycowy. W menu możemy włączyć również ciągły autofokus oraz cyfrowy zoom o wartości 2x lub 4x.

W testowanym Lumiksie mamy możliwość rejestrowania filmów z wykorzystaniem filtrów cyfrowych dostępnych w trybie kreatywnego sterowania. Wyjątek stanowią jedynie ustawienia „Monochromatyczny Rough”, „Monochromatyczny Silk”, „Miękka ostrość”, „Filtr gwiezdny” i „Światło słoneczne”. Warto także wspomnieć o funkcji redukcji migotania (dla czasów 1/120, 1/100, 1/60 i 1/50 s).

Tak samo jak w modelu GX7, wśród ustawień filmowania możemy znaleźć opcję umożliwiającą ciche sterowanie kilkoma parametrami podczas nagrywania filmu (opcję tę należy uprzednio aktywować w menu). Zmian dokonujemy za pomocą suwaków wyświetlanych i obsługiwanych przy pomocy ekranu dotykowego. Dostępne funkcje to:

  • zoom (konieczne jest zastosowanie kompatybilnego obiektywu),
  • przysłona,
  • czas naświetlania,
  • kompensacja ekspozycji,
  • czułość ISO,
  • regulacja poziomu nagrywania dźwięku.
Przy odtwarzaniu filmów na dotykowym ekranie dostępne są następujące przyciski: play, pauza i przewijanie przód/tył. Po zatrzymaniu odtwarzania przy użyciu pauzy, mamy możliwość zapisania zdjęcia z wybranej sceny.

Przykładowe filmy

Filmy z numerami 2, 5, 6, 7, 8, 11, 15 i 18 zostały nagrane przy wykorzystaniu obiektywu Panasonic G VARIO 12–32 mm f/3.5–5.6 ASPH. M.O.I.S. Przy pozostałych natomiast użyliśmy obiektywu Olympus M.Zuiko Digital 45 mm f/1.8.
  • film 1 – AVCHD – 1920×1080 pix 50i, 47.8 MB (ciągły AF),
  • film 2 – AVCHD – 1920×1080 pix 50i, 43.9 MB,
  • film 3 – AVCHD – 1920×1080 pix 50i, 59.8 MB (film nagrany po zmroku),
  • film 4 – AVCHD – 1920×1080 pix 25p, 77.6 MB (ciągły AF),
  • film 5 – AVCHD – 1920×1080 pix 25p, 77.6 MB,
  • film 6 – AVCHD – 1920×1080 pix 25p, 43.5 MB (filtr artystyczny Ekspresyjny),
  • film 7 – AVCHD – 1920×1080 pix 25p, 44.8 MB (filtr artystyczny Monochromatyczny),
  • film 8 – AVCHD – 1920×1080 pix 25p, 45.0 MB (filtr artystyczny Mocny obraz),
  • film 9 – AVCHD – 1920×1080 pix 24p, 82.3 MB (ciągły AF),
  • film 10 – AVCHD – 1280×720 pix 50p, 46.8 MB (ciągły AF),
  • film 11 – AVCHD – 1280×720 pix 50p, 46.8 MB,
  • film 12 – AVCHD – 1280×720 pix 50p, 46.8 MB (ciągły AF, film nagrany po zmroku),
  • film 13 – AVCHD – 1280×720 pix 50p, 54.9 MB (film nagrany po zmroku),
  • film 14 – MP4 – 1920×1080 pix 25p, 48.6 MB (ciągły AF),
  • film 15 – MP4 – 1920×1080 pix 25p, 56.8 MB,
  • film 16 – MP4 – 1920×1080 pix 25p, 65.9 MB (film nagrany po zmroku),
  • film 17 – MP4 – 1280×720 pix 25p, 29.8 MB (ciągły AF),
  • film 18 – MP4 – 1280×720 pix 25p, 29.9 MB,
  • film 19 – MP4 – 640×480 pix 25p, 10.0 MB (ciągły AF).