Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital 12-50 mm f/3.5-6.3 ED EZ - test obiektywu

14 marca 2012

8. Winietowanie

Mała matryca Mikro 4/3 nie stwarza problemów z winietowaniem nawet obiektywom dużo jaśniejszym od testowanego Olympusa 12–50 mm. Nie spodziewaliśmy się tutaj bardzo poważnych problemów i faktycznie ich nie napotkaliśmy.

W przypadku plików JPEG winietowanie daje się zauważyć tylko na najszerszym kącie widzenia. Na maksymalnym otworze względnym wynosi ono 28% (−0.94 EV). Przymknięcie obiektywu do wartości przysłony f/4.0 zmniejsza tę wadę do 25% (−0.84 EV). W przypadku otworu względnego f/5.6 musimy się liczyć ze spadkiem jasności w rogach kadru wynoszącym 18% (−0.58 EV), który zmniejsza się do 14% dla przysłony f/8.0. Dalsze przymykanie nie ma już mierzalnego wpływu na winietowanie.

Na dłuższych ogniskowych winietowanie jest niezauważalne nawet na maksymalnym otworze względnym. Zarówno w środku zakresu ogniskowych jak i na jego długim końcu wynosi tylko 7% (−0.20 EV).

----- R E K L A M A -----

Po przejściu do plików RAW, wartości winietowania są większe tylko dla ogniskowej 12 mm. Tam, na maksymalnym otworze względnym spadek jasności w rogach kadru dochodzi do sporej wartości 43% (−1.62 EV). Co ciekawe, wada ta bardzo powoli spada wraz z przymykaniem przysłony. Dla otworów względnych f/4.0, f/5.6, f/8.0 i f/11 winietowanie wynosi odpowiednio 42%, 41%, 39% i 38%.

Podobnie jak w przypadku JPEG-ów winietowanie robi się niezauważalne na dłuższych ogniskowych. W środku zakresu, na maksymalnym otworze sięga tylko 8% (−0.24 EV), a dla ogniskowej 50 mm wynosi maksymalnie 9% (−0.28 EV).

JPEG RAW
12 mm f/3.5 12 mm f/3.5
Olympus M.Zuiko Digital 12-50 mm f/3.5-6.3 ED EZ - Winietowanie Olympus M.Zuiko Digital 12-50 mm f/3.5-6.3 ED EZ - Winietowanie
30 mm, f/5.4 30 mm, f/5.4
Olympus M.Zuiko Digital 12-50 mm f/3.5-6.3 ED EZ - Winietowanie Olympus M.Zuiko Digital 12-50 mm f/3.5-6.3 ED EZ - Winietowanie
50 mm, f/6.3 50 mm, f/6.3
Olympus M.Zuiko Digital 12-50 mm f/3.5-6.3 ED EZ - Winietowanie Olympus M.Zuiko Digital 12-50 mm f/3.5-6.3 ED EZ - Winietowanie



Olympus M.Zuiko Digital 12-50 mm f/3.5-6.3 ED EZ - Winietowanie

Olympus M.Zuiko Digital 12-50 mm f/3.5-6.3 ED EZ - Winietowanie

Olympus M.Zuiko Digital 12-50 mm f/3.5-6.3 ED EZ - Winietowanie