Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony A7 - test aparatu

Sony A7
28 marca 2014
Maciej Latałło Komentarze: 480

1. Wstęp

Sony A7 - Wstęp

Firmie Sony trundo odmówić innowacyjności w projektowaniu cyfrowego sprzętu fotograficznego. Produkcja tradycyjnych lustrzanek w ich wydaniu trwała mniej więcej 4 lata, po czym zastąpiły je aparaty SLT (z nieruchomym, półprzepuszczalnym lustrem). W podobnym czasie zdecydowano się dołączyć do grona trzech firm (Panasonika, Olympusa i Samsunga) produkujących aparaty z wymienną optyką i autofokusem, ale pozbawionych lustra. Linia NEX, bo o niej mowa, cieszyła się sporą popularnością i rozpoznawalnością. Kilka miesięcy temu porzucono tę submarkę, a nowe „NEX-y” będą po prostu kolejnymi „Alfami”. Nieco nas dziwi takie posunięcie, ale Sony z pewnością miało swoje powody do takiej decyzji.

Półtora roku temu firma zaprezentowała pierwszy pełnoklatkowy cyfrowy kompakt – model RX1. Można z dużym prawpodobieństwem przyjąć, że był to produkt sondujący rynek, podobnie jak to miało miejsce w przypadku Fujifilm X100 i systemu bezlusterkowego X. Pomimo dość wysokiej ceny, RX1 został dobrze przyjęty wśród entuzjastów fotografii. To przekonało nas, że premiera pełnoklatkowego bezlusterkowca tej firmy jest już tylko kwestią czasu. Rok później wypuszczono na rynek dwa aparaty tego typu: A7 z „tradycyjną”, 24-megapikselową matrycą 35 mm oraz A7R, którego sensor posiada 36 milionów komórek światłoczułych, zrezygnowano natomiast z filtra antyaliasingowego. Ów filtr redukuje wprawdzie zdolność rozdzielczą oraz ilość rejestrowanych detali, ale przeciwdziała niekorzystnemu zjawisku mory.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Sony A7 - Wstęp

Warto jeszcze wspomnieć, że A7 i A7R nie są pierwszymi na rynku bezlusterkowcami z pełnoklatkową matrycą. Znacznie wcześniej bowiem Leica zaprezentowała cyfrowego dalmierzowca – M9. Jednak w przypadku Leiki M9 nie uświadczymy systemu automatycznego ustawiania ostrości, który w A7 jest obecny i w dodatku podwójny (hybrydowe połączenie autofokusa detekcji fazy i kontrastu).

Nie da się ukryć, że Sony A7 zapowiada się bardzo ciekawie. W niniejszym artykule przyjrzeliśmy się zarówno aspektom budowy, ergonomii i funkcjonalności tego aparatu, jak i osiągom matrycy światłoczułej. Ponieważ A7 nie ma obecnie bezpośrednich konkurentów, zdecydowaliśmy się na porównanie do dwóch amatorskich lustrzanek pełnoklatkowych: Canona 6D i Nikona D610. Zapraszamy do lektury!

Aparat do testu wypożyczył polski oddział Sony Europe Limited, za co serdecznie dziękujemy.

Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”. Porównanie specyfikacji Alphy A7 i A99 oraz Canona 6D i Nikona D610 można obejrzeć tutaj.

Zdjęcia aparatu
Specyfikacja aparatu
Producent Sony
Model A7
Data premiery 2013-10-16
Liczba pikseli 24 Mpix
Dostępne rozdzielczości • 6000 x 4000 (RAW, JPEG)
• 3936 x 2624 (JPEG)
• 3008 x 2000 (JPEG)
• Do 12416 x 1856 w trybie panoramy
Matryca 35.8 x 23.9 mm (FF), Exmor APS HD CMOS, 3:2, całkowita liczba pikseli 24.7 MPix,
• elektromagnetyczny mechanizm samooczyszczania matrycy
Procesor obrazu BIONZ X
Format zapisu • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF 2.0, MPF Baseline), RAW (pliki .ARW 2.3), RAW+JPEG
Rodzaje JPEG: Extra Fine/ Fine/ Standard
• Filmy: MP4 / AVCHD 2.0 (MPEG4 AVC / H.264)
• Dźwięk: Stereo Dolby Digital (AC-3) / MPEG-4 AAC-LC stereo
Zakres ISO Auto (100-6400 - regulowany dolny i górny zakres),
ręcznie: 100-25600 ISO z krokiem co 1/3 EV
tryb rozszerzony ISO 50
Migawka Szczelinowa sterowana elektronicznie, o przebiegu pionowym
30 s – 1/8000 s, z krokiem co 1/3 EV, Bulb
Konstrukcja obiektywu Z bagnetem Sony E
Ogniskowa obiektywu n/a
Światłosiła n/a
Zoom optyczny 0x
Zoom cyfrowy 4x
Stabilizacja obrazu Nie
Zapis wideo • 1920 x 1080 pix (Full HD, 60p/50p, AVCHD, 28 Mbit/s)
• 1920 x 1080 pix (Full HD, 60i/50i, AVCHD, 24 Mbit/s, FX)
• 1920 x 1080 pix (Full HD, 25p/24p, AVCHD, 17 lub 24 Mbit/s, FX/FH)
• 1440 x 1080 pix (HD, MP4, 12 Mbit/s) z szybkością 30 lub 25 kl./s
• 640 x 480 (VGA, MP4, 3 Mbit/s) z szybkością 30 lub 25 kl./s
Wbudowany mikrofon stereo
Opcjonalnie zewnętrzny mikrofon ECM-CG50/ XLR-K1M
Ogniskowanie AF hybrydowy z wykrywaniem kontrastu i detekcją fazową (Fast Hybrid AF)
• Obszary AF w trybie detekcji kontrastu: Wielopolowy (wybór automatyczny z 25 punktów AF), Centralnie ważony, Nastawianie ostrości na wybrany punkt.
• Obszary AF w trybie detekcji fazowej: 117 punktowy
• Tryby AF: Pojedynczy AF-S, Ciągły AF-C , DMF (bezpośrednia ręczna regulacja ostrości), MF.
• Zakres detekcji od 0 do 20 EV (ISO 100 i obiektyw f/2.8).
• Funkcja śledzenia ostrości.
• Wspomaganie AF: wbudowana dioda LED o zasięgu do 3 m
Pomiar światła Pomiar 1200 strefowy,
Tryby pomiaru:
• wielosegmentowy,
• punktowy,
• centralnie ważony
Ostrość od zależnie od obiektywu
Balans bieli Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe (4 rodzaje), Pod wodą
• ustawienia własne wg wzorca,
• ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2500–9900 K),
• korekcja balansu bieli (15-stopniowa purpura / zieleń)
• bracketing balansu bieli (3 klatki)
Kompensacja ekspozycji Kompensacja: +/- 5.0 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV
Bracketing: 3 lub 5 klatek, w skoku co 1/3, 1/2, 2/3, 1, 2 i 3 EV (2 i 3 EV - tylko 3 klatki)
• Tryb Auto HDR (High Dynamic Range)
• Optymalizacja zakresu dynamiki (DRO), bracketing DRO
Programy iAuto, iAuto+ (Superior Auto), Program (P), Priorytet migawki (S), Priorytet przysłony (A), Manualny (M), Sweep Panorama, Film, Własne (1,2)
Zdjęcia seryjne • Szybkość w trybie ciągłym do 2.5 kl./s
Lampa błyskowa Brak wbudowanej lampy
• Korekcja siły błysku +/- 3 EV w krokach co 1/3 lub 1/2 EV
• Czas synchronizacji: 1/250 s
• Tryby pracy: AUTO, błysk wypełniający, synchronizacja z długimi czasami ekspozycji, synchronizacja z drugim przebiegiem kurtyny, osłabianie efektu czerwonych oczu
Złącze hot-shoe Tak
Wyjście statywowe Tak
Samowyzwalacz 2s lub 10s
Karta pamięci • Memory Stick PRO Duo, PRO-HG Duo, XC-HG Duo
• Secure Digital (SD/SDHC/SDXC), kompatybilne z UHS-I
LCD odchylany o 90 stopni w górę lub 45 stopni w dół, 3.0 calowy, kolorowy TFT LCD, rozdzielczość 921.600 punktów, pokrycie kadru 100%
regulowana jasność
Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo
Wizjer EVF (elektroniczny) 0.5 calowy OLED Tru-Finder, powiększenie: x0.71, pokrycie: 100%, punkt oczny 22 mm od ramki okularu
rozdzielczość 2.359.296 punktów
korekcja dioptrii od -4.0 do +3.0
Komunikacja i złącza USB 2.0 Hi-Speed / wejście zasilania, wyjście HDMI, wyjście słuchawkowe 3.5 mm stereo minijack
• Opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą wężyka RM-VPR1
• Wbudowana obsługa sieci bezprzewodowej Wi-Fi
• Obsługa NFC (Near Field Communication)
• Obsługa PIM III
Zasilanie Akumulator litowo-jonowy NP-FW50 (7.2V, pojemność 1080 mAh, wydajność ok 270 zdjęć).
• Ładowanie przez USB
• Opcjonalnie zasilanie sieciowe
Akcesoria Akumulator litowo-jonowy NP-FW50, pasek, kabel USB, zaślepka bagnetu, sterowniki, instrukcja, oprogramowanie PlayMemories Camera
Waga 416 g (sam korpus)
474 g (z akumulatorem i kartą pamięci)
Wymiary 126.9 x 94.4 x 48.2 mm
Dodatkowe informacje Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB
Polskie menu
Technologia Triluminos Colour.


Poprzedni rozdział