Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Panasonic G X VARIO 12-35 mm f/2.8 ASPH. P.O.I.S - test obiektywu

13 marca 2013

4. Rozdzielczość obrazu

Rozdzielczość obiektywu Panasonic G X VARIO 12–35 mm f/2.8 ASPH. P.O.I.S została przetestowana w oparciu o pliki RAW z aparatu Olympus E-PL1. W przypadku tego korpusu najwyższe wyniki, osiągane przez najlepsze obiektywy stałoogniskowe, wynoszą około 80 lpmm. Obiektywy typu „naleśnik” wyprodukowane przez firmę Panasonic osiągały maksymalne wartości w okolicach 70–75 lpmm. Poziom przyzwoitości jest natomiast ustalony w okolicach 42–44 lpmm.

Zobaczmy więc jak na tym tle prezentują się osiągi testowanego obiektywu. Poniższy wykres prezentuje jego zachowanie w centrum kadru.

Panasonic G X VARIO 12-35 mm f/2.8 ASPH. P.O.I.S - Rozdzielczość obrazu

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Trudno tutaj znaleźć jakikolwiek powód do narzekań. Od przysłony f/4.0 obiektyw jest idealnie równy i poszczególne ogniskowe są od siebie nierozróżnialne (w granicach błędów pomiarowych). Co więcej, na owym f/4.0 mamy MTF-y podchodzące pod 80 lpmm, a więc niewiele gorsze od uzyskiwanych przez najlepsze „stałki”, a jednocześnie wyższe od tych jakie notują obiektywy typu „naleśnik”. Różnice pomiędzy ogniskowymi występują tylko na maksymalnym otworze względnym – najgorszy wynik mamy dla 12 mm, a najlepszy dla 23 mm. Na szczęście, nawet ten najgorszy rezultat jest dobry i znajduje się bezpiecznie powyżej poziomu przyzwoitości. W centrum kadru słabych punktów testowanego Panasonika więc nie znaleźliśmy. Duże brawa!

Sprawdźmy teraz czy jakieś słabe strony obiektywu znajdziemy na brzegu kadru.

Panasonic G X VARIO 12-35 mm f/2.8 ASPH. P.O.I.S - Rozdzielczość obrazu


Rzut okiem na wykres pokazuje, że jeden słaby punkt jest. To kombinacja maksymalnego otworu względnego i ogniskowej 35 mm. Uzyskany tam wynik jest ciut poniżej ustalonego przez nas poziomu przyzwoitości. Na szczęście, na pozostałych ogniskowych sytuacja jest lepsza, a wyniki nawet na f/2.8 potrafią przekraczać 50 lpmm. Przymknięcie obiektywu do przysłony f/4.0 sprowadza wszystkie ogniskowe do wysokiego poziomu w okolicach 60 lpmm, a więc daje nam obraz dobrej jakości.

Warto zwrócić uwagę ile zyskujemy przechodząc do Panasonika 12–35 mm z jakiegoś bardziej typowego obiektywu kitowego np. Panasonika G X VARIO PZ 14–42 mm f/3.5–5.6 ASPH. P.O.I.S. Ten ostatni, w centrum kadru, na najlepszej ogniskowej ledwo przekraczał 60 lpmm, a na brzegu nigdzie nie osiągał poziomu powyżej 50 lpmm. Zysk jest więc ogromny.

Na zakończenie, tradycyjnie już, prezentujemy wycinki zdjęć naszej tablicy testowej pobrane z plików JPEG zapisywanych równolegle z RAW-ami użytymi do powyższej analizy.

Panasonic G X VARIO 12-35 mm f/2.8 ASPH. P.O.I.S - Rozdzielczość obrazu