Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2.8 - test obiektywu

14 sierpnia 2013

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja chromatyczna

Obiektywy ultraszerokokątne zwykle nie mają problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Jest to jednak związane głównie z ich słabym światłem. Testowana Tokina, ze względu na otwór f/2.8, ma jednak trudniejsze zadanie. Wywiązuje się jednak z niego bardzo dobrze, bo obrazy pozaogniskowe charakteryzują się tylko śladowym, ledwie zauważalnym zabarwieniem.

Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna

----- R E K L A M A -----


Znacznie, i to naprawdę znacznie, poważniejszym problemem jest poprzeczna aberracja chromatyczna, którą trudno określić innym mianem niż monstrualna.

Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Różnice pomiędzy poszczególnymi ogniskowymi są zauważalne tylko w okolicach maksymalnego otworu względnego. Tam aberracja zmienia się od 0.22% dla 16 mm do 0.27% dla 11 mm. Po solidnym przymknięciu przysłony wszystkie przebiegi zbliżają się do okolic 0.25–0.26%.

O tym jak duża jest poprzeczna aberracja chromatyczna niech świadczy poniższy wycinek. To nic innego jak fragment poziomego pola do pomiaru rozdzielczości w centrum (!) kadru. Jest on oddalony od samego centrum o małe kilkanaście procent całego promienia koła obrazowego. Pomimo tak dużej odległości od brzegu kadru bez problemów widać na nim wpływ aberracji chromatycznej.

Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Tak duży poziom tej wady sprawia problemy w ocenie innej wady pozaosiowej czyli astygmatyzmu. Aberracja chromatyczna wpływa bowiem na poziomą granicę (co widać powyżej), nie wpływa jednak na pionową ustawioną radialnie. Zaburza to ocenę wielkości astygmatyzmu, bo różnica w poziomych i pionowych wartościach funkcji MTF50 wynika teraz nie tylko z jego wpływu, ale także ze wpływu poprzecznej aberracji chromatycznej.

Jak poprzeczna aberracja chromatyczna wygląda na brzegu kadru można ocenić na poniższych wycinkach. Oczywiście można ją korygować programowo, ale usunięcie kolorów nie spowoduje odzyskania utraconej rozdzielczości.

Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Potężna aberracja chromatyczna jest zmorą Tokin dających duże kąty widzenia. Ogromne problemy w tej kategorii miał poprzednik, a także wiele innych instrumentów (wystarczy tutaj wspomnieć modele 12–24 mm, 16–50 mm czy 16.5–135 mm). Czas chyba zrobić coś z tą wadą, bo konkurenci radzą sobie tutaj znacznie lepiej.


Aberracja sferyczna

Aberracja sferyczna daje o sobie znać na ogniskowej 16 mm. Na maksymalnym otworze względnym obiektyw nie trafia idealnie w punkt i wymaga skorygowania poprzez mikrokalibrację w korpusie o 10 jednostek. Gdy przechodzimy do przysłony f/4.0, konieczność mikrokalibracji znika, bo ognisko przesuwa się do właściwej pozycji. Problem nie jest dotkliwy, bo występuje tylko przy pracy na małych dystansach. Gdy przechodzimy do większych odległości ogniskowania, które są typowe dla pracy z tego rodzaju obiektywem, głębia ostrości jest na tyle duża, że maskuje tę wadę.

Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2.8 - Aberracja chromatyczna i sferyczna