Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2.8 - test obiektywu

14 sierpnia 2013

7. Koma, astygmatyzm i bokeh

Koma nie jest korygowana idealnie, bo w przypadku każdej ogniskowej obraz diody w rogu kadru jest lekko zniekształcony. Zniekształcenia te wydają się największe dla środka zakresu ogniskowych. Nie jest to jednak problem, który możemy uznać za duży.

Szczerze mówiąc wynik tutaj uzyskany jest dla mnie miłym zaskoczeniem, bo wersja nr 1 poczynała sobie zauważalnie gorzej.

Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh

----- R E K L A M A -----


Jak już wspomnieliśmy w rozdziale dotyczącym aberracji chromatycznej, ocena astygmatyzmu nie jest łatwa. Formalnie, średnia różnica pomiędzy poziomymi i pionowymi wartościami funkcji MTF50 wynosi 6.5%. Ze względu na to, że swoją kontrybucję do tej wartości ma także poprzeczna aberracja chromatyczna, trzeba ją traktować jako górne ograniczenie astygmatyzmu. A ponieważ wartości do 5% uznajemy za małe, możemy powiedzieć, że testowany obiektyw koryguje astygmatyzm prawidłowo.

Jeśli chodzi o wygląd pozaogniskowych obrazów, to trudno tutaj o zachwyty. W swoim centrum krążki światła są wyraźnie ciemniejsze (ma to związek ze wspominaną aberracją sferyczną), a w rogach kadru są zniekształcone i obdarzone wyraźnie jaśniejszymi krawędziami. Warto jednak nadmienić, że ich kształt jest owalny ale nie pościnany, co oznacza że winietowanie pochodzi głównie od optyki, a nie od przeszkód mechanicznych.

Nie mamy tutaj więc powodów do narzekań, tym bardziej że w tego typu instrumentach uzyskanie wyraźnie zaakcentowanych i dużych obszarów nieostrości jest trudne.

Tokina AT-X 116 PRO DX II AF 11-16 mm f/2.8 - Koma, astygmatyzm i bokeh