Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Canon EF 50 mm f/1.8 II - test obiektywu

19 stycznia 2015

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Podłużna aberracja chromatyczna nie jest korygowana idealnie, bo widać ją zarówno na f/1.8 jak i na f/2.5. W obu przypadkach nie jest to jednak efekt uciążliwy i nie mamy powodów, aby mocno narzekać.

Canon EF 50 mm f/1.8 II - Aberracja chromatyczna i sferyczna

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Dla fotografów nie lubiących kolorowych obwódek wokół kontrastowych krawędzi mamy dobrą wiadomość. Poprzeczna aberracja chromatyczna w Canonie 1.8/50 jest na bardzo niskim poziomie. Dla przysłon powyżej 2.8 jest ona niezauważalna, w okolicach 1.8–2.0 jest bardzo niewielka i naprawdę musimy dobrze się przyglądać, żeby ją znaleźć. Warto przy tym zaznaczyć, że wyniki uzyskane na brzegu matrycy APS-C i pełnej klatki są praktycznie takie same.

Canon EF 50 mm f/1.8 II - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Poniżej mamy zaprezentowane fragmenty tablicy testowej ISO znajdujące się w odległości 65–70% od centrum pola. Zdjęcia zostały wykonane aparatem Canon EOS 5D Mk III przy maksymalnie otwartej przysłonie oraz dla wartości f/8.0. Jak widać, trudno tutaj dopatrzeć się jakichkolwiek śladów aberracji chromatycznej.

Canon 5D III, f/1.8 Canon 5D III, f/8.0
Canon EF 50 mm f/1.8 II - Aberracja chromatyczna i sferyczna Canon EF 50 mm f/1.8 II - Aberracja chromatyczna i sferyczna



Aberracja sferyczna

Canon EF 50 mm f/1.8 II nie pokazywał efektu „pływania” ogniska, więc aberracja sferyczna nie może być bardzo duża. Trudno jednak powiedzieć, że wada ta jest korygowana idealnie lub bardzo dobrze. O istnieniu pewnych problemów w tej kwestii świadczą poniższe zdjęcia. Widać zauważalne różnice w wyglądzie krawędzi krążka – w jednym przypadku mamy obwódkę, a w drugim spadek jasności przy brzegu. To klasyczny objaw nie do końca skorygowanej aberracji sferycznej.

Canon 5D III, f/1.8, przed Canon 5D III, f/1.8, za
Canon EF 50 mm f/1.8 II - Aberracja chromatyczna i sferyczna Canon EF 50 mm f/1.8 II - Aberracja chromatyczna i sferyczna