Optyczne.pl

Partnerzy







proclub.pl - Profesjonalny Sklep Fotograficzny, Profesjonalny Sklep Foto, Sklep Fotograficzny, Sklep Foto, Sklep wideo, Sklep video, sprzęt Foto, sprzęt Fotograficzny, sprzęt video, sprzęt wideo, produkty fotograficzne, produkty Foto, produkty video, produkty wideo, akcesoria Foto, akcesoria fotograficzne, akcesoria video, akcesoria wideo, kamery video, kamery wideo, Aparaty fotograficzne, aparaty cyfrowe, kamery cyfrowe, Lustrzanki, bezlusterkowce, obiektywy zoom, Macro, Makrofotografia, Monitory, filtry, filtry Foto, filtry fotograficzne, filtry video, filtry wideo, wypożyczalnia sprzętu Foto, CPS, Macro fotografia, warsztaty fotograficzne, szkolenia, studio fotograficzne, wyposażenie studia,  zdjęcia, fotografia, kamera gopro, Hero Black, phantom, phantom 2,  full Frame, Canon, Sony, Panasonic, Olympus, Pentax, Nikon, Leica, Fujifilm, 
Lumix, Alfa, Sandisk, Hoya, Lowepro, Zoom, PowerShot, Ixus, EOS, Cinema, Legria, pełna klatka, Manfrotto, statywy, torby fotograficzne, torby Foto, torby video, torby wideo, futerały fotograficzne, plecaki fotograficzne, oświetlenie studyjne, GoPro, dji, Hero, ilce, Eizo, spiker, tamron, Zeiss, Tokina, gh4, om-d, lumix, dron, qadrotopter,  akcesoria, pen, nex, obiektywy, aparaty, kamery, zdjęcia, LensPen, Canon akcesoria, Sony akcesoria, Panasonic akcesoria, Olympus akcesoria, Leica akcesoria, Fujifilm akcesoria, Pentax akcesoria, Nikon akcesoria, GoPro akcesoria, karty pamięci.

Test obiektywu

Canon EF 50 mm f/1.8 II - test obiektywu

19 stycznia 2015

11. Podsumowanie

Zalety:
  • świetna jakość obrazu w centrum kadru (poza maksymalnym otworem względnym),
  • bardzo dobrze kontrolowana aberracja chromatyczna,
  • umiarkowana dystorsja,
  • niezauważalna koma w rogach matrycy APS-C,
  • niewielkie winietowanie na matrycy APS-C,
  • umiarkowany astygmatyzm,
  • dobre odwzorowanie kolorów i rozsądna transmisja całkowita,
  • bardzo dobry stosunek jakości obrazu do ceny.

Wady:

  • mało solidna i plastikowa obudowa oraz bagnet,
  • fatalnie pracujący i pozbawiony jakiejkolwiek skali pierścień do manualnego ustawiania ostrości,
  • głośny i często zawodny autofokus,
  • ogromne winietowanie na pełnej klatce,
  • duża koma w rogach pełnej klatki.


Canon EF 50 mm f/1.8 II to obiektyw bardzo popularny i wcale nas to nie dziwi. Za niewielkie pieniądze dostajemy jakość obrazu w centrum kadru taką, jaką dają nam najlepsze systemowe obiektywy stałoogniskowe. To naprawdę kusi i powoduje, że wiele wad tego instrumentu schodzi na drugi plan. Trzeba jednak pamiętać, żeby z tym modelem obchodzić się naprawdę delikatnie. W wielu przypadkach rok lub dwa intensywnego użytkowania to dla niego zdecydowanie za dużo. Słabej jakości plastik zastosowany w obudowie często nie wytrzymuje trudów dłuższej pracy, w obiektywie zaczynają pojawiać się luzy, a to kończy się znaczącym wzrostem wad optycznych.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Na koniec kilka słów na temat poprzedniej wersji tego testu. Test Canona 1.8/50 był pierwszym testem, jaki wrzucałem na nieaktywną jeszcze wtedy stronę Optyczne.pl. Od tego czasu zmieniło się wiele – po części nasze metody testowe i używany sprzęt, a w znaczniej mierze nasze doświadczenie. W poprzedniej wersji testu, wykonanej w oparciu o RAW-y z Canona 20D, uzyskane wyniki były trochę niższe niż w obecnej wersji testu. Są przynajmniej dwie przyczyny, które mogą to wyjaśniać. Po pierwsze, przyczyną może być rozrzut jakościowy, który w najtańszym i najbardziej plastikowym sprzęcie na pewno występuje. Po drugie, specyfika pierścienia do manualnego ustawiania ostrości. Nasze zdjęcia tablicy do testowania rozdzielczości wykonujemy zawsze robiąc kilkanaście-kilkadziesiąt zdjęć na każdej przysłonie i to zarówno z autofokusem jak i manualnie. W przypadku Canona 1.8/50 II pierścień do manualnego ustawiania ostrości to w zasadzie atrapa i poprawki manualne więcej szkodzą niż pomagają. Testując na 20D musieliśmy zdać się więc na autofokus, który w tym obiektywie jest bardzo zawodny. Mając do dyspozycji EOS-a 5D Mk III mogliśmy wspomóc się mikrokalibracją. Zamiast robić poprawki manualne, dla każdej przysłony wykonywaliśmy po 5–7 zdjęć ustawiając mikrokalibrację na wartości −15, −10, −5, 0, +5, +10 i +15 jednostek. Wykonując tak dużą liczbę zdjęć mieliśmy w zasadzie gwarancję, że na każdej przysłonie uzyskamy najwyższy możliwy wynik. Możliwości, jakie dał nam nowy korpus, a jakich nie mieliśmy prawie 10 lat temu, mogły spowodować odnotowanie lepszych osiągów obecnie testowanego obiektywu. I to w zasadzie wszystko. Swoją drogą miło było zatoczyć koło i jeszcze raz wrócić do instrumentu, który rozpoczął historię naszego portalu.



W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firmy Quadralite dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl
Canon EF 50 mm f/1.8 II - Podsumowanie Canon EF 50 mm f/1.8 II - Podsumowanie