Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Canon EF 50 mm f/1.8 II - test obiektywu

19 stycznia 2015

7. Koma, astygmatyzm i bokeh

Dopóki pracujemy na małej matrycy APS-C, koma nie będzie nam przeszkadzać prawie wcale. Znaczne problemy natrafimy dopiero w rogach pełnej klatki, bo tam koma jest naprawdę ogromna. Złych wiadomości na tym nie koniec. Nawet przymknięcie przysłony do f/2.5 nie powoduje wyraźnego zmniejszenia tej wady i problem nadal jest poważny. Na obronę Canona możemy dodać tylko to, że nowsze konstrukcje, np. takie jak Nikkor AF-S 50 mm f/1.8G, wcale nie radzą sobie tutaj lepiej.

Centrum, f/1.8 Róg APS-C, f/1.8 Róg FF, f/1.8
Canon EF 50 mm f/1.8 II - Koma, astygmatyzm i bokeh Canon EF 50 mm f/1.8 II - Koma, astygmatyzm i bokeh Canon EF 50 mm f/1.8 II - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/2.5 Róg APS-C, f/2.5 Róg FF, f/2.5
Canon EF 50 mm f/1.8 II - Koma, astygmatyzm i bokeh Canon EF 50 mm f/1.8 II - Koma, astygmatyzm i bokeh Canon EF 50 mm f/1.8 II - Koma, astygmatyzm i bokeh


Znacznie lepiej sytuacja wygląda pod względem astygmatyzmu. Średnia różnica pomiędzy poziomymi i pionowymi wartościami funkcji MTF50 wyniosła 6.2%, co uznajemy za wynik dobry. Do bardzo dobrego zabrakło niewiele. Warto przy tym dodać, że astygmatyzm mamy szansę zauważyć tylko dla przysłon f/1.8 i f/2.0, od wartości f/2.8 robi się on znikomy.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Jeśli chodzi o wygląd obrazów pozaogniskowych to mamy dwojakie uczucia. Podoba nam się bardzo równy rozkład światła w krążkach. Nie ma tam śladu obwódek, koncentrycznych kręgów, czy spadku jasności na brzegu. Niestety ten dobry obraz psuje zastosowanie przysłony o tylko pięciu listkach i bardzo duże winietowanie, które objawia się ścięciem krążków w rogach kadru.

Centrum, f/1.8 Róg APS-C, f/1.8 Róg FF, f/1.8
Canon EF 50 mm f/1.8 II - Koma, astygmatyzm i bokeh Canon EF 50 mm f/1.8 II - Koma, astygmatyzm i bokeh Canon EF 50 mm f/1.8 II - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/2.5 Róg APS-C, f/2.5 Róg FF, f/2.5
Canon EF 50 mm f/1.8 II - Koma, astygmatyzm i bokeh Canon EF 50 mm f/1.8 II - Koma, astygmatyzm i bokeh Canon EF 50 mm f/1.8 II - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/3.5 Róg APS-C, f/3.5 Róg FF, f/3.5
Canon EF 50 mm f/1.8 II - Koma, astygmatyzm i bokeh Canon EF 50 mm f/1.8 II - Koma, astygmatyzm i bokeh Canon EF 50 mm f/1.8 II - Koma, astygmatyzm i bokeh