Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Panasonic G 42.5 mm f/1.7 ASPH. POWER O.I.S. - test obiektywu

24 czerwca 2015

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Niewielki wpływ podłużnej aberracji chromatycznej daje się zauważyć w okolicach maksymalnego otworu względnego. Wada ta robi się jednak już prawie zupełnie niewidoczna po przymknięciu przysłony do wartości f/2.2–2.5. Ogólna ocena w tej kategorii jest więc pozytywna.

Panasonic G 42.5 mm f/1.7 ASPH. POWER O.I.S. - Aberracja chromatyczna i sferyczna

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Jeszcze lepiej sytuacja wygląda w przypadku poprzecznej aberracji chromatycznej, której zachowanie w zależności od wartości przysłony przedstawiliśmy na poniższym rysunku.

Panasonic G 42.5 mm f/1.7 ASPH. POWER O.I.S. - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Wyniki zawierają się w przedziale od 0.02 do 0.04%, a więc mamy do czynienia z niezauważalnym poziomem tej wady. Tutaj Panasonic też zdaje się mieć minimalną przewagę nad Olympusem, u którego, na maksymalnym otworze względnym, aberracja podchodziła pod wartość 0.06%. Trzeba jednak od razu zaznaczyć, że w przypadku obu obiektywów nasza ocena ich zachowania jest bardzo wysoka i w obu przypadkach, na rzeczywistych zdjęciach, aberracja jest praktycznie niemożliwa do zauważenia.

Olympus E-PL1, f/1.7 Olympus E-PL1, f/2.8
Panasonic G 42.5 mm f/1.7 ASPH. POWER O.I.S. - Aberracja chromatyczna i sferyczna Panasonic G 42.5 mm f/1.7 ASPH. POWER O.I.S. - Aberracja chromatyczna i sferyczna



Aberracja sferyczna

Co ciekawe, Panasonic ma pewne problemy z aberracją sferyczną. Na pierwszym zdjęciu w tym rozdziale widać niewielki efekt „pływania” ogniska. Po przejściu z f/1.7 do f/2.2 głębia nieznacznie przesunęła się w kierunku fotografującego.

Efekt ten potwierdzają zdjęcia rozogniskowanego krążka światła. Ten uzyskany przed ogniskiem ma miękkie brzegi, natomiast ten za ogniskiem bardzo wyraźną i jasną obwódkę. To książkowy efekt związany z aberracją sferyczną.

Olympus E-PL1, f/1.7, przed Olympus E-PL1, f/1.7, za
Panasonic G 42.5 mm f/1.7 ASPH. POWER O.I.S. - Aberracja chromatyczna i sferyczna Panasonic G 42.5 mm f/1.7 ASPH. POWER O.I.S. - Aberracja chromatyczna i sferyczna