Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test lornetki

Swarovski EL 12x50 Swarovision - test lornetki

Swarovski EL 12x50 Swarovision - test lornetki
18 lutego 2022
W roku 2009 minęło 10 lat od momentu premiery najdroższej serii lornetek firmy Swarovski, która oznaczona jest symbolem EL. Obejmowała ona w sumie cztery dachowoprozmatyczne modele o parametrach 8×32, 10×32, 8.5×42 i 10×42.

Firma Swarovski zdecydowała, że okrągłą rocznicę warto uczcić wypuszczeniem tych znanych lornetek w odnowionej wersji. W październiku 2009 poinformowano, że na rynek wchodzą dwa nowe modele Swarovski EL Swarovision o parametrach 8.5×42 i 10×42. Co ciekawe, następnym krokiem nie było odświeżenie linii lornetek o obiektywach 32 mm, lecz wprowadzenie zupełnie nowych 50-tek. W styczniu 2011 roku na rynku pojawiły się więc modele Swarovski EL Swarovision o parametrach 10×50 i 12×50. Dopiero na samym końcu, w styczniu roku 2012, zobaczyliśmy modele 8×32 i 10×32.

----- R E K L A M A -----

Lekkie odświeżenie całej serii nastąpiło w lipcu 2015 roku. Producent wprowadził w nich m.in. paski z obrotowym, odpinanym zaczepem, mocowane na zawiasach pokrywki obiektywów, nową fakturę obicia, a także nowe pokrętła ustawiania ostrości – o wzmocnionej powierzchni i udoskonalonych właściwościach antypoślizgowych. Nie jest wykluczone, że poprawiono też powłoki antyodbiciowe, jednak konstrukcja optyczna pozostała bez zmian.

Firma chwali się zastosowaniem obiektywów opartych o szkło fluorytowe, szerokokątnych okularów z płaskim polem, które na dodatek jest większe niż u poprzedników, oraz najwyższej klasy powłok SWAROBRIGHT, SWAROTOP i SWARODUR maksymalizujących transmisję instrumentu. Dodatkowo jest mowa o odpornych na zabrudzenia powłokach SWAROCLEAN na zewnętrznych soczewkach obiektywów i okularów.

Kupujący dostaje w komplecie futerał, pasek, dekielki oraz adapter do digiscopingu. Lornetka jest objęta 10-letnią gwarancją.

Zdjęcia lornetki
  • Lornetka Swarovski EL 12x50 Swarovision
  • Lornetka Swarovski EL 12x50 Swarovision
  • Lornetka Swarovski EL 12x50 Swarovision
  • Lornetka Swarovski EL 12x50 Swarovision
Dane producenta

Producent:

Swarovski
strona www

Dystrybucja / Sprzedaż:

Lornetki.pl
strona www

Powiększenie Średnica obiek. Pole widzenia Typ pryzmatów Odstęp źrenicy Waga Cena
12 50 100/1000(5.7o) BaK-4/dachowe 19 mm 998 g 11200 PLN
Wyniki testu
Rzeczywisty rozmiar obiektywów Lewy:   50.11+/- 0.05 mm
Prawy:  50.12+/- 0.05 mm
8 / 8.0 pkt
Rzeczywiste powiększenie 11.97+/- 0.05 raza 3 / 3.0 pkt
Sprawność optyczna 90.1+/- 1% 18 / 25.0 pkt
Aberracja chromatyczna W centrum praktycznie niezauważalna, na brzegu troszkę większa od średniej. 7.3 / 10.0 pkt
Astygmatyzm Obrazy gwiazd prawie punktowe. Blisko ideału. 9.1 / 10.0 pkt
Dystorsja Odległość pierwszej zakrzywionej linii od centrum pola w stosunku do promienia pola widzenia: 93% ±3% 10 / 10.0 pkt
Koma Zaczyna się w odległości 80-85% promienia pola widzenia i na samym brzegu jest mała. 8.5 / 10.0 pkt
Nieostrość obrazu Pole ostre praktycznie do samego brzegu. 10 / 10.0 pkt
Pociemnienie brzegowe Praktycznie zerowe. 4.8 / 5.0 pkt
Odwzorowanie bieli Krystalicznie czysty obraz bez żadnych zafarbów kolorystycznych. W krzywej transmisji widać niewielki dołek w centrum widma. 4.9 / 5.0 pkt
Kolimacja osi Idealna. 5 / 5.0 pkt
Wewnętrzne odblaski
Lewy: Prawy:
Swarovski EL 12x50 Swarovision - Wewnętrzne odblaski - Lewy Swarovski EL 12x50 Swarovision - Wewnętrzne odblaski - Prawy
Lekkie rozjaśnienia w okolicy źrenicy wyjściowej.
3.7 / 5.0 pkt
Obudowa Solidna i bardzo gustowna. Świetny design. Bardzo dobrze leży w ręku i przy oku (wygodne wyprofilowanie na kciuki). Lekko chropowata i polepszająca uchwyt guma na obiciu. Muszle regulowane o 4 pozycjach. Urwały się obie zaślepki do obiektywów. Wyprodukowana w Austrii. 7 / 8.0 pkt
Ogniskowanie Wygodna i spora śruba centralna o pełnym obrocie wynoszącym aż 730 stopni - to trochę za dużo. Pracuje lekko i z niewielkim, ale wystarczającym oporem. Indywidualne ogniskowanie poprzez click-stop na śrubie centralnej. Nic nie rusza się na zewnątrz. 5 / 5.0 pkt
Wyjście na statyw Można dokupić opcjonalną przystawkę firmową. 2 / 3.0 pkt
Rozstaw okularów od 55.2 do 74 mm 5 / 6.0 pkt
Min. odległość ostrego widzenia 2.90 metra. 2 / 2.0 pkt
Okulary O polu własnym 68.5 stopnia (wg wzoru uproszczonego) i 61.8 stopnia (wg wzoru tangensowego). 15 / 20.0 pkt
Pole widzenia Zmierzone przez nas wyniosło 5.72 ± 0.04 stopnia i było idealnie zgodne z tym podanym w specyfikacjach. Pole bardzo duże jak na tę klasę sprzętu. 7.5 / 8.0 pkt
Wyczernienie i kurz wewnątrz tubusa Tubusy czarne i matowe, zawierające dużo karbowań. Denko ciemne. Bardzo czysto. 4.8 / 5.0 pkt
Winietowanie centralne
Lewy: Prawy:
Swarovski EL 12x50 Swarovision - Winietowanie centralne - Lewy Swarovski EL 12x50 Swarovision - Winietowanie centralne - Prawy
OL: 0.23%, OP: 0.53%
7.5 / 8.0 pkt
Jakość pryzmatów Wysokiej klasy BaK-4. 8 / 8.0 pkt
Powłoki antyodblaskowe Różowo-żółto-zielone na obiektywach. Żółtawo-zielonkawe na pryzmatach. Zielono-żółto-różowe na okularach. Intensywność mała. 5 / 5.0 pkt
Gwarancja [w latach] 10 lat 4.5 / 6.0 pkt
Wynik ostateczny
87.2%
165.6 / 190 pkt
Wynik Ekono 0pkt.

Podsumowanie


Zalety:
  • solidnie wykonana, świetnej jakości, a jednocześnie gustowna obudowa,
  • wysoka transmisja w całym zakresie widzialnym,
  • świetnie korygowany astygmatyzm,
  • znikoma dystorsja,
  • bardzo mała koma,
  • niezauważalna aberracja chromatyczna w centrum pola,
  • ostrość obrazu trzymana idealnie praktycznie do samego brzegu pola,
  • znikome pociemnienie na brzegu pola widzenia,
  • rewelacyjne odwzorowanie kolorów,
  • duże pole widzenia,
  • idealnie wyczernienie wewnątrz tubusów,
  • wysokiej klasy pryzmaty i powłoki.

Wady:
  • aberracja chromatyczna na samym brzegu pola widzenia mogłaby być ciut mniejsza,
  • w trakcie testu urwały się oba mocowania zaślepek do obiektywów.

W naszym podsumowaniu naprawdę trudno się rozpisywać, bo wynik ostateczny mówi wszystko. Model 12x50 uzyskał najwięcej punktów ze wszystkich testowanych dotychczas modeli EL Swarovision. Po części może wynikać to z tego, że mieliśmy do czynienia z produktem najnowszym, w którym poprawiono na przykład powłoki. Wiemy przecież, że Swarovski non stop je udoskonala, mimo że nie informuje oficjalnie o wprowadzeniu kolejnej wersji.

Powyższy wykres transmisji pokazuje jednoznacznie, że powłoki antyodbiciowe modelu EL 12x50 są naprawdę świetne. Nie dość, że w szerokim zakresie widma przekraczamy poziom 90%, to jeszcze na dodatek przebieg jest bardzo płaski, co daje świetne odwzorowanie kolorów.


Swarovski EL Swarovision 12x50 i Nikon SE 12x50 CF.

To na co jeszcze warto zwrócić uwagę, to fakt, że z całej serii EL Swarovision najtrudniejsze zadanie miały modele 10x32 i 12x50, u których zastosowano okulary o największym polu widzenia. I pomimo tak wysoko postawionej poprzeczki, testowana lornetka potrafiła zagwarantować świetną ostrość nawet na brzegu tak dużego pola, a na dodatek skutecznie ograniczyć tam komę, dystorsję i pociemnienie. Jedyne do czego możemy mieć tam zastrzeżenia, to lekko widoczna aberracja chromatyczna.


Vortex Razor UHD 12x50 i Swarovski EL Swarovision 12x50.

Trochę denerwujące jest jeszcze to, że w trakcie nie tak długiego przecież testu, urwały się oba mocowania zaślepek obiektywów. Nikt ich specjalnie nie ciągnął i nie starał się urwać. Po prostu, po kolejnym wzięciu lornetki do ręki, jedna z klapek została na stole. Po 2-3 tygodniach sytuacja powtórzyła się z drugą zaślepką. W tej klasie cenowej to naprawdę wpadka. Problem jest sygnalizowany przez użytkowników lornetek EL Swarovision już od dłuższego czasu i naprawdę wypada, żeby tak renomowana firma pomyślała o rozwiązaniu, które przetrwa co najmniej kilka lat użytkowania. Wiele znacznie tańszych lornetek potrafi lepiej radzić sobie z tym rozwiązaniem i źle to świadczy o firmie Swarovski Optik, że nadal sprzedaje lornetki z takim felerem.

Jeśli zapomnimy na chwilę o tych nieszczęsnych mocowaniach zaślepek, cała reszta to w zasadzie ideał. Patrzenie przez tą lornetkę to naprawdę czysta przyjemność. Mało który instrument optyczny na rynku daje tak krystalicznie czysty obraz w tak dużym i na dodatek tak dobrze skorygowanym polu widzenia.
Komentarze czytelników (32)
  1. Jan55
    Jan55 18 lutego 2022, 18:28

    A ja się dziwiłem, że w Bushnellu Nitro 10x36 po mięsiącu użytkowania, też odpadły zaślepki obiektywów, a to tylko lornetka 10x tańsza od tego Swarka. Coś Swarek spuścił z jakości obudów swoich lornetek, nie tylko EL ale i NL, o czym można poczytać na BF.
    Tak w ogóle, to lornetka świetna pod każdym względem, nawet z tą AC na brzegach pola.

  2. Santre
    Santre 18 lutego 2022, 18:42

    Bardzo dobra transmisja świetne odwzorowanie kolorów. Zaślepki w mojej 8.5x42 też odpadły ale ten projekt jest popsuty już w katalogu :) Jan 55 poza zaślepkami ta lornetka jest genialna a Swarovski wysyła nowe komplety w mgnieniu oka. Może lubią kontakt z klientami

  3. adaher
    adaher 18 lutego 2022, 19:06

    Arek, dzięki za test! Wspaniała lornetka!
    Pozdrawiam Wszystkich.

  4. krukm
    krukm 18 lutego 2022, 19:33

    Bardzo fajny sprzęt. Swarovski był mocno widoczny na olimpiadzie, dobrze - niech idą do przodu, jest kilka firm, które bazują tylko na marce.

  5. Soniak10
    Soniak10 18 lutego 2022, 21:46

    Ja z kolei, kiedy po 2 lub 3 latach urwał się dekielek od mojej DO FOREST II 10x42, pomyślałem sobie: no cóż, kupując lornetkę za niecałe 500 zł, trzeba się z takimi drobiazgami liczyć 🙂. Po tym teście poczułem się znacznie lepiej zgodnie z zasadą że nic tak nie cieszy, jak cudze nieszczęście.
    A poważniej: sprzęt zapewne świetny ale czy warto aż tyle dopłacać żeby mieć takie cudo? Każdy musi sobie sam odpowiedzieć.

  6. Soniak10
    Soniak10 18 lutego 2022, 21:51

    Ps: widzę Arku, że zacząłeś testy lornetek 12x50 "z wysokiego C". I bardzo dobrze, ale kiedy opublikujesz coś dla "zwyklego szaraka", np takiego jak ja? I co to będzie? Już się nie mogę doczekać 😉

  7. Bahrd
    Bahrd 18 lutego 2022, 23:19

    Mam pytania:
    Co na zdjęciach "winietowania centralnego" oznaczają nieco ciemniejsze górne części w obu okularach?
    Skąd się biorą "Lekkie rozjaśnienia w okolicy źrenicy wyjściowej" mimo, że jest "idealnie wyczernienie wewnątrz tubusów"?

  8. DonYoorando
    DonYoorando 18 lutego 2022, 23:52

    czasami człowiek czyta o problematycznej transmisji, jej nierównościach , czy oczekiwanych kilku procentach więcej, a tu taka bomba.
    piękna lornetka. chyba nie chciało się jej oddawać po tych testach.

    moje 3 grosze,
    1. delikatna prośba/nic szczególnego; o zdjęcia lornetek "od dołu. na wielu obudowach, tam się dużo dzieje, a w przypadku 12x eronomia to ważna rzecz
    2. czy ktoś zna uzasadnienie braku gwintów na obiektywach, na wkręcenie filtrów uv, czy zwyczajnie jakiś ochronnych? zdaję sobie sprawę, że dla wielu posiadaczy swarków, to to są cacka na ładną pogodę i wycieczkę do zoo. rozumiem, że austriackie wybrzeża nie mają słonej, oblepiającej, szlifującej szkło bryzy, ale to jest raczej wada całej oferty wielu producentów.

  9. RoboBat
    RoboBat 19 lutego 2022, 05:31

    Zaślepki odpadły ale za obudowę jest 8 na 8 pkt.

  10. ad1216
    ad1216 19 lutego 2022, 08:16

    Czy przy powiększeniu 12x przeciętny użytkownik może komfortowo obserwować bez statywu czy zalecany jest statyw?

  11. ad1216
    ad1216 19 lutego 2022, 08:43

    Mam jeszcze pytanie jaka grupa docelowa dla takich dosyć ciężkich lornetek o dużym powiększeniu? Myśliwi dzienni, obserwatorzy przyrody, turyści piesi?

  12. ad1216
    ad1216 19 lutego 2022, 09:58

    Pytam bo wydaje mi się że krąg potencjalnych odbiorców jest mocno ograniczony, dla myśliwych za ciemna, dla turystów za ciężka, dla obserwatorów ptaków konkurencją są lunety o dużo większym powiększeniu itd.

  13. Arek
    Arek 19 lutego 2022, 10:21

    Bahrd - 1. bo tablica z tyłu była nierówno oświetlona. 2. bo na oko nie wszystko widać. Coś może odbijać się w celi z pryzmatami i tego patrząc od strony obiektywu nie widać.

    RoboBat - słusznie. Miało być 7.

    ad1216 - większość osób utrzyma 12x bez problemów. Przy 15-16x zaczynają się problemy, choć znam osoby, które i takimi lornetkami obserwują z ręki. A jeśli chodzi o parametry wydaje mi się, że myśliwi dzienni będą z takiego sprzętu zadowoleni, obserwatorzy przyrody i turyści też, ale tacy mniej ekstremalni. Ot idziesz na relaksacyjny spacer do lasu.

  14. Soniak10
    Soniak10 19 lutego 2022, 10:21

    @ad1216: ja używam swojego Vipera HD 12x50 do obserwacji ptaków i zwierzaków na otwartych przestrzeniach z dużej odległości a służbowo głównie do obserwacji kwitnienia i oceny owocowania (obradzania szyszek i nasion) drzew w wysokopiennych lasach z ziemi.
    Ale faktycznie masz rację: to już jest sprzęt do węższego kręgu zastosowań niż uniwersalne 10x42 czy 8x30.
    Natomiast MZ luneta nie jest konkurencją dla 12x50, bo bez statywu luneta nie ma sensu, a 12x50 używam z ręki i nie mam problemów.

  15. ad1216
    ad1216 19 lutego 2022, 10:31

    Arek: nie znam się na myślistwie ale oni chyba często zabijają wczesnym rankiem kiedy jest jeszcze ciemno i noszenie dwóch lornetek jednej na wczesny ranek i drugiej na dzień byłoby zbytnio uciążliwe ;)

  16. ad1216
    ad1216 19 lutego 2022, 11:06

    Często czytałem opinie że powiększenie powyżej 10x bez statywu jest mało użyteczne, ale możliwe że ta granica jest powyżej 12x.

  17. Arek
    Arek 19 lutego 2022, 11:17

    ad1216 - polowania dzienne odbywają się przez cały dzień. Poza tym to zależy też od rejonu. Np. w USA nie można polować w nocy więc tam zupełnie nie mają wzięcia modele 8x56, które w Polsce u myśliwych są najpopularniejsze. Natomiast amerykańscy myśliwi bardzo chętnie kupują na polowania 10x42, 10x50 i 12x50.

  18. krukm
    krukm 19 lutego 2022, 11:22

    @ad1216 Tu jest inny problem też. Utrzymać 12x da się spokojnie. Problemem jest dużo mniejsze, przez to mniej wygodne pole widzenia. Idąc, można spokojnie zrobić sobie przegląd pola mając 8x właściwie ciągle maszerując. Mając 12x trzeba się już zatrzymać, wybrać dokładnie cel i dopiero podglądać.

  19. ad1216
    ad1216 19 lutego 2022, 12:59

    Siniak: z tego co widzę to ptasiarze wolą mieć małą lornetkę z dużym polem do przeglądu co w krzakach ćwierka, a lunetę do dokładnego przyjrzenia się. Ostatnio dzięki uprzejmości znajomego patrzyłem na sowę jarzębatą przez Kite 16x42 ze stabilizacją i taki kompromis wydaje mi się lepszy

  20. DonYoorando
    DonYoorando 19 lutego 2022, 13:13

    wydaje się, że ceny, rozmiaro-waga i potencjalny zysk z parametrów 12x50 skazuje je na miano "dedykowanych sprzętów.
    a dedykować je można wielu zastosowaniom i wielu terenom i wielu obiektom zainteresowań.

    otwarty teren premiuje duże powiększenia: góry, pagórki, jeziora, morza, pola... kiedy ktoś , jak ja dawniej mieszka na płaskim, mazowszańskim obszarze, to jego najdalsze obiekty, po za astronomią :) są zawsze relatywnie blisko. nawet puste pole, z braku wzniesienia czy punktów obserwacyjnych nie premiuje 12x czy 15x
    w górach łatwo znaleźć miejsca, gdzie "widok się rozciąga...
    mój obecny rekord? 230km gołym okiem widok odległej wyspy.
    kilkunastometrowej wysokości punkt widokowy nad morzami to szansa na obserwacje delfinów, wielorybów, ptaków itp... "...Presently about 40% of the world's population lives within 100 kilometers of the coast... cytat za onz
    mały rozmiar obserwowanych obiektów to kolejna przewaga dla 12x
    itp itd

    trzeba słuchać swego zmysłu wzroku. jeżeli ciągle jest " za mało, ": za daleko to 12x może pomóc.

    powtórzę się z używaniem dedykowanych kijka/ów trekingowych/monopodów z mocowaniem statywowym. to poprawia komfort obserwacji dramatycznie. cała armia supertele obiektywów nigdy w trakcie swojego życia nie widziała statywu, tylko była przymocowana do monopodu.

  21. Bahrd
    Bahrd 19 lutego 2022, 13:14

    Soniak: "[...] ja używam swojego Vipera HD 12x50 [...] służbowo głównie do obserwacji kwitnienia i oceny owocowania (obradzania szyszek i nasion) drzew w wysokopiennych lasach z ziemi."

    Dron płoszyłby ptaki w gniazdach? Ostatnio widziałem ten film z BBC [ link ] jak sobie latają pomiędzy wierzchołkami.

  22. Soniak10
    Soniak10 19 lutego 2022, 13:29

    @ad1316: są dwie szkoły -falenicka i otwocka. Ty raczej podałeś przykład ptasiarza "półprofesjonalnego" a ja akurat ptaki obserwuję jednak bardziej dla przyjemności i z zamiłowania, ciągnącego się od dzieciństwa. Mi wystarcza dobra lornetka.
    @Bahrd: nie sądzę żeby przelot drona płoszył ptaki aż do tego stopnia, żeby zagrażało to lęgom np myszołowa. Zresztą nie chodzi o oblecenie całego lasu, tylko wybranych tzw drzewostanów nasiennych. Poza tym te najcenniejsze a zarazem najbardziej płochliwe gatunki są objęte ochroną strefową, więc tam i tak dron by się nie pojawił.
    Natomiast masz rację: dron mógłby być ciekawą alternatywą. Nie myślałem o tym wcześniej i będę musiał o tym pogadać z szefem i kolegą - operatorem drona.
    Pzdr

  23. ad1216
    ad1216 19 lutego 2022, 13:42

    Soniak: sorry ale automatyczna korekta poprawiła twój nick w poprzednim poście.

  24. ad1216
    ad1216 19 lutego 2022, 18:09

    Soniak: to bardziej kwestia budżetu jaki możemy lub chcemy przeznaczyć na optykę a nie szkoły falenickiej czy otwockiej :)

  25. mzksiak
    mzksiak 19 lutego 2022, 21:39

    W mojej 10x32 też dość szybko pękły te paski od obiektywów. Inna sprawa że dilerzy świata dosyłajà je za darmo. A sama lornetka cudo i co tu więcej komentować.

  26. mzksiak
    mzksiak 19 lutego 2022, 21:46

    Nie mozna edytować. Oczywiście dilerzy swara a nie świata 😃

  27. TheNewOne
    TheNewOne 19 lutego 2022, 22:09

    Arek - możesz zamieścić zdjęcia tych urwanych zaślepek? Interesuje mnie w którym miejscu następuję pęknięcie. Prawie rok używam modelu 42mm i póki co problemu nie mam.
    Może da się trwałość poprawić we własnym zakresie?

    A testowana lornetka EL super, zaskoczenia też nie ma :)
    Dzięki za test.

  28. Soniak10
    Soniak10 20 lutego 2022, 09:11

    Ps @Bahrd: Tak sobie jeszcze myślę o tym co napisałeś i dochodzę do wniosku, że gdyby taki dron zbliżył się za bardzo do gniazda myszołowa, kruka czy innego, większego ptaka, to raczej mógłby go sprowokować do ataku niż spłoszyć i zmusić do opuszczenia lęgu. Przynajmniej jeśli miałby to być taki dron, jakiego akurat my używamy. Oczywiście ptak mógłby przy tym również zostać poraniony.

  29. ptasiarz
    ptasiarz 20 lutego 2022, 10:40

    Wracając do lornetki; ciekawe, że model 12x50 ma 5% wyższą transmisję od 10x50. Aha, nie byłbym sobą, gdybym nie ponarzekał na zakres obrotów śruby, to samo co w el 10x50. Dobre to to w lunecie, gdzie jest mała go, ale w lornetce? , absurd, może niedzielnym obserwatorom, którzy używają głównie do przeglądania w otwartym krajobrazie takie coś nie przeszkadza. Dla mnie, dyskwalifikacja.

  30. Bahrd
    Bahrd 20 lutego 2022, 12:43

    Soniak: "dron zbliżył się za bardzo do gniazda myszołowa, kruka czy innego, większego ptaka, to raczej mógłby go sprowokować do ataku"

    Prawda? ;)

    A tak racjonalnie patrząc - pewnie przydałoby się oszacowanie bilansu korzyści i strat w kontekście potencjalnie wieloletniej służby: bo jeśli np. drony nie mogą latać w trakcie deszczu, czy przy wietrze, to lornetka tak czy siak będzie potrzebna.
    A jak jeszcze takiego zniesie na gałęzie - a tam, czekając na zdjęcie, baterie mu się od słońca zajmą?

  31. goornik
    goornik 20 lutego 2022, 22:32

    Arek, kiedy test grupowy rodzinki 12x50? Kilka miesięcy już minęło.....

  32. Arek
    Arek 9 marca 2022, 12:53

    A jak mam robić grupowy bez wypuszczenia najpierw indywidualnych testów? Musi być jakaś kolejność :)

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.