Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tokina AT-X PRO FX SD 16-28 mm f/2.8 (IF) - test obiektywu

9 maja 2016

4. Rozdzielczość obrazu

Rozdzielczość (w sensie funkcji MTF50) obiektywu Tokina AT-X PRO FX SD 16–28 mm f/2.8 (IF) została przetestowana w oparciu o pliki RAW z aparatu Canon EOS 5D Mark III. W przypadku tej lustrzanki za poziom przyzwoitości uznajemy wyniki na poziomie 30–32 lpmm, a najlepsze obiektywy stałoogniskowe notują rezultaty sięgające 44–47 lpmm.

Zobaczmy, jak na tym tle wyglądają osiągi testowanego obiektywu. Wyniki, jakie uzyskał on w centrum kadru dla ogniskowych 16, 22 i 28 mm, są zaprezentowane na poniższym wykresie.

Tokina AT-X PRO FX SD 16-28 mm f/2.8 (IF) - Rozdzielczość obrazu

----- R E K L A M A -----


Od razu widać, że zachowanie jest świetne. Po pierwsze, nie obserwujemy wyraźnych różnic pomiędzy poszczególnymi ogniskowymi. Po drugie, na przysłonach f/4.0–f/5.6 obiektyw osiąga wyniki na bardzo wysokim poziomie 43–45 lpmm. I po trzecie, nawet na maksymalnym otworze względnym rozdzielczość jest bardzo dobra, bo trzyma się szerokich okolic 40 lpmm.

Jak wypada Tokina na tle konkurentów? Jej rezultaty są praktycznie identyczne do tych, jakie pokazał nowszy Tamron 15–30 mm. Bardzo podobne osiągi widzieliśmy też u Canona 16–35 mm f/2.8L II, z tym że na maksymalnym otworze względnym to Tokina wydaje się być trochę lepsza i równiejsza. Brawo!

Zobaczmy teraz, jak wyglądają rezultaty uzyskane na brzegu matrycy APS-C/DX. Spójrzmy na poniższy wykres.

Tokina AT-X PRO FX SD 16-28 mm f/2.8 (IF) - Rozdzielczość obrazu


Znów widać, że nie ma dużych różnic pomiędzy ogniskowymi. Co więcej, nawet na maksymalnym otworze obraz jest użyteczny lub bardzo blisko tego poziomu. Po przymknięciu przysłony o 1–2 EV rozdzielczość sięga prawie 40 lpmm, co jest o tyle godne nadmienienia, że ta sztuka nie udawała się Tamronowi 15–30 mm i Canonowi 16–35 mm f/2.8L II. Canon w ogóle przegrywa to porównanie z kretesem, bo on wymagał przymykania do okolic f/5.6, żeby obraz był użyteczny. Mniejszy zakres ogniskowych Tokiny był atutem jej konstruktorów i wydaje się, że ten atut został tutaj zdecydowanie wykorzystany.

Sprawdźmy teraz zachowanie na wymagającym brzegu pełnej klatki. Odpowiedni wykres prezentujemy poniżej.

Tokina AT-X PRO FX SD 16-28 mm f/2.8 (IF) - Rozdzielczość obrazu


Tutaj znajdujemy pierwsze powody do narzekań. Problemem jest zachowanie w okolicach maksymalnego otworu względnego. Obiektyw trzeba przymknąć do około f/4.5, żeby obraz na brzegu kadru można było uznać za w pełni użyteczny. Tokina przegrywa tutaj pojedynek z Tamronem, który dla przysłon f/2.8 i f/4.0 zachowywał się lepiej i to dla wszystkich ogniskowych.

Podsumowując, pojedynek z Tamronem testowany obiektyw kończy remisem. Oba instrumenty są tak samo ostre w centrum kadru, Tokina lepiej wypada na brzegu matrycy APS-C/DX, a Tamron na brzegu pełnej klatki. Oba obiektywy producentów niezależnych prezentują się przy tym znacznie lepiej niż dużo droższy Canon EF 16–35 mm f/2.8L II USM.

Na zakończenie tego rozdziału, tradycyjnie prezentujemy wycinki zdjęć naszej tablicy do testowania rozdzielczości pobrane z plików JPEG.

Canon 5D MkIII, JPEG, 22 mm, f/2.8
Tokina AT-X PRO FX SD 16-28 mm f/2.8 (IF) - Rozdzielczość obrazu
Canon 5D MkIII, JPEG, 22 mm, f/4.0
Tokina AT-X PRO FX SD 16-28 mm f/2.8 (IF) - Rozdzielczość obrazu