Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tokina AT-X PRO FX SD 16-28 mm f/2.8 (IF) - test obiektywu

9 maja 2016

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Podłużna aberracja chromatyczna nie sprawiła dużych problemów Tokinie 16–28 mm f/2.8. Na EOS-ie 5D Mk III jest ona prawie niezauważalna. Troszkę wyższy poziom odnotowaliśmy na EOS-ie 50D, ale nawet tam nie wychodzi on poza wartości średnie.

Tokina AT-X PRO FX SD 16-28 mm f/2.8 (IF) - Aberracja chromatyczna i sferyczna

----- R E K L A M A -----


Jak testowany obiektyw poradził sobie z poprzeczną aberracją chromatyczną? Ocenę umożliwią nam poniższe wykresy przedstawiające zależność tej wady od ogniskowej i przysłony odpowiednio dla brzegu matrycy APS-C/DX i pełnej klatki.

Tokina AT-X PRO FX SD 16-28 mm f/2.8 (IF) - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Tokina AT-X PRO FX SD 16-28 mm f/2.8 (IF) - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Nie widać specjalnych różnic pomiędzy poszczególnymi ogniskowymi. Troszkę w dół odstają wyniki uzyskane dla 28 mm, ale różnice nie są duże. Trendy są wszędzie takie same. Największe wartości notujemy w okolicach maksymalnego otworu względnego i tam, szczególnie na brzegu APS-C/DX, wyniki podchodzą pod poziom duży. Już od okolic f/4.0 aberracja robi się średnia i wraz z dalszym przymykaniem powoli zbliża się do poziomu małego, ale w zasadzie nigdzie go nie osiąga.

W tej kategorii powodów do zachwytów więc nie mamy, tym bardziej, że konkurenci wypadali odrobinę lepiej. Z drugiej strony nie ma tutaj tak kiepskiego zachowania, jakie obserwowaliśmy u innych szerokokątnych Tokin, szczególnie tych przeznaczonych na mniejsze matryce.

Canon 5D Mk III, 22 mm, f/2.8 Canon 5D Mk III, 28 mm, f/16
Tokina AT-X PRO FX SD 16-28 mm f/2.8 (IF) - Aberracja chromatyczna i sferyczna Tokina AT-X PRO FX SD 16-28 mm f/2.8 (IF) - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Krążki światła uzyskane przed i za ogniskiem nie są identyczne, ale różnice jakie w nich widzimy wcale nie są duże. A ponieważ obiektyw nie pokazuje efektu „pływania” ogniska, nie mamy powodów aby podejrzewać go o złe korygowanie aberracji sferycznej.

Canon 5D III, 28 mm, f/2.8, przed Canon 5D III, 28 mm, f/2.8, za
Tokina AT-X PRO FX SD 16-28 mm f/2.8 (IF) - Aberracja chromatyczna i sferyczna Tokina AT-X PRO FX SD 16-28 mm f/2.8 (IF) - Aberracja chromatyczna i sferyczna