Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony A7R III - test aparatu

29 stycznia 2018
Maciej Latałło Komentarze: 191

2. Budowa i jakość wykonania

Sony A7R III - Budowa i jakość wykonania

O ile wizualne zmiany pomiędzy modelami A7R i A7R II były łatwo zauważalne, to porównanie drugiej i trzeciej generacji nie ujawnia wielu różnic. Największą stanowi lekkie powiększenie uchwytu, inspirowane flagową Alphą A9. Są także udoskonalenia w zakresie elementów sterujących, które omówimy w dalszej części tego rozdziału.

Alphy z serii A7 (a także A9) należą do najmniejszych aparatów pełnoklatkowych na rynku. Dotyczy to także najnowszej, trzeciej już odsłony A7R, co widać wyraźnie w zestawieniu wymiarów i wagi z lustrzankami konkurencji.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Aparat
Wymiary
Waga
Sony A7R III
126.9×95.7×59.7 mm
657 g
Canon 5Ds R
152×116.4×76.4 mm
945 g
Nikon D850
146×124×78.5 mm
1005 g
Pentax K-1
136.5×110×85.5 mm
1010 g

Jakość wykonania korpusu i spasowania poszczególnych jego elementów stoi na wysokim poziomie. Szkielet wykonano z lekkich i wytrzymałych stopów magnezu, a całość uszczelniono. To pozwala używać aparat w niesprzyjających warunkach atmosferycznych, bez obaw o zawilgocenie, czy uszkodzenie przez kurz. A7R III jest kompatybilny z uchwytem do zdjęć pionowych o symbolu VG-C3M (przeznaczonym oryginalnie do A9).

Zasilanie i gniazda

Aparat zasilany jest litowo-jonowym akumulatorem o oznaczeniu NP-FZ100 o zwiększonej względem poprzednika, NP-FW50, pojemności 2280 mAh i napięciu 7.2 V. Ogniwo to ma zapewniać możliwość wykonania 530 zdjęć przy korzystaniu z EVF i 650 zdjęć przy korzystaniu z LCD. Przy mieszanym używaniu wizjera i wyświetlacza, bez trudu przekraczaliśmy 600 zdjęć na jednym ładowaniu, co stanowi znaczące ulepszenie w stosunku do poprzednika. Poziom naładowania ogniwa wyświetlany jest na żywo, z dokładnością do jednego procenta. Opcjonalnie dostępny pionowy uchwyt VG-C3EM mieści dwa akumulatory.

Komora na ogniwo znajduje się w dolnej części korpusu, po prawej stronie. Nie zachodzi więc konieczność odłączania aparatu od złączki statywowej, by wyjąć akumulator.

Sony A7R III - Budowa i jakość wykonania

Po tej samej stronie, na bocznej ściance umieszczono podwójny slot na karty pamięci SD (SDHC, SDXC) lub Memory Stick (PRO Duo i PRO-HG Duo). Do wad należy zaliczyć fakt, że tylko jedno gniazdo, oznaczone numerem 1, obsługuje szybki standard UHS-II.

Na lewej ściance korpusu, pod trzema zaślepkami, umieszczono złącza komunikacyjne. Są to:

  • pierwsza zaślepka:
    • wejście mikrofonu zewnętrznego,
    • gniazdo przewodu synchronizacyjnego do lampy błyskowej,
  • druga zaślepka:
    • wyjście słuchawkowe,
    • mikrozłącze HDMI (typ D),
  • trzecia zaślepka:
    • złącze USB 3.1 typu C,
    • złącze wielofunkcyjne (USB, gniazdo wężyka spustowego RM-VPR1).

Sony A7R III - Budowa i jakość wykonania Sony A7R III - Budowa i jakość wykonania

Przy omawianiu złącz warto również dodać, że stopka Multi Interface, umieszczona na górnym panelu, służy nie tylko do komunikacji z dedykowanymi lampami błyskowymi, lecz również pozwala wykorzystywać takie akcesoria jak mikrofon czy odbiornik GPS.

Przyciski

Zestaw elementów sterujących zmodyfikowano w stosunku do poprzednika, a ich opis rozpoczniemy jak zwykle od górnej ścianki.

Sony A7R III - Budowa i jakość wykonania

Po prawej stronie złącza Multi Interface znajduje się koło trybów (z przyciskiem blokady pośrodku), oferujące następujące funkcjonalności:
  • AUTO – tryb automatyczny,
  • P – tryb półautomatyczny,
  • A – tryb preselekcji przysłony,
  • S – tryb preselekcji czasu naświetlania,
  • M – tryb manualny,
  • 1, 2, 3 – tryby użytkownika,
  • tryb filmowy,
  • tryb S&Q (Slow and Quick motion) – filmowanie w trybie zwolnionym i przyspieszonym.
Po prawej stronie pokrętła znajdziemy dwa programowalne przyciski, oznaczone C1C2, które domyślnie odpowiadają za, kolejno, wybór metody autofokusa oraz ustawienia balansu bieli. Powyżej, na wysuniętym względem korpusu uchwycie umieszczony został przycisk wyzwalania migawki zintegrowany z włącznikiem. Z kolei w dolnym prawym rogu górnej ścianki zlokalizowano pokrętło kompensacji ekspozycji, które pozwala na ustawienie wartości od −3 do +3 z podziałką 1/3 EV. Zerknijmy teraz na tylną ściankę aparatu:

Sony A7R III - Budowa i jakość wykonania

Tył aparatu niemal do złudzenia przypomina A9. Zaczynając od lewej strony, znajdziemy programowalny przycisk C3, który domyślnie odpowiada za tryb ostrości, a także guzik uruchamiający MENU. Przy wizjerze, z prawej strony mamy pokrętło regulacji dioptrii. Obok znajduje się przycisk filmowania. Został przeniesiony z prawej krawędzi korpusu w miejsce o lepszym dostępie. Z jego prawej strony umieszczone zostały dwa przyciski o podwójnej funkcji: AF-ON, który w trybie odtwarzania odpowiada za przybliżanie zdjęć oraz blokujący ekspozycję AEL, odpowiednio o funkcji oddalania zdjęć i przechodzenia do widoku miniatur. Nieco wyżej odnajdziemy tylne pokrętło sterujące. Poniżej, z prawej strony ekranu LCD znajduje się dżojstik, którego funkcją jest przełączanie punktów autofokusa. Jest on jednocześnie programowalnym przyciskiem. Niżej odnajdziemy guzik Fn uruchamiający podręczne menu i odpowiadający za wysyłanie zdjęć do smartfona w trybie odtwarzania. Następnie, idąc w dół, natkniemy się na wybierak wielokierunkowy. Zarówno przycisk środkowy, jak i kierunkowe są (z wyjątkiem górnego), tak jak większość guzików A7R III, programowalne. Dwa z przycisków kierunkowych posiadają domyślne funkcje: prawy odpowiada za regulację czułości ISO, a lewy za tryb pracy migawki. Dolny nie ma predefiniowanej funkcji, górny natomiast przełącza widok zarówno w trybie fotografowania, jak i odtwarzania. Wstępną funkcją przycisku środkowego jest powiększenie obrazu. Na samym dole znajdziemy tradycyjnie dwa przyciski: pierwszy odpowiada za przejście do trybu odtwarzania zdjęć, drugi z kolei, programowalny C4, w trybie odtwarzania służy do usuwania fotografii.

Sony A7R III - Budowa i jakość wykonania

Na przodzie korpusu znajdziemy tylko dwa elementy sterujące: umieszczone u góry uchwytu przednie pokrętło nastawcze oraz przycisk zwalniający blokadę obiektywu, leżący po lewej stronie bagnetu.

Model A7R II, tak jak inne aparaty Sony z tej linii, posiada szerokie możliwości konfiguracyjne. Zaprogramować możemy aż 13 przycisków w trybie fotografowania i filmowania oraz 3 guziki w trybie odtwarzania. W dwóch pierwszych są to: kółko sterujące, przyciski własne C1, C2, C3, C4, guzik dżojstika, przyciski wybieraka kierunkowego (wraz ze środkowym, ale bez górnego), guzik AEL, AF-ON oraz przycisk blokady ostrości. Lista funkcji, jakie możemy przypisać przyciskom, ma zupełnie nowy układ i dla trybu fotografowania podzielona jest na 23 tematyczne zakładki, obejmujące:

    Jakość/Rozmiar obrazu:
    • Format pliku,
    • Jakość,
    • Rozmiar obrazu JPEG,
    • Format obrazu,
    • Pełna klatka/APS-C/Super 35 mm.
    Tryb fotografowania/pracy:
    • Tryb pracy,
    • Samowyzwalacz przy bracketingu,
    • Zdjęcia wielokrotne z przesunięciem pikseli,
    • Pamięć ustawień aparatu,
    • Przypisanie ustawień własnych pozycji 1, 2 lub 3 na pokrętle trybów.
    AF1:
    • Tryb ostrości,
    • Blokada regulacji AF/MF,
    • Zmiana regulacji AF/MF,
    • Standardowy obszar ostrości,
    • Obszar ostrości,
    • Ustawienie ostrości.
    AF2:
    • Zarejestrowanie obszaru AF przy blokadzie,
    • Przełączenie zarejestrowanego obszaru AF,
    • Zarejestrowanie obszaru AF+AF włączone,
    • Środkowy AF z podążaniem,
    • Priorytet twarzy w AF,
    • AF priorytet oczu.
    AF3:
    • AF włączony,
    • Blokada fokusa.
    Ekspozycja 1
    • Kompensacja ekspozycji,
    • ISO,
    • Minimalna szybkość migawki przy AUTO ISO,
    • Tryb pomiaru,
    • Priorytet twarzy w pomiarze wielopunktowym,
    • Blokada AEL.
    Ekspozycja 2:
    • Przełączenie AEL,
    • Blokada AEL (w trybie punktowego pomiaru ekspozycji),
    • Przełączenie AEL (w trybie punktowego pomiaru ekspozycji).
    Lampa błyskowa:
    • Tryb błysku,
    • Korekcja błysku,
    • Pamięć blokady FEL,
    • Zmiana blokady FEL,
    • Pamięć blokady FEL/AEL.
    Lampa błyskowa 2:
    • Zmiana blokady FEL/AEL.
    Kolor/WB/Obróbka obrazu:
    • Balans bieli,
    • Ustawienie priorytetu bieli w AWB,
    • DRO/AUTO HDR,
    • Strefa twórcza,
    • Efekt wizualny,
    • Profil zdjęcia.
    Asysta ostrości:
    • Powiększenie,
    • Wyświetlanie zarysu,
    • Poziom zarysu,
    • Kolor zarysu.
    Asystent fotografowania:
    • Fotografowanie z Anti-flicker,
    • Przewodnik w aparacie.
    Film:
    • Rozpoczęcie/zakończenie nagrywania,
    • Liczba klatek na sekundę w trybie S&Q,
    • Poziom nagrywania audio,
    • Wyświetlanie poziomu dźwięku,
    • Wybór wyświetlania znaku.
    Migawka/SteadyShot:
    • Ciche fotografowanie (migawka elektroniczna),
    • SteadyShot,
    • Regulacja SteadyShot,
    • Długość ogniskowej w SteadyShot.
    Zoom:
    • Zoom.
    Wyświetlanie/Auto podgląd 1:
    • Podgląd przysłony,
    • Podgląd zdjęcia,
    • Wybieranie Wizjer/Monitor,
    • Liczba klatek na sekundę wizjera,
    • Zebra,
    • Poziom zebry.
    Wyświetlanie/Auto podgląd 2:
    • Linia siatki,
    • Wyświetlenie podglądu na żywo,
    • Jasne monitorowanie (doraźne wzmocnienie działania funkcji focus-peaking).
    Własna czynność:
    • Sygnały audio.
    Sieć:
    • Wyślij do smartfona,
    • Przesyłanie TFP.
    Odtwarzanie:
    • Odtwarzanie.
    Ustawienia:
    • Jasność monitora,
    • Asysta wyświetlania Gamma,
    • Wybór obsługi dotykowej,
    • Przełącz wyświetlanie TC/UB,
    • Wybierz nośnik nagrywania.
    Inne:
    • Nie ustawiono.
Do kółka sterującego przy wybieraku kierunkowym przypisać możemy: przesunięcie punktu AF: lewo/prawo, przesunięcie punktu AF góra/dół, wartość przysłony, szybkość migawki, ISO, balans bieli, strefa twórcza, efekt wizualny oraz brak funkcji.

Przyciski kierunkowe przy wybieraku mają nieco okrojoną możliwość konfiguracji. Liczba funkcji, które możemy im przypisać, pogrupowana jest bowiem w 20 zakładkach i brakuje kilku funkcjonalności dotyczących głównie autofokusa oraz ekspozycji.

Podobnie jest w trybie filmowania: lista opcji dla przycisków kierunkowych obejmuje 15 zakładek, natomiast dla pozostałych – 18.

W trybie odtwarzania konfigurować możemy przyciski C1, C2, C3 oraz Fn. Lista funkcji wygląda następująco:

    Wyświetlanie/Auto podgląd:
    • Wybór Wizjer/Monitor.
    Sieć:
    • Wyślij do smartfona,
    • Przesyłanie FTP.
    Odtwarzanie:
    • Chroń,
    • Kasuj,
    • Indeks obrazów,
    • Obróć,
    • Klasyfikacja,
    • Powiększ,
    • Przechwyć zdjęcie.
    Ustawienia:
    • Wybór obsługi dotykowej,
    • Przełącz wyświetlanie TC/UB.
    Inne:
    • Uruchomienie ustawień własnych (nagrywanie).
Przycisk Fn nie posiada natomiast ostatniego ustawienia.

Menu

Układ menu został nieco odświeżony w stosunku do poprzednika i przypomina ten zastosowany w A9. Mamy więc pięć zakładek (których poszczególne strony są dodatkowo pogrupowane) oraz tak samo jak w A9 – Moje Menu.

Menu nagrywania:

Menu nagrywania II:

Menu sieci:

Menu odtwarzania:

Menu ustawień:

W Moim Menu dostępnych jest 5 zakładek, a w każdej z nich może mieścić się 6 pozycji. Dodawanie kolejnych pozycji do Mojego Menu jest bardzo proste – po wciśnięciu „dodaj pozycję” wystarczy wybrać żądaną nastawę menu z 32 opisanych zakładek, wybrać dla niej miejsce w pięciu dostępnych zakładkach Mojego Menu, a następnie, jeśli w tej zakładce są już zapisane inne pozycje, wybrać kolejność. Możliwe jest również sortowanie stworzonych wcześniej pozycji, a także usuwanie tych niechcianych, jak również wybranych stron, a nawet całego menu.

Bardzo przydatnym rozwiązaniem jest możliwość samodzielnego określenia zawartości menu funkcyjnego. Do dyspozycji mamy 12 pozycji (dwa rzędy po 6 ikon), a lista dostępnych opcji wygląda następująco:

  • Jakość,
  • Rozmiar obrazu,
  • Format obrazu,
  • APS-C/Super 35mm,
  • Tryb pracy,
  • Samowyzwalacz przy bracketingu,
  • Zdjęcie z wielokrotnym przesunięciem pikseli,
  • Tryb ostrości,
  • Obszar ostrości,
  • Środkowy AF z podążaniem,
  • Priorytet twarzy w AF,
  • Kompensacja ekspozycji,
  • ISO,
  • Minimalna szybkość migawki przy AUTO ISO,
  • Tryb pomiaru,
  • Priorytet twarzy w pomiarze wielopunktowym,
  • Tryb błysku,
  • Korekcja błysku,
  • Bezprzewodowa lampa błyskowa,
  • Balans bieli,
  • Ustawienie priorytetu w AWB,
  • DRO/AUTO HDR,
  • Strefa twórcza,
  • Efekt wizualny,
  • Profil zdjęcia,
  • Poziom zarysu,
  • Kolor zarysu,
  • Fotografowanie z Anti-flicker,
  • Liczba klatek na sekundę w S&Q,
  • Poziom nagrywania audio,
  • Wyświetlanie poziomu dźwięku,
  • Ciche fotografowanie (elektroniczna migawka),
  • SteadyShot,
  • Regulacja SteadyShot,
  • Długość ogniskowej SteadyShot,
  • Liczba klatek na sekundę wizjera,
  • Zebra,
  • Linia siatki,
  • Wyświetlanie podglądu na żywo,
  • Sygnały audio,
  • Asysta wyświetlania Gamma,
  • Obsługa dotykowa,
  • Wybór nośnika nagrywania,
  • Tryb fotografowania,
  • Nie ustawiono.

Wyświetlacz

Sony A7R III - Budowa i jakość wykonania

W A7R III zastosowano odrobinę mniejszy niż u poprzednika, 2.95-calowy wyświetlacz ciekłokrystaliczny typu TFT o zwiększonej rozdzielczości wynoszącej 1 440 000 punktów. Charakteryzuje się on świetną jakością obrazu i dobrym kontrastem. Ręcznej nastawy jasności można dokonywać w pięciostopniowej skali (od −2 do +2). Najsilniejsze podświetlenie zapewni opcja „Słoneczny dzień”.

Ekran w A7R III wyposażono w dotykowy interfejs. Jego funkcjonalność jest jednak ograniczona. Funkcja ta pozwala bowiem wskazywać punkt lub obszar ostrości, jednak bez możliwości połączenia tego z ustawieniem ostrości. W trybie odtwarzania możemy powiększać zdjęcia (przez podwójne puknięcie ekranu), ale już samo przeglądanie kolejnych plików nie jest możliwe. Podobnie zresztą jak obsługa menu głównego, czy funkcyjnego. Jest również możliwość określenia czy dotyk ma działać tylko przy kadrowaniu na LCD, wizjerze, bądź obu oraz jaka część powierzchni ekranu pozostanie aktywna. W tej ostatniej kwestii do wyboru mamy:

  • cały ekran,
  • 1/2 po prawej lub lewej,
  • 1/4 po prawej lub lewej,
  • róg górny lewy / górny prawy / dolny lewy / dolny prawy.

LCD umieszczony jest na odchylanym przegubie, co zwiększa jego funkcjonalność. Zyskujemy możliwość odchylenia go o 107 stopni w górę lub 41 stopni w dół.

Zmianą wyświetlanych na monitorze parametrów i informacji steruje przycisk DISP. Dostępnych jest 6 wariantów:

  • Obraz z parametrami ekspozycji oraz informacjami, między innymi o karcie, na którą następuje zapis, proporcji boków, jakości zdjęć i filmów, procentowy wskaźnik naładowania baterii, ikonki informujące o tym, czy aktywna jest funkcja SteadyShot, sparowanie ze smartfonem czy NFC, a także parametry ekspozycji przedstawione liczbowo oraz graficznie (przysłona i czas naświetlania),
  • Obraz z parametrami ekspozycji oraz dwoma pionowymi kolumnami po dwóch stronach kadru, zawierającymi informację o, między innymi, trybie wyzwalania migawki, nastawie ostrości, metodzie ostrości, trybie pomiaru światła, balansie bieli, stanie opcji rozszerzonej dynamiki, a także o strefie twórczej i efekcie wizualnym,
  • Obraz czysty, na dolnym panelu wymienione są jedynie parametry ekspozycji, u góry pojawia się również ikonka statusu diody wspomagającej AF,
  • j.w. plus histogram,
  • j.w. a zamiast histogramu mamy elektroniczną poziomicę,
  • brak podglądu fotografowanego obrazu, widoczne są ikony odnoszące się do wybranych opcji zawartych w menu funkcyjnym, ułożone w formie tabelki, oprócz tego wyświetlane są parametry oraz drabinka ekspozycji, a także cyfrowa poziomica i histogram luminancji.
Dostępność każdego z nich możemy wybrać w menu aparatu. Warto również dodać, że przy parametrach ekspozycji w trybie M wyświetlany jest poziom niedoświetlenia/prześwietlenia względem pomiaru ekspozycji przez aparat wyrażony w EV. Jego zakres wynosi od −2 EV do +2 EV.

W trybie przeglądania zdjęć możemy oglądać pojedynczą fotografię w trybie pełnoekranowym oraz z wyświetleniem podstawowych parametrów naświetlania i informacji o pliku, a także w szczegółowym widoku z histogramem luminancji oraz dla poszczególnych kanałów RGB. Powiększenia widoku zdjęć dokonujemy przy pomocy przycisku z symbolem lupy oraz tylnego kółka sterującego (przednie służy wówczas do przeglądania zdjęć w powiększeniu) lub dotykowo. Dotykowo możemy również przewijać w widoku powiększonego zdjęcia. Ekran miniatur obejmuje siatkę 3×3 lub 5×5 szt. W kolejnym widoku możemy zdecydować, czy chcemy oglądać zdjęcia, widok kalendarza, czy katalog z filmami XAVC S (HD lub 4K) lub AVCHD.

Filmowanie

Sony A7R III posiada przycisk, który umożliwia rozpoczęcie filmowania nawet w momencie, gdy pokrętło PASM ustawione jest na tryb fotografowania (taką możliwość można również wyłączyć w menu), wtedy rejestracja odbywać się będzie w takim trybie, jaki widnieje na kole nastaw.

Po przełączeniu pokrętła PASM na tryb filmowania można wybrać w menu filmowania sposób pomiaru ekspozycji (automatyczny, manualny, preselekcja przysłony, preselekcja migawki), a także sposób ogniskowania (ciągły lub manualny, nie przewidziano autofokusa pojedynczego). Prędkość autofokusa ciągłego można regulować w trzystopniowej skali: mała, średnia i wysoka. W trakcie filmowania dostępna jest oczywiście zebra i wspomaganie ogniskowania w postaci focus-peaking.

Filmy nagrywane są w trzech formatach: XAVC S HD i 4K oraz AVCHD z użyciem kodeka MPEG-4 AVC/H.264. Generalnie Sony A7R III nagrywa materiał wykorzystując cały sensor, stosując pixel binning (łączenie pikseli w grupy). Mamy jednak możliwość zapisu filmu przy (prawie) bezpośrednim odczycie pikseli, a do tego służy tryb Super 35 mm. Rejestrowany przy jego wykorzystaniu obraz ma wyższą rozdzielczość (5176×2924 pix), a następnie jest skalowany do 4K (3840×2160 pix). Oczywiście korzystanie z trybu Super 35 mm wiąże się z zawężeniem pola obrazowego o czynnik 1.5x.

Dostępne są następujące tryby zapisu (NTSC i PAL):

  • XAVC S 4K (3840×2160):
    • 30p, 100 Mb/s,
    • 25p, 100 Mb/s,
    • 24p, 100 Mb/s,
    • 30p, 60 Mb/s,
    • 25p, 60 Mb/s,
    • 24p, 60 Mb/s,
  • XAVC S HD (1920×1080 pix):
    • 120p, 100 Mb/s,
    • 120p, 60 Mb/s,
    • 100p, 100Mb/s,
    • 100p, 60Mb/s,
    • 50p, 50 Mb/s i 25 Mb/s,
    • 30p, 50 Mb/s i 16 Mb/s,
    • 25p, 50 Mb/s i 16 Mb/s,
    • 24p, 50 Mb/s,
  • AVCHD (1920×1080 pix):
    • 60i, 24 Mb/s, FX,
    • 60i, 17 Mb/s, FH,
    • 50i, 24 Mb/s, FX,
    • 50i, 17 Mb/s, FH.

Sony A7R III oferuje także tryb S&Q, zlokalizowany na oddzielnej pozycji pokrętła trybów, który umożliwia nagrywania spowolnionych lub przyspieszonych filmów. W efekcie, filmy możemy spowolnić:

  • 5-krotnie – 120 kl/s do 24p,
  • 4-krotnie – 120 kl/s do 30p oraz 100 kl/s do 25p,
  • 2.5-krotnie – 60 kl/s do 24p,
  • 2-krotnie – 60 kl/s do 30p oraz 50 kl/s do 25p,
  • 1.25-krotnie – 30 kl/s do 24p.
Dostępna jest również możliwość przyspieszenia, które pozwala na ustawienie prędkości nagrywania 1 kl/s, 2 kl/s, 3 kl/s, 4 kl/s, 6 kl/s, 8 kl/s, 12 kl/s, 15 kl/s oraz 30 kl/s i odpowiedniego klaktażu wyjściowego (24p, 25p, 30p, 50p, 60p). W efekcie, przyspieszenie będzie ilorazem wybranego trybu i ustawionej prędkości nagrywania.

Aparat jest wyposażony we wbudowany mikrofon stereo i rejestruje dźwięk w systemie Dolby Digital. Możemy także podłączyć zewnętrzny mikrofon np. ECM-CG50, XYST1M, czy XLR-K1M. Mikrofony nieposiadające własnego źródła energii są zasilane ze złącza w aparacie. W menu znajduje się funkcja, która pozwala redukować dźwięk szumu wiatru.

W Sony A7R III istnieje możliwość nagrywania filmów ze śledzącym autofokusem, a konkretnie z funkcją „Środkowy AF z podążaniem” (nieaktywne dla zapisu 100 i 120 kl/s). Jej skuteczność jest niestety ograniczona, bowiem nierzadko zdarza się autofokusowi zgubić śledzony obiekt. Przykładowy film dostępny jest tutaj.

A7R III pozwala na stosowanie profili obrazu podczas nagrywania, które umożliwiają precyzyjne ustawienia właściwości obrazu. Można je także stosować podczas fotografowania. Do dyspozycji użytkownika pozostaje szereg ustawień, a szczegółowe informacje można znaleźć na stronie producenta. Wspomnieć można jedynie, że A7R III oferuje nagrywanie z wykorzystaniem krzywej gamma S-Log2 i S-Log3 oraz HLG, przeznaczonej do nagrywania filmów HDR.

W menu aparatu znajdziemy dziesięć gotowych profili (PP01–PP10), które możemy modyfikować w zakresie wymienionych na powyższej stronie parametrów.

Oprócz tego możemy skorzystać ze standardowych „Efektów wizualnych”, wśród których znajdziemy następujące pozycje:

  • Aparat zabawka,
  • Kolor pop,
  • Posteryzacja,
  • Zdjęcie retro,
  • High-key: Miękki,
  • Kolor częściowy,
  • Czarno-biały o dużym kontraście.

Z innych funkcji przeznaczonych dla zaawansowanych użytkowników w A7R III znajdziemy także bity użytkownika oraz obsługę kodów czasowych, które wykorzystywane są do synchronizacji obrazu i dźwięku przy nagrywaniu ujęć z kilku aparatów czy kamer i ułatwiają późniejszy proces edycji na komputerze. A7R III oferuje także wyjście czystego sygnału przez HDMI.

Filmy przykładowe

Poniżej przedstawiamy przykładowe filmy nagrane Sony A7R III. Wszystkie nagrane zostały w trybie autofokusa ciągłego. Wykorzystaliśmy obiektyw Sony FE 55 mm f/1.8 Carl Zeiss Sonnar T*.

XAVC S 4K:

  • film 1 – 4K, 100 Mb/s, 25p, 224 MB,
  • film 2 – 4K, 60 Mb/s, 25p, 128 MB,
  • film 3 – 4K, 100 Mb/s, 25p, Super 35 mm, 232 MB,
  • film 4 – 4K, 100 Mb/s, 25p, ISO 6400, 260 MB,
  • film 5 – 4K, 100 Mb/s, 25p, Super 35 mm, ISO 6400, 276 MB,
XAVC S Full HD:
  • film 6 – Full HD, 50 Mb/s, 50p, 120 MB,
  • film 7 – Full HD, 25 Mb/s, 50p, 52 MB,
  • film 8 – Full HD, 50 Mb/s, 25p, 104 MB,
  • film 9 – Full HD, 16 Mb/s, 25p, 32 MB,
  • film 10 – Full HD, 100 Mb/s, 100p, 228 MB,
  • film 11 – Full HD, 50 Mb/s, 100p, 156 MB,
AVCHD:
  • film 12 – Full HD, 24 Mb/s, 50i, 38 MB,
  • film 13 – Full HD, 17 Mb/s, 50i, 33 MB,
S&Q:
  • film 14 – Full HD, 16 Mb/s, nagranie 100p, odtwarzanie 25p (4x spowolnienie), 32 MB,
  • film 15 – Full HD, 20 Mb/s, nagranie 50p, odtwarzanie 25p (2x spowolnienie), 48 MB,
  • film 16 – Full HD, 50 Mb/s, nagranie 25p, odtwarzanie 50p (2x przyspieszenie), 44 MB,
Profile kolorów (PP):
  • film 17 – 4K 100 Mb/s, 25p, 204 MB, PP01, przykład z użyciem parametru gamma Movie,
  • film 18 – 4K 100 Mb/s, 25p, 208 MB, PP02, przykład z użyciem parametru gamma Still,
  • film 19 – 4K 100 Mb/s, 25p, 204 MB, PP03, przykład z ustawieniem naturalnego odcienia koloru i z użyciem parametru gamma ITU709,
  • film 20 – 4K 100 Mb/s, 25p, 164 MB, PP04, przykład z ustawieniem wiernego odcienia koloru zgodnie ze standardem ITU709,
  • film 21 – 4K 100 Mb/s, 25p, 184 MB, PP05, przykład z użyciem parametru gamma Cine1,
  • film 22 – 4K 100 Mb/s, 25p, 188 MB, PP06, przykład z użyciem parametru gamma Cine2,
  • film 23 – 4K 100 Mb/s, 25p, 208 MB, PP07, przykład z użyciem parametru gamma S-Log2,
  • film 24 – 4K 100 Mb/s, 25p, 192 MB, PP08, przykład z użyciem parametru gamma S-Log3 i S-Gamut3.Cine w pozycji Tryb koloru,
  • film 25 – 4K 100 Mb/s, 25p, 188 MB, PP09, przykład z użyciem parametru gamma S-Log3 oraz S-Gamut3 w pozycji Tryb koloru,
  • film 26 – 4K 100 Mb/s, 25p, 228 MB, PP10, przykład przeznaczony do nagrywania filmów HDR z użyciem parametru gamma HLG2,
  • film 27 – 4K 100 Mb/s, 25p, 296 MB, PP10 (j.w.), ISO 6400,
Pozostałe:
  • film 28 – Full HD, 50 Mb/s, 25p, efekt wizualny: Kolor pop, 64 MB,
  • film 29 – Full HD, 50 Mb/s, 25p, efekt wizualny: Retro, 72 MB,
  • film 30 – Full HD, 50 Mb/s, 25p, autofocus ciągły (normalny), 152 MB,
  • film 31 – Full HD, 50 Mb/s, 25p, autofocus ciągły (szybki), 100 MB,
  • film 32 – Full HD, 50 Mb/s, 25p, autofocus śledzący, 196 MB,
  • film 33 – Full HD, 50 Mb/s, 25p, praca stabilizacji obrazu (nagranie z ręki), 108 MB.

Wizjer

Sony A7R III - Budowa i jakość wykonania

A7R III odziedziczył wizjer elektroniczny po A9. Układ Quad-VGA OLED o wysokiej rozdzielczości 3 686 400 punktów i powiększeniu 0.78x, zapewnia 100-procentowe pokrycie kadru, a jego punkt oczny znajduje się w odległości 23 mm. Korekcja dioptrii jest możliwa w zakresie od −4 do +3. Posiada on dwie szybkości odświeżania, które reguluje się ręcznie: standardową (60 kl/s) oraz szybką (120 kl/s).

Podobnie jak w przypadku wyświetlacza, jasność można regulować ręcznie (w 5-stopniowej skali), bądź zdać się na automatykę aparatu. Informacje i wskaźniki wyświetlane w wizjerze zmieniamy także za pomocą klawisza DISP z wyjątkiem ustawienia „wizjer”, widoki są takie same, jak na wyświetlaczu. Dodatkowo, możliwe jest ustawienie (jednocześnie na ekranie i w wizjerze) linii pomocniczych – siatka kwadratowa, siatka 3×3, siatka kwadratowa + linie poziomie oraz brak.

Bezpośrednio nad okularem wizjera umieszczony został czujnik zbliżeniowy, który po przyłożeniu oka do celownika może wygasić ekran LCD (w zależności od ustawienia w menu). Warto zaznaczyć, że przy korzystaniu z wizjera aktywna jest funkcja przybliżenia części kadru, a także focus-peaking, co znacznie usprawnia ręczne ostrzenie.

Omawiany wizjer charakteryzuje się świetną jakością wyświetlanego obrazu. Dobre wrażenie sprawia zarówno wysoka rozdzielczość układu, jak i duże powiększenie. W gorszych warunkach oświetleniowych obraz jest w pewnym stopniu zaszumiony, bardziej się we znaki daje jednak efekt smużenia.