Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS M100 - test aparatu

23 marca 2018
Maciej Latałło Komentarze: 61

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Tradycyjnie na początku tego rozdziału prezentujemy rezultaty pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG. W przebiegu wykresu widać wyraźny skok wartości powyżej ISO 6400. Również przy ISO 400 daje się zauważyć minimalne załamanie. Jak zatem widać, pomimo wyłączenia redukcji szumu, w pewnym stopniu jest ona obecna.

Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Skoro mówimy o odszumianiu, to w testowanym Canonie mamy do dyspozycji pięciostopniową skalę redukcji szumu: wyłączona, poziom słaby, standardowy, mocny oraz tzw. wieloklatkowa redukcja szumu. Ta ostatnia opcja polega na wykonaniu czterech ekspozycji i połączeniu ich w jedno zdjęcie o zmniejszonym zaszumieniu. Efekt działania każdego z tych stopni przedstawiamy na przykładzie dwóch wartości czułości: ISO 6400 oraz 12800.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

ISO 6400
Odszumianie wyłączone
Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie słabe
Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie mocne
Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie redukcja wielokl.
Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 12800
Odszumianie wyłączone
Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie słabe
Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie standardowe
Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie mocne
Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW
Odszumianie redukcja wielokl.
Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW

W miarę wzrostu stopnia intensywności tego procesu zauważalne staje się obniżenie poziomu szumu. Musimy liczyć się także z postępującą utratą szczegółów, choć nie jest ona drastyczna.

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z EOS-a M100 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Fujifilm X-A10 i Panasonikiem GX800.

24-megapikselowa matryca Dual Pixel CMOS AF oferuje dobre odwzorowanie szczegółów i zadowalającą jakość obrazu do ISO 1600. Także dla kolejnej czułości poziom szumu można uznać za akceptowalny, sytuacja wygląda wyraźnie gorzej dla nastawy ISO 6400. Wyższych wartości nie polecamy stosować, ze względu na silne zaszumienie zdjęć.

W kategorii wizualnej oceny szumów, naszym zdaniem najkorzystniej wypada bezlusterkowiec Fujifilm. Aparaty Canona i Panasonika nieco mu ustępują, natomiast względem siebie radzą sobie porównywalnie.

Spójrzmy teraz na rezultaty pomiaru szumu na surowych plikach. Wartości wyznaczyliśmy na podstawie zdjęć tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów.

Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Do powyższego wykresu nie mamy zastrzeżeń. W miarę zwiększania czułości wzrost szumu utrzymuje wykładniczy charakter i w całym zakresie nie obserwujemy podejrzanych załamań.

Rzućmy teraz okiem na poniższy wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji (Y) dla testowanego bezlusterkowca oraz omawianych do tej pory aparatów konkurencji.

Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW

EOS M100 i GX800 idą praktycznie łeb w łeb do ISO 3200. Przy ISO 6400 Canon szumi mniej od Panasonika o ok. 1/3 EV. Przewaga X-A10 nad EOS-em dla tej nastawy to z kolei ok. 1 EV.

Na zakończenie omawiania szumu prezentujemy jeszcze wykres uzyskany dla Canona EOS M100 w przypadku pracy na plikach 48-bitowych.

Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Darki

Jak wspominaliśmy już wcześniej, Canon EOS M100 zapisuje RAW-y w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W M100 mamy podobną sytuację jak w ostatnich lustrzankach EOS, bowiem dla czułości ISO 100 i 200 mamy do czynienia z biasem na poziomie ok. 512, podczas gdy dla pozostałych wynosi on około 2048. W związku z tym w poniższych przykładach dla dwóch najniższych czułości ograniczyliśmy sygnał do przedziału 0–1023, a dla pozostałych 1024–3072. Identyczne zakresy zostały również odłożone na poziomej osi odpowiednich histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą dla wszystkich czułości 100 000 zliczeń.

RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
100 Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW

Dla niższych czułości kształt histogramów odbiega nieco od rozkładu Poissona, ale pozostają one dobrze odseparowane od zera. Dla dwóch najwyższych nastaw ISO rozkłady są już bardzo szerokie, ale ich maksimum praktycznie pozostaje niezmienione. Widać to dobrze po statystyce sygnału, którą prezentujemy w poniższej tabelce. Do wyglądu darków można mieć niewielkie zastrzeżenia w przypadku najwyższych czułości. Dość łatwo zauważyć bowiem niejednorodności w rozkładzie szumu w postaci pionowych szerokich pasów.

DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
100 511.014 6.087
200 511.04 10.638
400 2045 18.203
800 2042 35.668
1600 2034 65.557
3200 2025 99.94
6400 2008 157.724
12800 1976 290.289
25600 1896 521.133

Na zakończenie prezentujemy darki w formacie JPEG.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
100 Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW
12800 Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW
25600 Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW Canon EOS M100 - Szumy i jakość obrazu w RAW