Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Poradniki

Faces. Retusz zdjęć portretowych

2 października 2009

6. Retusz rodem z Hollywood

Opisana w tym ćwiczeniu technika stała się niezwykle popularna głównie dzięki fotografiom znanych osobistości i gwiazd Hollywood. Wielokrotnie dostrzegałem jej efekty także na okładkach płyt zespołów popowych i R&B. Nie mam pojęcia, czy ma ona jakąś oficjalną nazwę, więc postanowiłem nazwać ją „światłami Hollywood” (choć dotyczy ona nie tylko świateł, lecz także cieni — dopiero obydwa te elementy zapewniają odpowiednią dramaturgię ujęcia). Mimo iż sztuczka, którą za chwilę przedstawię, jest zadziwiająco prosta do wykonania, pozwala ona nadać fotografii portretowej bardzo atrakcyjny, nietypowy wygląd i charakter.

Krok 1.

Otwórz kolorowe zdjęcie, które chciałbyś poddać działaniu magicznych „świateł Hollywood”. Otwórz panel Channels (Kanały), a jeśli nie jest on widoczny, wydaj polecenie Window/Channels (Okno/Kanały), aby go wyświetlić. Przyjrzyj się poszczególnym kanałom zdjęcia, klikając kolejno ich miniatury. Twoim zadaniem będzie wybranie takiego kanału, który oferuje najsilniejszy kontrast pomiędzy obszarami świateł i cieni. W przypadku portretów zazwyczaj już na wstępie można odrzucić kanał koloru czerwonego (który jest bardzo jasny ze względu na dużą przewagę odcieni skóry na tego typu zdjęciach), a najbardziej prawdopodobny wybór stanowi kanał koloru zielonego (który wybrałem także w tym przypadku) lub niebieskiego (z którego akurat tutaj musiałem zrezygnować, gdyż był on bardzo ciemny). Spróbuj samodzielnie przeanalizować poszczególne kanały tej lub innej fotografii, aby przekonać się, co mam na myśli. Gdy uda Ci się wybrać odpowiedni kanał, naciśnij i przytrzymaj klawisz Ctrl (Mac OS: Command), a następnie kliknij miniaturę tego kanału w panelu Channels (Kanały) — w tym przypadku, zgodnie z tym, co przed chwilą napisałem, był to kanał koloru zielonego (patrz rysunek). Operacja ta spowoduje utworzenie zaznaczenia odpowiadającego rozkładowi jasnych i ciemnych miejsc wybranego kanału (kontury tego zaznaczenia również widoczne są na rysunku).

Faces. Retusz zdjęć portretowych - Retusz rodem z Hollywood
©scott kelby


----- R E K L A M A -----

PROMOCJA SONY - 50% RABATU NA OBIEKTYW!

Sony A7 IV + 50/1.8 FE

13146 zł 12722 zł

Krok 2.

Kliknij teraz miniaturę kanału RGB w panelu Channels (Kanały), aby ponownie wyświetlić w oknie dokumentu całe kolorowe zdjęcie (nie będzie to miało najmniejszego wpływu na kształt zaznaczenia — i bardzo dobrze, gdyż zaznaczenie to będzie nam za chwilę potrzebne). Otwórz panel Layers (Warstwy) i kliknij miniaturę warstwy Background (Tło), aby wybrać ją do edycji. Zaznaczenie nadal powinno być wówczas aktywne.

Faces. Retusz zdjęć portretowych - Retusz rodem z Hollywood

Krok 3.

Naciśnij Ctrl+J (Mac OS: Command+J), aby skopiować zawartość zaznaczenia z warstwy Background (Tło) do oddzielnej warstwy dokumentu (patrz rysunek). Gdy to zrobisz, zaznaczenie zostanie automatycznie anulowane. Zmień tryb mieszania otrzymanej w ten sposób warstwy na Screen (Mnożenie odwrotności), aby dodatkowo rozjaśnić najjaśniejsze fragmenty portretu (patrz rysunek).

Faces. Retusz zdjęć portretowych - Retusz rodem z Hollywood

Krok 4.

Naciśnij i przytrzymaj klawisz Ctrl (Mac OS: Command), a następnie kliknij miniaturę utworzonej przed chwilą warstwy, aby odtworzyć zaznaczenie „utracone” w wyniku kopiowania. Kliknij miniaturę warstwy Background (Tło), a następnie naciśnij Ctrl+Shift+I (Mac OS: Command+Shift+I), aby odwrócić otrzymane zaznaczenie. Jeśli nie lubisz dróg na skróty i wolisz posługiwać się menu programu (różne są… przyzwyczajenia), to wybierz polecenie Inverse (Odwrotność) z menu Select (Zaznacz).

Faces. Retusz zdjęć portretowych - Retusz rodem z Hollywood

Krok 5.

Naciśnij Ctrl+J (Mac OS: Command+J), aby skopiować zawartość zaznaczenia do oddzielnej warstwy dokumentu (patrz rysunek) i… ponownie „utracić” zbędne już zaznaczenie. W efekcie wszystkich opisanych operacji powinieneś otrzymać dokument składający się z trzech warstw: warstwy Background (Tło) ze zdjęciem, warstwy Layer 1 (Warstwa 1), której tryb mieszania zmieniłeś wcześniej na Screen (Mnożenie odwrotności) oraz warstwy Layer 2 (Warstwy 2), która nadal wyświetlana jest w trybie Normal (Zwykły) i zawiera najciemniejsze fragmenty zdjęcia, „wyłuskane” na podstawie wybranego na początku ćwiczenia, kontrastowego kanału zdjęcia. Zmień tryb mieszania warstwy Layer 2 (Warstwy 2) na Multiply (Mnożenie), aby przyciemnić najciemniejsze fragmenty fotografii (patrz rysunek ilustrujący kolejny krok ćwiczenia).

Faces. Retusz zdjęć portretowych - Retusz rodem z Hollywood

Krok 6.

Teraz należy jeszcze zmniejszyć wartość parametru Opacity (Krycie) warstwy, której tryb mieszania zmieniłeś przed chwilą. Zredukuj ją na tyle, by zakres cieni nie był zbyt ciemny (głęboki i kontrastowy, lecz jednocześnie czytelny), i wykonaj analogiczny zabieg dla warstwy Layer 1 (Warstwa 1) — czyli tej, której tryb mieszania zmieniony został na Screen (Mnożenie odwrotności). Także w tym przypadku należy zmniejszyć wartość parametru Opacity (Krycie) — na tyle, by jaśniejsze fragmenty zdjęcia uzyskane w wyniku działania tej warstwy elegancko komponowały się z miejscami przyciemnionymi przez warstwę w trybie Multiply (Mnożenie). Nie podam Ci żadnych konkretnych wartości, które sprawdzałyby się w każdej sytuacji, gdyż bardzo wiele zależy w tym przypadku od zdjęcia i od indywidualnych preferencji użytkownika. W tym przypadku zmniejszyłem krycie warstwy „cieni” do 60%, zaś warstwy „świateł” do 80%, gdyż akurat takie ustawienia przypadły mi do gustu. Efekt uzyskany w wyniku zastosowania opisanych ustawień pokazany jest na rysunkach poniżej.

Faces. Retusz zdjęć portretowych - Retusz rodem z Hollywood

Faces. Retusz zdjęć portretowych - Retusz rodem z Hollywood
Przed retuszem

Faces. Retusz zdjęć portretowych - Retusz rodem z Hollywood
Po retuszu