Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Aktualności

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
3 lipca
2011 22:00

Choć mijający tydzień upłynął pod znakiem nowych bezlusterkowców i obiektywów Mikro Cztery Trzecie Olympusa, to z pewnością najwięcej emocji wzbudziła informacja na temat sprzedaży PENTAX Imaging Systems Business firmie Ricoh. Sprawdźmy zatem, czy plotki były równie emocjonujące…

Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł.

O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia

Canon

Coś dla miłośników patentów

Wśród wniosków patentowych złożonych przez firmę Canon udało znaleźć się dokument opisujący obiektyw EF-S 18–270 mm f/3.2–5.6 IS. Być może produkt ten zastąpi niedługo obecny model EF-S 18–200 mm f/3.5–5.6 IS.

Canon PowerShot G13

Pojawiły się pierwsze informacje na temat kolejnego przedstawiciela aparatów kompaktowych serii PowerShot G. Podobno zostanie on wyposażony w 12-megapikselową matrycę, tryb wideo 1080p, 6-krotny zoom optyczny i ekran LCD o rozdzielczości wyższej niż w poprzedniku. Dodatkowo producent ma nieco przeprojektować obudowę nowego modelu, przez co lampa błyskowa ma znaleźć się w innym miejscu.

Nikon

Kiedy nowe lustrzanki?

Podobno na sierpień Nikon zaplanował premierę dwóch nowych lustrzanek. Pod koniec wakacji mamy więc poznać modele D4 i D400. Natomiast na następcę D700 prawdopodobnie będziemy musieli poczekać do przyszłego roku.

Jednocześnie warto wspomnieć, iż jeden z japońskich magazynów przedstawił swoje wizje lustrzanek D4 i D900. Oto co ma się w nich znaleźć:

    Nikon D4:
    • pełnoklatkowa matryca CMOS 18 Mpx,
    • użyteczne ISO 512 000,
    • tryb seryjny 11 kl/s (20 kl/s w trybie Live View, 30 kl/s przy cropie do APS-C),
    • ruchomy ekran LCD,
    • wbudowana karta Wi-Fi,
    • 51-punktowy AF (wszystkie punkty krzyżowe).

    Nikon D900:

    • pełnoklatkowa matryca CMOS 18 Mpx
    • użyteczne ISO 512 000,
    • tryb seryjny 8 kl/s (10 kl/s z gripem),
    • 4-calowy ekran LCD,
    • dwa sloty kart SDHC.

Pentax

Bez drugiego bezlusterkowca

Dochodzą do nas głosy mówiące, że wbrew wcześniejszym plotkom Pentax nie zaprezentuje w tym roku drugiego bezlusterkowca, który rzekomo miał być wyposażony w matrycę APS-C. Potwierdza to także harmonogram, który niedawno pojawił się w internecie. Wynika z niego, iż w 2011 pojawią się jedynie modele RZ18 i RS2000. Jednak harmonogram dotyczy aparatów kompaktowych, więc od razu pojawiły się spekulacje, że być może w najbliższych miesiącach odbędzie się premiera bezlusterkowca, jednak po prostu nie został on zaliczony do tej grupy aparatów.

Sony

Pełnoklatkowe lustrzanki

Podobno Sony testuje obecnie prototypy nowych, pełnoklatkowych sensorów. Jeden z nich ma znaleźć się w zaplanowanych na przyszły rok lustrzankach wyposażonych w półprzepuszczalne lustro i moduł GPS. Mówi się, że rozdzielczość matrycy będzie wynosić aż 36 Mpix, a aparaty zostaną zoptymalizowane pod kątem rejestracji wideo.

Nowe obiektywy

Podobno w tym roku Sony planuje rozbudować swoją linię obiektywów dla systemu Alpha. Mówi się, że na rynek wejdzie pełnoklatkowy model serii G o ogniskowych 11–18 mm, a także cztery obiektywy sygnowane logotypem Zeiss: 14 mm Distagon f/2.8, 28 mm Distagon f/2, 35 mm Distagon f/1.4, 200 mm ApoSonnar f/2.

Sony A77 i NEX-7

Kolejne źródła potwierdzają, że w sierpniu ma odbyć się premiera długo oczekiwanego następcy A700, czyli lustrzanki A77 z półprzepuszczlanym lustrem oraz zaawansowanego bezlusterkowca NEX-7. W aparatach podobno znajdzie się ta sama matryca APS-C o rozdzielczości 24 Mpix.


Komentarze czytelników (50)
  1. romeczek
    romeczek 3 lipca 2011, 22:04

    Nic ciekawego u Canona? :(

  2. beny102
    beny102 3 lipca 2011, 22:06

    D4 .... marzenie, chociaż wolałby eosa 3d w takiej konfiguracji, pozdrawiam marzących...

  3. komik
    komik 3 lipca 2011, 22:06

    Cóż... Czekam na premierę nowych Samsungów NX20 i 200... Samsung szczelny, nie ma żadnych wycieków... ;)

  4. mszczyrek
    mszczyrek 3 lipca 2011, 22:07

    "Użyteczne ISO 512 000." Pieć lat temu człowiek by sie roześmiał, ale teraz sam nie wiem co myśleć....

  5. mszczyrek
    mszczyrek 3 lipca 2011, 22:07

    A Canon mógłby wreszcie "przeciec" coś konkretnego o 5D Mk.3.

  6. mgtan
    mgtan 3 lipca 2011, 22:08

    @mszczyrek - teraz też się trzeba roześmiac... ISO 102400 to narazie "chłyt martetingowy" co widać na fotkach z Nikona a tym bardziej z Canona.

  7. maser
    maser 3 lipca 2011, 22:12

    @mszczyrek dawno temu kdzieś prosiłem by nie pisać 512 000 tylko 512K ISO.
    W tym tempie to się w zerach pogubimy...

  8. Misieq84
    Misieq84 3 lipca 2011, 22:13

    Chyba trzeba system zmienić bo Sony nie wyprodukuje już chyba żadnej lustrzanki :(

  9. qbic
    qbic 3 lipca 2011, 22:18

    Lusterko półprzepuszczalne to lipton, duchy będą w kontrastowych scenkach :(
    A900 będzie w cenie :-P

  10. ciekawus
    ciekawus 3 lipca 2011, 22:27

    Feralny Canon G13... Szykuje się niespotykana dotychczas ilość poprawek firmware :-)

    Osobiście podejrzewam, że producent ominie tę liczbę, tak jak na przykład firma Psion wyemitowała kiedyś mini-komuterek model "3a" a po nim był "3c".

    A nie pora ulepszyć go porządnie i wydać pod nazwą "Pro2"? Ileż można wałkować tego gniota???

  11. Noname
    Noname 3 lipca 2011, 22:28

    Akurat seria G nie jest gniotem. Ale pewnie jak wszystko miałeś okazję używać.

  12. ciekawus
    ciekawus 3 lipca 2011, 22:57

    Noname, dziękuję za uznanie :-) Miałem G2 i Pro1. Uważam, że od G6 jakość się cofnęła na rzecz pikseli.

    Seria G jest IMO gniotem, bo ma za małą matrycę i basta. Jak wszystkie kompakty z małymi matrycami :-)

    Będzie APS-C, to się odczepię, bo reszta w G11/12 jest znakomita. Ruchomego LCD tylko brak.

  13. Blackman
    Blackman 3 lipca 2011, 22:58

    512 000 :O chyba ktoś dodał o jedno zero za dużo z tym użytecznym iso ...

  14. Fasol
    Fasol 3 lipca 2011, 22:58

    Nikon D900: ?? coś mnie ominęło a gdzie d800 ??

  15. Chocobo
    Chocobo 3 lipca 2011, 23:01

    Nowe nikony zapowiadają się ciekawie:
    link
    link

    Ciekawe tylko gdzie wcięło kółko nastaw (Oo)... ?

  16. focjusz
    focjusz 3 lipca 2011, 23:02

    Czekamy więc do sierpnia - września jak zwykle. Mam nadzieję że nowości Nikona się pojawią rzeczywiście ( tj że konkurencja zmusiła ich do ruszenia d ..) - pierwsze doniesienia o nim pojawiły się .... w grudniu 2008 !!! Ciekawy jestem też jak wypadnie konfrontacja z A77 który ma mieć tą samą matryce zdaje się.

  17. sigmiarz
    sigmiarz 3 lipca 2011, 23:20

    co ciekawe jak widać na ilustracjach nowe nikony mają mieć "luźne" LCD, czyli można je sobie wziąść w rękę a aparat na statywie np. wysoko nad głową... :)

  18. septemberlicht
    septemberlicht 3 lipca 2011, 23:29

    Co mi po przeciekniętych harmonogramach kompaktów Pentaksa. Nie macie jakichś przecieków dotyczących nowej szklarni do Pentaksa? Czekam na wieści o DA 8/4.5 fish-eye Ltd.

  19. jarekp
    jarekp 3 lipca 2011, 23:34

    @Chocobo, dzieki za linki do nowych nikonow... swoja droga to japonce takie dokladne i skrupulatne a w pierwszym linku w artykule jest literowka... w trzeciej kolumnie pomineli jeden krzaczek i sie troszke tekst kupy nie trzyma;)))))))))))))))))))))))))) wiem bo zawsze bylem dobry z biologii i sie znam na krzaczkach;)

  20. jarekp
    jarekp 3 lipca 2011, 23:35

    a swoja droga to czekam z niecierpliwoscia na nowego d400 i 7d mkII. porownamy zobaczymy;)
    Pozdrawiam

  21. jacuzzi
    jacuzzi 4 lipca 2011, 00:41

    no no .... Nikon D4 calkiem fajnie sie zapowiada ....

    @Fasol liczba 800 jest zarezerwowana dla Sony ;p

  22. wzrokowiec
    wzrokowiec 4 lipca 2011, 00:41

    Ale poprawcie 512 000 na 51 200, bo śmiech na sali :)

  23. wercio
    wercio 4 lipca 2011, 01:02

    Ja czekam na matrycę, która będzie mogła pracować naraz w kilku czułościach. Do tego dotykowy ekranik i elektroniczny filtr szary. Palcem zaznaczamy co ma być niższą czułością zrobione.

    @wzrokowiec
    Z nikonrumors:
    Sensitivity: 100-409600 ISO (Boost 25, 50, 819200 and even the unbelievable 1638400) (IQ* over 5 stops better than D3s, personally i will not believe that, sounds impossible)

    Swoją drogą 1638400 to wojsko wykupi wszystkie jako noktowizory do czołgów.

  24. 4 lipca 2011, 03:54

    "51-punktowy AF (wszystkie punkty krzyżowe)"

    Ktoś miał fantazję :D

  25. Bilbo
    Bilbo 4 lipca 2011, 05:57

    jak to dobrze że teraz Pentax w lustrach będzie mieć wymienną matrycę :)
    Kiedy test ??

  26. cedrys
    cedrys 4 lipca 2011, 07:35

    Zmienne ISO na matrycy podczas jednej ekspozycji to wcale niegłupi pomysł, ale ja bym to widział inaczej. Wiadomo, że szumy najbardziej dokuczają na obrzeżach kadru i że wybitnie do tego przyczynia się winietowanie konkretnego obiektywu, czasem dochodzące do 2EV. Ponieważ od dłuższego czasu stosuje się zapis charakterystyk obiektywów, więc dane o winietowaniu mogłyby być wykorzystane do podniesienia ISO na obrzeżach. W rezultacie szum by uległ zmniejszeniu, mimo że ilość docierającego światła pozostałaby taka sama.

  27. Dżozef
    Dżozef 4 lipca 2011, 08:02

    51 punktów AF zamiast jednego porządnego , pół miliona iso a szum w N już przy 400 jest usuwany programowo zostawiając plastikowy posmak i piękne fiolety. Eech mogli by w końcu użyć matryc od C.

  28. Szabla
    Szabla 4 lipca 2011, 08:11

    Szkoda, że na LensTip nie ma tych plotek. Firmy foto dowiedziałyby się wielu nowych rzeczy o swoich produktach. :))))

  29. slimaczysko
    slimaczysko 4 lipca 2011, 09:06

    ciekawus - G12 ma ruchomy wyświetlacz... może jednak wyrokujesz zbyt pochopnie o tym że coś jest
    "gniotem"...

    link

  30. gavin
    gavin 4 lipca 2011, 09:25

    Pentax strzelił sobie w kolano :)

  31. cedrys
    cedrys 4 lipca 2011, 09:54

    Dżozef,
    Co do punktów to zgadzam się z Tobą całkowicie, chociaż wiem, że są ludzie, którym jest to potrzebne. Natomiast co do matryc od C, to już jestem odmiennego zadania jako wieloletni użytkownik DSLR tej firmy. Żeby uniknąć szumów w narożach w 5D2 stosuję trzy sposoby: ISO100, obiektywy o małym winietowaniu i precyzyjną ekspozycję. Pomimo to zdarza się, że muszę odszumiać RAW-y zrobione na ISO100. Dodam, że w czasach kliszowych nie cierpiałem ziarna. O wiele lepszą matrycę ma Sony, szczególnie tą w zastosowaniu w D7000 Nikona. Kolega posiada ten aparat i bije on na głowę szumowo staruszka 5D2, chociaż ma 2 razy mniejsze piksele. Spokojnie można powiedzieć, że jest to matryca Nikona wyprodukowana przez Sony. Natomiast czy to jest robione programowo czy nie, to już jest mało istotne, artefakty można usunąć programowo razem z aberracją chromatyczną.

  32. Szabla
    Szabla 4 lipca 2011, 10:42

    To matryca Sony wyprodukowana dla Nikona.

  33. Szabla
    Szabla 4 lipca 2011, 10:44
  34. ciekawus
    ciekawus 4 lipca 2011, 12:16

    Slimaczysko, masz rację, Troche sie rozpędziłem. Tylko G7, 9 i 10 nie miały ruchomego LCD. To była zła passa. Miały zaś pozostałe, czyli 1, 2, 3, 5, 6, 11 i 12.

  35. hijax_pl
    hijax_pl 4 lipca 2011, 12:16

    @Szabla, a jaka matryca jest w K5?

  36. Szabla
    Szabla 4 lipca 2011, 12:26

    Na stoisku Pentaxa na Photokinie powiedzieli mi, że Sony. :)

  37. hijax_pl
    hijax_pl 4 lipca 2011, 12:28

    IMX-ile? Też 71?

  38. nagazie
    nagazie 4 lipca 2011, 12:39

    Czy Nikon D300s jest jeszcze produkowany?

  39. Euzebiusz
    Euzebiusz 4 lipca 2011, 12:46

    Szabla - Może Sony ukradło Nikonowi i sprzedało Pentaxowi :-)

  40. Raflus
    Raflus 4 lipca 2011, 13:39

    to jest matryca Sony wyprodukowana dla Sony, Nikon d7000 i Ricoh k-5 miały premierę po a55, tak to by pewnie wsadzili 14-kę, dlatego soft Nikosia nie do końca został dopracowany pod tą matrycę.

  41. Euzebiusz
    Euzebiusz 4 lipca 2011, 14:03

    "Ricoh k-5" - to była Hoya k-5 :-)

  42. ddarc
    ddarc 4 lipca 2011, 14:17

    cedrys .

    " w D7000 Nikona. Kolega posiada ten aparat i bije on na głowę szumowo staruszka 5D2, "
    Jakoś ciężko mi w to uwierzyć masz jakieś test z iso 1600 > 6400 ? Chętnie kupie D7000 jeśli jest tak dobry

  43. cedrys
    cedrys 4 lipca 2011, 14:42

    ddarc,
    Testy tablicowe są na Optycznych do wglądu, ja mówię o obrazach rzeczywistych, jednak tylko przy naturalnym oświetleniu dziennym, w łatwych warunkach. Zasadniczo chodziło mi o stwierdzenie, że matryca w D7000 lepiej sobie radzi w tych warunkach niż w 5D2, mimo że różnią się wielkością oraz rozmiarami piksela.

  44. Dżozef
    Dżozef 4 lipca 2011, 19:09

    @ cedrys -"szum w narożach"

    Dowcip roku !

  45. 4 lipca 2011, 22:34

    @Raflus
    Ciekawa teoria :D

  46. ciekawus
    ciekawus 4 lipca 2011, 23:08

    Dżozef, szum jest widoczny na wszystkich ciemnych partiach obrazu, np. na narożach, gdy są ciemne wskutek winietujacego obiektywu. Co w tym wesołego?

  47. wojcias
    wojcias 4 lipca 2011, 23:15

    Nikon D4s i D900: pełnoklatkowa matryca CMOS 18 Mpx

    O tym juz kilkanascie razy pisalem ze swietnie byloby gdyby Sony wypuscilo tani sensor do lustrzanki A77 ale w wersji FF. Tylko co by zrobil Nikon gdyby musial tej samej matrycy uzywac w D4s za 9999$ co w A77 (za 1200$)?

  48. Euzebiusz
    Euzebiusz 4 lipca 2011, 23:53

    "Tylko co by zrobil Nikon gdyby musial tej samej matrycy uzywac w D4s za 9999$ co w A77 (za 1200$)? "

    Zostałoby udowodnione, że to dwie różne matryce :-)

  49. zentaurus
    zentaurus 5 lipca 2011, 07:46


    TS
    Z punktu widzenia krajów zachodnich X100 nie jest jakoś specjalnie drogi. To u nas (oraz w krajach podobnie lub mniej bogatych) tzw. klasa średnia nie może sobie pozwolić na taką ładną zabawkę i sprzęt foto kupuje stosują kryterium jak największych możliwości za jak najniższą cenę.
    Fuji X100 jest także bardzo drogi dla obywateli bogatych krajów zachodnich. To że zarabiają kilka razy wiecej niż u nas to nie znaczy że wydają automatycznie kilka razy więcej na sprzęt foto. Tam też ludzie kalkulują kupując sprzęt kierując się relacją ceny do jakości. Jakoś nie widziałem na szyjach zchodnich turystów ogromnej ilości drogich aparatrów, raczej przeważają lustrzanki typu Canon 550, Nikon D90 oraz typowe kompakty znane takze na naszym rynku i te wcale nie najdroższe.

  50. Adelar
    Adelar 5 lipca 2011, 08:50

    @wojcias W D4 byłaby matryca zaprojektowana przez Nikona wyprodukowana przez Sony, a w Sony matryca zaprojektowana przez Sony wyprodukowana dla Pentaksa sprzedawana Ricoh-owi ;-)

Napisz komentarz

Komentarz można dodać po zalogowaniu.


Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.