Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - test obiektywu

13 lutego 2017

8. Winietowanie

Sprawdźmy najpierw, jak wygląda sprawa winietowania na plikach JPEG. Odpowiednie miniaturki znajdują się poniżej.

E-M5 II, JPEG, 12 mm, f/4.0 E-M5 II, JPEG, 12 mm, f/5.6
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Winietowanie Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Winietowanie
E-M5 II, JPEG, 25 mm, f/4.0 E-M5 II, JPEG, 25 mm, f/5.6
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Winietowanie Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Winietowanie
E-M5 II, JPEG, 60 mm, f/4.0 E-M5 II, JPEG, 60 mm, f/5.6
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Winietowanie Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Winietowanie
E-M5 II, JPEG, 100 mm, f/4.0 E-M5 II, JPEG, 100 mm, f/5.6
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Winietowanie Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Winietowanie


Ogólny obraz jest bardzo dobry, bo winietowanie nigdzie nie jest uciążliwe. Na trudnej kombinacji szerokiego kąta i maksymalnego otworu względnego spadek jasności w rogach wynosi 26% (−0.88 EV). To wartość, która daje się zauważyć, ale taka, którą wciąż możemy uznać za umiarkowaną. Na f/5.6 spada ona do 20% (−0.66 EV), a na f/8 do 15% (−0.47 EV). Dalsze przymykanie nie ma już mierzalnego wpływu na winietowanie.

----- R E K L A M A -----

Na dłuższych ogniskowych problemów nie ma wcale i to nawet na maksymalnym otworze względnym. Na 25 mm mamy winietowanie o wartości tylko 8% (−0.26 EV), a na 60 mm sięga ono 13% (−0.40 EV), by po przymknięciu do f/5.6 zmniejszyć się do 8% (−0.24 EV).

Winietowanie podobne do tego na szerokim kącie pojawia się znów na maksymalnej ogniskowej. Na f/4.0 mamy tutaj poziom 24% (−0.80 EV), a na f/5.6 wartość 11% (−0.32 EV).

Pliki RAW charakteryzują się większym winietowaniem ze względu na korygowanie dystorsji i przycinanie obrazu przy przechodzeniu do JPEG-a. Tyle, że na dłuższych ogniskowych różnica jest kosmetyczna i nie przekracza 2%. Wyjątkiem jest najkrótsza ogniskowa, gdzie dystorsja była bardzo duża, a przez to wycinany obszar był spory. W efekcie RAW z ogniskowej 12 mm i światła f/4.0 traci w rogach aż 41% światła (−1.54 EV).

Co ciekawe, wyniki uzyskane na E-PL1 są minimalnie większe niż te z E-M5 Mark II. Na skutek małej różnicy rozmiarów matryc, ewentualnie rozłożenia mikrosoczewek lub położenia komórek światłoczułych widzimy to, co zaprezentowaliśmy poniżej.

E-PL1, RAW, 12 mm, f/4.0 E-M5 II, RAW, 12 mm, f/4.0
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Winietowanie Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Winietowanie
E-PL1, RAW, 12 mm, f/11.0 E-M5 II, RAW, 12 mm, f/11.0
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Winietowanie Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Winietowanie


Otóż na E-M5 Mark II koło obrazowe obiektywu przy 12 mm wydaje się pokrywać całą matrycę. W przypadku E-PL1 już nie! Po mocnym przymknięciu przysłony same rogi obrazu robią się całkowicie czarne. To ciekawy wynik, który pokazuje, że matryce systemu Mikro 4/3 mogą zauważalnie się od siebie różnić. To w sumie nic dziwnego, bo oba użyte w teście aparaty różni aż 5 lat w dacie premiery.

Olympus E-M5 II, JPEG, 12 mm, f/4.0
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Winietowanie
Olympus E-M5 II, JPEG, 25 mm, f/4.0
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Winietowanie
Olympus E-M5 II, JPEG, 60 mm , f/4.0
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Winietowanie
Olympus M.Zuiko Digital ED 12-100 mm f/4 IS PRO - Winietowanie

----- R E K L A M A -----

WYMIEŃ STARE NA NOWE Z NIKON!

Nikon Z8

16498 zł 15238 zł

Nikon Z8

16498 zł 15238 zł

Nikon Z5 II

7944 zł 7524 zł

Nikon Z6 III

9997 zł 9157 zł
Kupujemy używany sprzęt za gotówkę. Raty 20x0%!