Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

SainSonic Kamlan 50 mm f/1.1 - test obiektywu

12 października 2018

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Podłużna aberracja chromatyczna daje się trochę we znaki, ale biorąc pod uwagę bardzo dobre światło obiektywu i jego prostą konstrukcję optyczną pozbawioną elementów niskodyspersyjnych, uzyskany efekt nie wygląda źle. Tutaj mamy więc raczej miłe zaskoczenie niż porażkę.

SainSonic Kamlan 50 mm f/1.1 - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Jak wygląda poprzeczna aberracja chromatyczna? Na to pytanie pozwoli odpowiedzieć nam poniższy wykres.
----- R E K L A M A -----

SainSonic Kamlan 50 mm f/1.1 - Aberracja chromatyczna i sferyczna


W okolicach maksymalnego otworu względnego poziom tej wady można określić mianem średniego. Na szczęście od przysłony f/2.8 w górę robi się mały i cały czas spada wraz z przymykaniem. Ponownie możemy więc napisać, że biorąc pod uwagę prostą konstrukcję Kamlana 1.1/50, poradził on sobie tutaj bardzo rozsądnie.

Fujifilm X-T2, RAW, f/1.1 Fujifilm X-T2, RAW, f/8.0
SainSonic Kamlan 50 mm f/1.1 - Aberracja chromatyczna i sferyczna SainSonic Kamlan 50 mm f/1.1 - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Sporo zastrzeżeń możemy mieć za to do korygowania aberracji sferycznej. Przede wszystkim, pierwsze zdjęcia w niniejszym rozdziale pokazują pływanie ogniska. Po przymknięciu przysłony od f/1.1 do f/2.0, głębia przesunęła się lekko w kierunku dalszych odległości. Co więcej, rozogniskowane krążki światła uzyskane przed i za ogniskiem pokazują wyraźne różnice, dość charakterystyczne dla nieskorygowanej do końca aberracji sferycznej. „Mgiełka”, którą widać na zdjęciach na przysłonie f/1.1, też świadczy o tym, że aberracja sferyczna ma tutaj sporo do powiedzenia.

X-T2, f/1.1, przed X-T2, f/1.1, za
SainSonic Kamlan 50 mm f/1.1 - Aberracja chromatyczna i sferyczna SainSonic Kamlan 50 mm f/1.1 - Aberracja chromatyczna i sferyczna

----- R E K L A M A -----

OFERTA NA BEZLUSTERKOWCE CANON

Canon EOS RP

3498 zł 3068 zł

Canon R5 Mark II

20498 zł 18298 zł

Canon R6 Mark II

8998 zł 8098 zł
SPRAWDŹ PEŁNĄ OFERTĘ SKLEPU!