Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

SainSonic Kamlan 50 mm f/1.1 - test obiektywu

12 października 2018

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Podłużna aberracja chromatyczna daje się trochę we znaki, ale biorąc pod uwagę bardzo dobre światło obiektywu i jego prostą konstrukcję optyczną pozbawioną elementów niskodyspersyjnych, uzyskany efekt nie wygląda źle. Tutaj mamy więc raczej miłe zaskoczenie niż porażkę.

SainSonic Kamlan 50 mm f/1.1 - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Jak wygląda poprzeczna aberracja chromatyczna? Na to pytanie pozwoli odpowiedzieć nam poniższy wykres.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

SainSonic Kamlan 50 mm f/1.1 - Aberracja chromatyczna i sferyczna


W okolicach maksymalnego otworu względnego poziom tej wady można określić mianem średniego. Na szczęście od przysłony f/2.8 w górę robi się mały i cały czas spada wraz z przymykaniem. Ponownie możemy więc napisać, że biorąc pod uwagę prostą konstrukcję Kamlana 1.1/50, poradził on sobie tutaj bardzo rozsądnie.

Fujifilm X-T2, RAW, f/1.1 Fujifilm X-T2, RAW, f/8.0
SainSonic Kamlan 50 mm f/1.1 - Aberracja chromatyczna i sferyczna SainSonic Kamlan 50 mm f/1.1 - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Sporo zastrzeżeń możemy mieć za to do korygowania aberracji sferycznej. Przede wszystkim, pierwsze zdjęcia w niniejszym rozdziale pokazują pływanie ogniska. Po przymknięciu przysłony od f/1.1 do f/2.0, głębia przesunęła się lekko w kierunku dalszych odległości. Co więcej, rozogniskowane krążki światła uzyskane przed i za ogniskiem pokazują wyraźne różnice, dość charakterystyczne dla nieskorygowanej do końca aberracji sferycznej. „Mgiełka”, którą widać na zdjęciach na przysłonie f/1.1, też świadczy o tym, że aberracja sferyczna ma tutaj sporo do powiedzenia.

X-T2, f/1.1, przed X-T2, f/1.1, za
SainSonic Kamlan 50 mm f/1.1 - Aberracja chromatyczna i sferyczna SainSonic Kamlan 50 mm f/1.1 - Aberracja chromatyczna i sferyczna