Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Venus Optics LAOWA 12 mm f/2.8 ZERO-D - test obiektywu

7 stycznia 2019

6. Dystorsja

ZERO-D w nazwie testowanego obiektywu sugeruje, że wyjątkowo zadbano tutaj o korygowanie dystorsji. Jest to jednak prawdziwe tylko w przypadku matrycy APS-C/DX, gdzie uzyskany przez nas wynik wynosi −0.72% i nie wzbudza w nas żadnego niepokoju.

Gdy przejdziemy na pełną klatkę, wada na wzrasta do wartości −2.02% i gdyby Laowa nie chwaliła się owym ZERO-D, napisalibyśmy, że to rozsądny wynik – oczywiście jeśli weźmiemy pod uwagę kąt widzenia obiektywu. Jeśli jednak producent chwali się, że dystorsję skorygował idealnie, to nasze oczekiwania rosną i wynik na poziomie −2% nie jest tym, co chcielibyśmy zobaczyć.

Wykonaliśmy tutaj jednak jeszcze jeden eksperyment. Zdecydowaliśmy się, fotografując tablicę do dystorsji, przesunąć pierścień ostrości na nieskończoność i mocno przymknąć przysłonę, żeby uzyskać ostry obraz naszej tablicy nawet pomimo tego, że obiektyw stał blisko niej. W tym przypadku pomiar dystorsji pokazał wartość −2.39%, a więc nieznacznie wyższy niż w przypadku pierścienia ostrości ustawionego na odległość wyraźnie poniżej 1 metra. To bardzo interesujący efekt, bo we wszystkich obiektywach, dla których robiliśmy ten eksperyment, dystorsja dla ustawienia pierścienia na nieskończoność była mniejsza niż dla innych odległości.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Canon 50D, 12 mm
Venus Optics LAOWA 12 mm f/2.8 ZERO-D  - Dystorsja
Canon 5D MkIII, 12 mm, blisko
Venus Optics LAOWA 12 mm f/2.8 ZERO-D  - Dystorsja
Canon 5D MkIII, 12 mm, daleko
Venus Optics LAOWA 12 mm f/2.8 ZERO-D  - Dystorsja