Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Venus Optics LAOWA 12 mm f/2.8 ZERO-D - test obiektywu

7 stycznia 2019

7. Koma, astygmatyzm i bokeh

O dobrym korygowaniu komy możemy mówić tylko w przypadku obszaru kadru obejmowanego przez matrycę formatu APS-C/DX. W rogach pełnej klatki koma jest widoczna bez najmniejszych problemów i tylko nieznacznie zmniejsza się po przymknięciu przysłony o 1 EV.

Centrum, f/2.8 Róg APS-C, f/2.8 Róg FF, f/2.8
Venus Optics LAOWA 12 mm f/2.8 ZERO-D  - Koma, astygmatyzm i bokeh Venus Optics LAOWA 12 mm f/2.8 ZERO-D  - Koma, astygmatyzm i bokeh Venus Optics LAOWA 12 mm f/2.8 ZERO-D  - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/4.0 Róg APS-C, f/4.0 Róg FF, f/4.0
Venus Optics LAOWA 12 mm f/2.8 ZERO-D  - Koma, astygmatyzm i bokeh Venus Optics LAOWA 12 mm f/2.8 ZERO-D  - Koma, astygmatyzm i bokeh Venus Optics LAOWA 12 mm f/2.8 ZERO-D  - Koma, astygmatyzm i bokeh


Jeśli chodzi o astygmatyzm, który rozumiemy jako średnią różnicę pomiędzy poziomymi i pionowymi wartościami funkcji MTF50, nie mamy do niego najmniejszych zastrzeżeń. Zmierzona przez nas wartość wyniosła 2.2%, co powoduje, że tą wadą zupełnie nie powinniśmy zaprzątać sobie głowy.

----- R E K L A M A -----

Przy parametrach, jakie ma Laowa 2.8/12, trudno o duże obszary nieostrości na uzyskiwanych nią zdjęciach. Wygląd nieostrości nie jest więc tym, co będzie decydowało o wyborze tego obiektywu. Poniższe zdjęcia pokazują jednak, że powodów do narzekań nie mamy. Oczywiście krążki byłyby ładniejsze, gdyby użyto 9–10 listków przysłony a nie siedmiu, ale, na szczęście, rozkład światła jest w nich dość równy, a obwódka nie akcentuje swojej obecności zbyt mocno. Nie widzimy też zauważalnego cebulowatego bokeh, który pojawia się często w sytuacji, gdy mamy do czynienia z elementami asferycznymi. Zniekształcenia krążków w rogach kadru przy tym kącie widzenia są nieuniknione, więc trudno uznawać je za wadę.

Centrum, f/2.8 Róg APS-C, f/2.8 Róg FF, f/2.8
Venus Optics LAOWA 12 mm f/2.8 ZERO-D  - Koma, astygmatyzm i bokeh Venus Optics LAOWA 12 mm f/2.8 ZERO-D  - Koma, astygmatyzm i bokeh Venus Optics LAOWA 12 mm f/2.8 ZERO-D  - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/4.0 Róg APS-C, f/4.0 Róg FF, f/4.0
Venus Optics LAOWA 12 mm f/2.8 ZERO-D  - Koma, astygmatyzm i bokeh Venus Optics LAOWA 12 mm f/2.8 ZERO-D  - Koma, astygmatyzm i bokeh Venus Optics LAOWA 12 mm f/2.8 ZERO-D  - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/5.6 Róg APS-C, f/5.6 Róg FF, f/5.6
Venus Optics LAOWA 12 mm f/2.8 ZERO-D  - Koma, astygmatyzm i bokeh Venus Optics LAOWA 12 mm f/2.8 ZERO-D  - Koma, astygmatyzm i bokeh Venus Optics LAOWA 12 mm f/2.8 ZERO-D  - Koma, astygmatyzm i bokeh