Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Venus Optics LAOWA 12 mm f/2.8 ZERO-D - test obiektywu

7 stycznia 2019

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Szeroki kąt i duża głębia ostrości powodują, że trudno na zdjęciu uzyskać wyraźne obszary nieostrości. Ale nawet wtedy, gdy spróbuje się je uzyskać fotografując na przykład z minimalnej odległości, w owych nieostrościach trudno dojrzeć zabarwienia. Testowany obiektyw nie ma więc problemów z korygowaniem podłużnej aberracji chromatycznej.

Venus Optics LAOWA 12 mm f/2.8 ZERO-D  - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Jeśli chodzi o poprzeczny wariant tej wady, możemy ocenić go spoglądając na poniższy wykres.
----- R E K L A M A -----

Venus Optics LAOWA 12 mm f/2.8 ZERO-D  - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Na brzegu pełnej klatki nie mamy powodów do narzekań – tym bardziej, jeśli weźmiemy pod uwagę kąt widzenia, z jakim mamy do czynienia. Tutaj aberracja trzyma się okolic 0.08%, a więc granicy poziomu małego i średniego. Trochę gorzej sytuacja wygląda na brzegu matrycy APS-C/DX. W okolicach maksymalnego otworu względnego wada ta jest jest na granicy poziomu średniego i dużego, ale wraz z przymykaniem przysłony maleje do wartości średnich.

Canon 5D III, RAW, APS-C, f/2.8 Canon 5D III, RAW, APS-C, f/11.0
Venus Optics LAOWA 12 mm f/2.8 ZERO-D  - Aberracja chromatyczna i sferyczna Venus Optics LAOWA 12 mm f/2.8 ZERO-D  - Aberracja chromatyczna i sferyczna



Aberracja sferyczna

Na pierwszych zdjęciach z niniejszego rozdziału trudno dojrzeć efekt „pływania” ogniska. Niestety dodatkowych testów w tej kategorii nie udało się wykonać, bo przy tej głębi ostrości dawanej przez obiektyw nie mogliśmy uzyskać rozsądnej wielkości krążków światła po obu stronach ogniska. Wydaje się nam jednak, że większych problemów z aberracją sferyczną testowany obiektyw nie ma.