Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1.2 PRO - test obiektywu

28 stycznia 2019

4. Rozdzielczość obrazu

Rozdzielczość (w sensie wartości funkcji MTF50) obiektywu Olympus M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1.2 PRO została przetestowana w oparciu o pliki RAW z aparatu Olympus O-MD E-M5 Mark II. W tym przypadku za poziom przyzwoitości uznajemy wartości wynoszące 48–50 lpmm. Wysokiej klasy obiektywy stałoogniskowe uzyskują tutaj rezultaty na poziomie 85 lpmm i wyższym. Najlepsze osiągi odnotowaliśmy u Panasonika Leica DG Elmarit 200 mm f/2.8 POWER O.I.S., który przekroczył 91 lpmm oraz Olympusa M.Zuiko Digital ED 45 mm f/1.2 PRO, który dotarł aż do okolic 96 lpmm.

Zobaczmy więc, jak na tym tle prezentują się wyniki testowanego obiektywu. Rezultaty, jakie uzyskał on w centrum kadru i na jego brzegu, są zaprezentowane na poniższym wykresie.

Olympus M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1.2 PRO - Rozdzielczość obrazu

----- R E K L A M A -----


Od razu widać, że mamy tutaj kolejny rekord. Olympus M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1.2 PRO jest lepszy od modelu 1.2/45 nie tylko na maksymalnym otworze względnym, ale jednocześnie, po przymknięciu przysłony, dociera do wartości 98.6 ±0.9 lpmm, co jest nowym rekordem na matrycy Olympusa O-MD E-M5 Mark II.

Jeśli chodzi o brzeg kadru, to też możemy wypowiadać się tutaj w superlatywach. Już od maksymalnego otworu względnego mamy wyniki dochodzące do okolic 60 lpmm, a więc powodujące, że obraz jest w pełni użyteczny. Po przymknięciu przysłony, w przedziale f/2.0–5.6, mamy rezultaty przekraczające 65 lpmm, a na f/2.8 dochodzące do prawie 72 lpmm. To oznacza, że obraz jest ostry w całym kadrze. Warto jednak nadmienić, że szeroki kąt jest trudniejszy do skorygowania przy tak dobrym świetle. Model 1.2/45, który daje ponad dwa razy mniejszy kąt widzenia, na brzegu tej samej matrycy potrafił dawać wyniki powyżej 80 lpmm.

Podsumowanie tego rozdziału nie może być inne niż pozytywne. Mamy do czynienia z szerokokątnym obiektywem o kącie widzenia 65 stopni i świetnym świetle f/1.2, który notuje rekordowe osiągi w centrum kadru, a jednocześnie daje dobrej jakości obraz na brzegu kadru i to od maksymalnego otworu względnego począwszy. Takie wymagania stawia się najlepszym obiektywom na rynku i testowany obiektyw radzi sobie z nimi znakomicie.

Na końcu tego rozdziału tradycyjnie przedstawiamy wycinki zdjęć naszej tablicy do pomiarów rozdzielczości pobrane z plików JPEG, zapisywanych równolegle z RAW-ami użytymi do powyższej analizy.

Olympus E-M5 II, JPEG, f/1.2
Olympus M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1.2 PRO - Rozdzielczość obrazu
Olympus E-M5 II, JPEG, f/2.8
Olympus M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1.2 PRO - Rozdzielczość obrazu