Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1.2 PRO - test obiektywu

28 stycznia 2019

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Jasne obiektywy szerokokątne potrafią mieć poważne problemy z korygowaniem podłużnej aberracji chromatycznej. Takich poważnych problemów nie ma testowany Olympus 1.2/17. Nie znaczy to jednak, że aberracja ta jest korygowana idealnie. Lekkie zabarwienie obrazów pozaogniskowych, szczególnie na f/1.2, daje się dojrzeć, ale nie jest to problem duży czy nawet średni. Nie mamy więc tutaj większych zastrzeżeń.

Olympus M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1.2 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Wykres poprzecznej aberracji chromatycznej w zależności od wartości przysłony jest przedstawiony na poniższym rysunku.
----- R E K L A M A -----

Olympus M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1.2 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Widzimy tutaj lekki wzrost omawianej wady od niespełna 0.05% dla maksymalnego otworu względnego do lekko ponad 0.07% dla przedziału przysłon od f/5.6 do f/16. Cały ten zakres wyników mieści się w poziomie, który określamy mianem małego. Śmiało można więc napisać, że M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1.2 PRO nie ma problemów z korygowaniem poprzecznej aberracji chromatycznej.

Olympus E-M5 II, RAW, f/1.2 Olympus E-M5 II, RAW, f/11.0
Olympus M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1.2 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna Olympus M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1.2 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Jeśli chodzi o aberrację sferyczną, jest ona skorygowana na tyle dobrze, że nie daje efektu „pływania” ogniska. Widać to dobrze na pierwszym obrazku z niniejszego rozdziału. Jej wpływ daje się jednak zauważyć na zdjęciach rozogniskowanych punktów świetlnych. Obraz krążka uzyskanego przed ogniskiem pokazuje miękkie brzegi, natomiast ten za ogniskiem ma wyraźną, jasną obwódkę. To klasyczny objaw omawianej wady i świadczy o tym, że optyka nie koryguje jej do końca. Trudno powiedzieć, czy to celowy zabieg związany z zapewnieniem lepszego wyglądu nieostrości, czy może cena, jaką przyszło zapłacić za lepsze skorygowanie innej wady optycznej.

Olympus E-M5 II, f/1.2, przed Olympus E-M5 II, f/1.2, za
Olympus M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1.2 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna Olympus M.Zuiko Digital ED 17 mm f/1.2 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna