Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 28 mm f/2 - test obiektywu

4 kwietnia 2019

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Testowanemu obiektywowi nie brakuje elementów ze szkła niskodyspersyjnego, co sugerowało, że z podłużną aberracją chromatyczną poradzi sobie dobrze. Niestety, coś poszło nie do końca po myśli konstruktorów optyki, bo zabarwienie obrazów pozaogniskowych jest wyraźne i będzie dawać się we znaki nie tylko podczas fotografowania tablic testowych. Co więcej, widać je nawet po przymknięciu przysłony do wartości f/2.8.

Sony FE 28 mm f/2 - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Czy podobne problemy będziemy mieli w przypadku poprzecznej aberracji chromatycznej? Na to pytanie pozwoli odpowiedzieć poniższy wykres.

----- R E K L A M A -----

Sony FE 28 mm f/2 - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Znów najwięcej problemów mamy na maksymalnym otworze względnym, co po części wyjaśnia, dlaczego właśnie tam obiektyw notował słabsze wyniki, jeśli chodzi o rozdzielczość zarówno w centrum, jak i na brzegu kadru. Przymknięcie przysłony do f/2.8 powoduje, że aberracja robi się średnia, a od f/4.0 w górę możemy mówić o wynikach umiarkowanych lub nawet małych.

A7R II, RAW, APS-C, f/2.0 A7R II, RAW, FF, f/11.0
Sony FE 28 mm f/2 - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony FE 28 mm f/2 - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja sferyczna

Pierwsze zdjęcia w niniejszym rozdziale nie dają najmniejszych objawów „pływania” ogniska. Aberracja sferyczna nie może być więc duża lub bardzo duża. Rozogniskowane krążki światła także nie dają zauważalnych powodów do obaw o to, że obiektyw ma poważniejsze problemy z korygowaniem tej wady.

A7R II, f/2.0, przed A7R II, f/2.0, za
Sony FE 28 mm f/2 - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony FE 28 mm f/2 - Aberracja chromatyczna i sferyczna