O tym się mówi, czyli plotki i ploteczki z ostatniego tygodnia
Choć w mijającym tygodniu w zasadzie nie odbyła się ani jedna premiera, to z pewnością jest to tzw. cisza przed burzą, gdyż producenci przygotowują już produkty, które mają zostać zaprezentowane przed tegoroczną Photokiną. Aby dowiedzieć się nieco więcej o tych nowościach, warto zajrzeć do naszego cotygodniowego zestawienia plotek. Posłuchajcie…
Uwaga! Poniższe informacje w większości nie są oficjalnymi informacjami producentów i pochodzą często z nieznanych i niepotwierdzonych źródeł.
![]() |
Canon
Nowe obiektywy tilt-shift
Podobno nowe obiektywy typu tilt-shift od firmy Canon mają zostać zaprezentowane dopiero w przyszłym roku. Jeżeli plotki się potwierdzą, to będą to modele o ogniskowych 45 i 90 mm, w których ma zostać zastosowany nowy mechanizm przechylania i przesuwania osi optycznej.
Nowa lampa błyskową
Mówi się, że jesienią tego roku poznamy następcę lampy błyskowej Speedlite 430EX II. Nowy model ma współpracować z transmiterem ST-E3-RT.
Canon EF 135 mm f/1.8L IS
Tak podobno ma wyglądać obiektyw Canon EF 135 mm f/1.8L IS:![]() |
Zdjęcie pojawiło się na chińskim forum Xitec i jak to zawsze bywa w tego typu przypadkach, nie ma pewności, czy przedstawia ono autentyczny produkt, czy jest to radosna twórczość jakiegoś domorosłego grafika.
Jesienne nowości
W związku ze zbliżającą się Photokiną nie ustają spekulacje na temat produktów, jakie Canon zamierza zaprezentować na tych największych w świecie targach fotograficznych. Z pewnością zobaczymy nowe aparaty kompaktowe serii PowerShot, a wśród nich prawdopodobnie następcę modelu G12, a także niewielki aparat z obiektywem o świetle f/1.9. Podobno Canon pokaże także kolejnego bezlusterkowca serii M, który będzie skierowany do bardziej zaawansowanych użytkowników. Posiadaczy lustrzanek z pewnością ucieszy plotka na temat obiektywu EF 14–24 mm, którego być może poznamy jeszcze w tym miesiącu. Mówi się też o lustrzance z matrycą o rozdzielczości przekraczającej 35 Mpix, czyli konkurencie Nikona D800.
Leica
Leica D-Lux 6 i Leica V-Lux 4
Leica przyzwyczaiła nas do tego, że pod swoją marką wypuszcza aparaty kompaktowe stworzone na bazie wybranych modeli Panasonic Lumix. Zatem nikogo nie zdziwi fakt, że niemiecki producent zamierza na Photokinie pokazać aparaty Leica D-Lux 6 i Leica V-Lux 4, czyli bliźniacze modele kompaktów Panasonic Lumix FZ200 i Panasonic Lumix LX7, które miały swoją premierę w zeszłym miesiącu. Do sieci trafiło już nawet zdjęcie, które rzekomo przedstawia nowe aparaty z czerwoną kropką.![]() |
Nikon
Rozwój systemu Nikon 1
Plotki głoszą, że podczas tegorocznej Photokiny firma Nikon zamierza nieco rozbudować swój system bezlusterkowców. Do oferty japońskiego producenta ma trafić model Nikon 1 J2 (cena ok. 900 USD), a także nowy kitowy obiektyw Nikkor 1 11–27.5 mm f/3.5–5.6, który ma być dostępny za ok. 320 USD. Listę nowości ma zamykać wodoodporna do 40 m obudowa z wbudowaną zewnętrzną lampą błyskową. Jej cenę ustalono na poziomie ok. 1000 USD.
Coś dla miłośników patentów
Firma Nikon złożyła wniosek patentowy, w którym opisano obiektyw Nikkor 300 mm f/4 VR. Ma on wyróżniać się długością wynoszącą zaledwie 190 mm, którą udało się osiągnąć dzięki zastosowaniu w jego wnętrzu powierzchni dyfrakcyjnej.
Olympus
Tania stałka
Podobno Olympus zamierza poszerzyć swoją ofertę o nowy obiektyw stałoogniskowy. Mówi się, że będzie to najtańsza stałka, jaka kiedykolwiek została wyprodukowana. Tylko nie wiadomo, czy przez Olympusa, czy w ogóle.
Panasonic
Plotki głoszą, że na Photokinie czeka nas wysyp obiektywów Mikro Cztery Trzecie od firmy Panasonic. Na liście nowości mają znaleźć się aż cztery modele, a wśród nich: Lumix X 35–100 mm, teleobiektyw stałoogniskowy, stałka mająca konkurować z Olympusem 75 mm f/1.8 i szerokokątny zoom.
Sony
Sony NEX-5R i NEX-6
Indonezyjska Agencja Komunikacyjna publikuje na swojej stronie internetowej listę zgłoszonych do rejestracji urządzeń, które będą sprzedawane na terenie tego kraju i będą wykorzystywać różnego rodzaju interfejsy komunikacyjne. Na liście znalazły się tajemnicze aparaty Sony NEX-5R oraz Sony NEX-6, o których wiemy, że zostaną wyposażone w moduły WiFi. Podobno nowe bezlusterkowce mają mieć swoją premierę przed Photokiną. W modelu NEX-5R ma znaleźć się 16-megapikselowa matryca i odchylany ekran LCD, a NEX-6 ma zostać wyposażony w wizjer elektroniczny. Wraz z aparatami producent ma zaprezentować trzy obiektywy Sony E, wśród których znajdziemy naleśniki 16–50 mm i 11–18 mm, a także jasną stałkę.
Sony SLT-A99
Pojawiają się kolejne informacje na temat pełnoklatkowej lustrzanki Sony SLT-A99, która ma zostać zaprezentowana na Photokinie wraz z obiektywem Carl Zeiss 50 mm f/1.4. Mówi się, że Sony w końcu zdecydowało się zrezygnować z własnego złącza lampy błyskowej i na nowym korpusie zostanie umieszczona tradycyjna gorąca stopka. Abyśmy mogli od razu podpiąć do niej produkt Sony, to producent zamierza poszerzyć ofertę o nową lampę błyskową o liczbie przewodniej 60.Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
nudy
Ciekawi mnie ten bardziej zaawansowany bezlusterkowiec Canona.
Krótka 300 też ciekawa
eh... a99 miała być z 50/1.2 a teraz nie dojść ze 1.4 to jeszcze stopkę zabrali :(
Ale lipa, a miał być Carl Zeiss 50mm F1.2 :-(
Czy ktos cos wie o tej stałce Olympusa ?
Obiektywy Tilt nie zakrzywiają osi optycznej Panowie optyczni.
Canon wynalazł obiektyw 300/ o długości zaledwie 19cm! Pentax ma taki od lat 5, długość 18,4cm. Nawet nie wiedziałęm, że to taki wyczyn. Ciekawe, czy cena też bedzie wyższa...
Na zdjęciu obiektywu Canon EF 135 mm f/1.8L IS wyraźnie widać, że to montaż. Napis z przodu ma wyraźnie inną krzywiznę niż obiektyw. Po co powtarzać bezkrytycznie po canonrumors.com.
Wygląda na to że obecni właściciele lamp sony powinni szybko szukać nowych nabywców na allegro. Przynajmniej ja bym tak zrobił.
Mam nadzieje że ta stałka Olka to będzie to wyczekiwane przez wielu 25 1,8. Mam też nadzieje, że optycznie dorówna 45 1,8
dcs - masz racje, zakrzywianie nie do konca tu pasuje. poprawilem na przchylanie.
@ rolech
"przchylanie"
Chyba z deszczu pod rynnę :D
@kivirovi
Po pierwsze, nikt nie twierdzi że Pentax nie ma takiego obiektywu.
Po drugie, ja doczytałem tylko o obiektywie Nikona, Canon niestety jeszcze się takiego nie dorobił.
Chyba zmienię system z tego powodu :p
rzeczywiście, przepraszam urażonych, za nieporadne czytanie.
Nikon niech rozbuduje swój system o większą matrycę, bo 1-calówka to za mało. Po bezlusterkowcu Canona zostal wyraźnie w tyle.
rolech - te 19cm tej patentowej 300ki jest wraz z odległością bagnetową. Od przedniej soczewy do bagnetu będzie to ok 15cm.
kivirovi - jak już porównujesz to porównuj ~190mm z 184+46=230mm ;)
dude83, to tylko plotka. Stopka jest bardzo pozytywnym rozwiązaniem i po premierze dwóch ostatnich modeli lamp raczej nie będzie zmiany stopki.
dude83, to tylko plotka. Stopka jest bardzo pozytywnym rozwiązaniem i po premierze dwóch ostatnich modeli lamp raczej nie będzie zmian w tym elemencie.
V07TEK, dlaczego 1-calowa to za mało? Z matrycą APS-C bezlusterkowiec ma sens ale tylko ze szkłami
...tylko ze szkłami poniżej 70mm. Większe ogniskowe powodują takie ergonomiczny problem.y jak SLR z 500 czy 600kami.
Aż ciężko mi uwierzyć, że Canon chce poprawiać 135-tke. To obiektyw bez wad :) ... no chyba, że chodzi o te 0,2 światła, a tego nigdy za mało.
mnie najbardziej zdołowały njusy na temat Leiki, za chwilę kupią ja Chińczycy, którzy pod tym logo zaczną produkować komórki i smartfony
kopie Lumiksów -żenada
boogi58 - jaką żenadę w tym widzisz? Przecież od lat Leica i Panasonic współpracują przy robieniu kompkaktów (Leica robi/firmuje obiektywy), przez co na rynku zawsze jest kilka bliźniaczych modeli obu producentów.
Dla mnie większym problemem jest kolejne pogrążanie się systemu 1 Nikona. Puszczają kolejny ciemny zoomik do kolekcji. Mogliby się uczyć od Sony jak wykorzystywać matrycę CX i robić do niej jasne obiektywy. W tym systemie oczekiwałbym stałek jaśniejszych niż f/1.0, a nie czegoś ze światłem kita na pełną klatkę lub APS-C...
@noworries
Nie wiem czy to tylko czcze gadanie, ale ja np słyszałem kilka opinii, że lampy sony w tych pominoltowskich stopkach po prostu luźno latają. Może jednak nie do końca plotka?
A99 i stopka - czas na radiowe sterowanie blyskiem (bezposrednio body-lampa) a tutaj lampa i wlasciwie tylko tutaj przyda sie stopka ISO do setek statywow pod lampy i tego typu "trzymaczy" lamp.
Jesli chodzi o bezposrednie polaczenie lampa-aparat to nie bylo szybszego pewniejszego zaczepu przez 25 lat. Teraz natomiast Canon pokazal - choc dopiero kilka lat temu , ze na ISO tez mozna szybko i bezpiecznie zamocowac lampe nie posiadajac malych paluszkow do przykrecania zacisku "srubowego".
> Dla mnie większym problemem jest kolejne pogrążanie się systemu 1 Nikona.
Otóż to! Ultrajasne stałki, niemożliwe do stworzenia w innych systemach, to jest to o czym powienien pomyśleć Nikon. To powinno wyróżniać ten system. Kolejny zoom ze światłem 3.5-5.6 tutaj nic nie wnosi.
"W tym systemie oczekiwałbym stałek jaśniejszych niż f/1.0" - czy takie szkiełko nie miałoby przypadkiem monstrualnych rozmiarów? Już obecna optyka jest dosyć duża.... Nie wiem jak to jest, ale Pentax potrafi robić małe obiektywy, nawet pod matryce APS-C - Nikon niestety już nie. I babra się w tym bezlusterkowcu z matrycą kompakta głębiej i głębiej....
***s*** | 2012-08-06 09:16:01 - Szczerze mówiąc nie wyobrażam sobie innej sytuacji niż prezentacja systemu lamp z wszystkimi funkcjami CLS, w pełni radiowym zdalnym wyzwalaniem, Quick-shift bounce i może czymś jeszcze. Wtedy przejście na dziadowską stopkę miałoby jakiś sens. W innym wypadku byłaby to jedna z najgłupszych decyzji Sony w ostatnim okresie, bo niestety ale stopka iISO znacznie wyprzedza standardową gorącą stopkę praktycznie w każdym względzie, o czym sam wspomniałeś.
@Sky_walker, zobacz jaką wielkość ma Voigtlander 25mm/0.95 pod MFT, matryca CX jest jeszcze mniejsza, więc więc wydaje mi się daje to jeszcze większe możliwości miniaturyzacji.
Najwyrazniej jednak dział marketingu Nikona stwierdził, że to się nie sprzeda...
bo Nikon 1 jest tylko po to zeby byl bezlusterkowiec, ma być z założenia gorszy od lustrzanki i ma byc Nikon. Sam widziałem w saturnie, jak para - młodych nawet ludzi,kupowała "mały dobry apara", sprzedawca zachecal do Panasonika, a panstwo stwierdzili: Nikon to jest Nikon. Sprzedawcy oczy posmutniały a jak powiedzieli, ze do kompletu chca 30-110 to sie załamał...
Im blizej premiery A99, z plotki na plotke aparat jest coraz bardziej "okrajany" ze specyfikacji. Niedlugo wyjdzie ze nie ma co sie na ten aparat napalac. Co do CZ 50/1.2 - gdyby taki mial byc wszyscy by wychwalali sony w niebiosa na forach pokazujac kolejne pro szklo w ofercie ale prawie nikt tego nie kupi bo nie bedzie bral pod uwage ze taki sam canon stoi ok 6k zl. A tu jeszcze z 1-2tys trzeba byloby doliczyc za domalowane logo CZ. Moze 1.4 jak na zeissa bedzie bardziej przystepne. Bo tak szczerze... kogo z was bedzie stac na zeissa 1.2 ??
To nie tyle kwestia tego, kogo stać na taki bardzo jasny standard zeissa, tylko priorytetów. Kiedy ma się w zestawie kilka porządnych standardów, można uderzać w target klientów specyficznych. Zaś podstawą jest posiadanie porządnej 50 f/1.4. W przypadku sony sensowniejszym wyborem jest 50 f/1.4 zeiss`a. Zresztą tym tym kierunku szła dotychczasowa filozofia; przecież mogli wydać 24 f/1.8 zeiss`a - dwa razy droższą i wcale nie lepszą od tej obecnej ze światłem f/2.
Myślę, że wiele osób tę 50 1.4 od zeiss`a przyjmie bardzo ciepło o ile będzie to dobry obiektyw mechanicznie i optycznie. Nawet jeżeli będzie kosztował około 3000 zł, to i tak będzie konkurencja dla sigmy. Wystarczy, że autofokus będzie taki jaki w pozostałych szkłach sony zeiss.
@pail123 - kogo z nas, z Polski, będzie stać to jest dla producenta mało istotne, nie jesteśmy, jak to się ładnie mówi "w targecie".
Miałem okazję widzieć co potrafi CZ 24 1.8 w połączeniu z NEX'em 7 i jego 24 Mpix'elową matrycą... jeżeli ktoś potrzebuje i go stać to ma przynajmniej wybór. Przy tej okazji przestałem wierzyć, że zwiększanie Mpix'eli nie ma sensu :-)
paul123 | 2012-08-06 12:48:24 - hehehehehe, popracuj trochę w zachodniej europie albo US to zobaczysz, że taki Zeiss 50 f/1.2 kosztuje tyle wysiłku co kupienie średniej klasy zooma w Polsce. Czyli jak najbardziej do zniesienia jeśli fotografię traktujesz na poważnie. :)
Ale CZ 24 1.8 do nexa to jednak nie to samo co obiektyw pod FF. Natomiast mogę zapewnić, że osiągnięcia CZ 24 f.2 do sony FF są spektakularne. Dodatkowo jeszcze mechanika tego obiektywu jest rewelacyjna (budowa, autofokus). To naprawdę obiektyw marzenie. Coś takiego z napędem ssm w standardzie, ze światłem 1.4 i przy adekwatnej cenie, to będzie hit.
Sky-walker, owszem - za granicą zarabia się więcej, co nie oznacza, że wydaje się pieniądze łatwiej. Skoro można wydać mniej, to wydaje się mniej. 50-tka obecnie nie jest obiektywem pierwszego wyboru, czasy się zmieniły, więc tylko wybitnie specyficzny klient wyda na standard 1500$ w bonusie mając tylko leciutki handicap w wielkości otworu względnego. Sorry, ale budowanie systemu na emocjach klientów specyficznych nie jest najlepszą strategią biznesową.
No to się załamałem... Myślałem o nowym fullfrejmie w perspektywie kilku lat, być może o A99 lub jego następcy (w zależności, czy mi będą pasowały), cały czas rozbudowując swój system o kolejne zabawki. Lubię bawić się światłem i zestawem radiowym, korzystam niekiedy z czterech lamp Minolty (trzy z serii xi, a jedna hs), do tego mam genialną Sony HVL-58AM z łamanym palnikiem i co...? Przy zakupie kolejnego fullfejma Sony muszę od nowa oświetlenie kompletować razem z zestawami radiowymi? Na głowę upadli?!
Ps. @dude83
Być może i lekko się kiwa lampa po zapięciu, ale to akurat nigdy mi nie przeszkadzało :)
Nic nie spada, nie przechyla się, po prostu jest lekki luz, który nie ma wpływu na komfort pracy.
SkyWalker - skoro pod większą matrycę u43 są normalnych rozmiarów i bardzo udane optycznie Vojtki f/0.95 z ogniskową 17 mm i 25 mm, to nie widzę powodów, żeby szkieł o takim świetle nie było na jeszcze mniejszym detektorze CX.
Sony na tą matrycę potrafiło zrobić zoom zaczynający się od f/1.8... A Nikon 1 daje nam kolejny zoom ze światłem f/3.5... Ten system to obecnie ślepa uliczka. Ciekaw jestem kiedy Nikon się z niego wycofa.
Nikon sie nie wycofa z systemu CX. Z czasem zaprezentuje bezlusterkowca APS-C. No bo jak długo pociągną jeszcze lustra DX?
"Domorosły grafik". Wątpię, czy domorosły grafik potrafiłby zrobić taki udany obrazek :-) Chyba trzeba lepiej dobierać słowa do niusów.
300 mm o długości 190 mm? Hm, ciekawe, ciekawe...
@archangelgabrys
Ta gibająca stopka wciąż działa na moją wyobraźnię jak "Ptaki" Hitchcocka, ale mimo wszystko uspokoiłeś mnie :).
Abstrahując od tej stopki muszę przyznać, że taki zestaw złożony z A99 + dwóch HVL-58AM i omawianym Zeissem 50 1.4 chętnie bym przytulił ;P.
Hmmm. Komu potrzeba 50/1.2??? Mam wrażenie, że sporo osób tutaj narzekających na brak 50/1.2 Sony, nie robiło nigdy zdjęć 50/1.4@1.4. Nawet na APS-C głębia jest tak płytka, że ma bardzo wąskie zastosowanie i przeważnie o charakterze artystycznym. Zawodowym fotografom ślubnym itp. na pewno nie jest takie światło potrzebne, bo nie ułatwi pracy w kościele w sposób istotny w stosunku do f/1.4 a cena obiektywu niewspółmiernie wysoka. Tak więc wydaje mi się, że to niepotrzebne żale.
Gdyby nie majtać aparatem, toby się nie gibało. :D
szkoda, ze nie bedzie to Zuiko do 43
tak marudzicie o tę 50kę 1.2. A niektóre obiektywy w systemach są chociażby po to, żeby były. Taka 50ka 1.2 Canona - niby droga, niby w teście tutaj mocno skrytykowana - a niejeden o niej marzy, ci, co mają - z reguły chwalą, a że droga? Tu można dyskusje toczyć, ale nabywców jednak ma...
archangelgabrys | 2012-08-06 16:33:31 - Ponoć mają być jakieś "małe" adaptery które pozwolą na stosowanie lamp iISO na zwykłej gorącej stopce.
Amator79 | 2012-08-07 08:35:55 - do zdjęć nocnych :) Do zdjęć bardziej oddalonych obiektów z mniejszą głębią ostrości? Powodów może być sporo, a Zeiss pewnie postara się, żeby jakościowo przebijała 50tkę Canona. :)
Fajne te bajdurzenia o nieistniejącym sprzęcie. :D
@Sky_walker
"Zeiss pewnie postara się, żeby jakościowo przebijała 50tkę Canona. :) "
Nie tylko jakościowo :P
Światłem 0,7 pewnie. Pardon 0.7 :D