Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sony A1 II - test aparatu

6 maja 2025
Maciej Latałło Komentarze: 48

4. Rozdzielczość

W Sony A1 II obraz rejestrowany jest na matrycy BSI CMOS Exmor R o rozmiarze 35.9×24 mm i efektywnej liczbie 50.1 milionów pikseli. Surowe zdjęcia RAW zapisywane są w postaci 14-bitowej jako pliki z rozszerzeniem ARW, a ich maksymalny rozmiar wynosi 8640×8760 pikseli. Jeśli chodzi o jakość RAW-ów, do wyboru mamy następujące formaty plików:
  • nieskompresowany,
  • skompresowany bezstratnie:
    • rozmiar L (50 Mpix),
    • rozmiar M (21 Mpix),
    • rozmiar S (12 Mpix),
  • skompresowany.

Rozdzielczość układu jako całości

Korzystając z obiektywu Sony FE 24-70 mm f/2.8 GM II, wyznaczyliśmy rozdzielczość układu aparat+obiektyw (w rozumieniu wartości funkcji MTF50). Pomiary wykonaliśmy za pomocą programu Imatest na zdjęciach tablicy testowej, zapisanych w formacie JPEG, z minimalnym wyostrzaniem, które w przypadku A1 II odpowiada ustawieniu 0 (zero). Wyniki prezentujemy na poniższym wykresie, a wartości wyrażone są w liniach na wysokość obrazu.


----- R E K L A M A -----

Sony A1 II - Rozdzielczość

Maksymalne wyniki, jakie zanotowaliśmy w tej części testu, lekko przekraczają poziom 3600 lw/ph. To nieco mniej niż u poprzednika, czy w Nikonie Z8. W tym ostatnim nie zauważyliśmy, by JPEG-i były w ogóle wyostrzane, natomiast w A1 uwydatnienie było bardzo niewielkie. Sprawdźmy zatem wykresy wygenerowane w Imateście, na podstawie przykładowego pliku JPEG z A1 II.

Sony A1 II - Rozdzielczość

Na górnych wykresach widoczny jest przebieg profilu na granicy czerni i bieli dla poszczególnych składowych. Nie ma tu żadnego lokalnego ekstremum, które mogłoby wskazywać na stosowanie wyostrzania. Dolne wykresy, czyli przebiegi funkcji MTF, opadają naturalnie, nie widać w nich żadnych wybrzuszeń. Wniosek z tego jest taki, że A1 II w ogóle nie aplikuje wyostrzania do plików JPEG przy ustawieniu „0”.

Rozdzielczość matrycy

Test rozdzielczości matrycy przeprowadziliśmy z wykorzystaniem obiektywów Voigtlander Apo-Lanthar 50 mm f/2 Aspherical oraz Sony FE 50 mm f/1.4 GM. Wartości wyznaczyliśmy tradycyjnie w oparciu o funkcję MTF50, a pomiary wykonaliśmy na plikach RAW, które uprzednio przekonwertowaliśmy bez wyostrzania do formatu TIFF przy pomocy programu dcraw. Najwyższe uzyskane przez nas wyniki prezentujemy na poniższym wykresie.

Sony A1 II - Rozdzielczość

Rekordowy wynik z powyższego wykresu (dla f/4) należy co prawda do A1 II, natomiast różnica pomiędzy Alphą i Nikonem jest naprawdę minimalna. Dla pozostałych wartości przysłon Z8, wyposażony w 45-megapikselowy układ światłoczuły, wypada nawet lepiej. Najniższe osiągi należą do EOS-a R5 Mark II, który jako jedyny w tej klasie aparatów, ma filtr antyaliasingowy (asymetryczny).

Spójrzmy jeszcze na wyniki z Imatestu dla przykładowego pliku RAW.

Sony A1 II - Rozdzielczość

Zgodnie z oczekiwaniami, wartości odpowiedzi w częstości Nyquista osiągają wysoki poziom, przekraczający 30%, a zatem dość typowy dla aparatów bez filtra antyaliasingowego. Należy jeszcze dodać, że nie zauważyliśmy żadnych oznak wyostrzania RAW-ów.

Jak zwykle w przypadku aparatów pozbawionych filtra antyaliasingowego, warto wziąć pod uwagę zwiększoną podatność na wystąpienie mory. Na fragmentach zdjęć tablicy testowej z bardzo drobnymi wzorami, bez trudu zobaczymy efekt false colors.

Sony A1 II - Rozdzielczość

Pixel Shift Multi Shooting

Podobnie jak w kilku innych aparatach Sony Alpha (np. A7R IV i V), czy poprzednika, tryb Pixel Shift Multi Shooting jest w stanie wygenerować obrazy o znacznie wyższej rozdzielczości, niż nominalnie oferuje sensor. Może on pracować w dwóch trybach:

  • wykonanie czterech ekspozycji z przesunięciem o 1 sensel. Obraz kompozytowy ma rozdzielczość 8640×5760 pikseli, a zatem tyle samo, co w klasycznym trybie fotografowania,

Sony A1 II - Rozdzielczość

  • wykonanie szesnastu ekspozycji z przesunięciem o 0.5 sensela. Obraz kompozytowy ma rozdzielczość 17280×11520 pikseli, czyli ok. 199 Mpix.

Sony A1 II - Rozdzielczość

Funkcja Pixel Shift Multi Shooting stanowi obejście konieczności interpolacji, bowiem dzięki wielu ekspozycjom każdy piksel zawiera pełne dane kolorów RGB. W dodatku, przy opcji łączenia 16 zdjęć, zyskujemy sporo wyższą rozdzielczość.

Warto pamiętać, że aparat nie jest w stanie zapisać finalnego obrazu kompozytowego. Do złożenia go potrzebujemy programu Imaging Edge, przeznaczonego na komputery z Windows lub MacOS.

Należy też przypomnieć, że korzystać z tej funkcji możemy jedynie fotografując statyczne sceny ze statywu – aparat nie posiada żadnej opcji korekty artefaktów, powstających w przypadku obiektów poruszających się lub przy zdjęciach wykonywanych z ręki.

W trybie Pixel Shift Multi Shooting możemy wybrać wartość interwału pomiędzy ujęciami (1, 2, 3, 4, 5, 10, 15 i 30 sekund). Aparat zapisuje na karcie pamięci cztery lub szesnaście plików RAW (format ARW), które następnie możemy połączyć w programie Imaging Edge w jeden plik ARQ. Dopiero ten ostatni możemy wyeksportować jako TIFF lub JPEG. Postanowiliśmy zatem poddać analizie za pomocą Imatesta zarówno pliki składowe ARW, jak i kompozytowe ARQ. W przypadku tych pierwszych, osiągi uśredniliśmy dla odpowiednio czterech (PSMS 4) i szesnastu (PSMS 16) obrazów z jednego ujęcia. Wyniki zgromadziliśmy w poniższej tabelce.

tryb zdj. pojedyncze (średnia) zdj. kompozytowe
PSMS 4 84.4 88.6
PSMS 16 85.8 109.3

W pierwszym przypadku zanotowaliśmy zaledwie 5% wzrost zdolności rozdzielczej, przy czym tryb ten służy raczej do poprawy jakości zdjęć, poprzez uniknięcie interpolacji. W drugim było wyraźnie lepiej, bowiem uzyskaliśmy 27%. To jednak nadal znacznie mniej, niż można by oczekiwać od sensora o rozdzielczości 199 milionów pikseli. Przykładowo, średnioformatowy bezlusterkowiec Fujifilm GFX 100 – wyposażony w sensor 100-megapikselowy – uzyskał 6286 lw/ph, co przy 5247 lw/ph z A1 II nie robi już takiego wrażenia.

Ponieważ korzystaliśmy z oprogramowania producenta (tylko ono może wygenerować finalne pliki), spójrzmy jeszcze na wykresy wygenerowane w Imateście na podstawie dwóch przykładowych plików kompozytowych – złożonych odpowiednio z czterech i szesnastu plików.

Sony A1 II - Rozdzielczość

Sony A1 II - Rozdzielczość

W pierwszym przypadku, tj złożenia z 4 ekspozycji widać, że mamy do czynienia z wyostrzaniem. Nie jest ono jednak szczególnie silne, skoro nie widać wyraźnych lokalnych maksimów w profilach na granicy czerni i bieli, a jedynie śladowe. W drugim trybie nie tylko nie widać uwydatniania, ale także znaczny spadek wartości odpowiedzi w częstości Nyquista. Oznacza to, że tryb PSMS 16 niejako symuluje działanie filtra antyaliasingowego i to dość silnego.

Spójrzmy jeszcze na wycinki zdjęć z naszej scenki, dla zobrazowania jakości zdjęć dla funkcji Pixel Shift Multi Shooting. Poniższe wycinki (100%) pochodzą ze zdjęć RAW wykonanych odpowiednio: w trybie zwykłym, PSMS 4 i PSMS 16, a następnie wywołanych w Imaging Edge.

Sony A1 II - Rozdzielczość

Sony A1 II - Rozdzielczość

Sony A1 II - Rozdzielczość

Już użycie trybu PSMS 4 wiąże się z pewną poprawą szczegółowości obrazu, która daje wymierne efekty i nie wynika wyłącznie z wyostrzania, którego obecność stwierdziliśmy wyżej. Dla PSMS 16 widać wyraźnie zwiększenie rozdzielczości, ale i jednocześnie pewną miękkość obrazu.

Do zalet trybu Pixel Shift Multi Shooting możemy również zaliczyć zmniejszenie efektu mory, choć w drugim przypadku, mogłoby być nawet wyraźniejsze

Sony A1 II - Rozdzielczość

Sony A1 II - Rozdzielczość

Obiektyw Apo Lanthar 50 mm f/2 Aspherical udostępniła firma fdirect:

Sony A1 II - Rozdzielczość

Sony A1 II - Rozdzielczość

----- R E K L A M A -----

OFERTA NA BEZLUSTERKOWCE CANON

Canon R5 Mark II

20498 zł 18298 zł

Canon R6 Mark II

8998 zł 8098 zł

Canon EOS RP

3498 zł 3068 zł
SPRAWDŹ PEŁNĄ OFERTĘ SKLEPU!