Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon Z5 II - test aparatu

8 lipca 2025
Maciej Latałło Komentarze: 14

4. Rozdzielczość

W Nikonie Z5 II zastosowano tę samą co np. w modelu Zf matrycę typu CMOS o całkowitej liczbie 25.28 milionów pikseli i fizycznym rozmiarze 35.9×23.9 mm. Efektywna liczba pikseli wynosi 24.5 miliona. Pliki RAW, mające w systemie Nikona rozszerzenie NEF, charakteryzują się rozdzielczością 6048×4024 pikseli. Mogą być zapisywane jako 14-bitowe obrazy w trzech opcjach: skompresowane bezstratnie, „wysoka wydajność★” lub „wysoka wydajność”.

Rozdzielczość układu jako całości

Zakres wyostrzania w Nikonach serii Z został rozszerzony względem starszych aparatów. Obecnie najniższą możliwą wartością jest −3. W teście Z7 wykazaliśmy, że najprawdopodobniej przy takim ustawieniu obraz jest rozmywany. Z tego względu skorzystaliśmy ze stopnia zerowego i wyznaczyliśmy rozdzielczość układu aparat+obiektyw (w rozumieniu wartości funkcji MTF50), obliczając ją w programie Imatest. Wartości zostały wyrażone w liniach na wysokość obrazu. Zdjęcia pomiarowe zostały wykonane z obiektywem Nikkor Z 50 mm f/1.8 S.

Nikon Z5 II - Rozdzielczość


----- R E K L A M A -----

Zmierzone wartości stoją na bardzo podobnym poziomie, jak w modelu Zf. Tym samym, są nieco wyższe od tych z EOS-a R6 Mark II, jeszcze więcej natomiast zanotował Panasonic Lumix S5 II. W przypadku tego ostatniego zauważyliśmy jednak lekkie wyostrzanie. W Nikonach zwykle nie jest ono stosowane, niemniej zobaczmy wykresy z Imatestu dla przykładowego zdjęcia testowego.

Nikon Z5 II - Rozdzielczość

Funkcja MTF nie przyjmuje co prawda wartości większych od 1, widać jednak niewielkie wybrzuszenia w jej przebiegu. To może oznaczać stosowanie delikatnego wyostrzania. Specjalnych oznak tego procesu nie widać jednak w profilach na granicy czerni i bieli (górne wykresy), które objawia się zwykle występowaniem na nich lokalnego maksimum.

Rozdzielczość matrycy

Rozdzielczość matrycy wyznaczamy w oparciu o funkcję MTF50, a pomiarów dokonujemy standardowo na niewyostrzonych plikach RAW, które uprzednio konwertujemy do formatu TIFF przy pomocy programu dcraw. Aby uciec od aberracji optycznych, mierzymy wartości MTF50 tylko dla zakresu przysłon f/4.0–f/16, w którym głównym czynnikiem ograniczającym osiągi obiektywu jest dyfrakcja. Warto również przypomnieć, że na każdej przysłonie wykonujemy od kilkunastu do kilkudziesięciu zdjęć (zarówno z autofokusem, jak i z ręcznym ustawianiem ostrości), po czym wybieramy najlepsze. W tej części testu również wykorzystaliśmy obiektyw Nikkor Z 50 mm f/1.8 S. Najwyższe wyniki prezentujemy na poniższym wykresie.

Nikon Z5 II - Rozdzielczość

Rekord naszego zestawienia należy do Sony A7 IV, którego sensor charakteryzuje się wyższą rozdzielczością niż układy pozostałych bezlusterkowców. Bardzo wysokie wyniki zanotował Lumix S5 II, natomiast modele Nikona i Canona idą praktycznie łeb w łeb. Warto w tym miejscu zwrócić uwagę na kwestię filtrów antyaliasingowych w omawianych modelach, bowiem ten element ma niebagatelny wpływ na uzyskiwaną zdolność rozdzielczą. W S5 II filtra AA w ogóle nie ma, natomiast w EOS-ie R6 Mark II działa on tylko w jednej składowej i to w niewielkim stopniu. Warto zatem sprawdzić, jak kwestia ta przedstawia się w przypadku Nikona Z5 II:

Nikon Z5 II - Rozdzielczość

Tak samo jak w modelu Z6 II, zauważamy dużą dysproporcję pomiędzy poszczególnymi składowymi. Wartość odpowiedzi w częstości Nyquista dla składowej poziomej jest bardzo wysoka, co oznacza brak funkcji antyaliasingowych. Z kolei dla składowej pionowej, filtr działa, choć został nieco osłabiony. Summa summarum, filtr AA w Nikonie Z5 II najmocniej obniża osiągi zdolności rozdzielczej w omawianej grupie aparatów.

Na koniec rozdziału warto jeszcze sprawdzić, czy na zdjęciach z testowanego aparatu można dostrzec efekt mory.

Nikon Z5 II - Rozdzielczość

W przypadku bardzo drobnych wzorów na tablicy testowej, dla składowej poziomej bez trudu dostrzeżemy zakłamania kolorystyczne (false color).

Tryb wysokiej rozdzielczości

Z5 II to kolejny aparat Nikona wyposażony w tryb zdjęć wysokiej rozdzielczości, opisany w menu "Fotografowanie z przesunięciem piksela". Jego działanie jest analogiczne do funkcji "Hi-Res" znanych z niektórych aparatów Fujifilm, OM System / Olympus, Panasonika, czy Sony. Polega na wykonaniu kilku ekspozycji z odpowiednim przesunięciem matrycy, co jest możliwe dzięki zastosowaniu modułu stabilizacji. Funkcja ta stanowi obejście konieczności interpolacji, bowiem dzięki wielu ekspozycjom, każdy piksel zawiera pełne dane kolorów RGB.

Może ona działać w czterech trybach, różniących się liczbą wykonywanych zdjęć i finalnym efektem:

  • 4 ekspozycje - zdjęcie o lepszej reprodukcji kolorów niż standardowo,
  • 8 ekspozycji – j.w. plus niższy szum,
  • 16 ekspozycji - zdjęcie o wysokiej rozdzielczości oraz lepszej reprodukcji kolorów
  • 32 ekspozycje - j.w. plus niższy szum,
Wynikowy obraz kompozytowy musimy złożyć w programie Nikon NX Studio (dostępnym dla systemów Windows i MacOS). W dwóch pierwszych trybach będzie on miał standardowy wymiar 6048×4032 pikseli, natomiast w pozostałych dwóch: 12096×8064 pikseli.

Oprócz tego możemy włączyć tzw. opóźnienie (1, 2, 3 lub 5 sekund), które pełni de facto rolę samowyzwalacza, nieaktywnego w tym trybie. Ostatnia funkcja to interwał między kolejnymi ekspozycjami, regulowany od 0 do 30 sekund z 1-sekundowym krokiem.

Tryb ten sprawdziliśmy już przy okazji testu Nikona Zf, zatem odsyłamy do lektury odpowiedniego rozdziału.

----- R E K L A M A -----

GORĄCE CENY ZA ZESTAWY OD SONY!
Kupujemy używany sprzęt za gotówkę. Raty 20x0%!