Adobe Lightroom 4.3 i Camera RAW 7.3
Firma Adobe udostępniła wtyczkę Camera RAW w wersji 7.3 oraz aplikację Adobe Lightroom w wersji 4.3. Nowe wersje to tzw. „release candidate”, co oznacza, że choć przeszły testy, to wymagają jeszcze sprawdzenia przez większą liczbę użytkowników przed ich wprowadzeniem do automatycznych aktualizacji.
W nowych wersjach wprowadzono wsparcie dla następujących modeli aparatów:
- Canon PowerShot S110
- Canon PowerShot G15
- Canon PowerShot SX50 HS
- Casio Exilim EX-ZR1000
- Casio Exilim EX-FC300S
- Nikon D600
- Olympus PEN E-PL5
- Olympus PEN E-PM2
- Olympus STYLUS XZ-2 iHS
- Panasonic DMC-GH3
- Pentax K-5 II
- Pentax K-5 IIs
- Pentax Q10
Komentarz można dodać po zalogowaniu.
Zaloguj się. Jeżeli nie posiadasz jeszcze konta zarejestruj się.
Ta lista jest ciekawsza. Może komuś się chce policzyć ile ten komplet szkiełek by mnie kosztował? ;-)
LEICA APO-ELMARIT-R 180 mm f/2.8 Leica
LEICA APO-MACRO-ELMARIT-R 100 mm f/2.8 Leica
LEICA APO-SUMMICRON-R 90 mm f/2 ASPH. Leica
LEICA APO-SUMMICRON-R 180 mm f/2 Leica
LEICA APO-TELYT-R 280 mm f/2.8 Leica
LEICA APO-TELYT-R 280 mm f/4 Leica
LEICA APO-TELYT-R 400 mm f/2.8 Leica
LEICA APO-TELYT-R 400 mm f/4 Leica
LEICA APO-TELYT-R 560 mm f/4 Leica
LEICA APO-TELYT-R 560 mm f/5.6 Leica
LEICA APO-TELYT-R 800 mm f/5.6 Leica
LEICA ELMARIT-R 19 mm f/2.8 Leica
LEICA ELMARIT-R 28 mm f/2.8 Leica
LEICA MACRO-ELMARIT-R 60 mm f/2.8 Leica
LEICA SUMMICRON-R 35 mm f/2 Leica
LEICA SUMMICRON-R 50 mm f/2 Leica
LEICA SUMMILUX-R 35 mm f/1.4 Leica
LEICA SUMMILUX-R 50 mm f/1.4 Leica
LEICA SUMMILUX-R 80 mm f/1.4 Leica
Leica VARIO-ELMARIT-R 28-90 mm f/2,8-4,5 ASPH. Leica
Leica VARIO-ELMAR-R 80-200 mm f/4 Leica
Leica VARIO-ELMAR-R 35-70 mm f/4 Leica
Leica VARIO-ELMAR-R 21-35 mm f/3,5-4 ASPH. Leica
Leica VARIO-APO-ELMARIT-R 70-180 mm f/2.8 Leica
Poprawiliby szybkość działania.
dołóż RAM do komputera na max'a (16 GB mile widziane) i zmien dysk na SSD. bedzie szybciej.
Dlatego LR 4 staniało, żeby zaoszczędzone środki przeznaczy na upgrade komputera.
"Dlatego LR 4 staniało, żeby zaoszczędzone środki przeznaczy na upgrade komputera. "
ciekawa teoria ...
:)
Ja juz mam ramu max., 2xSSD w raidzie 0, Xeon 5660 i nadal zadziwia mnie jaka powolna kobyle Adobe sprzedaje. A chodzilo to przyzwoicie w wersji 2.x.
Potwierdzam. Wpakujesz SSD, ze 32GB RAM do tego stado rdzeni w procesorze a LR4 i tak będzie mulił. U mnie te zmiany niewiele pomogły.
Podobnie mam sprzęt "na wypasie", a LR muli. LR lubi rdzenie, RAM niekoniecznie, bo i tak w danej chwili pracuje się tylko na jednym pliku. Wydawało się, że wąskim gardłem są operacje na plikach, a tu niespodzianka, bo ani RAID w stripingu ani SSD nie powodują wzrostu wydajności. Wiele osób na świecie narzeka na wydajność LR i to nie ważne czy to Win czy MacOS, milion GB RAM czy innych rdzeni, po prostu LR jest źle sklepany.
ależ się tu malkontentów zebrało. i5, 16 GB RAM, SSD.... i chodzi beż zastrzeżeń. Ze wolniej od v2.x? Może nieco, ale za to lepiej wykonuje swoja robotę.
Dziwne, mnie chodzi ok, nawet na 3 letnim laptopie z zaledwie 4GB RAM-u - Core2Duo 2.66GHz, 2xHDD@7200rpm w RAID0... Problemy zaczynają się przy wielu zmianach lokalnych, ale to akurat nic dziwnego.
Nie mówię o obróbce kilku fotek, ale o niemalże masowej produkcji.
Jeśli mam materiał ok. 2000 zdjęć w RAW wielkości 20MP i większej, a wymiana ze starego kompa na "najnowsze wypasy" nie powoduje przyrostu prędkości wczytywania zdjęcia (moment na wygenerowanie podglądu w oknie develop do możliwości pracy na zdjęciu), to chyba coś jest nie tak? Najgorzej jest, kiedy zacznie używać się odplamkowania i lokalnej obróbki, wówczas preview mrozi na, uwaga, ~10s. Wielu pewnie wyśmieje, że trzeba czekać AŻ 10s. Ale przy 2k zdjęć i obróbce polegającej na małej korekcie trwającej chwilkę te 10s czekania na kolejną fotę jest wkur..zające i suma sumarum samo czekanie na prevki, to już ponad 5h!
Aha, dodam jeszcze, że mam "zoptymalizowanego" LR, czyli:
- ACR Cache na innej partycji,
- przed obróbką partii zdjęć robię render prevek do 1:1,
- wyłączone komunikaty loading i inne bajery.
Ok, nie mam potrzeby obrabiania 2000 zdjęć. I raczej nigdy nie będę miał. Nawet kilkadziesiąt naraz, to dla mnie ewenement - zdarza mi się oddawać do 30-tu i tu nie odczuwam dyskomfortu.
Nie mam super wypasionego kompa, nie mam SSD, obrabiam 2000-3000 fotek i nie widzę problemu (Windows 7 i 8).
Tego:
- ACR Cache na innej partycji,
- przed obróbką partii zdjęć robię render prevek do 1:1,
- wyłączone komunikaty loading i inne bajery.
nie robię.
Robię coś innego: każdy folder klienta ma swój własny katalog. Czyli w danym katalogu mam zdjęcia z tylko jednego zlecenia. Sprawdź, czy to nie o to chodzi.
Co prawda - nawet jak miałem wszystkie w jednym, to też dawało radę... ale teraz jakby daje bardziej :-)
a dalej lightroom robi czerwono fioletowe mordki w canonie?, poprawili coś profile czy mają to gdzieś, jeżeli w capture one sobie z tym poradzili to dlaczego w lightroomie tego nie poprawiają?
@paul80 - nigdy nie robił, kwestia umiejętności obsługi.
jaad75, wywołaj fitkę na domyślnych ustawieniach z lightrooma vs. Captur One, wtedy porównaj i nie pisz herezji.
miało być, wywołaj fotkę w DPP vs Lightroom i Capture One.
Moich domyslnych, Twoich czy kogoś innego?
hijax_pl wyzeruj lightrooma i wczytaj rawa z canona i zobacz sobie co jest domyślnym profilem.
paul80 - przerabialiśmy ten temat na forum chyba wystarczająco długo? Myślisz, że rozpoczęcie go w komentarzach unieważnia poprzednią dyskusję, czy też dodaje Ci powagi?...:P
@jaad75, nie obracaj kota ogonem, zadałem pytanie czy coś się zmieniło w profilach lightrooma i niepotrzebnie napisałeś " nigdy nie robił". Co do naszej dyskusji na forum, to jednak wróciłem do Capture One z oczywistych względów.
Natomiast może napisze ktoś, dlaczego dla twórców lightrooma to jest taki problem z oddaniem kolorystyki Canona, w czym jest problem?
Nie ma problemu - to dla Ciebie problemem jest zmiana ustawień/profilu na taki, który Tobie się podoba, modyfikacja istniejącego pod swój gust, tudzież własnoręczne oprofilowanie aparatu, by był kolorymetrycznie prawidłowy (chociaż pewnie taki też by Ci się nie podobał). Po prostu, dali tyle możliwości modyfikacji, że nie ma najmniejszego sensu robienie gotowca np. pod gust kogoś uczulonego na różową (od lat) skórę Canona. Zwłaszcza, że takich "uczulonych" na różne niuanse znalazłoby się mnóstwo - zapewne tym więcej, im mniej wiarygodny monitor mają...
@jaad75 sorry, ale znowu piszesz nie na temat , pytam dlaczego kolor skóry z lightrooma różni się znacznie od tego z DPP np. 40D, natomiast Capture One nie ma tego problemu. Czy programiści lightrooma mają aż taki problem w algorytmie???. Akurat co do różowej skóry to w 40D nie widzę takiego tematu, natomiast on się zaczyna gdy tylko wyczytam fotkę do lighrooma, czy Ty tak na serio twierdzisz, że to niuanse? i myślisz że przesunięcie suwaka w camera calibration jednorazowo załatwia problem? Dlatego pytam, dlaczego programiści nie poprawiają tego.
"Nie ma problemu - to dla Ciebie problemem jest zmiana ustawień/profilu na taki" - Nie ma problemu, ale jednak jest ;)
"i myślisz że przesunięcie suwaka w camera calibration jednorazowo załatwia problem?"
Myślę, że Jaad ma na myśli stworzenie własnego profilu przy pomocy np. color checkera a nie jakieś przesuwanie suwaka.
Nie, jaad75 stwierdził że to ja mam problem. Widocznie programiści z Adobe mają problem z rawami Canona, ale wszyscy udają że nie ma żadnego problemu. Czy ktoś z Was jest w stanie opisać rzeczywisty problem, a może ktoś z Was napisze do Adobe w tej sprawie, czy pracują nad wierniejszym odwzorowaniem koloru skóry?
paul80
Wiesz ile jest kolorów skóry?
"ale wszyscy udają że nie ma żadnego problemu. "
Nikt nie udaje. Po prostu jak ktoś świadomie używa LR to robi sobie profil dla swojego aparatu, swoich obiektywów i ewentualnie używanych filtrów. Tych indywidualnych ustawień może być tak dużo, że jedyną sensowną możliwością jest przygotowanie zestawu własnych profili. LR umożliwia bardzo wygodne tworzenie takowych, więc problemu faktycznie nie ma. Każdy obiektyw i każdy filtr np. UF daje inny zafarb. Nawet poszczególne egzemplarze aparatu mogą się różnić. Jak sobie wyobrażasz stworzenie jednego uniwersalnego profilu?
UF = UV
@Euzebiusz a Capature One strzelił sobie w kolano powodując iż kolory skóry są bardzo zgodne z oryginałem?, pytam po raz kolejny, co przeszkadza aby kolor skóry z LR był bardziej wierny do canona?. Do lightrooma mam zastrzeżenie tylko do koloru skóry, reszta mi się podoba, generalnie wszystko mi się podoba poza kolorem skóry, tylko pytam dlaczego? Nie mydli mi oczu color passportem i innymi wymówkami w capture one też można go użyć.
"a Capature One strzelił sobie w kolano powodując iż kolory skóry są bardzo zgodne z oryginałem?"
To tylko Twoje subiektywne zdanie. Ja wolę swój profil z LR niż domyślny z Capture One.
"tylko pytam dlaczego?"
Mnie pytasz dlaczego coś Ci się nie podoba? Myślę że powinieneś tę kwestię rozwiązać we własnej głowie, lub stworzyć sobie profil LR lub używać Capture One.
O widzisz, w końcu wyszło, że nie wiecie dlaczego Adobe tak stworzyło profil do Canona, myślałem że wiecie. Coś mnie się o uszy obiło kiedyś, że Adobe ma problem z rawami Canona, ze względu na red channel, chodzi o jakieś algorytmy przeliczania koloru czy kanału czy coś w tym stylu.
@paul80
Ja używam rawów po to aby moje zdjęcia były takie jak ja chcę. Dlatego używam wywoływarki gdzie łatwo się tworzy profile i zawiaduje nimi podczas wczytywania i obróbki zdjęć. Capture One ani inne programy też nie mają gotowych profili takich abym nie musiał mieszać suwakami. Skoro i tak muszę mieszać suwakami i tworzyć profile, to wybieram narzędzie, które maksymalnie mi to ułatwia. W przeciwnym razie robiłbym jpg.
A o tym:
"że Adobe ma problem z rawami Canona, ze względu na red channel, chodzi o jakieś algorytmy przeliczania koloru czy kanału czy coś w tym stylu."
To raczej jakaś bujda napisana przez kogoś nawiedzonego. Stworzyli profil dla swoich zdjęć testowych zapewne i wygląda on tak jak komuś tam się podobało. Teorii spiskowych bym tu nie szukał. Tobie podobać się nie musi. Podobnie jak z żółtymi zdjęciami z nikonów. Jednym się takie podobają a inni tworzą sobie swoje profile.
PS. Jeśli dasz jednego rawa dwudziestu różnym osobom do obróbki to dostaniesz dwadzieścia różnych plików obrobionych. Nie zobaczysz dwóch identycznych, co dowodzi temu, że każdy widzi co innego i każdemu podoba się co innego. Dlatego gotowe uniwersalne profile to fikcja. Po prostu na twoim nie wiadomo jakim i jak skalibrowanym monitorze zdjęcie wykonane jakimś tam aparatem, z jakimś tam obiektywem tobie bardziej odpowiada przy uniwersalnych ustawieniach te z Capture One. Tyle, że to niczemu nie dowodzi. Równie dobrze ktoś z innym monitorem może napisać coś dokładnie przeciwnego. :-)
O mój monitor się nie martw i piszesz rzeczy niedorzeczne, co ma obróbka plików przez kogoś, wywołujesz pliki na zerowych ustawieniach a za wzór przyjmujesz plik z DPP i porównujesz, zapewne nigdy tego nie robiłeś, bo dziwisz się jak dziecko. Różnice DPP vs. Lightroom już dawno są znane, więc nie wymyślaj historyjek o obróbce i o nieskalibrowanym monitorze, jeżeli jest zły kolor, to nawet na nie skalibrowanym monitorze zobaczysz różnice między plikami.
A dlaczegóż to plik z DPP mam przyjmować za wzór? Dlaczegóż miałbym wywoływać cokolwiek na zerowych ustawieniach, zwłaszcza, jeśli zerowe ustawienie nie trafiają w mój gust (jak w Twoim przypadku)? Jeśli celem ma być idealne odwzorowanie koloru, to jak widomo, to z DPP jest od niego dość odległe - najlepiej stworzyć wtedy profil konkretnego aparatu (często w kombinacji ze szkłem i oświetleniem), jeśli celem jest zdjęcie, które ma się podobać oglądającemu, to jak wiadomo gusta są różne i z pewnością DPP nie jest tu "wzorcem metra".
jaad75, na zerowych w celu porównania rozbieżności i tylko po to, zakańczamy temat, bo było inne pytanie a odpowiedzi brak. Ja na starcie chciałbym dostać to co dała fabryka ( tylko DPP to daje), nie po to inżynierowie pracowali nad kolorami, żeby je jeden z drugim zmieniał i jeżeli lightroom w tak ważnym detalu jak skóra nie oddaje mi tego co w oryginale, to wielka szkoda, nie mówię tutaj o różnicy, że lightroom daje skórę mniej żółtą, ona przybiera fiolet z czerwienią. Poklikałem przed chwilą w LR 4 i musiałem zmienić red primary HUE na +24 aby skóra sensownie wyglądała.
paul80 - wzorem jeśli już, to może być możliwie idealne odwzorowanie Color Checkera, a nie wizja inżynierów Canona. Nie ma najmniejszej potrzeby i sensu, żeby kopiować ich interpretację.
Odpowiedź na Twoje pytanie brzmi: nie będą nic "poprawiać", bo nie ma takiej potrzeby, a w razie gdyby ktoś jednak tę potrzebę odczuwał, dają odpowiednie narzędzia do dowolnego kształtowania kolorystyki.
jaad75 - Tobie widocznie nie podobają się kolory z Canona, mi się podobają więc jest dobrze, natomiast nie mam zamiaru używać color checkera, bo zamiast niego mam Capture One i twierdzenie że nie ma co poprawiać, jest czystym kłamstwem. Było już wiele wątków o profilach i ich niedoskonałościach a Ty uparcie twierdzisz, że nie ma co poprawiać. Co do inżynierów Canona, twierdzisz że te kolory są źle dobrane, na tyle źle aby zmieniać ich barwę???
Twierdzę, że kolory JPG z Canona są dalekie od kolorymetrycznej poprawności - i nie jest to zarzut, tylko stwierdzenie faktu. Podobnie zresztą jak dalekie od takiej poprawności są kolory JPG z aparatów innych producentów. Chcesz kolorymetrycznej poprawności, jedynym wyjściem są indywidualne profilowania, dokładnie tak samo jak w przypadku monitorów, czy drukarek. A że było wiele wątków, to fakt, tylko najwięcej szumu robią w nich Ci z najmniejszą wiedzą w temacie. Dla mnie, nie ma co poprawiać - po pierwsze, pliki z Canonów obrabiam sporadycznie, więc ani mnie to grzeje, ani ziębi, a po drugie, nie mam najmniejszego problemu, by skórę uzyskać w takim kolorze, jak chcę. Tyle, że mnie kompletnie nie obchodzi, co tam który aparat wypluwa z siebie w JPG, czy z DPP i jak blisko tego jest moja obróbka, a tym bardziej output ACR/LR "na zerowych ustawieniach". Po prostu nie ma o czym dyskutować, bo to błahostka.
To co można zrobić a to co powinno być, to dwie różne sprawy, najlepiej zdjąć wszystkie kolory i je samemu dobierać i po problemie, ale to chyba nie dla laików. Swoja drogą, to zagadka, kto i dlaczego własnie tak dopasował kolor skóry do Canona i dlaczego profile do Nikona nie mają takich odjazdów. Na pewno ustawienie takie było celowe lub jest problem techniczny i z tym nie ma co polemizować. Oczywiście można zrobić wszystko tak jak piszesz, ale po co się męczyć, niektórzy się męczą długo i odpuszczają zabawę z ACR mimo iż efekty zadowalające. Na szczęście jest pewien projekt rozwijany przez francuzów to DPP++ link praca na warstwach, korekcje lokalne, trzymam kciuki za nich.
Ale co "powinno być"? Gotowiec z odwzorowaniem kolorów z JPG/DPP? Pewnie są takie w sieci, tylko po co? Po co komu odwzorowanie kolorystyki Canonowego JPG-a?
jaad75 podobno Canon słynie z dobrych kolorów, ale Ty masz inne zdanie:-D. Dajmy spokój tej rozmowie, bo fakty jakie są każdy widzi, nie chcesz przyznać faktu, iż w kwestii koloru skóry na starcie, lightroom się wykłada a to co można zrobić mnie specjalnie nie interesuje z tego względu, że nie wystarczy jednorazowo machnąć suwakiem w camera calibration, więc o profilerze DNG mi nie pisz, bo to nie ma sensu.
Żaden aparat nie ma na starcie idealnych kolorów, a przede wszystkim, kolory odpowiednie dla danego zdjęcia najczęściej wychodzą dopiero w trakcie obróbki. Poza tym, Lightroom się nie "wykłada", tylko Tobie nie odpowiadają takie kolory, które oferuje w gotowych profilach - może to kwestia gustu, może monitora, nieistotne. Nie mówimy jednak o machaniu suwakiem, w Camera Calibration, czy też stworzeniu odpowiedniego presetu (co też da się zrobić), tylko stworzeniu profilu kalibracyjnego, który bedzie Ci w pełni odpowiadał - bez problemu można to zrobić, więc zupełnie nie rozumiem Twojego biadolenia. Nie chcesz korzystać z udostępnionych narzędzi - Twój wybór i Twój problem, ale nie płacz, że ktoś tam w Adobe coś powinien zrobić tak, żeby Tobie się podobało.