Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Test obiektywu

OM System M.Zuiko Digital 20 mm f/1.4 PRO - test obiektywu

7 stycznia 2022

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

Biorąc pod uwagę komplikację optyki OM 1.4/20 oraz dużą liczbę elementów specjalnych spodziewaliśmy się, że oba typy aberracji chromatycznej zostaną skorygowane wzorowo. Pierwsza niespodzianka spotkała nas, gdy spojrzeliśmy na poniższe zdjęcia. Zabarwienia pozaogniskowych obrazów dają się zauważyć i choć trudno nazwać je dużymi, nie można też powiedzieć, że testowany obiektyw poradził sobie z nimi dobrze. Co więcej, nie znikają one nawet po przymknięciu przysłony o 1 EV.

OM System M.Zuiko Digital 20 mm f/1.4 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Jeszcze większe zaskoczenie pojawiło się w momencie uzyskania wyników dla poprzecznej aberracji chromatycznej, które są zaprezentowane na poniższym wykresie.
----- R E K L A M A -----

OM System M.Zuiko Digital 20 mm f/1.4 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Wada ta słabo zależy od wartości przysłony i prawie wszędzie trzyma się sporego poziomu 0.13–0.14%. To wyniki gorsze od wspominanych wcześniej obiektywów Olympusa o świetle f/1.2, ale także od Panasoników 1.7/20 i 1.4/20.

Jest dla mnie ogromnym zaskoczeniem i zawodem to, że obiektyw standardowy zawierający 11 soczewek, w tym aż cztery wykonane ze szkła niskodysperysjnego, tak słabo poradził sobie z korygowaniem obu typów aberracji chromatycznej. Warto tutaj przypomnieć, że mieliśmy w testach sporo pełnoklatkowych standardów o prostej konstrukcji podwójnego gaussa zawierającej 6–7 soczewek, bez żadnych elementów specjalnych, które lepiej radziły sobie z tym zadaniem. OM System M.Zuiko Digital 20 mm f/1.4 PRO zanotował więc tutaj sporą wpadkę.

Olympus E-M5 II, RAW, f/1.4 Olympus E-M5 II, RAW, f/8.0
OM System M.Zuiko Digital 20 mm f/1.4 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna OM System M.Zuiko Digital 20 mm f/1.4 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Jeśli chodzi o aberrację sferyczną, jest ona skorygowana na tyle dobrze, że nie daje efektu „pływania” ogniska. Widać to dobrze na pierwszym obrazku z niniejszego rozdziału. Jej wpływ daje się jednak zauważyć na zdjęciach rozogniskowanych punktów świetlnych. Obraz krążka uzyskanego przed ogniskiem pokazuje miękkie brzegi, natomiast ten za ogniskiem ma wyraźną, jasną obwódkę. To klasyczny objaw omawianej wady i świadczy o tym, że optyka nie koryguje jej do końca. Trudno powiedzieć, czy to celowy zabieg związany z zapewnieniem lepszego wyglądu nieostrości, czy może cena, jaką przyszło zapłacić za lepsze skorygowanie innej wady optycznej.

Olympus E-M5 II, f/1.4, przed Olympus E-M5 II, f/1.4, za
OM System M.Zuiko Digital 20 mm f/1.4 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna OM System M.Zuiko Digital 20 mm f/1.4 PRO - Aberracja chromatyczna i sferyczna