Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Artykuły

Tańszy aparat? Lepiej sprawdź sprzęt przed zakupem

Tańszy aparat? Lepiej sprawdź sprzęt przed zakupem
17 stycznia 2018

1. Wybieraj produkty u zaufanych dostawców

Zakup nowego sprzętu fotograficznego może spędzić sen z powiek nie tylko początkującym, ale i zaawansowanym fotografom. O ile wybór konkretnego modelu body czy obiektywu to kwestia indywidualna, o tyle wybór dostawcy czy sklepu internetowego, w którym dokonujemy zakupu, powinien być nie mniej świadomy. Dlaczego więc warto kupować nowy sprzęt fotograficzny u sprawdzonych, autoryzowanych dostawców?

Efekt odwróconego ROPO

Raport "E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska"1 pokazuje, że ponad połowa polskich internautów to e-konsumenci, a aż 35% przy zakupach elektroniki konsumenckiej kieruje się tzw. zasadą odwrócone ROPO (z ang. Research Online, Purchase Offline). W praktyce zasada odwróconego ROPO oznacza to, że przed zakupem wolimy zobaczyć dany produkt w sklepie stacjonarnym, a następnie, po podjęciu decyzji, zamówić go w sklepie internetowym. Powodem oczywiście jest wygoda i, nie ma co ukrywać, łatwe porównanie cen u kilku dostawców. Warto jednak pamiętać, że przy zakupie nowych aparatów czy obiektywów w Internecie, wyraźnie niższa cena nie musi oznaczać, że trafiliśmy na wyjątkowo atrakcyjną okazję. Może być wręcz przeciwnie. Zbyt niska cena powinna być dla nas sygnałem ostrzegawczym.

Cena czyni cuda?

Kupując nowy sprzęt fotograficzny, zwłaszcza w nieautoryzowanych, mało znanych sklepach internetowych, często możemy natknąć się na produkty z tzw. szarej strefy, nazywane też produktami z rynków równoległych. To aparaty i obiektywy oferowane przez nieznanych dostawców po cenach niższych niż rynkowa. Na pierwszy rzut oka taki produkt może wydawać się pełnoprawnym towarem, jednak okazyjnie niska cena nowego sprzętu powinna wzbudzić naszą nieufność. Dlaczego? Produkty z tzw. szarej strefy to aparaty i obiektywy importowane spoza europejskiej dystrybucji, czyli nieprzeznaczone do sprzedaży na rynku europejskim (w przypadku Canon jest to Europejski Obszar Gospodarczy EOG oraz Szwajcaria). Jakie zagrożenia wiążą się z zakupem takich produktów?

Zagrożenia

Najpoważniejsze z zagrożeń, jakie niesie za sobą zakup nowych aparatów czy obiektywów nieprzeznaczonych na rynki EOG to niepełna ochrona gwarancyjna, ograniczone prawa konsumenckie w przypadku zwrotu i brak możliwości zarejestrowania produktu w promocjach typu Cashback. Jak to może wyglądać w praktyce? Przedstawiamy kilka największych ograniczeń związanych z zakupem produktów z tzw. szarej strefy na przykładzie produktów Canon:
  • Brak możliwości korzystania z wszystkich promocji producenta (np. Cashback, Produkty za 1zł i inne).
  • Produkty z szarej strefy nie są objęte lokalnym serwisem gwarancyjnym firmy Canon. Jeśli siedziba sprzedawcy znajduje się poza Europą, uzyskanie pomocy nie podlega lokalnym przepisom gwarancyjnym – usługi serwisowe mogą być realizowane przez nieautoryzowane punkty serwisowe.
  • Produkty spoza europejskiej dystrybucji nie są objęte lokalnymi prawami konsumenckimi w zakresie zwrotu produktów.
  • Zestaw może zawierać nieautoryzowane elementy innych dostawców, które nie zostały zatwierdzone przez firmę Canon i nie spełniają wymogów lokalnego prawa.
  • Dołączone oprogramowanie może nie działać prawidłowo w danym regionie.
  • Sprzedawcy towarów z szarej strefy często dostarczają nieoficjalne/nieczytelne kopie podręczników lub wersje w innych językach.

Jak ustalić, czy produkty pochodzą z szarej strefy

Najszybciej uzyskać od sprzedawcy numer seryjny produktu i wysłać go pod specjalny e-mail. W przypadku sprzętu Canon, zapytania można kierować na szarastrefa@canon.pl.

Informacje potwierdzające europejską dystrybucję można także znaleźć m.in. na opakowaniach produktu, jednak oznaczenia te są różne w zależności od producenta i grupy produktów.

Szczegółowe informacje na temat produktów Canon oraz pozostałych zagrożeń związanych z zakupem nowych aparatów i obiektywów u nieautoryzowanych sprzedawców można również znaleźć na specjalnej stronie www.canon.pl/kupuj-odpowiedzialnie.


- - - - - - - - - - - - - - - - - - R E K L A M A - - - - - - - - - - - - - - - - - -

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

1Raport E-Commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska, [2016]

Artykuł opublikowany na zlecenie firmy Canon Polska.



Poprzedni rozdział