Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Tamron 16-30 mm f/2.8 Di III VXD G2 - test obiektywu

19 września 2025
Arkadiusz Olech Komentarze: 4

7. Koma, astygmatyzm i bokeh

Na najkrótszej ogniskowej koma objawia się głównie poprzez sukcesywne zwiększanie się obrazu diody wraz z oddaleniem się od centrum kadru, przez co w rogu matrycy pełnoklatkowej obserwujemy obraz, który bardziej przypomina mały dysk, a nie punkt.

W przypadku dłuższych ogniskowych więcej do powiedzenia ma klasyczna koma, która z punktowego obrazu diody stara się robić przecinek. Na ogniskowej 23 mm jest on jeszcze mały, ale na 30 mm robi się już średni.

W tej kategorii Tamron też musi uznać wyższość droższego modelu Sony, ale ponownie różnice wcale nie są aż tak duże, jak mogłaby na to wskazywać różnica w cenie.

----- R E K L A M A -----

Centrum, 16 mm, f/2.8 Róg APS-C, 16 mm, f/2.8 Róg FF, 16 mm, f/2.8
Tamron 16-30 mm f/2.8 Di III VXD G2 - Koma, astygmatyzm i bokeh Tamron 16-30 mm f/2.8 Di III VXD G2 - Koma, astygmatyzm i bokeh Tamron 16-30 mm f/2.8 Di III VXD G2 - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, 23 mm, f/2.8 Róg APS-C, 23 mm, f/2.8 Róg FF, 23 mm, f/2.8
Tamron 16-30 mm f/2.8 Di III VXD G2 - Koma, astygmatyzm i bokeh Tamron 16-30 mm f/2.8 Di III VXD G2 - Koma, astygmatyzm i bokeh Tamron 16-30 mm f/2.8 Di III VXD G2 - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, 30 mm, f/2.8 Róg APS-C, 30 mm, f/2.8 Róg FF, 30 mm, f/2.8
Tamron 16-30 mm f/2.8 Di III VXD G2 - Koma, astygmatyzm i bokeh Tamron 16-30 mm f/2.8 Di III VXD G2 - Koma, astygmatyzm i bokeh Tamron 16-30 mm f/2.8 Di III VXD G2 - Koma, astygmatyzm i bokeh

W ramach urozmaicenia testu możemy pokazać jeszcze, jak wygląda obraz jasnej gwiazdy umieszczonej w rogu kadru. Zdjęcia uzyskane w tym przypadku potwierdzają wnioski, jakie wyciągnęliśmy przed chwilą. Dodatkowo widać tutaj także, iż koma nie znika całkowicie nawet po przymknięciu przysłony do wartości f/5.6.

Róg FF, 16 mm, f/2.8 Róg FF, 16 mm, f/4.0 Róg FF, 16 mm, f/5.6
Tamron 16-30 mm f/2.8 Di III VXD G2 - Koma, astygmatyzm i bokeh Tamron 16-30 mm f/2.8 Di III VXD G2 - Koma, astygmatyzm i bokeh Tamron 16-30 mm f/2.8 Di III VXD G2 - Koma, astygmatyzm i bokeh
Róg FF, 30 mm, f/2.8 Róg FF, 30 mm, f/4.0 Róg FF, 30 mm, f/5.6
Tamron 16-30 mm f/2.8 Di III VXD G2 - Koma, astygmatyzm i bokeh Tamron 16-30 mm f/2.8 Di III VXD G2 - Koma, astygmatyzm i bokeh Tamron 16-30 mm f/2.8 Di III VXD G2 - Koma, astygmatyzm i bokeh

Astygmatyzm, rozumiany jako średnia różnica pomiędzy poziomymi i pionowymi wartościami funkcji MTF50, wyniósł 5.1%. To wartość, którą uznajemy za leżącą na granicy wartości bardzo małych i małych, więc nie mamy tutaj żadnego powodu do niepokoju, tym bardziej że jest to rezultat ciut niższy niż u konkurencyjnego Sony. Warto przy tym zaznaczyć, że najmniejszą wartość astygmatyzmu odnotowaliśmy w środku zakresu ogniskowych.

Nieostrości w ultraszerokokątnym zoomie nie są rzeczą kluczową, bo instrument ten nie służy przecież do ładnego separowania fotografowanego obiektu od tła. Dostajemy więc tutaj mniej więcej to, czego można było się spodziewać, czyli krążki światła ze sporą liczbą niejednorodności wewnątrz oraz jasną obwódką na brzegu. Co zaskakujące, większych zastrzeżeń nie można mieć do winietowania mechanicznego, które znika całkowicie po przymknięciu przysłony już o 1 EV. Choć trzeba tutaj pamiętać, że ten test został przeprowadzony na najdłuższej ogniskowej, gdzie uzyskanie rozsądnych rozmiarów krążków dla różnych wartości przysłony było możliwe.

Centrum, 30 mm, f/2.8 Róg APS-C, 30 mm, f/2.8 Róg FF, 30 mm, f/2.8
Tamron 16-30 mm f/2.8 Di III VXD G2 - Koma, astygmatyzm i bokeh Tamron 16-30 mm f/2.8 Di III VXD G2 - Koma, astygmatyzm i bokeh Tamron 16-30 mm f/2.8 Di III VXD G2 - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, 30 mm, f/4.0 Róg APS-C, 30 mm, f/4.0 Róg FF, 30 mm, f/4.0
Tamron 16-30 mm f/2.8 Di III VXD G2 - Koma, astygmatyzm i bokeh Tamron 16-30 mm f/2.8 Di III VXD G2 - Koma, astygmatyzm i bokeh Tamron 16-30 mm f/2.8 Di III VXD G2 - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, 30 mm, f/5.6 Róg APS-C, 30 mm, f/5.6 Róg FF, 30 mm, f/5.6
Tamron 16-30 mm f/2.8 Di III VXD G2 - Koma, astygmatyzm i bokeh Tamron 16-30 mm f/2.8 Di III VXD G2 - Koma, astygmatyzm i bokeh Tamron 16-30 mm f/2.8 Di III VXD G2 - Koma, astygmatyzm i bokeh

----- R E K L A M A -----

ŚREDNI FORMAT W KOMISIE E-OKO
Kupujemy używany sprzęt za gotówkę. Raty 20x0%!