Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Artykuły

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń

7 września 2018

2. Fotografowanie w praktyce

Na początku postanowiłem sprawdzić obiektyw w temacie, w jakim może być najczęściej wykorzystywany, czyli fotografii portretowej. W tym celu zabrałem znajomą na szybką sesję fotograficzną, której efekty prezentuję poniżej. Wszystkie zdjęcia zrobiłem oczywiście na przysłonie f/1.1. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że jako, iż artykuł ten nie jest testem sensu stricte, pozwoliłem sobie na obróbkę, która polegała w ogólności na modyfikacji krzywej i wyostrzeniu zdjęć. Muszę również zmartwić wszystkich fanów cyferek i pomiarów – tutaj tego nie zobaczycie. Zdjęcia wykonane zostały aparatem Fujifilm X-T2.

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce



----- R E K L A M A -----

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce

Aby sprawdzić obiektyw w nieco innych warunkach i tematach, postanowiłem zabrać go na weekendowy wypad w Tatry.

Tym razem, zdjęcia robiłem korpusem Fujifilm X-E2s.

Na początek zaprezentuję serię zdjęć wykonanych na przysłonie f/1.1, która jest oczywiście najbardziej interesująca w tym obiektywie. Słowem wstępu, przy blisko położonych motywach jakość w centrum kadru wydaje się naprawdę zadowalająca, co można ocenić na powyższych portretach. Ostrość na bokach jest jednak stosunkowo przeciętna. Jeżeli fotografujemy dalszy plan, to wyrazistość zdjęcia wydaje się być znacznie gorsza i w centrum kadru ociera się o próg akceptowalności przy publikowaniu zdjęć w mediach społecznościowych i na pewno nie nadaje się do większych wydruków. Winietę z łatwością da się zauważyć, jednakże zaciemnienie rogów nie jest wcale tak duże, jak można by się spodziewać. Tej wady nie korygowałem, zatem łatwo ją ocenić, patrząc na zdjęcia.

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce

Rzut oka na zdjęcia od razu pozwoli zapomnieć, przynajmniej chwilowo, o nieostrych brzegach – rozmycie produkowane przez Kamlana jest po prostu bardzo ładne. Ciężko uwierzyć, że zdjęcia nie były wykonywane pełną klatką. Wygląd nieostrości jest zdecydowanie inny, niż w nowoczesnych obiektywach – na próżno szukać w Kamlanie miękkiego, „maślanego” rozmycia. Charakterny, „toporny” bokeh jest jednak jednym z plusów obiektywu i nieco przypomina to, do czego przyzwyczaiły nas stare, radzieckie konstrukcje optyczne. Obiektyw ma również aż 12 listów przysłony, dzięki czemu nawet po przymknięciu nieostrości wciąż będą przypominać koła.

Jakość w centrum sukcesywnie zwiększa się wraz z przymykaniem przysłony i przy f/4–f/5.6 zdjęcia są już bardzo ostre. Wciąż mamy do czynienia jednak z nienajlepszą ostrością z boku i tu dopiero przymknięcie f/8–f/11 pozwoli mieć przyzwoitą jakość w całym obszarze kadru. Jest to bardzo przeciętny wynik, jednakże Kamlan jest obiektywem, który zapewne najczęściej będzie wykorzystywany jako „portretówka”, gdzie obiekt umieszczany jest w okolicach centrum kadru, a boki pozostaną w obszarze nieostrości. Mimo to, w niektórych sytuacjach chcielibyśmy, aby boki były ostre przy niższych przysłonach, więc Kamlan w tej kategorii po prostu zawodzi.

Aby zobrazować zachowanie obiektywu na innych wartościach przysłony niż f/1.1, przedstawiam poniżej kilka zdjęć. Pod każdym z nim znajduje się wartość przysłony, jaka była użyta.

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce
f/4.0

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce
f/2.0

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce
f/4.0

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce
f/4.0

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce
f/4.0

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce
f/4.0

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce
f/5.6

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce
f/8.0

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce
f/8.0

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce
f/8/0

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce
f/2.8

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce
f/5.6

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce
f/2.8

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce
f/2.8

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce
f/16.0

Na koniec zostawiłem jeszcze aspekt pracy obiektywu pod światło. Ta kwestia jest nieco skomplikowana – już po kilku wykonanych zdjęciach można dojść do wniosku, że powłoki zastosowane w Kamlanie 50 mm f/1.1 zdecydowanie nie są najwyższej jakości. Bardzo łatwo, zwłaszcza przy fotografowaniu ze słońcem umieszczonym nieco powyżej kadru, można zepsuć zdjęcie flarą zajmującą praktycznie pół fotografii. Z drugiej strony, przy umiejętnym kadrowaniu można uzyskać ciekawe efekty w postaci kolorowych flar urozmaicających zdjęcie. Ciężko uznać za zaletę fakt, że Kamlan bardzo łatwo łapie flary, jednakże w umiejętnych rękach wada ta może zostać użyta z korzyścią dla zdjęcia. Trzeba jednak mieć się na baczności, by przypadkowo nie zepsuć zdjęcia.

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce
f/4.0

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce
f/8.0

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce
f/1.1

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce
f/1.1

Bezpośrednim konkurentem Kamlana 50 mm f/1.1 pod względem parametrów w systemie Fujifilm wydaje się obiektyw Fujinon 56 mm f/1.2. Zrobiłem zatem krótkie porównanie kształtu bokeh, jak i ostrości tych obiektywów. U góry przedstawiam zdjęcia wykonane Kamlanem, u dołu Fujinonem. Wszystkie fotografie wykonane zostały oczywiście na „pełnej dziurze”.

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce
Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce
Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce

Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce
Kamlan 50 mm f/1.1 - jasna stałka na każdą kieszeń - Fotografowanie w praktyce

Jeżeli rozważymy ostrość w centrum kadru, oba obiektywy dają porównywalne rezultaty. Z boku kadru to Kamlan musi jednak uznać przewagę Fujinona. Patrząc na charakter rozmycia zauważymy, że krążki nieostrości są znacznie bardziej miękkie i bardziej delikatne w obiektywie Fujifilm. Kamlan daje zdecydowanie bardziej charakterystyczny bokeh, zauważymy również bardzo mocne winetowanie mechaniczne na brzegach, z powodu którego rozmycie nabiera lekkiego charakteru „swirly”. Ile ludzi, tyle opinii – niektórzy bardziej docenią rozmycie produkowane przez Kamlana, inni przez Fujinon – oba mogą się jednak podobać.