Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
Drukowanie zdjęć jest prostsze niż myślisz. Żeby wydrukować swoje zdjęcia potrzebna jest drukarka fotograficzna, papier do zdjęć, profil ICC i odrobina wiedzy jak to wszystko połączyć w jedną całość. W trzech kolejnych artykułach cyklu "Drukowanie zdjęć jest proste!” opowiemy, jak wybrać drukarkę i papier do zdjęć oraz jak skonfigurować oprogramowanie, żeby uzyskać wydruki które dają satysfakcję.
Partnerem cyklu jest FOMEI - producent papierów fotograficznych do drukarek atramentowych FOMEI Collection i FomeiJet, reprezentowana w Polsce przez firmę Medikon Polska. Profile ICC papierów FOMEI dostępne są na stronie
http://icc.fomei.pl. Próbniki i zestawy testowe papierów FOMEI dostępne są na stronie: https://sklep.medikon.pl/papier-fotograficzny
Pobieranie i instalacja profilu ICC
Profile ICC papierów zwykle można pobrać ze strony internetowej producenta lub lokalnego dystrybutora. Do profili ogólnych dołączane są instrukcje, z którymi należy bezwzględnie zapoznać się przed drukowaniem. Zawierają szczegółowe informacje dotyczące ustawień druku Photoshopa i sterownika drukarki, jakie należy wybrać podczas drukowania. Zastosowanie się do zaleceń producenta papieru lub twórców profilu ICC pozwoli uzyskać najlepsze rezultaty.
Profile ICC papierów zwykle można pobrać ze strony internetowej producenta lub lokalnego dystrybutora.
Aby profil ICC papieru był widoczny przez oprogramowanie do edycji fotografii należy zainstalować go w systemie operacyjnym. Procedura jest taka sama dla wszystkich profili ICC, które zamierzasz używać i polega na skopiowaniu pliku profilu ICC do systemowego folderu koloru, który w zależności od systemu operacyjnego będzie miał inną lokalizację:
Nazwy profili ICC często zawierają kodowe oznaczenia zawierające takie informacje jak nazwa papieru, model drukarki czy typ medium sterownika i rozdzielczość druku dla których profil został wykonany. Dla przykładu w nazwie profilu FomeiJet_PRO_Pearl_265_L810_EPG_HQ_EL16W.icc zaszyte są informacje: nazwa papieru (FomeiJet_PRO_Pearl_265), model drukarki (L810 = EPSON L810) oraz ustawienia druku w sterowniku drukarki (EPG = Epson Premium Glossy). Nie jest to jednak regułą, dlatego przed drukowaniem koniecznie sprawdź jakie ustawienia druku zaleca producent papieru lub twórca profilu w dołączonej do profilu instrukcji. Pamiętaj by zastosować te same ustawienia zarówno w konfiguracji symulacji kolorów wydruku na monitorze (ang. Soft proofing) jak i w oknie ustawień drukowania Photoshop czy Lightroom.
Przed drukowaniem koniecznie sprawdź jakie ustawienia druku zaleca producent papieru lub twórca profilu w dołączonej do profilu instrukcji.
Soft proofing
Popularne programy do edycji i obróbki fotografii takie jak Adobe Photoshop i Lightroom posiadają możliwość podglądu kolorystyki wydruku jeszcze przed jego wykonaniem. Próba kolorów (ang. Soft Proof) polega na oglądaniu zdjęcia na ekranie monitora przez filtr profilu ICC barw papieru i drukarki. Warto jednak pamiętać, że taka symulacja kolorystyki wydruku będzie ograniczona jakością i możliwościami monitora na jakim będzie przeprowadzana. Najwyższy poziom wierności odwzorowania barw i tonalności obrazu możesz uzyskać na dedykowanych do fotografii, kalibrowanych sprzętowo szerokogamutowych profesjonalnych monitorach graficznych, np. EIZO ColorEdge. Z całą pewnością, można zapomnieć o sensownym softproofingu na ekranie laptopa czy nieskalibrowanego monitora.
Adobe Photoshop i Lightroom posiadają możliwość podglądu kolorystyki wydruku jeszcze przed jego wykonaniem.
Drukowanie z profilem ICC
Drukowanie zdjęć z poziomu Photoshopa i Lightroom odbywa się na podobnych zasadach, jednak każdy z programów ma inne możliwości. Lightroom jest wyposażony w oddzielny panel Print, w którym możemy zdefiniować różne ustawienia druku zdjęć. Przydatną funkcją jest okno Print Job, w którym łatwo ustawisz najważniejsze preferencje drukowania, takie jak rozdzielczość druku, rodzaj i ilość wyostrzania. W tym samym oknie wybierzesz także ustawienia zarządzania barwą (Color management) - profil ICC drukarki i metodę konwersji kolorów.
Lightroom jest wyposażony w oddzielny panel Print, w którym możemy zdefiniować różne ustawienia druku zdjęć.
Jeśli jesteś bardziej zaawansowany w obsłudze programów do obróbki zdjęć i zależy Ci na pełnej kontroli nad procesem druku wybierz program Photoshop. Po wybraniu w menu Photoshopa pozycji Drukuj, ukaże się naszym oczom jedno z dwóch, istotnych na tym etapie, okien dialogowych – okienko Drukuj.
Ustawienia druku programu Photoshop.
Ważne, aby w oknie tym przekazać obsługę kolorów w ręce Photoshopa. Wybieramy profil papieru oraz metodę konwersji kolorów, zgodnie z zaleceniami producenta papieru, dostarczonymi wraz z papierem lub profilem ICC. Nie zapominajmy, że jeśli włączamy zarządzanie kolorem w Photoshopie powinniśmy bezwzględnie wyłączyć je w drugim ważnym oknie dialogowym – oknie ustawień drukarki. Ustawienia nośnika, takie jak typ papieru, opcje koloru, rozdzielczość druku oraz wspomniane już wielokrotnie zarządzanie kolorem, należy tu skonfigurować także zgodnie z zaleceniami producenta papieru. Po wybraniu odpowiednich ustawień, zgodnych z zaleceniami producenta papieru, możemy rozpocząć drukowanie. Pozostaje kliknąć przycisk Drukuj i czekać aż gotowa fotografia opuści drukarkę. Wydruk może być od razu gotowy do użytku lub wymagać określonego czasu stabilizację tuszu.
Nie zapominajmy, że jeśli włączamy zarządzanie kolorem w Photoshopie powinniśmy bezwzględnie wyłączyć je w drugim ważnym oknie dialogowym – oknie ustawień drukarki.
Czas potrzebny na uzyskanie całkowitego wyschnięcia, stabilności barwnej, pełnej trwałości i odporności, może zawierać się w zakresie od kilku minut do kilkudziesięciu godzin i będzie zależny od wielu czynników takich jak rodzaj papieru i tuszu, warunki otoczenia w trakcie drukowania, sposób oprawienia czy docelowe zastosowanie wydruku. Mimo to, od razu po wydrukowaniu, możemy cieszyć się dobrze wykonanym wydrukiem, który, jeśli został przygotowany zgodnie z zasadami zarządzania barwą i wydrukowany na dobrej drukarce i wysokiej jakości papierze, będzie fizycznym zwieńczeniem całego procesu fotografowania przewyższającym jakością i trwałością wszystkie wcześniejsze technologie umożliwiające uzyskanie odbitki.
Drukowanie i weryfikacja wydruku
Zdjęcia drukowane na pigmentowej drukarce atramentowej i powlekanych papierach fotograficznych o połyskliwej powierzchni (Gloss, Lustre, Pearl, Satin) opuszczają drukarkę praktycznie suche i gotowe do oglądania czy oprawiania. W przypadku wydruków na podłożach matowych lub wykonywanych przy użyciu atramentów barwnikowych, na pełną stabilizację tuszu na powierzchni papieru trzeba poczekać od kilku minut do kilkudziesięciu godzin. Gdy wydrukowane zdjęcie się ustabilizuje możesz porównać kolorystykę wydruku z symulacją kolorów fotografii na ekranie monitora, jednak nie przesadzaj zbytnio z oczekiwaniami! Wydruk na papierze, w przeciwieństwie do monitora, nie świeci własnym światłem i jeśli chcesz uzyskać wysoką zgodność barw w miejscu druku, potrzebny Ci będzie nie tylko skalibrowany monitor graficzny, ale także odpowiednie oświetlenie samego wydruku. Najlepiej oglądać zdjęcia w świetle dziennym lub, jeśli nie ma takiej możliwości, w sztucznym świetle referencyjnym o temperaturze światła dziennego i wysokim współczynniku oddawania barw CRI (ang. Colour Rendering Index). Współczynnik CRI równy 100 oznacza, że sztuczne źródło światła oddaje kolory tak wiernie, że jest ono porównywalne z oglądaniem przedmiotów w świetle słonecznym. Jeśli traktujesz drukowanie zdjęć poważnie, warto wyposażyć swoją pracownię w lampy referencyjne o wysokim współczynniku CRI dostępne w specjalistycznych sklepach dla grafików lub sklepach… akwarystycznych! Wśród fotografów popularnością cieszą się niewielkie lampki GrafiLite.
Najlepiej oglądać zdjęcia w świetle dziennym lub, jeśli nie ma takiej możliwości, w sztucznym świetle referencyjnym o temperaturze światła dziennego i wysokim współczynniku oddawania barw CRI.
Tym oto sposobem dotarliśmy do ostatniej części cyklu artykułów, dzięki którym wiesz już jak prawidłowo przygotować i wydrukować swoje zdjęcia, tak by cieszyły oko i dawały radość z drukowania. Życzymy udanych wydruków!
Przeczytaj wszystkie artykuły z cyklu "Drukowanie jest proste:
Wygląda na to, że korzystasz z oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam.
Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
Będziemy wdzięczni, jeśli dodasz stronę Optyczne.pl do wyjątków w filtrze blokującym reklamy.