Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Inne testy

Sony A9 III - test trybu filmowego

9 kwietnia 2024
Amadeusz Andrzejewski Komentarze: 18

5. Podsumowanie i filmy przykładowe

Podsumowanie

Sony A9 III w pewnych kwestiach spełnia oczekiwania, w innych nieco rozczarowuje. Jeśli chodzi o budowę i ergonomię czy autofokus, korpus ten jest kulminacją wszystkiego, co Sony od lat doprowadziło w zasadzie do perfekcji i trudno orzec, co jeszcze można by na tych płaszczyznach ulepszyć. Nie da się też oczywiście poprawić czasów odczytu matrycy, bo opóźnienie między pierwszą a ostatnią linią jest zerowe.

Poprawnie wypada światłoczułość i poziom szumów. Dobrze działa też stabilizacja i cieszy pojawienie się dynamicznego trybu aktywnego, choć wydaje się, że jego wprowadzenie zbiegło się z nieco gorszym działaniem „zwykłego” trybu aktywnego, który we wcześniej przez nas testowanych korpusach wypadał lepiej.


----- R E K L A M A -----

Nieco zawiodły nas natomiast wyniki jeśli chodzi o zakres tonalny, wysokie bazowe czułości oraz brak filmowania w 6K, w innych proporcjach niż 16:9 czy też w formacie RAW. Wszystkie te elementy powoli stają się standardem w porównywalnych korpusach innych producentów i w urządzeniu kosztującym ponad 30 tys. zł naprawdę nie powinno ich brakować.

Sumarycznie A9 III to zatem propozycja przede wszystkim dla użytkowników, dla których global shutter jest niezbędnym elementem specyfikacji i są gotowi dopłacić za tę technologię. Pozostali mogą rozważyć kosztujący niemal połowę mniej model A7S III, który w wielu kategoriach bohaterowi tego testu nie tylko nie ustępuje, ale wręcz go przewyższa.

Sony A9 III - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

Zanim przejdziemy do szczegółowej listy wad i zalet omawianego korpusu, zestawmy jeszcze jego sugerowaną cenę z konkurencyjnymi modelami (dane wg serwisu Ceneo.pl na dzień 29.03.2024):

  • Canon EOS R3 – ok. 23000 zł,
  • Nikon Z8 – ok. 17900 zł,
  • Nikon Z9 – ok. 22200 zł,
  • Sony A1 – ok. 30000 zł,
  • Sony A7S III – ok. 17000 zł,
  • Sony A9 III – ok. 32000 zł,
  • Sony FX3 – ok. 20500 zł.
W przypadku pierwszego wyposażonego w jednoczesny odczyt matrycy bezlusterkowca pewna forma „podatku od nowości” jest oczywiście zrozumiała, ale dotychczasowa polityka firmy Sony raczej nie pozwala nam liczyć na to, że A9 III w rozsądnym czasie potanieje i zbliży się cenowo do urządzeń konkurencji o zbliżonych parametrach, które w większości są zauważalnie tańsze.

Zbierzmy teraz zalety i wady testowanego aparatu w jednym miejscu:

Zalety:

  • pancerna i uszczelniona obudowa,
  • podwójne gniazdo kart pamięci,
  • gniazda kart pamięci typu combo przyjmujące różne rodzaje kart,
  • duża ilość elementów sterujących,
  • możliwość programowania funkcji wybranych elementów sterujących,
  • wejście na zewnętrzny mikrofon,
  • wyjście słuchawkowe,
  • pełnowymiarowe wyjście HDMI,
  • czytelne menu z wygodnymi w użyciu kartami z podstawowymi ustawieniami w filmie,
  • możliwość wygenerowania w aparacie kodu czasowego,
  • pojemna bateria,
  • dotykowy ekran o wysokiej rozdzielczości,
  • duże możliwości regulacji położenia ekranu i odchylenia go od korpusu,
  • rewelacyjny wizjer elektroniczny,
  • funkcja kompensacji oddychania obiektywów,
  • brak ograniczeń czasu nagrywania,
  • nagrywanie w 4:2:2/10-bit,
  • nagrywanie w 4K z prędkościami do 100/120 kl/s bez przycięć obrazu,
  • duży zakres przepływności strumienia danych kodeka do wyboru,
  • profile obrazu S-Cinetone, HLG oraz S-Log3,
  • możliwość tworzenia własnych profili obrazu w oparciu o pliki LUT,
  • szybki i celny autofokus o wysokiej kulturze pracy,
  • autofokus z wykrywaniem twarzy i oka oraz różnego rodzaju obiektów,
  • rozbudowane narzędzia ułatwiające manualne ustawienie ostrości,
  • narzędzia ułatwiające kontrolę ekspozycji,
  • dobrze działająca stabilizacja,
  • bardzo dobra szczegółowość obrazu w większości trybów nagrywania,
  • rozsądnie działające wyostrzanie,
  • jednoczesny odczyt matrycy (global shutter).

Wady:

  • brak możliwości wprowadzenia do urządzenia kodu czasowego wygenerowanego na zewnątrz,
  • brak bardziej zaawansowanych funkcji kontroli obrazu, takich jak waveform czy false color,
  • brak filmowania w 6K,
  • brak filmowania w RAW-ach,
  • brak możliwości filmowania w innych proporcjach obrazu niż 16:9,
  • brak możliwości filmowania w Full HD z prędkościami 100/120 kl/s z dźwiękiem z próbkowaniem innym niż 4:2:0 / 8-bit,
  • wysokie najniższe dostępne czułości we wszystkich profilach obrazu,
  • zakres tonalny mógłby być lepszy,
  • brak jakiejkolwiek kontroli nad działaniem odszumiania w trybie filmowym,
  • aliasing w 4K w 100 kl/s w trybie pełnoklatkowym,
  • wysoka cena.

Filmy przykładowe

Na zakończenie testu prezentujemy kilka przykładowych plików do pobrania. Materiały zostały nagrane z wykorzystaniem obiektywu Sony FE 70–200 mm f/2.8 GM OSS II.

  • film 1 – 262 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ISO 8000, profil obrazu S-Log3, kodek All-Intra,
  • film 2 – 131 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 50 kl/s, ISO 3200, profil obrazu Hybrid Log Gamma,
  • film 3 – 197 MB, H.265, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, ISO 6400, tryb APS-C, profil obrazu S-Cinetone,
  • film 4 – 66 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, ISO 12800, slow motion – 100 kl/s spowolnione przy nagrywaniu do 25 kl/s,
  • film 5 – 66 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, ISO 12800, tryb APS-C, slow motion – 200 kl/s spowolnione przy nagrywaniu do 25 kl/s,
  • film 6 – 197 MB, H.265, 4:2:0, 10-bit, 3840×2160, 50 kl/s, profil obrazu S-Log3,
  • film 7 – 131 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 3840×2160, 25 kl/s, tryb APS-C, profil obrazu Hybrid Log Gamma,
  • film 8 – 131 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, profil obrazu S-Cinetone, kodek All-Intra,
  • film 9 – 197 MB, H.264, 4:2:2, 10-bit, 1920×1080, 25 kl/s, slow motion – 200 kl/s spowolnione przy nagrywaniu do 25 kl/s,
  • film 10 – 131 MB, H.264, 4:2:0, 8-bit, 3840×2160, 25 kl/s, tryb APS-C, slow motion – 100 kl/s spowolnione przy nagrywaniu do 25 kl/s.

Aparat do testów wypożyczyła firma:

Sony A9 III - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe

W testach wykorzystujemy studyjne lampy błyskowe i światła stałego firm Godox oraz Quadralite dostarczone przez sklep Foto-Tip.pl

Sony A9 III - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe
Sony A9 III - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe
Sony A9 III - test trybu filmowego - Podsumowanie i filmy przykładowe