Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS 1100D - test aparatu

6 czerwca 2011
Szymon Starczewski Komentarze: 116

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla Canona 1100D prezentujemy na poniższym wykresie.

Canon EOS 1100D - Zakres tonalny

Na wykresie zaznaczyliśmy wartości zakresu tonalnego dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1. Widać, że dla najlepszej jakości obrazu 1100D osiągnął maksymalny wynik na poziomie 6.4 EV. Nie jest to szczególnie imponująca wartość, ale z drugiej strony nowy EOS wypada minimalnie lepiej w tej kategorii niż jego konkurent Nikon D3100, który zanotował wynik na poziomie 6.1 EV. Dodatkowo 1100D mimo, że jest najprostszą lustrzanką Canona, osiągnął porównywalny wynik z tym co pokazały dwa EOS-y z wyższych półek, czyli 600D i 60D.


----- R E K L A M A -----

W sytuacji kiedy obniżymy nasze kryterium dotyczące jakości obrazu można zauważyć, że wartości zakresu tonalnego zaczynają wzrastać. Dla najsłabszego z zastosowanych przez nas kryteriów, czyli stosunku sygnału do szumu na poziomie 1, testowany aparat osiąga wartość na poziomie sięgającym nawet 10.5 EV.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
100 Canon EOS 1100D - Zakres tonalny
200 Canon EOS 1100D - Zakres tonalny
400 Canon EOS 1100D - Zakres tonalny
800 Canon EOS 1100D - Zakres tonalny
1600 Canon EOS 1100D - Zakres tonalny
3200 Canon EOS 1100D - Zakres tonalny
6400 Canon EOS 1100D - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Canon EOS 1100D - Zakres tonalny
200 Canon EOS 1100D - Zakres tonalny
400 Canon EOS 1100D - Zakres tonalny
800 Canon EOS 1100D - Zakres tonalny
1600 Canon EOS 1100D - Zakres tonalny
3200 Canon EOS 1100D - Zakres tonalny
6400 Canon EOS 1100D - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy to rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

Canon EOS 1100D - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
1100D
Canon EOS 1100D - Zakres tonalny Canon EOS 1100D - Zakres tonalny
50D
Canon EOS 1100D - Zakres tonalny Canon EOS 1100D - Zakres tonalny
1600 ISO
1100D
Canon EOS 1100D - Zakres tonalny Canon EOS 1100D - Zakres tonalny
50D
Canon EOS 1100D - Zakres tonalny Canon EOS 1100D - Zakres tonalny

Rozjaśniając ciemne partie obrazu oczywistym jest, że poza podniesieniem poziomu sygnału zwiększymy także szum. W przypadku testowanego EOS-a, na czułości ISO 100 udało się co prawda wydobyć jakieś szczegóły na zdjęciu, jednak szum stał się wyraźny. Dodatkowo jego poziom wydaje się być wyższy, niż w przypadku przedstawionego dla porównania Canona 50D. Przy czułości ISO 1600 stosunek szumu do sygnału jest znacznie wyższy. W takim przypadku rozjaśnianie zdjęcia skutkuje tym, że poza zwiększeniem poziomu szumu, nie udaje się praktycznie wydobyć żadnych szczegółów ani w prostym modelu 1100D ani w bardziej zaawansowanym 50D.

Przyciemnianie jasnych partii obrazu w przypadku obu aparatów daje podobne efekty zarówno dla czułości ISO 100 jak i ISO 1600. Różnice, które widać wynikają raczej z faktu, że oryginalne zdjęcia różnią się nieznacznie jasnością (mimo wykonywania ich w tym samym czasie i przy tych samych parametrach).

100 ISO
0 EV
−4 EV
1100D
Canon EOS 1100D - Zakres tonalny Canon EOS 1100D - Zakres tonalny
50D
Canon EOS 1100D - Zakres tonalny Canon EOS 1100D - Zakres tonalny
1600 ISO
1100D
Canon EOS 1100D - Zakres tonalny Canon EOS 1100D - Zakres tonalny
50D
Canon EOS 1100D - Zakres tonalny Canon EOS 1100D - Zakres tonalny