Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony Carl Zeiss Vario Sonnar 16-35 mm f/2.8 T* SSM - test obiektywu

18 czerwca 2009

5. Aberracja chromatyczna

Gdy używamy Zeissa 16-35 mm z Sony A100 lub inną lustrzanką wyposażoną w matrycę o bokach 1.5x mniejszych niż w pełnej klatce, aberracja chromatyczna będzie nam przeszkadzać głównie w najtrudniejszej kombinacji maksymalnego otworu względnego i najkrótszej ogniskowej. Tam jest ona na granicy poziomu średniego i dużego, więc trudno jej nie dostrzec.

Sony Carl Zeiss Vario Sonnar 16-35 mm f/2.8 T* SSM - Aberracja chromatyczna


Na szczęście przymknięcie przysłony o 1 EV sprowadza aberrację do poziomu średniego, a o 2 EV do granicy poziomów średniego i małego. Znacznie mniej problemów będziemy mieli dla dłuższych ogniskowych. W ich przypadku, aberracja jest co najwyżej średnia (nie przekracza 0.1%), a w większości kombinacji przysłon i ogniskowych wręcz mała.

----- R E K L A M A -----

Oczywiście pełna klatka stwarza większe wymagania i problemów pojawia się trochę więcej, co widać na poniższym wykresie.

Sony Carl Zeiss Vario Sonnar 16-35 mm f/2.8 T* SSM - Aberracja chromatyczna


Dla ogniskowej 16 mm i większości używalnych przysłon aberracja jest na poziomie dużym i dopiero dla f/16-f/22 schodzi do granicy poziomu średniego i dużego. Na szczęście, zakres 24-35 mm znów nie daje nam powodów do narzekań. Tam ponownie aberracja jest co najwyżej na poziomie średnim.

Brzeg kadru FF
A900, 16 mm, f/2.8
A900, 35 mm, f/11.0
Sony Carl Zeiss Vario Sonnar 16-35 mm f/2.8 T* SSM - Aberracja chromatyczna Sony Carl Zeiss Vario Sonnar 16-35 mm f/2.8 T* SSM - Aberracja chromatyczna