Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Nikon D3200 - test aparatu

17 sierpnia 2012
Maciej Latałło Komentarze: 98

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla D3200 prezentujemy na poniższym wykresie. Wartości zakresu tonalnego wyznaczyliśmy dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1. Pokazujemy również całkowity zakres tonalny, który został policzony z plików TIFF wywołanych programem dcraw przy współczynniku gamma równym jeden.

Nikon D3200 - Zakres tonalny

Maksymalny zanotowany wynik dla Nikona D3200 przy stosunku sygnału do szumu równym 10, wyniósł ok. 6.7 EV. Rezultat ten jest nieco lepszy od tego, co reprezentował poprzednik, czyli model D3100 (6.2 EV) a także Sony A65 (6.3 EV) – choć należy zauważyć, że różnice nie są znaczące. Z kolei Nikon D5100 pozostawia nowszy model daleko w tyle i z wynikiem 7.8 EV wyraźnie go wyprzedza.


----- R E K L A M A -----

Podobnie sytuacja wygląda dla niskiej jakości zdjęć, gdzie dobre wyniki dynamiki przekładają się na niezłe możliwości uzyskania informacji z ciemnych partii obrazu. D3200 wyprzedza A65 i zbliża się do D5100 – różnica wynosi tylko 0.3 EV (dla ISO 100).

Generalnie nawet niewielka poprawa zakresu tonalnego w porównaniu do innych modeli jest informacją zawsze przez nas mile widzianą. Jednak patrząc na lepsze zachowanie modelu D5100 mamy wątpliwości czy dodatkowe 8 megapikseli jest warte słabszej dynamiki.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG można ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
100 Nikon D3200 - Zakres tonalny
200 Nikon D3200 - Zakres tonalny
400 Nikon D3200 - Zakres tonalny
800 Nikon D3200 - Zakres tonalny
1600 Nikon D3200 - Zakres tonalny
3200 Nikon D3200 - Zakres tonalny
6400 Nikon D3200 - Zakres tonalny
12800 Nikon D3200 - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Nikon D3200 - Zakres tonalny
200 Nikon D3200 - Zakres tonalny
400 Nikon D3200 - Zakres tonalny
800 Nikon D3200 - Zakres tonalny
1600 Nikon D3200 - Zakres tonalny
3200 Nikon D3200 - Zakres tonalny
6400 Nikon D3200 - Zakres tonalny
12800 Nikon D3200 - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

Nikon D3200 - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
D3200
Nikon D3200 - Zakres tonalny Nikon D3200 - Zakres tonalny
50D
Nikon D3200 - Zakres tonalny Nikon D3200 - Zakres tonalny
1600 ISO
D3200
Nikon D3200 - Zakres tonalny Nikon D3200 - Zakres tonalny
50D
Nikon D3200 - Zakres tonalny Nikon D3200 - Zakres tonalny

Efekt rozjaśnienia zdjęcia z Nikona przy czułości 100 ISO jest znacznie lepszy niż w przypadku Canona – ilość szumu jest wyraźnie mniejsza, dzięki czemu łatwiej dostrzec wydobyte szczegóły. Dla ISO 1600 przewaga D3200 nad 50D jest juz minimalna i w zasadzie polega jedynie na tym, że nie dostrzegamy oznak bandingu. Zaszumienie obrazu w przypadku obu aparatów jest na tyle duże, że ciężko dostrzec jakiekolwiek detale.


Zmniejszenie ekspozycji o 4 EV daje bardzo porównywalne wyniki w przypadku obydwu aparatów. Odzyskanie szczegółów nastąpiło w bardzo niewielkim stopniu i nie sposób stwierdzić, który z aparatów spisał się lepiej w tej części testu.

100 ISO
0 EV
−4 EV
D3200
Nikon D3200 - Zakres tonalny Nikon D3200 - Zakres tonalny
50D
Nikon D3200 - Zakres tonalny Nikon D3200 - Zakres tonalny
1600 ISO
D3200
Nikon D3200 - Zakres tonalny Nikon D3200 - Zakres tonalny
50D
Nikon D3200 - Zakres tonalny Nikon D3200 - Zakres tonalny