Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Pentax K-5 IIs - test aparatu

10 kwietnia 2013
Maciej Latałło Komentarze: 108

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla K-5 IIs prezentujemy na poniższym wykresie. Wartości zakresu tonalnego wyznaczyliśmy dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1.
Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny

Maksymalny rezultat dla natywnej czułości (ISO 100) oraz najwyższej jakości zdjęć jest taki sam jak w K-5 II (7.6 EV). Generalnie, wykresy zakresu tonalnego dla obydwu Pentaksów są bardzo do siebie podobne. Ewentualne różnice są niewielkie i sięgają dziesiątych części EV na korzyść K-5 II. Jeśli chodzi o porównanie do produktów konkurencji wyposażonych w matrycę formatu APS-C, tylko Nikon D5100 mógł się pochwalić tak dobrymi wynikami. Zaprezentowane w zeszłym roku Pentaksy K-30 oraz K-01 nie ustępują wiele swojemu „starszemu bratu” – ogólnie w kategorii zakresu tonalnego produkty tej firmy przodują wśród aparatów pozostałych producentów.

Przy stosunku sygnału do szumu wynoszącym 1 zaobserwowany wynik to 11.4 EV dla ISO 100, co jest również świetnym rezultatem.


----- R E K L A M A -----

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
80 Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny
100 Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny
200 Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny
400 Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny
800 Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny
1600 Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny
3200 Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny
6400 Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny
12800 Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny
25600 Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny
51200 Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
80 Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny
100 Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny
200 Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny
400 Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny
800 Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny
1600 Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny
3200 Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny
6400 Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny
12800 Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny
25600 Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny
51200 Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
K-5 IIs
Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny
K-5 II
Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny
D5200
Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny
1600 ISO
K-5 IIs
Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny
K-5 II
Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny
D5200
Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny

Po rozjaśnieniu obrazu z obu Pentaksów przy ISO 100 ilość wydobytych szczegółów jest większa niż w Nikonie. Stosunkowo niewielka ilość kolorowego szumu występuje we wszystkich trzech modelach, jednak wydaje się, że jego poziom jest najniższy w K-5 IIs. Przy ISO 1600 zakłócenia obrazu w porównywanych aparatach mocno dają się we znaki, aczkolwiek detale fotografowanej scenki są wciąż widoczne. Nietrudno również zauważyć, że obraz z Nikona jest znacznie ciemniejszy niż z obu Pentaksów.

Zmniejszenie ekspozycji o 4 EV daje bardzo porównywalne wyniki w przypadku wszystkich aparatów. Odzyskanie szczegółów nastąpiło w niewielkim stopniu i trudno wyłonić faworyta tej części testu.

100 ISO
0 EV
−4 EV
K-5 IIs
Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny
K-5 II
Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny
D5200
Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny
1600 ISO
K-5 IIs
Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny
K-5 II
Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny
D5200
Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny Pentax K-5 IIs  - Zakres tonalny